Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi til studenten


Anbefalte innlegg

Vær så snill å få Mac ut av dette her. Mac'er er ikke funskjonelle til noe som helst. De er bare dyre, shiny mote-maskiner med masse reklamering og trendsetting bak. Og folk fra 11-25 år har et stort motepress på seg for tiden, og da velger alle bare det som er "Inn".

Hva er det som ikke fungerer på Mac som fungerer på andre maskiner?

Lurer nemlig på å skaffe meg en Macbook.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær så snill å få Mac ut av dette her. Mac'er er ikke funskjonelle til noe som helst. De er bare dyre, shiny mote-maskiner med masse reklamering og trendsetting bak. Og folk fra 11-25 år har et stort motepress på seg for tiden, og da velger alle bare det som er "Inn".

 

Jeg buker en Mac til studier, og har gjort det siden 2009. Jeg mener den har mange fordeler, blant annet ...

 

Nei, vent, dette gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at Windows brukere er så hissige på 1080p oppløsning, syntes det fungerer dårlig i Windows, spesielt på små laptop skjermer. Brukte selv en 1080p XP maskin på jobb før, og alt blir smått og upraktisk. Vet at det er en vanesak og at 1366x768 er veldig lite, men syntes personlig at 1080p er upraktisk. Vet også at man kan øke PPT(DPI), men det blir mye tull det også. Har nå 1440x900 på en laptop, og tenkte å prøve Samsungs 9-serie med 1600x900 neste gang...

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at Windows brukere er så hissige på 1080p oppløsning, syntes det fungerer dårlig i Windows, spesielt på små laptop skjermer. Brukte selv en 1080p XP maskin på jobb før, og alt blir smått og upraktisk. Vet at det er en vanesak og at 1366x768 er veldig lite, men syntes personlig at 1080p er upraktisk. Vet også at man kan øke PPT(DPI), men det blir mye tull det også. Har nå 1440x900 på en laptop, og tenkte å prøve Samsungs 9-serie med 1600x900 neste gang...

Oversikten kunne godt kommentert mer på skjermoppløsning ja. Jeg har 15,6" jobb-laptop med 1680x1050 oppløsning. Det fungerer bra for meg, men jeg kan godt forstå at noen ønsker høyere oppløsning. Hvordan noen klarer å jobbe med 1366x768 på 15-16" laptop er uforståelig.

Lenke til kommentar

Kjøpte min nåværende studentpc i august, og er strålende fornøyd så langt. Det er en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750178#extra

 

Fikk den for rett under 6 tusinger, noe som åpenbart var en knalldeal. Jeg studerer datateknikk på NTNU, så den må tåle en del tøff kompilering osv, men den takler det aller meste jeg slenger på den, i tillegg til at batteriet holder i mellom 4 og 5 timer ved normal bruk. Det eneste ankepunktet må være den litt lave oppløsningen.

Lenke til kommentar

Det der var da grusomt dyrt for maskinvaren du får... o.o'

11 tommer skjerm, innebygd møkka grafikk kort og temmlig dårlig prosessor. For samme prisen kunne du sikkert fått deg en temmelig mye bedre laptop.

virkelig? -.-

så vis meg den som er så mye billigere, men husk:Den skal være like tynn og lett og ha like bra kvalitet og ikke være sånn tykk plastikk-greie med stor og bråkete vifte.

 

dene har jo så enormt mye bedre specs http://www.elkjop.no...-13-3-ultrabook

og denne knuser jo macbooken http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/VPSVT1312X1ES/sony-vaio-t-13-3-ultrabook-svt1312x1es-ec1 du ser vell det :p

og denne har jo til og med mindre dedikert videominne :phttp://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASNXM10ED003/acer-aspire-ultrabook-13-3-s3-391-champagne

 

Hvordan noen klarer å jobbe med 1366x768 på 15-16" laptop er uforståelig.

det går fint det, så lenge man ikke har blitt vandt til større oppløsning :p da er det klin umulig å gå tilbake :p Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Kjøpte min nåværende studentpc i august, og er strålende fornøyd så langt. Det er en slik en: http://www.komplett....ku=750178#extra

 

Fikk den for rett under 6 tusinger, noe som åpenbart var en knalldeal. Jeg studerer datateknikk på NTNU, så den må tåle en del tøff kompilering osv, men den takler det aller meste jeg slenger på den, i tillegg til at batteriet holder i mellom 4 og 5 timer ved normal bruk. Det eneste ankepunktet må være den litt lave oppløsningen.

Støtter valget ditt, har selv 11,9" versjonen av Edge E130. Kjempefin pc til prisen. Synd du ikke kan få den med høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

så vis meg den som er så mye billigere, men husk:Den skal være like tynn og lett og ha like bra kvalitet og ikke være sånn tykk plastikk-greie med stor og bråkete vifte.

Den greia med tykkelse er tatt helt ut av proporsjoner, hvis man kan holde vekta nede og samtidig ha plass for tilkoblinger, høyttalere, så er det praktisk 0 forskjell fra en flistynn maskin. Hvis man skal sammenlikne apple sine maskiner, så har den tynneste kun vekta som fordel. http://arstechnica.c...13-macbook-air/

 

Du prøver også å få plast til å høres ut som noe negativt i konstruksjonen. Det trenger det selvsagt ikke være, bare se på elitebooks, lenovo T, det er maskiner som varer.

