Gå til innhold

Kommentar: - Norge trenger Piratpartiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein ting dåke og kunne tatt opp er det faktum at å få inn desse signaturene elektronisk ikkje er muleg på tross av at ting som sjølvangivelsen o.l. kan både leverast inn og ut via internett. Blir litt for dumt at den samme autentiseringa som er god nokk for altinn tydelegvis ikkje kan identifisere min støtte til piratpartiet. (Tenker ikkje på avstemning med valg her, men berre underskriftskampanjen).

 

Ellers er eg litt einig med det andre kommenterer her. Sjjølv om programmet dykkar når det gjeld inividedts friheiter er bra. Har dåke ikkje nåke meiningar om andre ting. Å stemme på dåke då blir litt som å stemme på FRP fordi man er for hardare innvandringspolitikk uten å tenke på at dei kansje har ein del andre programfesta element som er litt meir laust definerte og potensielt sett skadelige for den gjennomsnittlege nordmann. (Prøver ikkje å starte ein invandrings eller FRP debatt her. Brukte dei berre som eksempel fordi alle veit dei har ein ekstremt hard innvandringspolitikk)

 

Veit ikkje om noken frå piratpartiet leser denne tråden, men om dei gjer det hadde det vert fint å høyrt deira tanker rundt problemstillingen.

 

Lenke til kommentar

Det høres så fint ut. Men hvem skal betale for mine direktekopierte streamer av TV2, TVNorge, etc til ikke-kommersielle formål? Bare eliteserien representerer jo noen milliarder kroner årlig. I Piratpartiets program står det at folk likevel vil velge å betale noen tusen i året for TV2's sendinger, på samme måte som folk kjøper vann i butikken selvom de kan hente gratis i springen. Men er det virkelig kunder som er så lojale mot TV2 at de vil legge ut tusenlapper når det finnes enklere alternativer? For det er ingen tvil om at DRM, som TV2 er forpliktet til å bruke, gjør ting mer komplisert enn en ren stream.

 

Piratpartiet kjemper også for 14 års opphavsrett. Betyr det at Wium Lie nå går inn for at Operas kildekode bør gis ut uten lisens fordi det nå er mer enn 14 år siden de gikk ut i markedet? Hvis de uansett ikke lenger har opphavsrett, så kan jo en hvilken som helst bare legge ut kildekoden. Det finnes jo ikke lenger noen grunn til å beskytte den.

 

Disse piratene snakker mye, men de sier så veldig lite. Men at det må legges et titalls milliarder kroner på bordet for at dette skal gå gjennom, kan det neppe være noen tvil om. Hvordan skal de få gjennomslag for noe sånt i Stortinget?

Lenke til kommentar
Venstre har faktisk både en histore, samt en politisk plattform. Piratpartiet fokuserer bare på en sak.

 

Kan anbefale å sjekke wikien til Piratpartiet (wiki.piratpartiet.no) eller noko anna stad med informasjon om Piratpartiet i Noreg: )

 

Piratpartiet er ikkje og vil ikkje være eit ensaksparti, men fordi vi skal praktisere direktedemokrati innad i partiet langt meir effektivt enn dagens etablerte parti gjer, så overlet vi saker anna enn kjernesakene til medlema å avgjere ved landsmøte i mars eller deromkring.

 

Nokre saker, som Wium Lie skreiv i kommentaren, er saker som Piratpartia har felles internasjonalt og vil stå i botnen for partiet: )

 

Vegard Solheim

Piratpartiet

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, vi trenger ikke piratpartiet. Dette er mennesker langt ute på venstresiden, det har vi nok av i Norge.

 

Disagree. På skalaen autoritær - libertarian / liberal er dei aller aller fleste piratane på den libertarian / liberale delen. Derimot i økonomisk venstre-høgre er piratane her i Noreg godt spreidd over heile skalaen.

 

Uansett er det medlema som skal avgjere i dei aller fleste saker gjennom Liquid Democracy (og systemet Liquid Feedback), så vi får sjå kva "side" som får størst oppslutnad innad i partiet: )

 

Vegard Solheim

Piratpartiet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en svært sterk tilhenger av alt piratpartiet fronter av politikk, men jeg mener faktisk at Piratpartiet vil ende opp med å være skadelig for piratsaken.Piratpartiet vil nok desverre ende opp med å dra mange gode piratpolitiske krefter vekk fra andre partier og samtidig ende opp utenfor Stortinget. På den måten vil det skade piratsaken.Jeg tror at en bedre måte å jobbe for dette politisk hadde vært en tverrpolitisk interesseorganisasjon som jobbet opp imot alle partier. DET hadde funket og det hadde samlet alle gode piratkrefter fra alle politiske fronter på en konstruktiv måte.I tillegg til det så mener jeg at spesielt et parti på stortinget i svært stor grad ivaretar piratpartiets politikk. Det er Venstre. Venstre har kopiert mye av piratpolitikken sin direkte fra det svenske piratpartiet og står for de samme verdiene.

