Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Søkte etter ein tråd om diskusjon rundt begrepet respekt, men fann ikkje noko, så eg opprettar ein no.

 

Kva er respekt?

Har vore i nokre diskusjonar der ein del har påpeika at respekt skal ein gjere seg fortent til. Korleis skal ein då eventuelt gjere seg fortent til respekt?

 

Kan begynne med tydinga av begrepet. Respekt betyr direkte oversett "å sjå om igjen". Derav re-spekt (frå latin spici og spectare). Sånn sett burde vel alle få respekt, iallfall éin gong.

 

Her er ein god artikkel som tek grundig for seg begrepet. Det vert presentert to tydingar:

 

- Toleranse/aksept

- Anerkjenning

 

Dei to ser ut til å vere ganske motstridande, og er truleg eit resultat av det vidopne begrepet i sin enkelhet. I artikkelen vert det óg snakka om respekt for den grunnleggjande retten til ei tru, men ikkje nødvendigvis respekt for det dei trur på. Ganske essensielt igrunn.

 

Slik eg ser det førebels kan respekt gå

 

(1) på aksept/toleranse av andre sitt syn, dermed uenighet

(2) anerkjenning av andre sitt syn, derme enighet

(3) anerkjenning og beundring av andre sitt syn, dermed sterk einighet og idolisering

 

Men ein kan óg finne ein god miks der begrepet igjen blir meir eintydig. Eg anerkjenner lover og reglar i trafikken til dømes, men eg treng ikkje nødvendigvis vere einig i slik systemet fungerer i enkelte detaljar. Det stod betre skildra i artikkelen. Her er ein óg inne på det å stole på nokon/noko, og respektere dei som har gjort eit grundig arbeid for å utarbeide trafikkreglane slik dei er i dag. Slik sett vil vel respekt bety anerkjenning og det å stole på den vise og dei med meir kunnskap enn deg.

 

Kom med innspel! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte etter ein tråd om diskusjon rundt begrepet respekt, men fann ikkje noko, så eg opprettar ein no.

 

Kva er respekt?

Har vore i nokre diskusjonar der ein del har påpeika at respekt skal ein gjere seg fortent til. Korleis skal ein då eventuelt gjere seg fortent til respekt?

Vise respekt selv...

 

Kan begynne med tydinga av begrepet. Respekt betyr direkte oversett "å sjå om igjen". Derav re-spekt (frå latin spici og spectare). Sånn sett burde vel alle få respekt, iallfall éin gong.

 

Her er ein god artikkel som tek grundig for seg begrepet. Det vert presentert to tydingar:

 

- Toleranse/aksept

- Anerkjenning

 

Dei to ser ut til å vere ganske motstridande, og er truleg eit resultat av det vidopne begrepet i sin enkelhet. I artikkelen vert det óg snakka om respekt for den grunnleggjande retten til ei tru, men ikkje nødvendigvis respekt for det dei trur på. Ganske essensielt igrunn.

 

Slik eg ser det førebels kan respekt gå

 

(1) på aksept/toleranse av andre sitt syn, dermed uenighet

(2) anerkjenning av andre sitt syn, derme enighet

(3) anerkjenning og beundring av andre sitt syn, dermed sterk einighet og idolisering

 

Men ein kan óg finne ein god miks der begrepet igjen blir meir eintydig. Eg anerkjenner lover og reglar i trafikken til dømes, men eg treng ikkje nødvendigvis vere einig i slik systemet fungerer i enkelte detaljar. Det stod betre skildra i artikkelen. Her er ein óg inne på det å stole på nokon/noko, og respektere dei som har gjort eit grundig arbeid for å utarbeide trafikkreglane slik dei er i dag. Slik sett vil vel respekt bety anerkjenning og det å stole på den vise og dei med meir kunnskap enn deg.

 

Kom med innspel! :)

Respekt er ikke å anerkjenne noe slik jeg ser det...

Respektere en hver persons rett til tros og ytringsfrihet, betyr at man godtar at andre har annet livssyn enn hva man selv har. Respekterer man andre, så vil man også respektere at de tar andre valg enn seg selv, osv. Men man kan være sterkt uenig, man kan kritisere og til og med latterliggjøre det de tror på. Ønsker man å forby det, derimot, så er det respektløst. Da viser man ingen respekt for de som tror (...).

Når man latterliggjør noe, så latterliggjør man dette fordi man selv mener det er latterlig, og det er en helt ærlig sak. Om man lyver og sier man har full forståelse for at noen tror sånn og sånn, men innerst inne syntes det er latterlig og ikke kan forstå det, så viser man vel ikke akkurat personen som går rundt å tror på noe sånt mer ved å lyve og si at man forstår?

 

Det kristne tror, for eksempel, det er at de tror på ei lære i seg selv latterliggjør de som ikke tror, osv... De har valgt å tro på en dualistisk religion som deler menneskeheten opp i gode og de onde. De gode er de godtroende, som tror på alt det de blir servert av bibelsk materiale, mens de onde og de fæle menneskene, er de som er kritiske, og som ikke helt klarer å se helt for seg sannhetsgehalten i dette...

De som ikke tror. Er døde i ånden, og så videre og så videre... Kan ikke kristne vise ikketroende respekt? Joda, det kan de. Så lenge de ikke ønsker å forby noe... Så lenge de aksepterer at andre har den troen de har. Det er respekt. Å kritisere noe kan også være en form for respekt. Hvis man tenker at vedkommende man snakker til er så dum at han eller hun ikke vil forstå denne kritikken uansett, det er vel da man ikke helt viser respekt? Man antar jo at vedkommende man snakker til vil forstå det kritikkverdige som man kritiserer? Blasfemi? Respektløst eller appelerer man til fornuften hos de troende på en sarkastisk og humoristisk måte?

Lenke til kommentar

Søkte etter ein tråd om diskusjon rundt begrepet respekt, men fann ikkje noko, så eg opprettar ein no.

