Gå til innhold

Minst 27 personer drept i en barneskole i USA


Anbefalte innlegg

Man kan da ta bilen og kjøre ned 100 folk.

Poenget er at disse episodene skjedde ikke pga det var så lett å kjøpe våpen.

 

Ta usa og lat som våpen over disk uten konkurranse var forbudt siste 10 år.

Hadde det da blitt færre skyteepisoder type skole / kjøpesenter?

Neppe.

Men det hadde gått utover alle som ville kjøpe for å skyte på skytebanen.

 

Noe sier meg at det ville gått utover begge deler, debatten går jo på om det er riktig å snevre inn rettigheter for å senke sannsynligheten for at individer begår overgrep med den rettigheten. Så har man jo tilfellet at dette er blitt et "fenomen", det er nå et "go-to"-scenario for en som vil hevne seg på noen og vil gjøre det stort. Ville det fenomenet eksistert hvis tilgangen til denne type våpen hadde vært slik den er i Norge? Tilnærmet ikke-eksisterende?

 

Det blir forøvrig en malplassert sammenligning, all den tid våpen og bil har to helt forskjellige bruksområder og samfunnsnytte.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta usa og lat som våpen over disk uten konkurranse var forbudt siste 10 år.

Hadde det da blitt færre skyteepisoder type skole / kjøpesenter?

Neppe.

Hvis vi strekker den tanken lengre bak i tid, så ville jeg anta at det absolutt ville føre til færre skyteepisoder. For hvor ville da disse hvite, lovlydige middelklasse-mennene få tak i våpnene sine? Mest sannsynlig ville det være ganske vrient for de, og kreve mye arbeid, noe som fort kunne ført til at de ga opp planene sine.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du kan være enig i meg at det å drepe noen ved å trekke av en avtrekker er noe helt annet enn å kjøre en kniv inn i kroppen på noen.

 

Så nei, jeg tror ikke de ville skjedd uansett. Å drepe noen med et skytevåpen kan være en impulsiv handling gjort på avstand uten at man selv må være fysisk involvert. Det samme gjelder ikke for kniver. Og det kan fort være det som hindrer noe sånt i å bli utført. Og skulle det først bli utført, gjør et skytevåpen i de aller fleste tilfeller mer skade enn en kniv, slik at den impulsive handlingen mange tar (som de ofte i senere tid angrer på) bare fører til skader, men ikke drap.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

og disse ville ganske sikkert ha skjed uansett, det er ikke sånn at man blir mindre sint om man ikke har våpen, nesten alle har en kjøkken kniv.

 

Og så blir det fort litt verre når man skal hevne seg med hagle enn med kniv, på lik linje med automatvåpen versus rifler/hagler.

 

Hadde skadene blitt like omfattende hvis man hadde nesten bare hatt tilgang til lettere våpen? Jeg skjønner at du argumenterte for at man kunne fort gjøre store endringer på våpen (modifisering) og lage det selv, men er det sannsynlig at disse guttene som har vært involvert i skytemassakrene hadde gjort det hvis de ikke hadde hatt tilgang? Og tror du en våpenkultur med svært få automatvåpen, ville ført til at flere av disse aksjonene hadde blitt begått med andre type våpen som ikke kunne gjort så mye skade?

 

Problemet her er at konseptet allerede er opprettet så fort noen begikk disse aksjonene med automatvåpen og andre bygger på det konseptet.

 

Coffey: For å ikke nevne sannsynligheten for utilsiktede ulykker er langt større i bruk av skytevåpen enn blant stikkvåpen.

Lenke til kommentar

http://www.nssf.org/...1.cfm&path=2011

 

en avsaget dobbelt løp hagle og en masuer med stripper klips er alt man trenger vist man virkelig vill desverre..

 

Helt meningsløs statestikk, sier ingenting om omfang av skade eller hva det er forårsaket av. Statestikken som er tilgjengelig viser bare hvor mange som blir skadet. Det å sammenligne et vådeskudd med en forstuet ankel i fotball er litt virkelighetsfjernt i forsøk på å vise at "sport er farligere".

