Gå til innhold

Holder dt770 fortsatt koken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Dt770 pro 80 fordi de demper mye lyd utenifra ( les mas fra kjerringa :p) og fordi de tåler masse juling.Man kan sette seg på dem uten at de knekker :D Lyden er også ganske bra.

Brukte dem også da jeg var DJ i gamledager. At de lever i beste velgående enda er ganske fantastisk. Ble kjøpt i 2006! Dog de ser slitt ut da ;)

Lenke til kommentar

Ofte er ikke hodetelefonutgangen på stereo forsterkere/receivere så mye så skryte av, men ja, en DAC er absolutt verdt å investere i. Akkurat som jeg har nevnt tidligere. Les hele tråden. Virker merkelig at du skulle få så veldig mye høyere volum med 32 ohm, men det er nok pga. kraft i forsterkern.

 

Ville absolutt kjøpt med en DAC. Avhengig av lydkort vil du merke større forskjell med en DAC enn å oppgradere headphones. F. eks FiiO E10 kjøpt fra USA. Har selv bestilt et par stykk, kan også brukes til analog forsterker da den har line out :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Ofte er ikke hodetelefonutgangen på stereo forsterkere/receivere så mye så skryte av, men ja, en DAC er absolutt verdt å investere i. Akkurat som jeg har nevnt tidligere. Les hele tråden. Virker merkelig at du skulle få så veldig mye høyere volum med 32 ohm, men det er nok pga. kraft i forsterkern.

 

Fikk mye bedre volum, og jeg har jo en laptop så kanskje lydkortet er litt dårlig xD?

Lenke til kommentar

Hodetelefon: Etter min mening er ikke DT770 velbalansert nok og den største svakheten er nok diskanten. Personlig ville jeg faktisk valgt Bose Triport fremfor DT770. Grunnen til dette er at diskanten høres innestengt ut og ikke like skarp og fin som den burde. Styrken til DT770 er helt klart de lave frekvensområdene som gjenskapes varmt og tydelig. Responsen her er veldig god, og den går lavt. Dette kan jeg ikke si om Triport, selv om dette er et veldig bra hodesett.

 

DAC: Jeg er veldig fornøyd med min FiiO E7. Lydkvaliteten er meget bra til prisen, selv om jeg ønsker meg en oppgradering. Jeg kjøpte den for 450 NOK (mot norske priser som ligger på 1000 NOK). Det har kommet en oppgradert versjon av E7 med navn E07K (Andes). Denne anbefales og er veldig billig.

 

FiiO E17 er et nyere produkt som har en god del bedre lydkvaltet og generelt sett forbedringer over hele fjøla. Prisen er selvsagt litt høyere, men det er verdt det.

 

Disse DAC-ene er laget slik at de kan tas med, og kan også brukes som forsterker (f.eks. sammen med telefon/musikkspiller). Kobler du til med USB blir det en DAC.

 

 

Hvis du ikke har behov for en portabel DAC bør du vurdere Fiio E10. Dette er en DAC samt forsterker og er ikke portabel. Denne er så vidt jeg vet ikke like bra som de portable modellene. Den er heller ikke like kraftig.

 

For å summere opp: skal den være portabel kjøper du E07K, eller E17K hvis du vil ha enda bedre lydkvalitet. Gå for E10 om du ikke vil ha en portabel DAC.

 

 

 

Det har jo litt med lydkvalitet å gjøre også, ikke bare volum.

Og kanskje enda viktigere, lydkvaliteten på høyere volum. Det at lyden holder seg skarp uten at lyden blir en stor suppe av skurrete lyder. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langt og flott innlegg Stian! Det jeg tenker på er, mener du at lyden på diskanten er kraftigere enn på d770? det tror jeg, men når jeg koblet den til forsterkeren (yamaha) så SMELTE den til på både volum, kvalitet og bass...Det var ganske sinnsykt... Så tror kanskje overall er det ett bedre headset?

 

Noen andre med erfaringer mellom de to?

 

Nice, jeg skal ikke være portabel :) så lydkvalitet er nok viktgist hehe..

Lenke til kommentar

Hodetelefon: Etter min mening er ikke DT770 velbalansert nok og den største svakheten er nok diskanten. Personlig ville jeg faktisk valgt Bose Triport fremfor DT770. Grunnen til dette er at diskanten høres innestengt ut og ikke like skarp og fin som den burde. Styrken til DT770 er helt klart de lave frekvensområdene som gjenskapes varmt og tydelig. Responsen her er veldig god, og den går lavt. Dette kan jeg ikke si om Triport, selv om dette er et veldig bra hodesett.

