Gå til innhold

Kommentar: - Du blir lurt trill rundt i sosiale medier


Anbefalte innlegg

Jeg kan forstå behovet for bedrifter, men privatpersoner var litt overraskende.

 

Så faktisk en kortfilm her om dagen som spøkte med dette rundt "likes" på helt banale ting, da også kjøp og salg, men den dreide seg da om helt ordinære privatpersoner. Tenkte der og da at det var en morsom video, men at det heldigvis ikke kunne være så mye sannhet i det. Må vel revurdere det synspunktet litt nå.

 

http://www.youtube.com/watch?v=AMPD53HnQ5A

Endret av TSP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig likes verdt noe i det hele tatt? - Personlig så bryr jeg meg ikke om at jeg ser noen like noe i det hele tatt, så den eneste verdien er at man får spredd reklamen sin inn i nyhetsstrømmen til andre - og jeg må innrømme at min terskel for å trykke på en slik "annonse" er _veldig_ høy....

 

Godt spørsmål, Kjetil.

 

Google har noe de kaller Social Graph som skal kunne gi deg søkeresultat basert på hva vennene dine liker eller ikke. I dag har denne størst vekt på +1 og ikke likes. Men dette er likevel en del av det semantiske søket, som igjen viser det som er antatt "relevant for deg". Samtidig så er det mange bedrifter (desverre) i dag som baserer markedsbudsjettene sine på likes - fremfor social-engagement - som jeg mener er et bedre måleparameter.

 

I studiet til University of British Columbia fant de ut at falske likes, shares og tweets hadde en stor påvirkning på ekte personer i den grad at de fulgte populære personer/sider ukritisk, fordi om profilene var bygget av boter. Lenke: http://lersse-dl.ece.ubc.ca/record/264/files/ACSAC_2011.pdf

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå behovet for bedrifter, men privatpersoner var litt overraskende. Så faktisk en kortfilm her om dagen som spøkte med dette rundt "likes", da også kjøp og salg, men den dreide seg da om helt ordinære privatpersoner. Tenkte der og da at det var en morsom video, men at det heldigvis ikke kunne være så mye sannhet i det.http://www.youtube.com/watch?v=AMPD53HnQ5A

 

Privatpersoner bruker i størst grad dette til å bygge sin "sosiale profil". Dette kan være verdt noe for jobbsøkere eller bransjepersonligheter som vil virke aktuell eller populær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Privatpersoner bruker i størst grad dette til å bygge sin "sosiale profil". Dette kan være verdt noe for jobbsøkere eller bransjepersonligheter som vil virke aktuell eller populær.

Betydningen som ligger i den setningen er det mest tragiske jeg har lest på ei stund, direkte trist.

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå behovet for bedrifter, men privatpersoner var litt overraskende.

 

Ser oftere og oftere at mindre bedrifter kjører konkurranser hvor vinneren er vedkommende med mest likes (beste bilde etc.). Skulle premien være et nettbrett til 5K, er ikke 100 likes for 12kr fryktelig mye penger.

 

Er mye som kuppes på nett av konkurranser. En ting er botnet hvor du kjøper likes men et kollektivt engasjert armé av apekatter med tinnfolier på /b/ kan gjøre mye ugang som ikke nødvendigvis er like lett å spore.

Endret av Goliath
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringvirkningene for manipulering av sosiale signaler via botnettverk er meget uheldige. Ta deg gjerne tid til å lese konklusjonen før du tenker at dette kun handler om likes :) Ha en flott mandag!

 

Det eneste viktige poenget er at dette gir mulighet til å stjele data. Hvordan kjøping av likes kan føre til stjeling av bedriftens data skulle jeg likt å vite mer om, men dette ble ikke utdypet i det hele tatt.

Utover det er det helt uvesentlig om noen jukser med likes. Folk som legger verdi i "likes" er patetiske, og jeg kan ikke forestille meg at så veldig mange tar dette seriøst. Det er ikke akkurat slik at folk gjør en veloverveid vurdering hver gang de trykker på "liker", de trykker heller i hytt og pine. Og da ser jeg ikke at dette har verdi i det hele tatt ...

 

+1 for pwn ;)

 

What?

