Gå til innhold

Nikon D600 vs Canon 6D


Anbefalte innlegg

Hva er det du egentlig skal med WIFI og GPS? (noe spesielt det skal brukes til?)

Har du kamera fra før, eller er dette ditt første system?

 

Personlig har jeg lite erfaring med Nikon, men har inntrykk av at Canon og Nikon er som 2 dråper vann til tider.

Mine ankepunkt mot 6D er mangel på joystick og redusert funksjonalitet på topp-LCD skjerm. Siden jeg er vant med dette fra xxD serien er dette et must for meg. Prisen på 6D er også i stiveste laget i forhold til hva du egentlig får(foreløpig). Registrerer at D800 er nede i 18k nå.

 

Når det gjelder AF punkt vinner Nikon på papiret, men om disse punktene er tett samlet i midten så spiller det forsåvidt ikke noen rolle hvor mange punkter man har.

 

Det er første system kamera. Har veldig lenge tenkt å begynne seriøst med foto og dreiv å leike meg ein del med kompakten min (så langt det lar seg gjøre da).

GPS har eg ikkje så stor behov for, mens wifi har utruleg mange mulegheiter allerede (appen på mobil + opplastning av bilder til digital lagring + deling av bilder på sosial).

 

D800 er nede i 18k. Og ein kan få 5D mark III for ca 20.000 også om ein treffer med kampanjen. Men dei er større og tyngre. Samtidig så er dei endå meir avanserte, noe eg har verken behov for eller erfaring.

 

Det er stor mulegheit at eg kjøper D6 i USA, der koster den under 12k no, som er "ok" pris syns eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående wifi så har D600 et alternativ. Er bare å kjøpe et adapter til D600 hvist man trenger det.

 

Det er stor mulegheit at eg kjøper D6 i USA, der koster den under 12k no, som er "ok" pris syns eg.

Ulempene ved å kjøpe i us&a er vell at man ikke har reklamasjonsrett hvist det skjer noe med kameraet. Så det blir en lang vei å sende det inn hvist noe skulle skje med det.

 

Jeg ser D600 er alt nede i 13.700.- hos JP. Det har falt nå djevelsk i pris. Hadde jeg bare ventet.. menmen uansett hvist du skal gå for D6 så blir vell denne også å dette ned 3-4 tusen i pris på par-tre måneder, så kan vell være økonomisk lurt å vente.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig skal med WIFI og GPS? (noe spesielt det skal brukes til?)

Har du kamera fra før, eller er dette ditt første system?

 

 

Bruke Wifi som fjernkontroll med mulighet og se motivet, justere parameter uten en masse ekstrautstyr er en bra ting, spesielt i de situasjoner hvor man ikke kan være i nærheten av kameraet, foreksempel har jeg en gjeng skarv i nærheten som jeg ikke kommer til, kunne jeg sette kameraet i nærheten og være et lite stykke unna og kunne se hva jeg gjør ville det være konge.

GPS til tagging av bildene er bare fordeler, spesielt for de som reiser mye, utrolig enklere og vise bilder når man kan linke de opp mot områder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror det er veldig viktig å kjenne på kamerahusene i virkeligheten, jeg. I dag holdt jeg i en D600 for første gang, og den synes jeg var helt forjævlig å holde i, rett og slett. Jeg liker derimot grepet på D800 og D3 veldig godt, men D600 var såpass krise at det er helt uaktuelt å kjøpe for min del.

 

Folk har forskjellige hender, så man må rett og slett prøve selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo veldig mye kva du er vant med.

Om du hadde brukt D600 i 1 år, så holdt D800, kanskje ville du hatt heilt anna meining? ;)

 

Men ein ting til.

Kva dokke syns om Leica M (typ 240) i forhold til dei to andre da?

Oooom vi ser bort i frå ein pris på 7000$?

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Det er jo veldig mye kva du er vant med.

Om du hadde brukt D600 i 1 år, så holdt D800, kanskje ville du hatt heilt anna meining? ;)

 

Der tror jeg det er mange som opplever det forskjellig, bare fordi man er vandt med et hus, er det ikke sikkert det ligger godt i hånda. Det er ikke sikkert at man vet det selv, før man har prøvd noe annet.

 

Jeg gikk fra en EOS 400D til en 7D, og følte at kameraet var lettere å holde - selv om det veier rundt det dobbelte, å bære det rundt halsen er en helt annen sak. :p

Før byttet var jeg veldig fornøyd med det kameraet jeg hadde, og var usikker på det større og tyngre huset.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en EOS 400D til en 7D, og følte at kameraet var lettere å holde - selv om det veier rundt det dobbelte, å bære det rundt halsen er en helt annen sak. :p

 

 

Ikke bær det rundt halsen, men heng det over skulderen. Siden den medfølgende reima er kort og sklir hele tiden, kjøper du deg en reim herfra.

 

http://www.upstrap-pro.com

 

Ellers tror jeg heller ikke man blir vant til et mindre godt hus sånn uten videre. Jeg be ikke vant til Canon 550D iløpet av et drøyt år, mens 7D, med størrelsen, ergonomien og plassering av knapper og hjul, satt som støpt umiddelbart.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en EOS 400D til en 7D, og følte at kameraet var lettere å holde - selv om det veier rundt det dobbelte, å bære det rundt halsen er en helt annen sak. :p

Å henge kamera rundt halsen eller la det henge på skulderen er helt unødvendig i dag.

Du bærer kamera bedre med en "diagonal stropp" og får det raskere opp i skyte posisjon.

Black Rapid er originalen. Det finnes muligens noen billigere Kopier/varianter av denne hvis du googler litt.

