Gå til innhold

Holder dt770 fortsatt koken?


Anbefalte innlegg

Når får jeg moms/toll/gratis frakt? Og hvor? :) Er E17 bedre? Er den verdt 2-3 hundrelapper mer?

Hvis du skal få fri frakt og ingen moms så må du kjøpe fra f.eks. DealExtreme. De har dessverre ikke tatt inn de nye FiiO-modellene enda, og det er usikkert om det skjer. Jeg skal komme med en oppdatering når jeg får svar fra dem. :) Det er altså den kinesiske nettbutikken www.DX.com (DealExtreme) det er snakk om. De tilbyr gratis frakt (tar litt lengre tid dog) og de kommer seg ofte gjennom tollen slik at du slipper å betale moms. Det er ingen garranti for dette dog. Men det er veldig få ganger jeg har måttet betale moms.

 

E17 er betraktelig bedre enn E07K, ja. På MPX/Komplett (som er de billigeste i Norge på FiiO-produkter) så er E17 rundt 700 NOK dyrere. Jeg personlig ville ha gått for E17, men du må jo se selv om du synes det er verdt det.

 

Hadde du kjøpt E17 fra utlandet hadde den kostet litt over 700 NOK (til forskjell fra 1700 NOK i Norge, hvor det også kommer frakt i tillegg).

 

Hvis du skal kjøpe fra Norge blir det dyrt (1700 NOK + rundt 90 NOK i frakt). Hvis du kjøper fra utlandet så ville jeg gått for E17. Lydkvaliteten er bedre, forsterkeren er kraftigere og den har generelt sett litt flere funksjoner. Den vil også vare noen flere år enn E07K, selv om dette også er en veldig god modell. Men den kan ikke måle seg helt opp til E17.

 

Du har altså forskjellige muligheter her. Kjøper du fra eBay vil du kunne få FiiO E17 til 960 NOK inkludert frakt. Du slipper nok ikke unna moms/toll, da ender den sannsynligvis på 1250 NOK. Kjøper du E07K fra eBay ender den sannsynligvis opp på rundt 900 NOK inkludert frakt og moms.

 

Hvis du er av den tolmodige typen kan du vente å se om DX.com får varen inn i sortementet. Da vil du kunne kjøpe E07K til rundt 500 NOK (650 NOK hvis du er uheldig med tollen) og E17 til litt over 700 NOK (950 NOK hvis du er uheldig med tollen).

 

Så der har du det, i Norge er E17 veldig dyr. Den er kanskje ikke verdt prisen på norske butikker, men E07K er jo også dyr i Norge så det blir litt det samme. Kjøper du fra utlandet så ville jeg helt klart kjøpt E17, uten tvil. :)

 

 

 

Det som nevnes om diskantgjengivelse i DT770 her kan man se grafisk på frekvensplottet:

 

[...]

 

Det er en tydelig dipp rundt 4 KHz i tillegg til en roll-off fra omtrent 12 KHz og opp.

Se der ja, interessant. :) Har du en link til hvor du fant denne grafen? Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du fått svar? Virker ikke som om DX har tatt inn noe fra FiiO på veldig lenge.
Nei, sendte inn idag. Jeg ser at de har endret litt på denne funksjonen, du kan krysse av om du vil få svar. Jeg har tidligere kontaktet DX fordi jeg aldri fikk svar tilbake. De skrev også at jeg skulle få svar innen 48 timer nå, så vi får se. :)

 

DX har dog gjort mange gode endringer, og de hører på tilbakemeldinger til tross for hvor mange kunder de har. Hvis jeg ikke får svar innen 5 dager så kontakter jeg dem direkte. :)

 

Per idag har de bare inne FiiO E6, resten er gamle produkter som dessuten er utsolgt. E6 er forøvrig et relativt nytt produkt (også kalt E06), som erstatter gamle E5. Jeg har spurt om E17 før, men fikk ikke svar som sagt. Det skal derfor bli spennende å se hva som skjer nå som de lover å svare tilbake.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takk, Distressor. Skal ta en titt på det. Interessant å se slike analyser. Det stemte ihvertfall godt med hva jeg hørte når jeg testet hodesettet (lånte det en dag av en venn). :)

 

 

Oppdatering: Jeg har allerede fått svar fra DealExtreme, trolig fra en ekte, sprell levende person.:

 

Hi Stian Aarskaug,

 

We've received your product require:

Product:http://www.fiio.com.cn/products/index.aspx?ID=100000012071912&MenuID=105026002

 

We are working on it, we'll send message to your account once it's done.