 

Kva er respekt?

Har vore i nokre diskusjonar der ein del har påpeika at respekt skal ein gjere seg fortent til. Korleis skal ein då eventuelt gjere seg fortent til respekt?

 

Kan begynne med tydinga av begrepet. Respekt betyr direkte oversett "å sjå om igjen". Derav re-spekt (frå latin spici og spectare). Sånn sett burde vel alle få respekt, iallfall éin gong.

 

Etymologi kan være spennende men gir ikke alltid god informasjon om hvordan et ord faktisk blir brukt i dag.

 

Du kan f.eks. se en definisjon her:

 

a feeling of admiration that you have for someone because of their personal qualities, their achievements, or their status, and that you show by treating them in a polite and kind way

more...

a feeling that something is important and deserves serious attention

more...

http://www.onelook.com/?w=respect&ls=a

 

Her er respekt helt klart knyttet opp til en persons egenskaper, det er altså noe personen har gjort seg fortjent til.

 

Men grunnen til at dette med respekt har blitt et tema har vel vært på grunn av enkelte innvandrerungdommers bråkjekke krav om "resspekt" på tross av de bare er småkriminelle drittsekker.

 

Den respekten kan de drite i.

 

Min respekt må du i alle fall gjøre deg fortjent til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vise respekt selv...

 

Gjensidig respekt altså? Kan det vere ein tanke at alle menneske fortener respekt? Sånn eigentleg? Handlar jo om å sjå ein gong til. Blir dog problematisk mtp Hitler, Breivik osv., er vel få som respekterer dei, fordi det ikkje er tolerant.

 

Respekt er ikke å anerkjenne noe slik jeg ser det...

Respektere en hver persons rett til tros og ytringsfrihet, betyr at man godtar at andre har annet livssyn enn hva man selv har. Respekterer man andre, så vil man også respektere at de tar andre valg enn seg selv, osv. Men man kan være sterkt uenig, man kan kritisere og til og med latterliggjøre det de tror på. Ønsker man å forby det, derimot, så er det respektløst. Da viser man ingen respekt for de som tror (...).

Når man latterliggjør noe, så latterliggjør man dette fordi man selv mener det er latterlig, og det er en helt ærlig sak. Om man lyver og sier man har full forståelse for at noen tror sånn og sånn, men innerst inne syntes det er latterlig og ikke kan forstå det, så viser man vel ikke akkurat personen som går rundt å tror på noe sånt mer ved å lyve og si at man forstår?

 

Ein treng jo ikkje latterliggjere andre berre fordi dei har eit anna syn enn seg sjølv. Ein kan akseptere at ein er ueinige, og dermed respektere motparten sitt synspunkt. Trur det er spesielt viktig å vise respekt mtp tru, men vere meir forsiktig med det i samfunnsdebatt. Viser ein for mykje respekt her vil ein kanskje ikkje få fram si meining.

 

Hugs at sjølv om ein er ueinig treng ein ikkje latterliggjere andre. Då går det frå å vere ueinighet til å bli mobbing.

 

Det kristne tror, for eksempel, det er at de tror på ei lære i seg selv latterliggjør de som ikke tror, osv...

 

Totalt ueinig. Det er ikkje latterliggjering, men eg forstår at det er slik du kanskje ser på det. Har vore inne på same tanke sjølv. Skal eg vere ærleg får eg meir inntrykk av at ateistar latterliggjer religiøse.

 

De har valgt å tro på en dualistisk religion som deler menneskeheten opp i gode og de onde. De gode er de godtroende, som tror på alt det de blir servert av bibelsk materiale, mens de onde og de fæle menneskene, er de som er kritiske, og som ikke helt klarer å se helt for seg sannhetsgehalten i dette...

De som ikke tror. Er døde i ånden, og så videre og så videre... Kan ikke kristne vise ikketroende respekt? Joda, det kan de. Så lenge de ikke ønsker å forby noe... Så lenge de aksepterer at andre har den troen de har. Det er respekt.

 

Så du meiner respekt er det same som gjensidig respekt? Hmm. Sei om eg respekterer ein som driv med veldedighetsarbeid i Kenya, og høgt beundrar arbeidet han gjer, men sjølv er eg ein person som i denne veldedighetsarbeidaren sine auge ikkje fortener respekt. Eg kan vel likevel respektere den personen? Men ein går kanskje over på idolisering og beundring. Likevel meiner eg det er ein stor del av respekt.

 

Å kritisere noe kan også være en form for respekt. Hvis man tenker at vedkommende man snakker til er så dum at han eller hun ikke vil forstå denne kritikken uansett, det er vel da man ikke helt viser respekt?

 

Absolutt. Her trer jo den direkte tydinga av re-spekt inn. Kritikk vil jo vere ein del av tolerant respekt, men så handlar det om å vere sikker i si sak om det er vits i å kritisere eller ikkje. Her kjem ein inn på kverulering og gjerne å dra motparten ut av si tru. Det er etter mi meining respektlaust.

 

Man antar jo at vedkommende man snakker til vil forstå det kritikkverdige som man kritiserer?

 

Absolutt, men ein bør nok ikkje forvente det. Det handlar og om å legge lista ein stad der motparten kan forstå. Ein har ulikt intellektuelt nivå, og sjølv om ein person forklarar så godt han berre kan, vil nok enkelte ting vere nærmast umuleg å forstå for motparten, med mindre det vert danna eit godt grunnlag for å forstå. Personleg meiner eg det å forstå ikkje er ein del av respekt. Då set ein seg sjølv i motparten sine sko, og mtp. tru og anna ein vil vere ueinig med kan det hende det er komplett umuleg om ein framleis vil behalde sin ståstad.

 

Blasfemi? Respektløst eller appelerer man til fornuften hos de troende på en sarkastisk og humoristisk måte?