 

DAC: Jeg er veldig fornøyd med min FiiO E7. Lydkvaliteten er meget bra til prisen, selv om jeg ønsker meg en oppgradering. Jeg kjøpte den for 450 NOK (mot norske priser som ligger på 1000 NOK). Det har kommet en oppgradert versjon av E7 med navn E07K (Andes). Denne anbefales og er veldig billig.

 

FiiO E17 er et nyere produkt som har en god del bedre lydkvaltet og generelt sett forbedringer over hele fjøla. Prisen er selvsagt litt høyere, men det er verdt det.

 

Disse DAC-ene er laget slik at de kan tas med, og kan også brukes som forsterker (f.eks. sammen med telefon/musikkspiller). Kobler du til med USB blir det en DAC.

 

 

Hvis du ikke har behov for en portabel DAC bør du vurdere Fiio E10. Dette er en DAC samt forsterker og er ikke portabel. Denne er så vidt jeg vet ikke like bra som de portable modellene. Den er heller ikke like kraftig.

 

For å summere opp: skal den være portabel kjøper du E07K, eller E17K hvis du vil ha enda bedre lydkvalitet. Gå for E10 om du ikke vil ha en portabel DAC.

 

 

 

Og kanskje enda viktigere, lydkvaliteten på høyere volum. Det at lyden holder seg skarp uten at lyden blir en stor suppe av skurrete lyder.

Så jeg kjøper http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=773171 isteden for E7? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657801

 

Hvorfor er det samme pris, og hva er forskjellen? Er de like store, og veier de like mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så jeg kjøper http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=773171 isteden for E7? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657801

 

Hvorfor er det samme pris, og hva er forskjellen? Er de like store, og veier de like mye?

Jepp, du kjøper helt klart E07K fremfor E7. E07K er etterkommeren, en forbedret versjon. Størrelsen er helt lik, tror også vekten er så og si den samme. Forskjellen ligger i diverse komponenter. Dette forbedrer lydkvaliteten betraktelig og gir deg muligheten til å dekode 24-bit lyd. Du har også mange flere innstillingsmuligheter. Har lyst på denne selv, men jeg skal heller kjøpe meg E17. :)

 

DealExtreme har ikke fått inn E07K enda, der hadde du ihvertfall fått den til 500 NOK med fri frakt, og kanskje unngått moms. Kjøper du på eBay blir det frakt i tillegg og mest sannsynlig moms. Du kan spare en hundrelapp eller to dog, så det er jo opp til deg hvor du vil kjøpe den. :) Jeg har sendt en såkalt "product request" til DealExtreme, så forhåpentligvis får de den inn om et par uker. Det var der jeg kjøpte E7, som endte på 450 NOK (gratis frakt og ingen moms).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jepp, du kjøper helt klart E07K fremfor E7. E07K er etterkommeren, en forbedret versjon. Størrelsen er helt lik, tror også vekten er så og si den samme. Forskjellen ligger i diverse komponenter. Dette forbedrer lydkvaliteten betraktelig og gir deg muligheten til å dekode 24-bit lyd. Du har også mange flere innstillingsmuligheter. Har lyst på denne selv, men jeg skal heller kjøpe meg E17. :)

 

DealExtreme har ikke fått inn E07K enda, der hadde du ihvertfall fått den til 500 NOK med fri frakt, og kanskje unngått moms. Kjøper du på eBay blir det frakt i tillegg og mest sannsynlig moms. Du kan spare en hundrelapp eller to dog, så det er jo opp til deg hvor du vil kjøpe den. :) Jeg har sendt en såkalt "product request" til DealExtreme, så forhåpentligvis får de den inn om et par uker. Det var der jeg kjøpte E7, som endte på 450 NOK (gratis frakt og ingen moms).

Når får jeg moms/toll/gratis frakt? Og hvor? :) Er E17 bedre? Er den verdt 2-3 hundrelapper mer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langt og flott innlegg Stian! Det jeg tenker på er, mener du at lyden på diskanten er kraftigere enn på d770? det tror jeg, men når jeg koblet den til forsterkeren (yamaha) så SMELTE den til på både volum, kvalitet og bass...Det var ganske sinnsykt... Så tror kanskje overall er det ett bedre headset?

Takker. :D Jepp, selve diskanten på Triport er en god del bedre enn på DT770 (32-Ohm). Den er høyere, mer tilstede og skarpere. På DT770 er den litt gjemt bort, høres innestengt ut i forhold. Mellomtone klarer den fint, men det er forskjell på lave og høye frekvensområder også her (hvor lave frekvensområdet klart er best). Akkurat dette med diskanten var en skuffelse for min del. Noen ganger kan du heve diskanten litt på DAC-er, dette kunne ha forbedret det litt.