 

Det er dårlig statestikkbruk og dårlige metode. Litt på samme måte som "justfacts"-kommentarer hvor man ser på utvikling i mordstatestikken og forklarer det med en variabel, når endringen varierer kraftig innenfor når den variablen ble satt i spill

 

Vet ikke om du linket feil, men argumentasjonen min var at modifisering kan forekomme, men hva er sannsynligheten for at det skjer i motsetning til å bruke lettere tilgjengelig våpen? For å ikke nevne tilgang til kunnskap om modifisering som må ligge til rette med mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi strekker den tanken lengre bak i tid, så ville jeg anta at det absolutt ville føre til færre skyteepisoder. For hvor ville da disse hvite, lovlydige middelklasse-mennene få tak i våpnene sine? Mest sannsynlig ville det være ganske vrient for de, og kreve mye arbeid, noe som fort kunne ført til at de ga opp planene sine.

 

Klikke helt og skada mennesker hadde de jo lyst til uansett.

Kanskje kjørt bilen sin inn i en folkemengde?

En glock på gata er 60 dollar.

 

Men nå er jeg skytter selv og ser saken fra en side.

Lenke til kommentar

http://mortality-rat...rge-of-firearms

 

men nå må jeg gå å legge meg, skal ut å fiske i mårgen, hyggelig og diskutere med der som altid :)

 

Tror du misforsto, jeg sa ikke at vådeskudd var et alvorlig problem. Det er et statistisk problem når man tilsynelatende sammenligner ulykker innenfor jakt (som kan involvere vådeskudd) med ulykker innenfor fotball (som kan være ankelskade). For ved å argumentere sum av ulykker uten å operasjonalisere omfang av skade gjør at det er "farligere" å spille fotball hvis du forstuer ankelen to ganger, men bare blir skutt en gang på jakt (med dertil langt større konsekvenser).

 

Statestikken viser kun sannsynlighet for å bli skadet på en eller annen måte, ikke hvorvidt noe faktisk er farlig. Og ved å påstå at den gjør det tar man grundig feil.

 

Man kunne for eksempel operasjonalisert skader i "mindre ubetydelige skader", "mer omfattende skader" og "livstruende skader". Hvor stort utslag tror du sport hadde gjort versus jakt på de ulike skadekategoriene?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Klikke helt og skada mennesker hadde de jo lyst til uansett.

Kanskje kjørt bilen sin inn i en folkemengde?

En glock på gata er 60 dollar.

 

Men nå er jeg skytter selv og ser saken fra en side.

Å kjøre en bil inn i en folkemengde vil nok i de fleste tilfeller føre til mindre skade enn en skoleskyting.

 

Og hadde USA hatt tilsvarende våpenlover som Norge fra "starten av", så hadde nok ikke en Glock vært 60 dollar på gata.

 

Og hvilken side ser du saken fra? At du driver med en hobby hvor verktøyet du benytter kan også brukes til å drepe titalls, kanskje hundretalls mennesker på kort tid? Det handler jo om å forstå situasjonen, og ta valgene etter det. Det er gøy å skyte med pistol, jeg er enig i det, men noen ganger må man ofre litt av gleden for at ting skal bli bedre.

Endret av Coffey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan hende dette har vært nevnt, men så en Amerikansk journalist si at automat våpenet, Bushmaster .233, som han brukte kunne lovlig bli kjøp på Wal-Mart. Var vell noen rapporter som sa den lå i bilen, men forsatt, det er sykt det!

 

Edit: For rundt $900 for øvrig. Får et godt airsoft gevær for samme pris i Norge.

Endret av Iceman #10
Lenke til kommentar

Kunne ikke mange av disse skoleskytingene vært unngått hvis de ikke hadde fått så mye mediadekning med tanke på skyteren sin identitet? Mye av grunnen til at disse sosiopatene velger jo å ta andre med i graven sånn at de kan få sin "15 minutes of fame". Altså å unngå å forlate verden uten at noen vet hvem de er og hva de står for, deres livshistorie osv. For disse sosiopatene så er vel "all pr god pr".

 

Det var ikke like vanlig med skoleskytinger før i tiden. Det har blitt mer populært etter at flere gjorde det og det fikk stor mediedekning.

 

Jeg synes at de skal heller fokusere på ofrene og ikke publisere hvem gjerningsmannen er for å unngå å inspirere lignende sosiopater til å gjøre det samme.

 

Andre som er enige i hva sier eller er jeg helt på bærtur?