 

Blasfemi er straffbart, iallfall om ein går ut offentleg med si meining. Truleg derfor enkelte trusretningar er så kontroversielle, fordi dei er beskytta av ei lov. Ein er nærmast lovpålagt å respektere ei tru. Hmm, tenkte meg litt om no, og i Family Guy er det jo igrunn ganske mykje blasfemi. Personleg synest eg ein del av det kan vere morosamt, blant anna episoden der dei fortel sin versjon av juleevangeliet. Men det er ei tynn grense mellom blasfemi og sans for humor. Kjem jo óg heilt an på korleis ein tolkar det. Når ein ser at svenske hesteelskarar reagerer kraftig pga ei facebookgruppe som seier at hestar eigentleg er ei frukt som ikkje eksisterer, då kan ein óg skjøne at religiøse blir forbanna når dei opplever blasfemi. Blir jo på ein måte det same som at ein religiøs forkastar vitskapen.

 

Etymologi kan være spennende men gir ikke alltid god informasjon om hvordan et ord faktisk blir brukt i dag.

 

Du kan f.eks. se en definisjon her:

 

 

http://www.onelook.c...?w=respect&ls=a

 

Her er respekt helt klart knyttet opp til en persons egenskaper, det er altså noe personen har gjort seg fortjent til.

 

Ja la merke til det, var jo ein heil drøss med definisjonar. Er jo tydeleg i dei definisjonane at ein skal gjere seg fortent til respekt. Kva er forresten skilnaden på etymologi og semantikk? Las litt på det men fekk ikkje heilt grep om skilnaden.

 

Men grunnen til at dette med respekt har blitt et tema har vel vært på grunn av enkelte innvandrerungdommers bråkjekke krav om "resspekt" på tross av de bare er småkriminelle drittsekker.

 

Den respekten kan de drite i.

 

Min respekt må du i alle fall gjøre deg fortjent til.

 

Hmm. Her er det jo fordommar inne i biletet óg. Høyrer for meg stereotypen du snakkar om, men er jo langt frå alle som oppfører seg slik. Her handlar det jo om respekt for ein annan kultur. Kan du forresten forklare hypotetisk sett korleis ein kan gjere seg fortent til respekt? Korleis kan denne drittsekken som snakkar om "resspekt" gjere seg fortent til din respekt? Kvifor fortener han ikkje din respekt evt.?

Lenke til kommentar

Gjensidig respekt altså? Kan det vere ein tanke at alle menneske fortener respekt? Sånn eigentleg?

Nei. Ikke alle mennesker fortjener respekt. Veldig mange som ikke fortjener det...

Respekt må være gjensidig. Men det går selvsagt ann å ha respekt for enkelte mennesker som ikke viser enselv respekt...

 

Handlar jo om å sjå ein gong til. Blir dog problematisk mtp Hitler, Breivik osv., er vel få som respekterer dei, fordi det ikkje er tolerant.

Ja, nettopp. Men om Breivik i rettsalen viser respekt for de som er der, håndhilser osv. så er det ingen grunn til å ikke vise respekt tilbake... Nazister like så...

 

Ein treng jo ikkje latterliggjere andre berre fordi dei har eit anna syn enn seg sjølv.

Jeg sa ikke latterliggjøre andre.. Det jeg snakket om var latterliggjøring av tro/religion.

 

Ein kan akseptere at ein er ueinige, og dermed respektere motparten sitt synspunkt.

Eller ikke respektere andres synspunkt, men bare respektere personen som person. ;)

 

Trur det er spesielt viktig å vise respekt mtp tru, men vere meir forsiktig med det i samfunnsdebatt. Viser ein for mykje respekt her vil ein kanskje ikkje få fram si meining.

Jeg mener det er viktig å ikke vise respekt for tro. Jeg mener det ville vært skadelig for samfunnet. Vi må ha stor takhøyde. Vi må tåle å høre folks virkelige meninger om saker å ting, osv...

 

Men for at vi skal kunne ha en sakelig og god, med det mener jeg: Interessant debatt, så må man jo holde seg seriøs, og holde en god tone.. Da lønner det seg...

 

Hugs at sjølv om ein er ueinig treng ein ikkje latterliggjere andre. Då går det frå å vere ueinighet til å bli mobbing.

Latterliggjøre andre, er en ting. Latterliggjøre troen deres er en annen ting.

 

Totalt ueinig. Det er ikkje latterliggjering, men eg forstår at det er slik du kanskje ser på det. Har vore inne på same tanke sjølv. Skal eg vere ærleg får eg meir inntrykk av at ateistar latterliggjer religiøse.

Ja... Veldig mange ateister gjør det. Ikke alle naturligvis. Mange ateister gjør det motsatte av å latterliggjøre. Du generaliserer litt for mye her. :)

 

Så du meiner respekt er det same som gjensidig respekt?

Nei. Men man fortjener bare respekt dersom man selv viser respekt. Ja, det kalles gjensidig respekt når man har oppnådd dette. Man burde vel i utgangspunktet vise alle mennesker respekt, men hvis man møter noen som ikke viser respekt tilbake, hva da? Skal man fortsette å vise respekt på tross av dette? Jeg ville tatt vedkommende mindre høytidelig i såfall...

 

Hmm. Sei om eg respekterer ein som driv med veldedighetsarbeid i Kenya, og høgt beundrar arbeidet han gjer, men sjølv er eg ein person som i denne veldedighetsarbeidaren sine auge ikkje fortener respekt. Eg kan vel likevel respektere den personen? Men ein går kanskje over på idolisering og beundring. Likevel meiner eg det er ein stor del av respekt.

Du kan da respektere ham for den jobben han gjør. Ikke for den respektløsheten han har ovenfor deg..