 

Ikkje ueinig. Risikoen er der ja. Derimot kjenner eg ein del som ikkje er heilt på godfot med andre delar av Venstre sitt program / si historie / sine folkevalde og derfor ikkje ønskjer å stemme på dei trass i gode digital / personvernsaker.

 

Vi diskuterte faktisk temaet med nokre frå Unge Venstre, og der også var enkelte sure for at vi kanskje "stjeler" stemmer frå dei, men samtidig var mange positive fordi vi muligens fekk meir fokus på digitale/personvernsaker som fort blir gløymd blant dei gamle, og at vi muligens henter mange stemmer frå sofapartiet, som ved dei fleste val er Norges største parti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor kalle det akkurat for "Piratpartiet". Vil dere ikke ha flest mulig medlemmer? Får egentlig bare dårlige assosiasjoner når jeg hører "pirat". Vær litt mer kreative.

 

Piratpartiet er etablert internasjonalt og er omtrent ei merkevare (samt gode vitsar om det "somaliske piratpartiet"). Per i dag er det +/- 50 piratparti rundt om i verda, though ikkje alle er offisielt registrert. At norske media skriv lite om Piratpartiet internasjonalt gjer at assosiasjonane går til litt meir lumske typar piratar, så poenget ditt er bra.

 

Sjølve piratnavnet takker vi film- og musikkbransjen for, som Wium Lie nevner i kommentaren. Dei starta Svenske Antipiratbyrän. Svenskane tok det med humor og starta Piratbyrän, som deretter starta opp The Pirate Bay. I 2006 starta Rick Falkvinge og par hundre andre personar (ikkje direkte relatert til Pirate Bay sine grunnleggarar) opp Piratpartiet, og resten er som dei seier; historie: )

 

Tru det eller ei, men når vi samler underskrifter er det mange som ignorerer oss, men når vi nevnet partinavnet er nesten alle på hugget med ein gong. Enten skal dei kritisere oss, og då har vi allereie fått merksemda, eller så er det interesserte og lurer på kva vi står for. Ganske få meiner at vi har eit rart navn, og om dei gjer det lurer dei som oftast på kvifor vi valde akkurat det uten å kritisere: )

 

Vegard Solheim

Piratpartiet

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personsvernspartiet eller Privatpartiet kanskje? Datatilsynspartiet?

 

Kanskje. Vi har ikke funnet noe annet navn som sitter like bra. Piratpartiet er kjent, hever noen øyenbryn, og får kanskje noen som ellers ikke ville stemt til å stemme. Og i noens øyne er det pirater vi er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at en bedre måte å jobbe for dette politisk hadde vært en tverrpolitisk interesseorganisasjon som jobbet opp imot alle partier. DET hadde funket og det hadde samlet alle gode piratkrefter fra alle politiske fronter på en konstruktiv måte.

 

Den organisasjonen du snakker om finnes allerede og heter FriBit.

 

 

-ESS

Lenke til kommentar

Vi sier ikke noe om TV2 i kjerneprogrammet vårt. Jeg tror TV2 vil kunne fortsette omtrent som i dag.

 

http://people.opera.com/howcome/2012/piratpartiet/kjerneprogram.html

 

Vi sier noe om DRM og offentlig kulturstøtte: Når det offentlige støtter produksjon av litteratur, filmer, eller andre kulturuttrykk må skattebetalerne få noe tilbake. Fribrukslisenser er en god måte å sikre spredning av kultur. En bok eller film kan eksempelvis gis en fribrukslisens etter 6 måneder. Et symfoniorkester som lever av offentlig støtte bør legge ut opptak på nettet i etterkant av konsertene. DRM må ikke brukes på slikt innhold.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du har virkelig ikke skjønt det... liberalismen er motstander av sentralisert makt. Mindre byråkrati og mer individuell frihet!

 

Liberalismen du omtaler her er klassisk liberalisme, et parti som Venstre er dermimot mer "venstre-liberalister" (eller eventuelt "neo-liberalister" i forstanden at de står mindre hardt mot velferdsstaten og er pro-multikriminalisme etc), ikke at jeg liker klassisk liberalisme heller; atomisk individualsme, fritt spill for finansmarkedet og åpen grense politikk (som i og for seg allerede praktiseres).

 

Uansett tviler jeg på at Piratpartiet velger å legge seg på samme linje som DLF, likheten med Venstre blir nok større.

 

La hvem som helst trykke penger også når vi først er i gang med piratkopiering.