 

Jeg husker da jeg var mindre, gikk på barneskolen og ikke hadde peiling på lydkvalitet. Da lå helst bassen i fokuset. Har hatt mange ørepropper, mange av dem med veldig god bass. Men jeg oppdaget senere at diskanten i disse var elendig. Bevegde meg videre til ørepropper med bedre diskant, før jeg begynte å flytte interessen over på hodesett. Har hatt en del forskjellige modeller her (en del Sennheiser som forøvrig har altfor tynne ledninger), men det var ikke før jeg gikk betraktelig opp i pris at jeg fant hodesett som hadde balansert og nøyaktig lyd. Nå har jeg hatt samme hodesett i et til to år, men det er økonomien som begrenser meg her. Bose Triport er dagens hodesett, men det oppfyller ikke kravene mine. Diskanten er veldig god, mellomtone er ganske ok. Bassen er svakheten til dette hodesettet. Den er fin, men veldig lav. Går du langt ned i frekvensområdet er bassen også helt fraværende her, dessverre. For meg er det viktig at musikken høres klar ut selv med et veldig aktivt lydbilde og dynamikken må være god. Triport er for meg et godt allround-hodesett, men skulle gjerne hatt DT770 sine styrker. Spesielt på bussen så kan nedre frekvensområde forsvinne litt.

 

Hvilket hodesett som spiller høyest er et annet spørsmål, men Triport gjengir ihvertfall diskanten skarpere og klarere. :) En hjemmeforsterker vil ikke ha noe problem med å drive et hodesett som dette. Kobler jeg til mine hodesett til forsterkeren er det jo klart at volumet blir en del høyere.

 

Hva som er best av disse produktene blir helst en subjektiv sak. Ettersom klarhet og diskant er viktig for meg, så er DT770 taperen for meg. Hvis du ikke klarer deg uten bass så vil du nok foretrekke DT770, hvis du overlever litt senket diskant. Hvis du vil spare mest mulig penger så kan du kjøpe Bose Triport til rundt 700 NOK nå (det er en utgått modell, så butikkene prøver å bli kvitt dem). Skal selv ha et som jeg skal modifisere.

 

Men så må man huske på at man har mange andre hodesett på markedet også. :)

 

 

Nice, jeg skal ikke være portabel :) så lydkvalitet er nok viktgist hehe..
E07K og E10 er relativt like her, men hvor kanskje E10 trekker det lengste strået. E07K har samme DAC-brikke som E17 men OP-AMP-brikken er annerledes. DAC er da dekoderen (som gjør digitalt signal om til analogt), men dette gir et veldig svakt analogt signal, derfor trenger man en forsterker (bruker forkortelsen OP-AMP) for å forsterker signalet, eller lyden/volumet om du vil.

 

 

Her er de i forhold til hverandre:

 

E7 < E07K < E10 < E17

 

Her er også E17 klart best av de fire, men så koster den også 700 NOK mer i Norge. Hvis du synes E17 er for dyr, så kjøper du E10. Her får du også mer for pengene.

 

Forresten, så kommer en ny modell i Juni med navn E18. Denne skal fungere spesielt godt med mobiltelefoner. En micro USB-kabel følger med slik at du kan koble denne direkte i telefonen. Dette fungerer dog allerede med E7 (og E07K?), og i en viss grad E17. Sannsynligvis trenger du Android 4.1, med mindre FiiO har funnet en vei rundt dette. Det har vært tilfeller hvor folk har fått E7 til å fungere sammen med Android 4.03. Pris er ukjent for E18, men vi får nok vite mer etter hvert. :)

 

 

Disse har jeg veldig lyst på, og hadde kjøpt dem for flere år siden om jeg hadde hatt muligheten! Lyden iforhold til Triport er minimal skal vi tro tester. Litt forbedring generelt sett, og litt bedre bass.

 

Men hovedargumentet for å kjøpe nettopp dette er den aktive støyreduksjonen. Dette er Bose helt klart best på! Har selv prøvd det flere ganger, og blir like imponert hver gang. Skal du ha et hodesett med aktiv støyreduksjon så er det QC15 du skal ha. På bussen eller på flyet vil du høre alt mye klarere på et lavere volum, ettersom bakgrunnsstøyen ikke overdøver. Spesielt bassen vil høres bedre ut, fordi den ikke forsvinner i støyen. Men her må det bare understrekes at QC15 ikke lever opp til DT770 når det gjelder bass (og til en viss grad mellomtone). Diskanten er i likhet med Triport bedre enn DT770 dog. Så styrken til Bose er diskant og mellomtone samt klarhet og nøyaktighet. Men DT770 er på ingen måte dårlig selv om, og med litt endring i innstillinger ville det nok vært mulig å heve volum på diskanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...