 

Absolutt. Her trer jo den direkte tydinga av re-spekt inn. Kritikk vil jo vere ein del av tolerant respekt, men så handlar det om å vere sikker i si sak om det er vits i å kritisere eller ikkje. Her kjem ein inn på kverulering og gjerne å dra motparten ut av si tru. Det er etter mi meining respektlaust.

Vel... Jeg er usikker på om jeg kan kalle dette for respektløst. Men det kommer jo an på hva du mener da. Hvorfor du mener det, og sånn.

 

Absolutt, men ein bør nok ikkje forvente det. Det handlar og om å legge lista ein stad der motparten kan forstå. Ein har ulikt intellektuelt nivå, og sjølv om ein person forklarar så godt han berre kan, vil nok enkelte ting vere nærmast umuleg å forstå for motparten, med mindre det vert danna eit godt grunnlag for å forstå. Personleg meiner eg det å forstå ikkje er ein del av respekt. Då set ein seg sjølv i motparten sine sko, og mtp. tru og anna ein vil vere ueinig med kan det hende det er komplett umuleg om ein framleis vil behalde sin ståstad.

Hvis man for eksempel sier: "Deg gidder jeg ikke diskutere med, for du er så dum at du ikke vil forstå mine motargumenter uansett" -Vel, så er det mye mer respektløst enn å faktisk gå inn å forsøke å forklare hvor dum troen til et menneske er, sett fra ens egen side, sant? For da går man jo frem på en måte som mer viser at man forventer att den man snakker til faktisk vil kunne forstå det, og derfor ikke blir sett på som et brødhode?

 

Blasfemi er straffbart, iallfall om ein går ut offentleg med si meining.

Nei det er ikke straffbart. Det er umulig å bli dømt etter blasfemiparagrafen. Det er en såkalt "død" paragraf. Egentlig burde den fjernes helt....

 

Hedningesamfunnet har i årevis forsøkt å bli dømt etter denne loven uten å lykkes...

 

Truleg derfor enkelte trusretningar er så kontroversielle, fordi dei er beskytta av ei lov. Ein er nærmast lovpålagt å respektere ei tru. Hmm, tenkte meg litt om no, og i Family Guy er det jo igrunn ganske mykje blasfemi. Personleg synest eg ein del av det kan vere morosamt, blant anna episoden der dei fortel sin versjon av juleevangeliet. Men det er ei tynn grense mellom blasfemi og sans for humor. Kjem jo óg heilt an på korleis ein tolkar det. Når ein ser at svenske hesteelskarar reagerer kraftig pga ei facebookgruppe som seier at hestar eigentleg er ei frukt som ikkje eksisterer, då kan ein óg skjøne at religiøse blir forbanna når dei opplever blasfemi. Blir jo på ein måte det same som at ein religiøs forkastar vitskapen.

Blasfemi-loven strider med ytringsfrihet og trosfrihet.. Den burde forkastes. Men som sagt er den død...

Trosfrihet inkluderer friheten til å ikke tro, og forkynnelse av ikke-tro, og det kan innebære latterliggjøring av religion. Det finnes ingen grenser for hva som kan tolkes til latterliggjøring og hva som kan det. Det vil være svært subjektivt. Og det vil derfor være galt å forby det...

Lenke til kommentar

Nei. Ikke alle mennesker fortjener respekt. Veldig mange som ikke fortjener det...

Respekt må være gjensidig. Men det går selvsagt ann å ha respekt for enkelte mennesker som ikke viser enselv respekt...

 

Les dei to siste setningane éin gong til. Er ikkje dei ganske motstridande?

 

Ja, nettopp. Men om Breivik i rettsalen viser respekt for de som er der, håndhilser osv. så er det ingen grunn til å ikke vise respekt tilbake... Nazister like så...

 

Hmm, korleis respekterer Breivik rettsalen ved å gjere ei høgreekstrem helsing til dømes?

 

Jeg sa ikke latterliggjøre andre.. Det jeg snakket om var latterliggjøring av tro/religion.

 

Greit nok, men av di religion er ein ganske sentral del av religiøse mennesker, vil det bli latterliggjering av dei. Ein kan ikkje latterliggjere religionen utan å latterliggjere religiøse/truande.

 

Eller ikke respektere andres synspunkt, men bare respektere personen som person. ;)

 

Det gjer ingen meining. Då må ein jo respektere alle menneske då, om deira synspunkt ikkje skal respekterast, berre personen. Kva legg du uansett i å respektere personen?

 

Jeg mener det er viktig å ikke vise respekt for tro. Jeg mener det ville vært skadelig for samfunnet. Vi må ha stor takhøyde. Vi må tåle å høre folks virkelige meninger om saker å ting, osv...

 

Vil gjerne at du begrunner kvifor ein ikkje bør vise respekt for tru. Utan å generalisere takk :). Meiner du at ein ikkje skal respektere retten til ei tru/livssyn? Om me kjem inn på religion i samfunnet, meiner eg at som styresett bør ein religion vere adskilt, men religionen kan framleis fungere i samfunnet utan at det skadar nevneverdig. Skadar religion noko særlig i det norske samfunn i dag?

 

Men for at vi skal kunne ha en sakelig og god, med det mener jeg: Interessant debatt, så må man jo holde seg seriøs, og holde en god tone.. Da lønner det seg...

 

Klart klart, det er måten ting vert sagt på som betyr noko, ofte meir enn innhaldet.

 

Latterliggjøre andre, er en ting. Latterliggjøre troen deres er en annen ting.

 

Trua er som nevnt ein sentral del av ein person, då latterliggjer ein personen. Det blir som å latterliggjere vitskapen utan å latterliggjere vitskapsmenn. Det går rett og slett ikkje.

 

Ja... Veldig mange ateister gjør det. Ikke alle naturligvis. Mange ateister gjør det motsatte av å latterliggjøre. Du generaliserer litt for mye her. :)

 

Muleg eg gjer det, men meiner framleis at ateistar har ein større tendens til å latterliggjere religiøse enn omvendt. Det trur eg me kan vere einige om. Tvilar på det finst ein "the Christian channel" som mobbar ateistar på same måte som "the atheist channel".

