Gå til innhold

Tro og religion - to forskjellige ting


Anbefalte innlegg

Tro og religion er to forskjellige ting. Religion er menneskeskapt og har ingenting med tro å gjøre. Fordi religion er bare ute etter makt. Religion skader, dreper og skaper kriger.

 

Religion gjør bare mye tåpelig elendighet. Så min tro er derfor basert på et forhold til Gud. Hvorfor trenger det religion for å tro på Gud/guder?

 

Tro:

post-291188-0-40535200-1355348920.jpg

 

Religionskrig:

post-291188-0-11410700-1355348976.jpg

 

Hva er deres mening om det her? Håper det her blir en diskusjon om emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra innlegget ditt så leser jeg det som at det du kanskje heller mener er at du ikke synes noe om såkalt organisert religion. Slik jeg ser det så er det likefullt religion dersom du anser deg for å være kristent troende uten at dette inkluderer noen overhoder som dikterer hvordan din tro skal lyde. Du trenger selvsagt hverken kirke eller prest for å ha din personlige tro.

Lenke til kommentar

Uten verdens religioner var verden fortsatt i steinalderen.

Det er det bare du som tror. I lang tid er det religion som har holdt verden tilbake. De fordømte alt som de mente kunne komme i konflikt med deres tro.

Asia/Kina området var en avansert sivilisasjon lenge før europa og ørken religionene.

 

Skal ikke mange hundre årene tilbake før Kirken hadde makt og store rikdommer, og det var langt ifra positivt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Tro: føle seg sikker på, være overbevist om (at noe fins) t- på Gud, på det evige liv / t- på julenissen / i absolutt bruk: den som t-r (dvs på Gud), skal ha evig liv

 

Religion: (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning den jødiske, den kristne r- / undervise i r-

 

Går mykje på det same så vidt eg ser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hele den vestlige verden/sivilisasjonen ble til pga. den kristne religionen.

Så du mener at mennesker ikke hadde bosatt seg i europa slik det har blitt i resten av verden om det ikke var for kristendommen?

Det har vært mange store sivilisasjoner og religioner før kristendommens tid. At kristendommen er en av de siste religionene gjør den ikke til den beste.

Lenke til kommentar

Guns dont kill people, users do

 

Religion dont kill people, the believer do

 

skrev det samme et annet emne, synes folk her skal banke det litt inn i skallen sin

 

La oss holde oss til norsk her, for et overlagt drap trenger mann motiv og mulighet.

 

En pistol er et verktøy som hjelper ved å gi deg en bedre mulighet til å drepe.

 

Religion er et verktøy som hjelper deg ved å gi deg et motiv for å drepe.

 

Personen som bruker disse verktøyene har selvfølgelig ansvar for utfallet uansett, men det er ikke sikkert at han hadde klart å gjennomføre det uten de riktige verktøyene.

 

En pistol i hendene til en politimann er ikke farlig, men å gi skytevåpen til en hel befolkning kan by på problemer.

 

Religion i hendene på en fredelig person er ikke farlig, men å gi religion til en hel befolkning kan by på problemer.

Lenke til kommentar

Hele den vestlige verden/sivilisasjonen ble til pga. den kristne religionen.

Så du mener at mennesker ikke hadde bosatt seg i europa slik det har blitt i resten av verden om det ikke var for kristendommen?..

Folk kommer til den vestlige verden fordi det er bedre her enn der de kommer i fra, ikke pga. kristendommen. Folk i Afrika og Asia skjønner at det gode livet i den vestlige verden har noe med kristendommen å gjøre, derfor har kristendommen stor vekst i Afrika og Asia i disse dager. Beregninger antyder 20/30 prosent kristne i Kina og 60/70 prosent kristne i Afrika om en tyve/tredve års tid.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Folk kommer til den vestlige verden fordi det er bedre her enn der de kommer i fra, ikke pga. kristendommen. Folk i Afrika og Asia skjønner at det gode livet i den vestlige verden har noe med kristendommen å gjøre, derfor har kristendommen stor vekst i Afrika og Asia i disse dager. Beregninger antyder 20/30 prosent kristne i Kina og 60/70 prosent kristne i Afrika om en tyve/tredve års tid.

Filippinene - 90% kristendom. Et prestestyre som grafser til seg med nebb og klør. Ett av verdens fattigste land.

 

Hadde Norge vært et attraktivt mål for innvandrere om vi ikke hadde oljen? Var det ikke oljen som fikk Norge på kartet?

 

Så veksten av kristendommen er ikke pga aggrerssiv markedsføring i fattige land? Så klart de vil være med på hva den hvite rike mannen sier når han flasher rikdommen sin!

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

At tro og religion kan skilles er en ønske drøm... Men jeg skjønner at noen ønsker det da, for religion har ikke tilført verden stort av gode ting... Ikke blind tro heller faktisk...

 

Men det virker som TS er i mot organisert religion og det holder jeg med ham i, for det er når slike myter og overtro organiseres at det skumle kommer frem, samt det dumme i slik overtro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tro er distinkt fra religion, i den forstand at de er to distinkte termer. Tro er simpelthen det å ha en mental relasjon til en påstand om verden, og religion er en organisert institusjon konstruert rundt en bestemt type tro.

 

Tro er dermed noe alle gjør, alle tror på ting som at en våkner om morgenen neste dag, at en kan høre været ved neste nyhetssendig, at sine venner er gode mennesker en er glad i. Det er også mulig å tro på vitenskapelige teorier som Naturlig Seleksjon eller relativitetsteorien, på samme måte som det er mulig å tro på teistiske påstander som at det finnes en gud.

 

En tilleggsingrediens som gjør at vi oftere kaller vitenskapelig tro (altså, tro på vitenskapelige teorier) for kunnskap enn religiøs tro for kunnskap, er berettigelse. En har normalt større berettigelse til å tro på vitenskapelige teorier (idéelt sett), da disse som regel har tungt med observasjoner som støtter opp om påstanden. Religiøs tro har liten berettigelse, oftest bare vitnesmål i form av hellige bøker.

 

Tro i seg selv er altså noe ganske vanlig og ikke identisk med religion, etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...