Endret av DNA
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lett å skylde våpenlover som årsak til denne tragiske saken men en må spørre to spørsmål tenker jeg

 

1. Hvorfor hendte ikke skolemassakrenw tidligere i amerikansk historie når det egentlig var lettere tilgang til våpen?

 

2. Hvorfor begynner det å hende utenfor USA, selv i land som har mye strengere våpenkontroll enn i USA ( Norge og s Korea for eksempel)?

 

Hva er det som har forandret seg i vestlige kultur som gjør massemord ab den typen mer sannsynlig enn før?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

man kan bare gjøre våpen ulovlige vist det er det man vill, men tingen er at det å lage våpen fra bunnen av ikke er så vanskelig som mange tror, hær er en som laget en akm fra en spade: http://www.northeast...tsunami-warning!

Nei han har ikke lagd en AK fra bunnen av fra en spade.

Han har bare lagd (bøyd til og borret) en låsekasse og en kolbe av en spade. resten av delene er kjøpt...

 

Men det er sant at det aller meste av deler til et våpen er ganske greit å lage med tilgang på en fres, en dreiebenk, et sveiseapparat og en verkstedpresse. Og enda enklere hvis den fresen er CNC styrt.

Men det er en ting som ikke er så lett og lage selv, og det er løpet. For dette krever noen spesialverktøy. Ihvertfall på et litt langt løp som til en rifle (et kort pistol løp kan du nok klare med et vanlig spiralbor i dreiebenken). Til et rifle løp må man bruke et såkalt gundrill bor for å kunne lage et lite, langt og rett hull og til et slikt bor kreves også et DYRT høytrykks smørings/kjølevæske system. Også må man ha en måte å lage riflingen i løpet etterpå (en riflings brosje eller en riflings "knapp" som man drar gjennom løpet)

 

Man kan selvsagt bare kjøpe et løpsemne (som har ferdig boret og riflet hull) som man så dreier utsiden på med en vanlig dreiebenk til slik man vil ha det, men i Norge så får man ikke kjøpt et slikt løpsemne heller uten å ha en våpenlisens.

 

Også må man jo ha ammo til et våpen også da (uten det er jo et våpen bare en metallklump uten noe nytte). Og for å kjøpe ammunisjon i Norge så må man ha våpenkort

 

 

Men med alt det sagt så er det jo ikke noe vansklig å lage en "cruise missile" heller. Gyro, aksellerometer, magnetometer, GPS og en microkontroller for å styre og navigere den får man for få kroner som hyllevare (f.eks på sparkfun.com, el.). Og til motor kan man f.eks lage en enkel pulsjet og kroppen kan lages av treverk eller glassfiber akkurat som et modellfly.

 

 

 

Pulsjet motor:

http://www.youtube.com/watch?v=p8FSa5peEUk

 

Gyro aksellerometer og magnetometer for kontroll av flygingen:

https://www.sparkfun.../products/10736

 

GPS modul:

https://www.sparkfun.../products/11058

 

Microkontroller for å kontrollere det hele:

https://www.sparkfun.../products/11021

 

Også noen RC servoer fra din lokale RC sjappe for å styre missilen. også noe materialer for å bygge selve kroppen.

 

Og som man ser så er det ikke dyrt. (prisen avhenger selvsagt av hvor stor du vil lage den, men elektronikken i den er som sagt veldig billig)

 

 

 

Men selv om det ikke er noe særlig vanskelig og heller ikke noe veldig dyrt så ser man jo ikke at folk driver å bygger cruise missiler rundt om i landet....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Tragisk, ja, men dette skjer jo rett som det er, og den enorme mediedekningen fører bare til at flere blir inspirert. Det er akkurat det de vil ha, mediedekning. Hvis han bare ville ta livet av seg, kunne han gjort det på rommet sitt og blitt ferdig med det. Likevel er et vanskelig å ikke gi dem det de vil ha... Alle mediene burde blitt enige om å ikke identifisere gjerningsmann og ikke gi ham noe berømmelse i det hele tatt.

 

Og det er litt sent å endre våpenlovene i USA nå. Det er mange millioner våpen i omløp, og man kan ikke gå inn og beslaglegge dem. Det er derfor de har våpen i utgangspunktet, for å hindre myndighetene i å beslaglegge våpnene deres. En innstramning nå kan kanskje ha en liten effekt i løpet av 20-30 år, men det er vanskelig å få gjort noe produktivt med våpenlovene i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...