 

Nei. Men man fortjener bare respekt dersom man selv viser respekt. Ja, det kalles gjensidig respekt når man har oppnådd dette. Man burde vel i utgangspunktet vise alle mennesker respekt, men hvis man møter noen som ikke viser respekt tilbake, hva da? Skal man fortsette å vise respekt på tross av dette? Jeg ville tatt vedkommende mindre høytidelig i såfall...

 

Hmm, klart, gjensidig respekt er ideelt, men ikkje nødvendig for respekten sin del etter mi meining. Respekt kan jo óg gå kun éin veg. Eg kan respektere ein kjendis som ikkje veit kven eg er. Respekt mot ein person vil jo uansett vere forskjellig frå den eventuelle respekten han har av deg. Er ikkje sikkert det er like lett for Jan Egeland å respektere ein narkoman som det er for narkomanen å respektere Jan Egeland.

 

Du kan da respektere ham for den jobben han gjør. Ikke for den respektløsheten han har ovenfor deg..

 

Sjølvsagt, det er jo heile poenget med respekt. Viss eg skal vise respekt berre fordi andre viser respekt for meg blir det igrunn litt banalt. Respekten må jo ha eit grunnlag. Å vise respekt for respektløshet går ikkje an.

 

Vel... Jeg er usikker på om jeg kan kalle dette for respektløst. Men det kommer jo an på hva du mener da. Hvorfor du mener det, og sånn.

 

Ta ein kristen då, han har tru på himmelen. Om eg dreg han ut av den trua, robbar eg han for eit potensielt evig liv. Det er respektlaust. Då har eg hatt så sterk meining at eg ikkje vil respektere han, og heller dreg han over på mi side, slik at me kan vere einige. Dette innebærer jo mykje respekt for religiøse, å la dei tru på det dei vil tru på, utan å bli latterliggjort, dratt ut av trua eller anna. Og religion kan fort bli knytta til elendighet litt for lett. Eg las her ein dag om at striden på Gazastripa ikkje nødvendigvis kunne grunngjevast ut frå religion. Trur ikkje eg finn kvar eg las det i farten. Men det same med demonstrasjonar, mange er med berre for å uttrykket eit sinne i fellesskap mot noko. Dei får kanskje eit rush. Kanskje éin enkelt religiøs leiar har hatt eit forvrengt bilete av sin eigen religion, og dermed påvirka mange andre. Då må ein sjå på personen, ikkje på religionen.

 

Hvis man for eksempel sier: "Deg gidder jeg ikke diskutere med, for du er så dum at du ikke vil forstå mine motargumenter uansett" -Vel, så er det mye mer respektløst enn å faktisk gå inn å forsøke å forklare hvor dum troen til et menneske er, sett fra ens egen side, sant?

 

Og DER trer respekt inn. Slikt gjer ein jo ikkje. Ein kan godt meine sjølv at trua på ein gud er merkelig og at det blir banalt for ein sjølv, men i og med at flesteparten av verdas befolkning er religiøse, så er det ikkje nødvendigvis ein dum tanke. Kan vere lett for å vere bastant i sine meiningar og uttrykke for hardt kva som er dumt og ikkje. Har sikkert nevnt det, men René Descartes meinte jo å ha kome med eit gudebevis. Fleire andre filosofar og store tenkjarar var religiøse. Er dei óg dumme då? Er Einstein dum som var agnostikar?

 

For da går man jo frem på en måte som mer viser at man forventer att den man snakker til faktisk vil kunne forstå det, og derfor ikke blir sett på som et brødhode?

 

Begge framgangsmåtane er dårlege etter mi meining. Her handlar det om, som me vart einige om, måten ting vert sagt på. I tillegg til å forklare kvifor du ikkje trur på ein gud til dømes, så kan ein opne for at motparten kan forklare kvifor han trur på gud. Alle har noko å læra av andre.

 

Nei det er ikke straffbart. Det er umulig å bli dømt etter blasfemiparagrafen. Det er en såkalt "død" paragraf. Egentlig burde den fjernes helt....

 

Hedningesamfunnet har i årevis forsøkt å bli dømt etter denne loven uten å lykkes...

 

Ok. Vel, det er iallfall ein paragraf framleis. Men i retten er det nok vanskeleg å bli dømt for det ja. Likevel, det er ei god haldning å ha, det å unngå blasfemi.

 

Blasfemi-loven strider med ytringsfrihet og trosfrihet.. Den burde forkastes. Men som sagt er den død...

Trosfrihet inkluderer friheten til å ikke tro, og forkynnelse av ikke-tro, og det kan innebære latterliggjøring av religion. Det finnes ingen grenser for hva som kan tolkes til latterliggjøring og hva som kan det. Det vil være svært subjektivt. Og det vil derfor være galt å forby det...

 

Den vil eg be deg forklare nærmare. Korleis blir ein meir låst i ytring og tru ved den paragrafen? Ein kan jo framleis meine noko, berre utan å håne. Ein står heilt fritt til å ikkje tru óg. Har forresten lyst å forkaste latterliggjering, ekkelt ord og ingenting godt kjem ut av det.

Lenke til kommentar

 

Vise respekt selv...

 

 

Respekt er ikke å anerkjenne noe slik jeg ser det...

Respektere en hver persons rett til tros og ytringsfrihet, betyr at man godtar at andre har annet livssyn enn hva man selv har. Respekterer man andre, så vil man også respektere at de tar andre valg enn seg selv, osv. Men man kan være sterkt uenig, man kan kritisere og til og med latterliggjøre det de tror på. Ønsker man å forby det, derimot, så er det respektløst. Da viser man ingen respekt for de som tror (...).

