Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi til studenten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korfor har dere ikkje vurdert Google Chromebooks som studentpcer? Vurderer ein til ingeniørstudiet mitt, da det er fullt mulig å kode c++ i nettskyen, eventuelt kan eg alltid kjøre Ubuntu på ARM prosessoren. Bare skeptisk til om høgskolene rundt omkring baserer seg på Visual Express verktøy, og skjermstørrelsen.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Vær så snill å få Mac ut av dette her. Mac'er er ikke funskjonelle til noe som helst. De er bare dyre, shiny mote-maskiner med masse reklamering og trendsetting bak. Og folk fra 11-25 år har et stort motepress på seg for tiden, og da velger alle bare det som er "Inn".

 

kom igjen a. jeg hater de som bare har prøvd en mac i 5 min, og fordi det er ulikt windows så klager de på at de ikke funker og broadcaster de det på formumer. Oppfør deg litt mer voksent og ikke klag på at noe funker bare fordi det ikke er slikt du er vant til.

Det er som å klage på at bilen ikke funker fordi knappene på den er annerledes plassert enn i din bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær så snill å få Mac ut av dette her. Mac'er er ikke funskjonelle til noe som helst. De er bare dyre, shiny mote-maskiner med masse reklamering og trendsetting bak. Og folk fra 11-25 år har et stort motepress på seg for tiden, og da velger alle bare det som er "Inn".

 

Selv om motepresset stemmer ganske godt, funker dei greitt nok til det fleste. Ingen grunn til å skape ein krig. Apple er ein pioneer på å markedsføre, og mange blir desverre slukt :p Som f.eks http://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4 ;)

Endret av Eslu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne oversikten er mangelfull. Siden oppløsning på skjerm er en viktig del av valget av bærbar PC burde oppløsningen (og eventuelle kommentarer om skjermen) nevnes for alle maskiner.

Når jeg skal ha ny studentlaptop vil 1080P være minstekravet, og dealbreaker. Jeg vil også ha USB3, Gbit ethernet, og helts displayport eller thunderbolt. Jeg vil også gjerne at det KUN er intergrert grafikk fra CPU (pga kostnad, vekt og strøm). På grunnen av kombinasjonen av alle disse har jeg bestemt meg for å vente på Haswell baserte maskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kom igjen a. jeg hater de som bare har prøvd en mac i 5 min, og fordi det er ulikt windows så klager de på at de ikke funker og broadcaster de det på formumer. Oppfør deg litt mer voksent og ikke klag på at noe funker bare fordi det ikke er slikt du er vant til.

Det er som å klage på at bilen ikke funker fordi knappene på den er annerledes plassert enn i din bil.

 

Jeg har faktisk prøvd Mac. Kanskje LITT for mye. Jeg elska Mac før og ønska meg en og Apple var livet og greier og greier. Men så fant jeg ut at Apple ikke er noe bra i det hele tatt. Liker Linux veldig godt

Lenke til kommentar

Selv om motepresset stemmer ganske godt, funker dei greitt nok til det fleste. Ingen grunn til å skape ein krig. Apple er ein pioneer på å markedsføre, og mange blir desverre slukt Som f.eks http://www.youtube.c...h?v=rdIWKytq_q4

Det er det som er problemet. Jeg liker ikke slu markedføring a.k.a "hjernevask". Selvom de gode selskapene med de beste produktene hadde gjort dette de og, så hadde jeg ikke likt dem lenger. Markedsføring er no' dritt ;)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk prøvd Mac. Kanskje LITT for mye. Jeg elska Mac før og ønska meg en og Apple var livet og greier og greier. Men så fant jeg ut at Apple ikke er noe bra i det hele tatt. Liker Linux veldig godt

ok, du har litt erfaring med mac, da burde det ikke være noe problem for deg å gi noen eksempler på hvor ikke-funksjonelle de er. Og siden du angrep mac-ene og ikke windows pc-ene så går jeg ut ifra at du mener at de er så mye mer funksjonelle.
Lenke til kommentar

Tenker i samme gate om min neste bærbare som GullLars, mer enn 1 usb3 port, (gbit ethernet er standard på bedriftsbærbare, så ikke noe problem allerede nå), displayport + hdmi og 1080p, helst også m-sata for ssd (Thinkpad L modellen som er nevnt i artikkelen har det). Forresten så kunne også HP sin probook s og b serie blitt tatt med, b overgår thinkpad sin L serie mens s er meget prisgunstig og godt bygget, selv om den mangler magnesium alloy cage (slik som også Thinkpad L mangler).