Lenke til kommentar
Jeg blir ikke lurt av "Likes" på Facebook. Grunnløse påstander fra Hardware.no. Litt bakgrunnsjekk kan være nyttig før man beskylder leserne sine.
Gratulerer med dagens mest meningsløse kommentar.

 

Vil heller si at kommentaren du kom med er meningsløs, jeg ser poenget til Virtualbox her.

Men for å forstå dette poenget så må du se litt trender her på hardware.no og HWs jaging for å komme på VG nivå mens vi som er her i kommentar feltet er ikke "Mannen i gata" materiale.

 

For min del driter jeg en lang marsj i antall likes, jeg bruker ikke Facebook og der hvor jeg må ha en Facebook profil så er denne helfalsk og laget i "Bruk og kast" stil, så den kan raskt kasseres.

I tillegg har jeg inntrykket at de fleste her på HW.no er forsiktig med Facebook og slenger ikke ut hva som helst.

Lenke til kommentar

Kunne vært moro å økt tilhengerskaren på min Twitterkonto fra 1 (brodern) til 10000(!) for 28kr. ;)

Hva skal jeg gjøre da som ikke har facebook-konto. Jeg får jo nesten ikke utføre "Likes" hos noen jeg da!

 

Bare på enkelte åpne nettsider som har intern-Likes system, får jeg boltre meg.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke lurt av "Likes" på Facebook. Grunnløse påstander fra Hardware.no. Litt bakgrunnsjekk kan være nyttig før man beskylder leserne sine.

 

Øh, hvor i artikkelen ble Hardwares lesere beskyldt for å bli lurt? Artikkelen tar opp en reell problemstilling på generelt grunnlag. La oss si at en produsent av deksler til mobiler har 30000 "Likes", men bare 2500 av dem er reelle fordi de har kjøpt resten. Hvordan skal du som bruker finne ut av det? Det blir til slutt en situasjon der vi brukere føler at vi ikke kan stole (jeg snakker ikke om å stole blindt på noe her) på noen. Det er vel ingen tjent med, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen kunne ha vært ett bilde på 480x60, også kjent som reklamebanner. For det er intet annet enn forsøk på innsalg til Metronet.

 

Prislisten du forespeiler er latterlig høy. Selv betaler jeg langt mindre enn det, for ekte likes, dog fra Asia. At det kun er botnettverk man får falske likes gjennom er tull og tøys. Gjennom automatiserte verktøy lokalt på datamaskinen, så kan man registrere 4-5000 facebookprofiler på noen timer. Etterhvert som man opparbeider seg 150-200.000 facebookprofiler, så bruker man igjen det samme verktøyet, bortsett fra at man nå kjører likes. 2-3% av profilene blir linket mot hverandre(venner), og det blir postet statusoppdateringer, rappet fra andre folk. Har man solgt 10.000, så er det kun 5% som blir brukt på det aktuelle prosjektet. Og prisen? 50-60 dollar. Ja, de er falske, men de utgjør ingen sikkerhetsrisiko.

 

Og når man vet at om man gjør det riktig, så er det ei heller noen sikkerhetsrisiko. Da blir det bare en boost for SEO. Men, som med annen SEO, så er det sjelden at 100000 likes over natta blir spesielt satt pris på. Dripfeeding er tingen her, som alle andre steder.

 

Det er heller ikke på kanten av loven. Hva reglene til facebook, twitter og andre er, gjør de ikke til lovbrudd.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen kunne ha vært ett bilde på 480x60, også kjent som reklamebanner. For det er intet annet enn forsøk på innsalg til Metronet.Prislisten du forespeiler er latterlig høy. Selv betaler jeg langt mindre enn det, for ekte likes, dog fra Asia. At det kun er botnettverk man får falske likes gjennom er tull og tøys. Gjennom automatiserte verktøy lokalt på datamaskinen, så kan man registrere 4-5000 facebookprofiler på noen timer. Etterhvert som man opparbeider seg 150-200.000 facebookprofiler, så bruker man igjen det samme verktøyet, bortsett fra at man nå kjører likes. 2-3% av profilene blir linket mot hverandre(venner), og det blir postet statusoppdateringer, rappet fra andre folk. Har man solgt 10.000, så er det kun 5% som blir brukt på det aktuelle prosjektet. Og prisen? 50-60 dollar. Ja, de er falske, men de utgjør ingen sikkerhetsrisiko. Og når man vet at om man gjør det riktig, så er det ei heller noen sikkerhetsrisiko. Da blir det bare en boost for SEO. Men, som med annen SEO, så er det sjelden at 100000 likes over natta blir spesielt satt pris på. Dripfeeding er tingen her, som alle andre steder.Det er heller ikke på kanten av loven. Hva reglene til facebook, twitter og andre er, gjør de ikke til lovbrudd.