Når man latterliggjør noe, så latterliggjør man dette fordi man selv mener det er latterlig, og det er en helt ærlig sak. Om man lyver og sier man har full forståelse for at noen tror sånn og sånn, men innerst inne syntes det er latterlig og ikke kan forstå det, så viser man vel ikke akkurat personen som går rundt å tror på noe sånt mer ved å lyve og si at man forstår?

 

Det kristne tror, for eksempel, det er at de tror på ei lære i seg selv latterliggjør de som ikke tror, osv... De har valgt å tro på en dualistisk religion som deler menneskeheten opp i gode og de onde. De gode er de godtroende, som tror på alt det de blir servert av bibelsk materiale, mens de onde og de fæle menneskene, er de som er kritiske, og som ikke helt klarer å se helt for seg sannhetsgehalten i dette...

De som ikke tror. Er døde i ånden, og så videre og så videre... Kan ikke kristne vise ikketroende respekt? Joda, det kan de. Så lenge de ikke ønsker å forby noe... Så lenge de aksepterer at andre har den troen de har. Det er respekt. Å kritisere noe kan også være en form for respekt. Hvis man tenker at vedkommende man snakker til er så dum at han eller hun ikke vil forstå denne kritikken uansett, det er vel da man ikke helt viser respekt? Man antar jo at vedkommende man snakker til vil forstå det kritikkverdige som man kritiserer? Blasfemi? Respektløst eller appelerer man til fornuften hos de troende på en sarkastisk og humoristisk måte?

kristne er ikke noe bedre en ikke kristne. Det finnes bare en som er fullstendig god og det er Gud. Bare en person har klart å leve helt rett og det er Jesus. Kilden til det onde er satan. Vi har arvet synden og vi klarer ikke å la være å synde uansett hva. Markus 2,17 ... Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse.

Endret av _Irene_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kristne er ikke noe bedre en ikke kristne. Det finnes bare en som er fullstendig god og det er Gud. Bare en person har klart å leve helt rett og det er Jesus. Kilden til det onde er satan. Vi har arvet synden og vi klarer ikke å la være å synde uansett hva. Markus 2,17 ... Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse.

Loads og bullshit... Klart vi klarer å la være å synde Irene, det er bare å la være å dra over seg de lamme syndene i den kristne tro det, og vips så synder du ikke mer... Og hva har dette visvaset med respekt å gjøre? Tror du dette du skriver får noen respekt fordi det står i bibelen eller noe?

 

Respekt er noe man fortjener, ikke noe man får automagiskt.... eller fordi noen tror på løgner som står i en bok.

 

La kjærlighet være det du etterstreber og la den kjærligheten guides av kunnskap og viten. Legg fra deg dette eldgamle hatet og intoleransen du i dag tror innehar noen sannhet og kom heller ut og jobb for en bedre verden, ved hjelp av kjærlighet, kunnskap og ordentlig viten!!! Før da blir det fred!!

Lenke til kommentar

Hmm. Her er det jo fordommar inne i biletet óg. Høyrer for meg stereotypen du snakkar om, men er jo langt frå alle som oppfører seg slik. Her handlar det jo om respekt for ein annan kultur. Kan du forresten forklare hypotetisk sett korleis ein kan gjere seg fortent til respekt? Korleis kan denne drittsekken som snakkar om "resspekt" gjere seg fortent til din respekt? Kvifor fortener han ikkje din respekt evt.?

 

Legg merke til at jeg skrev "på grunn av enkelte innvandrerungdommers bråkjekke krav". Alle er selvsagt ikke slik. Faktisk er det nok en liten minoritet, men når de først åpner kjeften gjør de mye av seg.

 

Men hvordan en drittsekk skal kunne gjøre seg fortjent til respekt, det vet jeg ikke. Det er antageligvis snakk om en holdningsendring som pågår over tid. Mange veier til Rom osv.

 

Jeg tror forresten jeg kan si at tommelfingerregelen er at folk som ber om respekt ikke fortjener det.

Lenke til kommentar

Respekt er noe man fortjener, ikke noe man får automagiskt.... eller fordi noen tror på løgner som står i en bok.

 

Korleis fortener ein denne respekten då? Korleis kan ein kristen hypotetisk sett fortene din respekt?

 

La kjærlighet være det du etterstreber og la den kjærligheten guides av kunnskap og viten. Legg fra deg dette eldgamle hatet og intoleransen du i dag tror innehar noen sannhet og kom heller ut og jobb for en bedre verden, ved hjelp av kjærlighet, kunnskap og ordentlig viten!!! Før da blir det fred!!

 

Religion er óg full av kjærleik, og av moral osv. Men no er ikkje dette ein diskusjon om religion.

 

Legg merke til at jeg skrev "på grunn av enkelte innvandrerungdommers bråkjekke krav". Alle er selvsagt ikke slik. Faktisk er det nok en liten minoritet, men når de først åpner kjeften gjør de mye av seg.

 

Men hvordan en drittsekk skal kunne gjøre seg fortjent til respekt, det vet jeg ikke. Det er antageligvis snakk om en holdningsendring som pågår over tid. Mange veier til Rom osv.

 

Jeg tror forresten jeg kan si at tommelfingerregelen er at folk som ber om respekt ikke fortjener det.

 

Virkelig? Hmm. Litt for snevert syn etter mi meining. Ein lærar ber eleven om å respektere læraren, skal han då ikkje respektere han?

Lenke til kommentar

Korleis kan ein kristen hypotetisk sett fortene din respekt?

 

Ved å være et allright menneske. Du glemmer at jeg ikke har noen problemer med å respektere mennesker, om de skikker seg ordentlig på alle områder. De du egetlig ber meg om her, siden du sier KRSTENT menneske, er å respektere den kristne tro. Og deg kan du ikke få meg til å gjøre, jeg klarer ikke å reskeptere en så dårlig ting som religiøs tro, med all den iboende intoleransen og hatet som kommer for dagen i slike tros systemer, der ALT er satt inn på å få folk enten med eller så er de imot og skal hates og utfryses.