 

Med dagens sentralbankssystem er jo dette nærmest en realitet, "Federal" Reseve i USA som er et privat foretak er jo et særlig klart eksempel på dette (ikke at de statlig eide sentralbankene av den grunn er noe bedre).

Lenke til kommentar

Liberalismen du omtaler her er klassisk liberalisme, et parti som Venstre er dermimot mer "venstre-liberalister" (eller eventuelt "neo-liberalister" i forstanden at de står mindre hardt mot velferdsstaten og er pro-multikriminalisme etc), ikke at jeg liker klassisk liberalisme heller; atomisk individualsme, fritt spill for finansmarkedet og åpen grense politikk (som i og for seg allerede praktiseres).

Hva slags liberalisme er det du liker da? Eller liker du ikke liberalisme i det hele tatt? Virker som alle retninger er feil. Det høres nesten ut som du ligger i retning høyre-autoritær?

 

Mitt syn (ikke nødvendigvis piratpartiets syn): Så nært sentrum som mulig på en høyre-venstre akse. Samfunnet skal stille opp med et sikkerhetsnett for de som virkelig trenger det, men det skal ikke være slik at det lønner seg å drive dank. Det er dessuten altfor mye ressurser bundet opp i det offentlige byråkrati, både økonomiske og menneskelige. Lavere skatt på inntekt. Ellers er jeg liberalist i betydningen at jeg liker frihet for individet, minst mulig innblanding fra staten, det være seg åpningstider, ruspolitikk, eller alle andre barnevakt-forbud. Staten er ikke våre foresatte.

 

Jeg synes Venstre skal få svare for sin egen politikk, det er altfor tidlig å begynne å tillegge Piratpartiet samme verdier som dette "miljøpartiet". Når det er sagt, hadde det ikke vært for overdreven miljøprofil, ville Venstre vært et godt parti å stemme på.

Lenke til kommentar

Politisk sett må et "fagparti" som Piratpartiet holde tunga rett i munnen for å ikke oppløses i intern ideologisk debatt... :p Tilknytningen til liberalismen putter dem sammen med (Unge) Venstre i en tydelig sentrum/høyre-profil. Samtidig er det nok en betydelig andel av de som er bekymret for lobbyismens stålkontroll på parlimentarismen som nettopp derfor IKKE er liberalismer. Den utrolig vellykkede lobbyismen som forandrer verdensbildet og lovgivningen i Europa og USA er nettopp en konsekvens av at stororganisasjoner har frie tøyler til å pleie sine egne kontaktnett og interesser åpent og at politikerne, uavhengig av idealistisk ståsted, ikke har ryggrad til å stå imot endringene disse kreftene plassert langt ute på høyresiden jobber for.

 

Liberalisme er ikke svaret på lobbyisme, det er en medvirkende årsak. Venstre har et flott og grønt partiprogram, men jeg husker at Venstre i posisjon var de tydeligste på at vi trengte mer politi, bedre ressurser, flinkere overvåkere, og "mer moderne" begrensninger som overvåkerne skal bevege seg innenfor. Les: oppmykning av personvernet i politiets favør.

 

Venstre er like gode som FrP og Ap-statsråder til å trekke fram magiske "for å beskytte barna våre"-argumenter.

 

 

 

Edit: Jeg sier lobbyismen er vellykket og forandrer lovgivningen. Dette kan virke noe vel teoretisk og bastant, så la meg komme med et konkret eksempel på at politikerne under press flytter lovgivningen over tid.

 

450px-Copyright_term.svg.png

 

Lobbyisme virker. I USA har bøker og arbeider skrevet før 1923 allerede gått ut av copyright og over i Public Domain. Men loven har gjentatte ganger blitt endret og status er nå at ingen flere arbeider vil gå over i Public Domain på grunn av utgått copyright igjen før tidligst i 2019. Det vil si at man har inntil 2019 med å jobbe for at enda en utvidelse kommer på plass, slik at man heller ikke i 2019 vil se flere arbeider og verker gå inn i "den kollektive verdensarven".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hva er egentlig hjemmesiden? Fant en eller annen piratpartietnorge.org. For det første var jeg veldig usikker på om jeg var kommet til rett sted. For det andre så virket det hele veldig useriøst :nei2:

 

Med tiden skal man ikke se bort i fra at det blir bra, men for nå ...holder jeg litt avstand.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig hjemmesiden? Fant en eller annen piratpartietnorge.org. For det første var jeg veldig usikker på om jeg var kommet til rett sted. For det andre så virket det hele veldig useriøst :nei2:Med tiden skal man ikke se bort i fra at det blir bra, men for nå ...holder jeg litt avstand.

 

Adressen er www.piratpartiet.no, dette er også første lenke i artikkelen.

 

Vi har en ny hje,,eside på gang, inntil den er klar blir man automatisk sendt til siden du refererer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...