For alt jeg vet kan dette være en automatisk melding. Uansett får jeg vite mer når meldingen fra dem kommmer.

 

Jeg sendte også en e-post til FiiO, bare for å være sikker. :D Så vi får håpe at det skjer noe, jeg kommer tilbake med nyhetene så fort jeg vet noe mer!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

:D Vi får krysse fingrene!

 

Er jo billigere å kjøpe fra USA enn i Norge ihvertfall. Fordelen med DX slik jeg ser det er gratis frakt, ofte null moms og en ellers god side. Det er mye større sjanse for å måtte betale moms hvis du kjøper fra diverse andre steder, men alle regler har unntak.

 

Kjøpte du fra eBay da, eller en annen nettbutikk? ;)

Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke, sa det til deg på side 2 i tråden xD bedre å kjøpe noe som er lett å kjøre som er dyrere enn masse dill dall pågrunn av OHM, aka Logitech UE 6000.

 

Greit at det blir bedre men det kan desverre aldri bli bedre enn noe som allerede er superior by default

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke, sa det til deg på side 2 i tråden xD bedre å kjøpe noe som er lett å kjøre som er dyrere enn masse dill dall pågrunn av OHM.

Beste hodetelefoner til 1600-1900 er..? (Som kan kjøpes på NORSK butikk)... Focal One Spirit?

 

Trenger

 

-Bass (Hører på mye elektronisk musikk+rock)

-God komfort

-God lydscene er jo alltids et pluss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. ;) For all del, kjøp en DAC. Det som er spørsmålet her er, er du villig til å betale over dobbel pris for en DAC som koster mye mindre å importere? Spesielt når du får E17 importert for samme pris? :)

 

Spør du meg så er det dumt å kjøpe et så dyrt hodesett hvis du ikke har en god dekoderenhet eller lydkort. Du får også så mye mer ut av det da! Denne DAC-en vil også fungere ganske godt sammen med DT770. Ser også ut som dette er riktig hodesett for deg.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du kan putte hva du vil på en lada, det er fortsatt en lada.

 

Det er ikke magi inni en forsterker, en forsterker forsterker volumet, den er som regel helt FLAT, som betyr at du ikke hører at det er noe i mellom sangen og headphonen. Greit at det blir bedre, mer sannsynslig så blir det bedre fordi det blir høyere Volum, menneskets hørsel vil antyde at mer volum = bedre kvalitet, til og med 1 db volum forskjell kan vi høre forskjell på. som vi vil tolke som bedre.

 

Samme skjer i artist verdenen, mange av cdene i dette siste 10 år har blitt remastret pågrunn av at mastering volumet har vært så høyt at cden har masse clipping. Fordi Volum = Kvalitet.

 

Logitech UE 6000 Logitech UE 6000 Logitech UE 6000 Logitech UE 6000 Logitech UE 6000

 

Why? fordi den har alt, Flat kurve sånn at den passer til alle slags sjangrer, Støy kansellering, lukket design, Avtagbar kabel, Rimelig priset i forhold til alle andre, er blitt priset med King of Closed Headphone, best bang for buck.

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Vel, hvor får jeg E17 for en billig penge, fra en butikk som er til å stole på?

Her for eksempel. :) Den sendes fra Hong Kong, det er gratis frakt. Prisen er 813 NOK. Er du uheldig med frakten kan det ende opp på 1000 - 1100 NOK. Dette er mindre enn jeg sa istad, men det er fordi dette er fra en annen selger.

 

Kan du stole på denne selgeren? Det ville jeg gjort. 37 er solgt nå, han er en "Top Rated Seller", noe som betyr at han har fått nesten bare positive tilbakemeldinger. Ingen på eBay vil ha negative omtaler.