 

Det er forskjell på å respektere et menneske og en tro vettu

Lenke til kommentar

 

 

Ved å være et allright menneske. Du glemmer at jeg ikke har noen problemer med å respektere mennesker, om de skikker seg ordentlig på alle områder. De du egetlig ber meg om her, siden du sier KRSTENT menneske, er å respektere den kristne tro. Og deg kan du ikke få meg til å gjøre, jeg klarer ikke å reskeptere en så dårlig ting som religiøs tro, med all den iboende intoleransen og hatet som kommer for dagen i slike tros systemer, der ALT er satt inn på å få folk enten med eller så er de imot og skal hates og utfryses.

 

Det er forskjell på å respektere et menneske og en tro vettu

 

Det du sier her er jo at man ikke kan respektere noen man er sterkt uenig med i ens overbevisninger. Det ligger i ytringsfrihet, menneskerettigheter og moralske prinsipper å respektere ethvert menneske, men nødvendigvis ikke meningene til ethvert menneske. Uansett så sitter ingen med noen fasit, så å ikke respektere mennesket i seg selv av den grunn er å tro at man selv sitter på fasiten. Så jeg vil si at dette i tilfelle plasserer deg i samme bås som religiøse fundamentalister. Er det noe man er dypt uenig i så er det helt greit å ytre det innenfor respektive rammer. Slik kan vi bli kvitt den religiøse medaljongens baksider, forbedre dem, og beholde de mange gode sidene. Dette gjelder heller ikke bare innenfor religion, men generelt i alle sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp, du bør respektere læreren din, men i det øyenblikket at læreren din ber om at du respekterer han/hun så er respekten blåst.

 

Hmm, muleg det. Med mindre han argumenterer godt for kvifor han bør bli respektert. Er vel uansett bedre å seie "du skal respektere læraren din", og få fram bodskapen utan å kreve respekt kun for seg sjølv som lærar.

 

Fann ein interessant artikkel angåande respekt i skulen, pluss ein del anna: http://www.dagbladet.no/2012/10/12/kultur/debatt/kronikk/skole/foreldre/23848965/

 

Er ikkje heilt einig i alt, men mykje bunnar i manglande respekt for ein autoritet. Det er greitt å stille krevjande spørsmål og sparke ballen over på læraren si side. For å bringe eit nytt tema på banen: når det gjeld barn, så må dei igrunn nesten ha respekt for dei vaksne, fordi det skal mykje til for at barna veit betre enn dei vaksne, iallfall fram til tenåra. Då må ein vere autoritær og ikkje autoritativ, fordi barna vanskeleg vil forstå grunnen til kvifor noko må vere akkurat slik. Ved mangel på respekt og krav om at respekt skal vere fortent, fell den autoritære rolla bort, og det kan gå ut over oppdragelse.

 

Ved å være et allright menneske. Du glemmer at jeg ikke har noen problemer med å respektere mennesker, om de skikker seg ordentlig på alle områder. De du egetlig ber meg om her, siden du sier KRSTENT menneske, er å respektere den kristne tro. Og deg kan du ikke få meg til å gjøre, jeg klarer ikke å reskeptere en så dårlig ting som religiøs tro, med all den iboende intoleransen og hatet som kommer for dagen i slike tros systemer, der ALT er satt inn på å få folk enten med eller så er de imot og skal hates og utfryses.

 

No må du hugse at dette er di side av saka, og dine meiningar. Og det er akkurat det respekt handlar om etter mi meining, å evne å sjå motparten si side og ikkje nødvendigvis forstå, men å akseptere. Og korleis oppfører eit "allright menneske" seg i dine auge? Eg skjønar nok kvar du vil, men spør likevel. Vil berre finne ut om du kan respektere kristne/religiøse i det heile tatt, eller om det kun går på det med tru.

 

I artikkelen eg posta står det at «Alle har krav på respekt for sin grunnleggende rett til å tro det de vil, men ingen har krav på respekt for det man tror på.» Her blir det vanskeleg å skilje, då tru og retten til å tru heng så tett i lag. Men i og med at respekt-begrepet er vanskeleg å definere, så går det an å seie det slik. Døme:

 

Eg respekterer den kristne sin rett til å tru, men eg respekterer ikkje nødvendigvis det han trur på.

Omformulering: Eg anerkjenner den kristne sin rett til å tru, men eg anerkjenner ikkje nødvendigvis det han trur på. Men eg kan finne toleranse og aksept.

 

Det er forskjell på å respektere et menneske og en tro vettu

 

Ja, det er klart. Men meiner du at du må ha forståelse for andre sitt synspunkt for at dei skal få din respekt? Det vil i så fall bli umuleg i enkelte tilfeller. Då blir respekt det same som å anerkjenne/beundre.

Lenke til kommentar

Det du sier her er jo at man ikke kan respektere noen man er sterkt uenig med i ens overbevisninger.

Nei. Bare at jeg ikke nødvendigvis respekterer det folk måtte tro på... Kjenner et par mennesker som er helt på vidotta innen politiske meninger, men jeg respekterer fremdeles menneskene bak meningene såfremt de meningene ikke får dem til å gjøre gale ting... Darespekterer jeg ikke lenger personen bak meningene heller fordi vedkommende har latt seg forlede av sin tro...

 

Det ligger i ytringsfrihet, menneskerettigheter og moralske prinsipper å respektere ethvert menneske, men nødvendigvis ikke meningene til ethvert menneske.
Som jeg skrev over. Så fort den troen eller den meningen gjør så at meningsytreren gjør galt ovenfor andre så er det jo ingenting å respektere, er det vel? Men man må holde tro og person adskilt opp til det punktet...