Lenke til kommentar
Tenker i samme gate om min neste bærbare som GullLars, mer enn 1 usb3 port, (gbit ethernet er standard på bedriftsbærbare, så ikke noe problem allerede nå), displayport + hdmi og 1080p, helst også m-sata for ssd (Thinkpad L modellen som er nevnt i artikkelen har det). Forresten så kunne også HP sin probook s og b serie blitt tatt med, b overgår thinkpad sin L serie mens s er meget prisgunstig og godt bygget, selv om den mangler magnesium alloy cage (slik som også Thinkpad L mangler).

Jeg ser vi er ganske enige om hva en studentlaptop burde være (eller kanskje kontor til ditt bruk?). Av de som er med her er Asus Zenbook Prime den som passer meg best, og om jeg måtte valgt en av dem så hadde det blitt den. Jeg synes 13" er i minste laget. Den jeg har nå er 15.4", og jeg kunne godt tenkt meg 14" eller 15" på neste også. Om den er lett og tynn er det en fordel, men ikke om det går ut over perifere tilkoblinger (for tynn til ethernet og displayport) eller kjøleløsning (at den ikke kan kjøre på 100% CPU/GPU last uten å hvine som hissig gnager).

 

Drømmen min for laptop til våren/sommeren hadde vært 15" med 2560x1600 (led matrix baklys) IPS skjerm, 2R0 Samsung 840 Pro (m?)SATA 128GB (pga kostnad og 256GB er nok i massevis for meg på laptop, 840 pro mSATA er ikke ute og uvisst om kommer), 2x 4GB DDR3 (1600 CL6 /) 1866 CL7-8, i7 48xxQM/47xxQM (~35W? quad core med hyperthreading, ~2GHz på alle kjerner, >3GHz på 2 og ~3.5 på 1), GbE, 802.11 n(/ac?), Thunderbolt, USB3.

EDIT: for alt dette hadde jeg gladlig betalt 10-12K. Kanskje også litt mer avhengig av konkurransen og byggkvalitet. (merk, det er ikke noe dyrt dedikert skjermkort i oppsettet her, SSD kapasiteten er ikke så stor, og ikke høyest spec Xtreme CPU)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Om den er lett og tynn er det en fordel, men ikke om det går ut over perifere tilkoblinger (for tynn til ethernet og displayport) eller kjøleløsning (at den ikke kan kjøre på 100% CPU/GPU last uten å hvine som hissig gnager).

+ for min del må det heller ikke gå ut over holdbarhet eller servicebarhet (standard komponenter, ingen spesialløsninger med limt på batteri osv.

 

Drømmen min for laptop til våren/sommeren hadde vært 15" med 2560x1600 (led matrix baklys) IPS skjerm, 2R0 Samsung 840 Pro (m?)SATA 128GB (pga kostnad og 256GB er nok i massevis for meg på laptop, 840 pro mSATA er ikke ute og uvisst om kommer), 2x 4GB DDR3 (1600 CL6 /) 1866 CL7-8, i7 48xxQM/47xxQM (~35W? quad core med hyperthreading, ~2GHz på alle kjerner, >3GHz på 2 og ~3.5 på 1), GbE, 802.11 n(/ac?), Thunderbolt, USB3.

EDIT: for alt dette hadde jeg gladlig betalt 10-12K. Kanskje også litt mer avhengig av konkurransen og byggkvalitet. (merk, det er ikke noe dyrt dedikert skjermkort i oppsettet her, SSD kapasiteten er ikke så stor, og ikke høyest spec Xtreme CPU)

:dribble: hvis Intel's "ønsketenking" slår til, så blir slike oppløsninger tilgjengelige i 2013:

http://www.tomshardw...ming,15329.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

kom igjen a. jeg hater de som bare har prøvd en mac i 5 min, og fordi det er ulikt windows så klager de på at de ikke funker og broadcaster de det på formumer. Oppfør deg litt mer voksent og ikke klag på at noe funker bare fordi det ikke er slikt du er vant til.

Det er som å klage på at bilen ikke funker fordi knappene på den er annerledes plassert enn i din bil.

 

Funny that, akkurat hva jeg kunne sagt om Windows 8. Men det har like lite effekt O.O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...