Mer komfortabelt, mindre anstrengende og raskere responstid enn konvensjonell bære måte.

Lenke til kommentar

Når jeg er ute på tur, har jeg som regel med meg sekken. Jeg har laget meg stropper som er festet i sekken, og som klipses fast til den originale reima på kameraet. :)

 

EDIT: Dette gjør at både kameraet og ryggsekken virker lettere å bære, for de gir hverandre en form for balanse.

 

 

 

Men nå er vi kanskje litt vel off topic?

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Det som er noe dritt med Black Rapid-typen stropper, er at den festes der jeg har stativfestet. Man må vel skru av og på hver gang man skal bruke stativet, noe som virker unødvendig slitsomt. Eller er det noe jeg har misforstått?

 

For egen går jeg nesten hele tiden med kameraet i høyrehånda. Surrer stroppen rundt håndleddet, og bærer kameraet på den måten. Eventuelt ligger kameraet i veska. Det største objektivet mitt veier ca. 1.5 kilo, og jeg synes denne måten å bære på fungerer glimrende.

 

Synes også dette er praktisk med tanke på tyveri når jeg f.eks. går rundt i et bymiljø. Skulle noen forsøke å nappe kameraet ut av hånda mi blir jeg hengende etter. :)

Lenke til kommentar

Det som er noe dritt med Black Rapid-typen stropper, er at den festes der jeg har stativfestet. Man må vel skru av og på hver gang man skal bruke stativet, noe som virker unødvendig slitsomt. Eller er det noe jeg har misforstått?

Du har forsåvidt rett i det.

Nå fikset jeg det med å kjøpe en litt mindre karabin krok liknende krok som jeg hang på ringen på remmen. Nå har jeg en Benro kamera plate som har en ring festet på kamera skruen, så det var enkelt å få hengt den på den mindre kroken.

Andre kamera plater kan man jo enkelt borre et hull i.

Litt DIY så er problemet løst.

For egen går jeg nesten hele tiden med kameraet i høyrehånda. Surrer stroppen rundt håndleddet, og bærer kameraet på den måten. Eventuelt ligger kameraet i veska. Det største objektivet mitt veier ca. 1.5 kilo, og jeg synes denne måten å bære på fungerer glimrende.

 

Synes også dette er praktisk med tanke på tyveri når jeg f.eks. går rundt i et bymiljø. Skulle noen forsøke å nappe kameraet ut av hånda mi blir jeg hengende etter. :)

Nå var vel ikke det ment som et argument for en sikrere og bedre løsning enn en Black Rapid rem?

Med en BR rem så må jo en kamera tyv rive med seg hele overkroppen din, ikke bare armen. :grin:

Lenke til kommentar

Antar det finnes muligheter for stativbruk. Jeg har vurdert en sånn, men har avstått inntil videre da jeg merker at jeg stort sett går og bærer kameraet som beskrevet over nær sagt uansett, og finner det veldig behagelig. Spesielt i byer føler jeg meg veldig trygg når jeg bærer kameraet på den måten, og jeg ser for meg at man for å stjele et kamera festet i en Black Rapid-system må bruke kniv - og den er litt skummel hvis tyven skulle bomme. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Angående wifi så har D600 et alternativ. Er bare å kjøpe et adapter til D600 hvist man trenger det. Ulempene ved å kjøpe i us&a er vell at man ikke har reklamasjonsrett hvist det skjer noe med kameraet. Så det blir en lang vei å sende det inn hvist noe skulle skje med det. Jeg ser D600 er alt nede i 13.700.- hos JP. Det har falt nå djevelsk i pris. Hadde jeg bare ventet.. menmen uansett hvist du skal gå for D6 så blir vell denne også å dette ned 3-4 tusen i pris på par-tre måneder, så kan vell være økonomisk lurt å vente.

 

På bhphoto`s nettbutikk i USA så får du kjøpt 6D med 24-105 linsa til 15000 kr. Det er 9000,-!! kr billigere enn i Norge. Det er en stor prisforskjell, så da tror jeg mange er villige til å ta sjansen. Gitt at man ikke bare drar bort kun for å kjøpe kamera, men også er på ferie da:p

Lenke til kommentar

På bhphoto`s nettbutikk i USA så får du kjøpt 6D med 24-105 linsa til 15000 kr. Det er 9000,-!! kr billigere enn i Norge. Det er en stor prisforskjell, så da tror jeg mange er villige til å ta sjansen. Gitt at man ikke bare drar bort kun for å kjøpe kamera, men også er på ferie da:p

 

legg på moms 25%

prisen kommer til å falle i Norge om relativt kort tid. Så stor "skal ikke" forskjellen være

Lenke til kommentar

På bhphoto`s nettbutikk i USA så får du kjøpt 6D med 24-105 linsa til 15000 kr. Det er 9000,-!! kr billigere enn i Norge. Det er en stor prisforskjell, så da tror jeg mange er villige til å ta sjansen. Gitt at man ikke bare drar bort kun for å kjøpe kamera, men også er på ferie da:p

Joa, er det mye å spare så kan det være en ide. Kommer vell ann på hva en har som kriterier. :)

Lenke til kommentar

Hvis det er omtrent dødt løp og TS har planer om å begynne litt seriøst med foto ville jeg sett en del på objektiver og ikke kun kamerahus som byttes annenhvert år (nesten ihvertfall).

 

Grep er ikke så viktig som mange mener... litt oppskrytt, Synes Canon 7D hadde ok grep men hadde huset i kun ett par uker fordi jeg aldri klarte å venne meg til det.

 

Betjening betyr mye mer og der foretrekker jeg Nikon foran Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...