 

Uansett så sitter ingen med noen fasit, så å ikke respektere mennesket i seg selv av den grunn er å tro at man selv sitter på fasiten. Så jeg vil si at dette i tilfelle plasserer deg i samme bås som religiøse fundamentalister. Er det noe man er dypt uenig i så er det helt greit å ytre det innenfor respektive rammer.
Les igjen hva jeg har skrevet. Du må virkelig slutte å tro at fordi jeg ikke respekterer religiøs tro så respekterer jeg ikke menneskene bak (ihvertfall frem til den troen eller meningen får personen på ville veier...)

 

 

Slik kan vi bli kvitt den religiøse medaljongens baksider, forbedre dem, og beholde de mange gode sidene. Dette gjelder heller ikke bare innenfor religion, men generelt i alle sammenhenger.

Vi trenger ikke religion i dag da vi har overgått de gode sidene religion presenterer for lenge siden! Så vi kan henge vekk hele konseptet, vi trenger det ikke slike religiøse systemer nettopp fordi de er med på å spre akkurat det vi ikke trenger, hat og intoleranse.

 

For hva kaller du hetsen mot homofile som både muslimer og kristne debriver i rikt mon enn nettopp hat og intoleranse, for å ha ihvertfall et eksempel. Nei, ikke all kristne har noe i mot homofile, men det er ikke det de tror sin skyld, er det vel? For der er det skrevet sort på hvitt hva diktatoren i troen skal ha de til å tro så det er mer på tross av troen enn for de ikke har noe i mot homofile, og fordi samfunnet ikke godkjenner det hatet og intoleransen.

 

For som jeg sa, vi har for lenge siden gått forbi alt godt som er å finne i disse ørken religionene vi har omgitt oss med så alt for lenge, så alt religion har å tilby er i mine øyne kun madalienes baksider.... og det er jo ikke noe å trakte etter, er det vel? Enda mindre å respektere....

Lenke til kommentar

Man skal respektere alle mennesker så lenge man ikke vet hvordan denne personen er. Hvis de er slemme med deg så respekterer du dem seff ikke.

Jeg velger å gå et hakk FØR deg her...

 

Som eksempel kan jeg trekke frem min kjære kristne svigermor. Hun var en av lederne i menigheten hun tilhører og da det kom henne for øret om et overgrep mot en mindreårig pike (pedofili) så valgte hun i sin ublu kristne naivitet (det er så stupid hun var opplært!!) å sette skylden på djevelen for overgriperens handlinger isteden for å gå til politiet og få fjerne mannen og latt ham få den hjelpen han trengte... Hva resulterte den naiviteten på grunnlag av hennes tro med? Jo, et overgrep til...

 

Jeg har full respekt for min svigermor, hun er verdens snilleste og mest velmenende menneske, hun vil bare alle så vel med sin snillhet, men akkurat her hadde jeg null respekt for henne og hennes stupide tro, for hun ofret så og si et barn til en overgriper (og de er det skremmende mange av i kristne organisasjoner, flere enn de aller fleste liker å tenke på....) ved å la være å si i fra og heller sette skylden på en fiktiv eventyr figur hentet ut i fra den samme stupide troen for å unnskylde overgriperens handlinger (og for å tilgi ham tror jeg, hun er faktisk veldig veldig snill...). Men hva hjalp det for barnet? Ikke en dritt...

 

Vi, min kone og jeg, fikk ihvertfall sagt i fra til henne, ganske så direkte og rett frem (det måtte faktisk til for å få henne ut av djevel psykosen...) at det var HUN som indirekte var skyld i det siste overgrepet ved at hun tydde til djevelen og slikt visvas isteden for å si i fra til politiet. Etter det har min kjære svigermor aldri tydd til djevelen som unnskyldning for noe som helst og godt er det, for ellers hadde jeg virkelig ikke respektert henne som jeg gjør i dag.

 

Og den dumheten lurer i alle religiøse, den stupide troen på at bibelen sier hva som er riktig og galt og ut i fra det tar de stupide avgjørelser og DET klarer jeg ikke å respektere...... Og antagelig grunnen til at jeg ER mer skeptisk til dømmekraften til religiøse mennesker enn til skeptikere og andre ikke religiøse, selv om det er mange nok av dem også som er i stand til å ta spinnville avgjørelser på helt feil grunnlag, for all del. Men religiøse tar feil avgjørelsermed en agenda og når den agendaen er feil så blir utfallet katatrofalt også, som i den nevnte overgreps saken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke religion i dag da vi har overgått de gode sidene religion presenterer for lenge siden!

 

Har du svaret på livet? Så lenge det ikkje eksisterer, vil religion eksistere. Enkelte treng religion.

 

Så vi kan henge vekk hele konseptet, vi trenger det ikke slike religiøse systemer nettopp fordi de er med på å spre akkurat det vi ikke trenger, hat og intoleranse.

 

No skjærer du alle over ein kam, og det til det ekstreme.

 

For hva kaller du hetsen mot homofile som både muslimer og kristne debriver i rikt mon enn nettopp hat og intoleranse, for å ha ihvertfall et eksempel.

 

Her beskriver du ein mindrepart av religionar, mange er i dag liberale kristne og ser på homofili på ein heilt annan måte enn dei konservative. Kjenner sjølv ein kristen som er homofil.

 

For som jeg sa, vi har for lenge siden gått forbi alt godt som er å finne i disse ørken religionene vi har omgitt oss med så alt for lenge, så alt religion har å tilby er i mine øyne kun madalienes baksider.... og det er jo ikke noe å trakte etter, er det vel? Enda mindre å respektere....

 

Finn ei absolutt sanning i verda, då kan du slette religionane.

 

Man skal respektere alle mennesker så lenge man ikke vet hvordan denne personen er. Hvis de er slemme med deg så respekterer du dem seff ikke.

 

Einig i den. Er nettopp det uttrykket i seg sjølv innebærer, å sjå ein gong til, gje ein ny sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...