 

En maskin med større volum kan ta imot en bedre kjøleløsningen enn en flistynn maskin, men selvfølgelig avhenger støyen av maskinvaren som puttes i og kvaliteten på kjøleløsningen, anemiske ULV prosessorer som finnes i tynne maskiner trenger mindre kjøling.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Høres ut som om du er macfrelst, den greia med tykkelse er tatt helt ut av proporsjoner, hvis man kan holde vekta nede og samtidig ha plass for tilkoblinger, høyttalere, så er det praktisk 0 forskjell fra en flistynn maskin. Hvis man skal sammenlikne apple sine maskiner, så har den tynneste kun vekta som fordel. http://arstechnica.com/apple/2012/06/faceoff-13-macbook-pro-vs-13-macbook-air/

 

Du prøver også å få plast til å høres ut som noe negativt i konstruksjonen. Det trenger det selvsagt ikke være, bare se på elitebooks, lenovo T, det er maskiner som varer.

 

At stor maskinen kan ta imot en bedre kjøleløsningen enn en flistynn maskin, men selvfølgelig avhenger det av maskinvaren som puttes i og kvaliteten på kjøleløsningen, anemiske ULV prosessorer i tynne maskiner trenger mindre kjøling.

Poenget er at i hvertfall studenter som meg selv er ute etter en tynn, stille og lett maskin som man kan skrive på og lett få ned i senke , litt ytelse gjør ikke noe det heller.

Plastik er ikke noe så n direkte negativt, men det føles mye mykere og svakere ut

Lenke til kommentar

Hva er det som ikke fungerer på Mac som fungerer på andre maskiner?

Lurer nemlig på å skaffe meg en Macbook.

Veldig snevert: Et par hardcore Mac-luringer i klassen ga i hvert fall opp Atmel Studio (i både OS X og Bootcamp) og fant frem en gammel PC i stedet. Kjekt å vite hvis du har en greie for elektronikk.

Generelt sett er det mye profesjonell software som ikke kjører i OS X, bortsett fra bilde- og video-behandling. Det er stort sett bare Windows som er støttet, og i noen tilfeller Red Hat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du prøver også å få plast til å høres ut som noe negativt i konstruksjonen. Det trenger det selvsagt ikke være, bare se på elitebooks, lenovo T, det er maskiner som varer.

 

Detter er Nintendoium:

wiimote-762302.jpg

Det tåler at du hiver den på en TV, TVen knuses, og kontrollen er like fin.

Dette:

nvidia-ion-lenovo-s12_4_600.jpg og rh_amilo_3000_notebook.jpg

Er billigplast. Sprøtt(brittle) og bløtt(lite hardt). Tåler ingenting. Vil sprekke.

Jeg er enig i at Plastik kan være like bra som Aluminium eller andre metaller, men jeg misliker sterkt trenden at man må gamble på om maskinen er lagd i billigplast eller god plast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

småvilt at skjerm får så lite fokus - som student skal du jobbe på masina di mange herrens timer om dagen. jeg gjør i hvertfall det. OG når du først skal investere i god skjerm blir prisen såpass høy at du like godt kan dekke resten av behovene dine til en pc i samme runde.

 

jeg gikk for Asus n56vz. full HD på 15.6 krever tilvenning, men gud så deilig når du lærer å bruke den. doble arkoppsett flyter som en drøm, god oversikt over arbeidet. du sitter ikke langt unna en laptop uansett.

hjemme kjører jeg bare hdmi til 26 tommern med 16:10 og får det beste av det meste. drar spill akseptabelt skulle man få tid til det.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?e=1451217

 

gikk skikkelig til verks før jeg endte på denna, eneste som kunne fått meg over på noe anna måtte vært krav om quadro, men CAD har kommet langt nok til å funke akseptabelt på std. geforce.

Lenke til kommentar

Dersom studenten eller hvem som helst egentlig skal jobbe lenge foran en skjerm, er det uansett bedre å bruke en ekstern skjerm og tastatur både med hensyn til effektivitet og ergonomi. 61cm billig-ips skjermer er billige.

 

Men klart at skjerm har vært den mest forsømte delen i bærbare pcer sålenge jeg kan huske i alle fall.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne at dere bare vil anbfale de modellene dere har testet og jeg ser jo at dere ikke har testet UX32VD fra Asus. Denne tror jeg for de fleste studenter er et bedre valg enn UX31A, man får I7 prosessor, en SSD/HD hybrid.

 

I motsetning til UX31A, kan man åpne UX32VD og bytte ut disken med SSD om man ønsker. Man kan også oppgradere RAM (blir fremdeles dual channel).

 

Videre har jo UX32VD GT620 kort, som betyr at man kan fyre opp Battlefield 3, diablo 3, m.m. Den innebygde SSD-en kan man formattere om til vanlig SSD, i stedet for en cache. (den kan man jo bruke til annet OS eller til sikkerhetskopi, ev. til sekundært lager.

Lenke til kommentar

Mandela, skjermen var en av grunnene til at jeg kjøpte Compal FL90+ tilbake i 2007. Den har 1280x800 skjerm, som faktisk er bedre enn dagens mainstream laptopper med 1366x768 som de reklamerer med å kalle "HD"... Pffft. (sammen med en 2.2GHz lav-strøm C2D og oppgradering til SSD + 4GB RAM har den holdt godt)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Veldig snevert: Et par hardcore Mac-luringer i klassen ga i hvert fall opp Atmel Studio (i både OS X og Bootcamp) og fant frem en gammel PC i stedet. Kjekt å vite hvis du har en greie for elektronikk.

Generelt sett er det mye profesjonell software som ikke kjører i OS X, bortsett fra bilde- og video-behandling. Det er stort sett bare Windows som er støttet, og i noen tilfeller Red Hat.

Bra svar!

Driver faktisk på med mikronontrollere på hobbybasis.

 

AVR Studio er vel ikke et must? AVR Libc til komplimering og avrdude til å laste opp fungerer på Linux i alle fall, og så vidt jeg vet skal de være støttet i OS X også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...