 

Har tatt en titt på de negative omtalene, der mange av dem gjelder toll, kinavarer osv. Det er altså ikke i faresonen her, også med tanke på at det enda ikke finnes falske E17-modeller. Mange av de tidligere FiiO-produktene har blitt forfalsket, men det er ikke noen forfalskninger av nye modeller enda.

Lenke til kommentar

Hadde aldri kjøpt noe elektronikk fra et annet land, eneste jeg kjøpte var Fiio E9 til 400kr.

Eneste grunnen til å kjøpe noe fra et annet land er om du får den såpass billig at du ikke taper på det om det blir ødelagt. say goodbye if it breaks

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Du kan putte hva du vil på en lada, det er fortsatt en lada.

 

Det er ikke magi inni en forsterker, en forsterker forsterker volumet, den er som regel helt FLAT, som betyr at du ikke hører at det er noe i mellom sangen og headphonen.

Dette stemmer forsåvidt. ;) Men, dette er ikke bare en forsterker. Det er også en DAC (dekoder). Dette endrer mye av lyden.

 

Men det er selvsagt mange andre faktorer her som spiller inn. Det starter fra innspilling, "mastering" (når sangen blir satt sammen av plateselskapet O.L.), deretter er gjerne denne filen omkodet til MP3, FLAC eller lagt på en plate. Så kommer lyddekoderen (som i dette tilfelle vil være E17), deretter forsterkeren (som også er E17) og til slutt hodesett/høytaler (som blir DT770).

 

Det er klart at ny musikk ofte har forferdelig lydkvalitet, men det er fortsatt stor forskjell på lydkort/DAC og høytalere! Det er det ingen tvil om. Hvis han bruker lavoppløste MP3-filer vil jo dette ødelegge mye av potensialet, men det vil ikke begrense DAC-en. Det vil fortsatt være en forskjell.

 

Nå vet jeg ikke hva situasjonen er for iFire, men så lenge E17 blir brukt som en DAC så er det verdt det. Hvilke filer og avspillingsplatform bruker du? Hvilke enheter har du? :)

 

 

 

Hadde aldri kjøpt noe elektronikk fra et annet land, eneste jeg kjøpte var Fiio E9 til 400kr.

Eneste grunnen til å kjøpe noe fra et annet land er om du får den såpass billig at du ikke taper på det om det blir ødelagt. say goodbye if it breaks

Det er lite sannsynlighet for at det er feil på DAC-en han mottar. ;) FiiO er heller ikke noe "kinaprodukt", de holder faktisk en ganske god kvalitet. Det er heller ingen grunn til å være redd for å kjøpe fra f.eks. eBay. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg handler mye fra ebay (særlig fra Hong Kong), og har aldri hatt noen problemer. Det hender at varer ikke kommer frem, men seriøse selgere er så redd for negativ omtale at de alltid sender en ny vare. Jeg har heller aldri betalt moms. De fleste merker pakkene med "gift" og/eller skriver en lavere verdi på pakken, uten at jeg noen gang har bedt om det. Det eneste negative er leveringstiden, den er ofte på opp mot en måned om en ikke betaler ekstra for raskere frakt (ofte ganske mye ekstra). Garantisaker er også litt tunge i forhold til norsk butikk.

 

Når det gjelder diskusjonen om lydkvalitet, forsterkere og DAC så har jeg ikke så lyst å blande meg, men kan anbefale deg å prøve ut produktene selv før du kjøper noe som helst. Jeg er veldig uenig med mye som har blitt sagt her på de siste sidene, men det betyr ikke at det er noen som har sagt noe feil. Lyd oppleves subjektivt, og selv om diverse målinger kan gi en god pekepinn så vil de aldri fortelle hele bildet. Når det er sagt så vil jeg tro du kommer til å bli kjempefornøyd med DT770, både lyd, komfort og byggekvalitet. De er ikke perfekt, de har ikke et flatt lydbilde, men til prisen er det vanskelig å finne noe som gir en bedre totalopplevelse...i hvert fall om du begrenser deg til norske butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...