 

Jeg er usikker på hvor du vil med dette. Dette innlegget er en faglig kommentar som fokuserer på aktuelle tema innenfor digital markedsføring. At du selv mener du kan gjøre social-bombing bedre er vel i så måte irrelevant, da min konklusjon er at dette ikke er anbefalt?

 

Jeg beklager om prislisten ikke passet. Den er basert på flere av de mest brukte og relevante tjenestene innenfor dette temaet. Det at du selv snakker om hvor enkelt dette er, understreker vel bare poenget mitt.

 

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på etisk SEO, bransjerådet for SØK og retningslinjene til facebook, twitter og google+. Følg lenkene nedenfor.

 

http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35291 (Google - SEO guidelines)

 

http://www.brasok.no/om-brasok (bransjerådet)

 

https://support.twitter.com/articles/18311-the-twitter-rules Twitter guidelines

 

Lenke til kommentar
Ringvirkningene for manipulering av sosiale signaler via botnettverk er meget uheldige. Ta deg gjerne tid til å lese konklusjonen før du tenker at dette kun handler om likes :) Ha en flott mandag!
Det eneste viktige poenget er at dette gir mulighet til å stjele data. Hvordan kjøping av likes kan føre til stjeling av bedriftens data skulle jeg likt å vite mer om, men dette ble ikke utdypet i det hele tatt.Utover det er det helt uvesentlig om noen jukser med likes. Folk som legger verdi i "likes" er patetiske, og jeg kan ikke forestille meg at så veldig mange tar dette seriøst. Det er ikke akkurat slik at folk gjør en veloverveid vurdering hver gang de trykker på "liker", de trykker heller i hytt og pine. Og da ser jeg ikke at dette har verdi i det hele tatt ...
+1 for pwn ;)
What?

 

Takk for at du likte poenget mitt. Det er en vanskelig vekting dette å gjøre innholdet interessant for "de fleste", samtidig som å skrive til de som vil ha detaljert innsikt.

 

Jeg skjønner også hva du sier, men la meg gi deg et par innspill. En "like" for deg trenger ikke bety mye. Du virker som at du tenker mye over dette og tar generelt avstand flere av funksjonene i sosiale medier.

 

For en bedriftseier som ikke vet forskjell derimot, kan dette ha stor betydning. Mange handler ofte i god tro, i bakgrunn av mangel på kompetanse. Når de da blir straffet går dette direkte utover bedriften, deretter bunnlinjen. Enten dette er tapt salg, eller tapt omdømme. For disse menneskene er dette uhyre viktig.

 

Den andre sannheten er det at "ikke alle tenker som deg". Som jeg viste til i studiet så er det en høy sannsynlighet for at en person "liker" en side, om den har mange likes. Uavhengig falsk eller ekte.

 

I år har konverteringsraten i sosiale medier økt med nesten 300% i forhold til i fjor, basert på anbefalinger og likes av fanpages. Når synligheten da kan manipuleres i sosiale medier har dette direkte innvirking på fortjenesten. Da mennesker kjøper basert på hva de leser i sosiale medier. Ikke du, men mennesker generelt.

Lenke til kommentar

Øh, hvor i artikkelen ble Hardwares lesere beskyldt for å bli lurt? Artikkelen tar opp en reell problemstilling på generelt grunnlag. La oss si at en produsent av deksler til mobiler har 30000 "Likes", men bare 2500 av dem er reelle fordi de har kjøpt resten. Hvordan skal du som bruker finne ut av det? Det blir til slutt en situasjon der vi brukere føler at vi ikke kan stole (jeg snakker ikke om å stole blindt på noe her) på noen. Det er vel ingen tjent med, eller?

 

Det hadde vært det optimale resultatet om folk hadde gitt totalt blaffen i "likes".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...