Gå til innhold

Kommentar: - Norge trenger Piratpartiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du ikke fulgt mye med. Piratpartier har eksplodert i popularitet i mange andre land. Det spørs derimot om den Norske befolkningen gidder å lese opp for en gangs skyld.

Nuvel... Det svenske piratpartiet fikk 0,65 % oppslutning ved forrige Riksdagsvalg (2010), opp bare 0,02 % fra det foregående i 2006, at det kvalifiserer til at deres "popularitet har eksplodert" vil jeg være uenig i... For ordens skyld så er det greit å påpeke at Sverige, I likhet med Norge en sperregrense på 4 % for representasjon i Riksdagen.

Lenke til kommentar

Nuvel... Det svenske piratpartiet fikk 0,65 % oppslutning ved forrige Riksdagsvalg (2010), opp bare 0,02 % fra det foregående i 2006, at det kvalifiserer til at deres "popularitet har eksplodert" vil jeg være uenig i... For ordens skyld så er det greit å påpeke at Sverige, I likhet med Norge en sperregrense på 4 % for representasjon i Riksdagen.

 

Det er ikke sånn i norge at man må ha over 4% for å få representanter på tinget.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Større parti vil høre på velgerne om de ser de mister unge velgere til nisjepartier som kun fører enkeltsaker. Miljøpartiet de Grønne er eksempel på parti som gjør at store "miljøparti" øker sin innsats i miljøspørsmålet.

 

Piratpartiet er kjærkomment - og jeg vil seriøst vurdere å stemme på dem ved neste valg. Dog vil jeg ha garantier for at de stemmer mot mye av SV sin politikk, eventuelt at de stemmer blankt i større saker hvor de ikke har et offisielt standpunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia...e_Party_Germany

 

Utifra dette vil jeg påstå det jo.

Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti...

 

Det er ikke sånn i norge at man må ha over 4% for å få representanter på tinget.

 

AtW

I praksis jo, eneste måten å komme inn på Stortinget da er hvis man får nok stemmer fra en konkret valgkrets, og det skjer sjelden at småpartier under 4 % er representert på Stortinget.

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti...

 

Ganske irrelevant. Veldig få partier får slikt gjennomslag på 6 år. Piratpartiet i Tyskland har vist veldig stor vekst på veldig kort tid i forhold til andre nye partier.

 

Jeg har ikke akkurat så mye peiling på partier osv.. så jeg lurte på: Kan jeg som er under 18 også registrere meg? :p

 

Så lenge du fyller 18 i løpet av 2013.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Selv om Fleksnes på Youtube er et uskyldig eksempel, så er det tross alt folk som får sin lønn basert på Fleksnes produkter. Enten via DVD salg eller reklameinntekter på TV (sett av folk som ikke har gått lei av Fleksnes på Youtube). Men enig i at man må kunne være anonym på nettet.

Lenke til kommentar
Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti... I praksis jo, eneste måten å komme inn på Stortinget da er hvis man får nok stemmer fra en konkret valgkrets, og det skjer sjelden at småpartier under 4 % er representert på Stortinget.

 

 

Jeg sjekket alle stortingsvalg fra 1973 og fram til i dag, såvidt jeg kunne se skjedde det kun i 2005 at det ikke var representanter på tinget fra partier med under 4%. Så i praksis nei.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sjekket alle stortingsvalg fra 1973 og fram til i dag, såvidt jeg kunne se skjedde det kun i 2005 at det ikke var representanter på tinget fra partier med under 4%. Så i praksis nei.

Som eks sier så er man da avhengig av å få nok stemmer fra en konkret valgkrets.

Det er gjerne små typiske distriktspartier som får til dette. Kystpartiet er eksempel på et slikt.

 

Jeg tviler sterkt på at Piratpartiet klarer dette.

Lenke til kommentar
Skal vi ha flere *protestpartier* som vanner ut demokratiet ?

 

Hvilket "demokrati"? Det er jo ikke slik at vi (i forstanden de aktive borgerne i Norge) drar på Tinget for å ta avgjørelser lenger, i det parlamentariske system sitter politikerne med makten (med de problemer det medfører), demos (borgerne) tar ikke avgjørelsene og dermed blir betegnelsen "demokrati" noe tvilsom.

 

Det nye slagordet blir vel da : Enhver nordmann sitt parti.

 

Tja, slagordet nå er vel: Enhver nordmann sitt liberalist/sosialtparti (siden det kun er slike partier som realistisk kan kapre plasser på Stor"tinget" og gir seg selv støtte for å opprettholde sin posisjon) og all makt til staten (alle skal med!)!

 

 

Personlig er jeg ikke liberalist/sosialist så Piratpartiet vil ikke få noen stemme fra meg.

Lenke til kommentar

Som eks sier så er man da avhengig av å få nok stemmer fra en konkret valgkrets.

Det er gjerne små typiske distriktspartier som får til dette. Kystpartiet er eksempel på et slikt.

 

Jeg tviler sterkt på at Piratpartiet klarer dette.

 

Venstre har klart dette i flertallet av stortingsvalgene jeg gikk igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...