Gå til innhold

Nikon D600 vs Canon 6D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er noe tidlig, 6D er vel knapt kommet ut i noen få butikker. Men over nyttår begynner nok endel tester å komme samt minst like viktig: brukererfaringer.

 

Foreløpig har du jo spesifikasjonene du kan sammenligne. Du kan jo begynne med å sette opp en liste over hva du mener er pluss og minus basert på spesifikasjonene?

 

Ellers mener jeg at det rent økonomisk er lurest å vente et halvt års tid slik at man unngår glovarme kamera.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

D600 ser ut til å vere bedre enn 6D på det meste. Spesielt AF som trekker godt opp.

11 AF-points med kun 1-x er jo skuffendes dårleg...egentleg... syns no eg

 

Det som trekker veldig mye opp for 6D, for min sin del, er wifi/gps.

 

Ellers er begge kamera ganske gode og lette, som er veldig, veldig greit, siden eg har tenkt å bruke den mye som reise-kamera.

Lenke til kommentar

Joda, men kvifor ligger dei på same pris i USA, mens det er forskjeller i Norge? :)

 

Tror du må ha litt tålmodighet, normalt så priser Canon produktene sine litt høyt før de kommer på markedet, men når de først kommer i butikkene pleier JP/FV og prise de litt lavere, og i dette tilfelle vil nok prisen bli omtrent det samme som D600.

Lenke til kommentar

Reiser til USA om 1 månad og skal på ein cross-country tur kanskje... Vil ha kamera til då!:) Men får se om det blir billigare å leige noe eller om eg skal berre kjøpe ein der borte kanskje.

 

Btw, er det mulig å bestille kamera til Svalbard? Om eg kjenner noen som bur der? Og sleppe å betale moms, men få med meg det norske garantien?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål - sitter og vurderer begge to. Nikon D600 ser nok bedre ut på papiret, men jeg mistenker at det blir rimelig dødt løp i praksis.

 

D600 har jo hatt en litt turbulent start; AF punktene er rimelig tett samlet i midten; det blir olje/støv-flekker på sensoren som gir seg etter ca 3000 bilder.

 

6D har jo også potensielle negative sider - få AF punkter, "kun" ca 20Mpx, ikke innebygget blits.

 

Men det er slike ting vi henger oss opp i, men som betyr lite i praksis, og så glemmer vi det som er bra.

 

Det jeg liker med begge, er mer kompakt størrelse enn 5DMKIII og D800; mer fornuftig filstørrelse enn D800, og noe bedre høy-ISO ytelse. Prisene på D600 er allerede på vei nedover; og jeg er rimelig sikker på at 6D kommer etter.

 

Jeg har hatt et par timer med D600, og likte deg jeg så. Men jeg vil ha et par timer med 6D før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et par timer med D600, og likte deg jeg så. Men jeg vil ha et par timer med 6D før jeg bestemmer meg.

 

Det tror jeg ikke er så dumt, bildebrikken i 6D er nok den samme som 5D3 bare litt mindre i størrelse og Mp, etter hva jeg har forstått er har 6D meget gode iso-egenskaper og fokussystemet er det flere som har positive opplevelser med. Venter på en realt test samt at noen her på berget får testet det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke er så dumt, bildebrikken i 6D er nok den samme som 5D3 bare litt mindre i størrelse og Mp, etter hva jeg har forstått er har 6D meget gode iso-egenskaper og fokussystemet er det flere som har positive opplevelser med. Venter på en realt test samt at noen her på berget får testet det.

Redusere størrelsen slik at det blir en "nesten" 24x36mm sensor - skeptisk. Blir jo en crop faktor på 1.05 ;)

 

Tror heller det er en ny sensor som lages på en rimeligere måte.

Lenke til kommentar

Igjen på papiret som er en fin ting så er Nikon sin variant bedre på både autofokus, DassOmark testene, 2 kortlesere bla, men så fort man tar bilder så viser bla Canon sitt muskler på høyere ISO/støy og en autofokus som i teorien er dårligere viser seg å være minst like bra som Nikon eller bedre.

Lenke til kommentar

Joda, det er sant det. Selvfølgelig om 6D skuffer utruleg på tester, så kjøper eg ikkje den.

Det er jo mye ein kan kjøpe som tillegg. Men då mister det jo litt av meiningen med mindre størrelse og lett vekt.

 

Men det er interessant at prisen på 6D med 24-105/4,0 IS har gått opp siden lanseringa :D

http://www.prisjakt.no/bilder/graph_price.php?p=1412604&s=large&.png

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Eg trur eg kommer til å ende med 6D... Har lyst å holde begge to i hender først og se kva som føles best.

Men om testene viser at dei er sånn ca like gode, så går eg for wifi og litt lavare vekt :)

 

Hva er det du egentlig skal med WIFI og GPS? (noe spesielt det skal brukes til?)

Har du kamera fra før, eller er dette ditt første system?

 

Personlig har jeg lite erfaring med Nikon, men har inntrykk av at Canon og Nikon er som 2 dråper vann til tider.

Mine ankepunkt mot 6D er mangel på joystick og redusert funksjonalitet på topp-LCD skjerm. Siden jeg er vant med dette fra xxD serien er dette et must for meg. Prisen på 6D er også i stiveste laget i forhold til hva du egentlig får(foreløpig). Registrerer at D800 er nede i 18k nå.

 

Når det gjelder AF punkt vinner Nikon på papiret, men om disse punktene er tett samlet i midten så spiller det forsåvidt ikke noen rolle hvor mange punkter man har.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=jmnoabuXzy0

Såg også DigitalRev "vs" videoen og det går for det meste at D600 er den store vinnaren men 6D er mykje betre på høg ISO (i følgje test bileta i videoen) og den appen til WIFIen ser ganske konge ut. Trur film på 6D var også betre? Eller husker eg feil? Har også lest at 6D skal vere betre i lav lys situasjonar.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...