Gå til innhold

SAMYANG OBJEKTIV 14MM F 2.8 erfaringer .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt at jeg muligens skulle anskaffe meg et fastobjektiv for utelukkende bruk til nordlysfotoografering slik at jeg kunne låse fokus og slippe å knote med dette i mørket og frost .

Er det noen som har erfaring med nevnte objektiv, er det brukenes eller er det bare å glemme ??

Skal brukes på en D800

Har selv D800 og bl.a Samyang 14mm F 2.8. I forhold til prisen er dette et fantastisk objektiv. Objektivet gir fokusbekreftelse med Nikonfatning, men dette kan man i priinsippet bare glemme på lengere avstander. Avstandsskalaen er totalt unøyaktig og også helt uinteressant. Let etter uendelig ved div. prøveeksponeringer. vanligvis ligger det på ca. 1,0m!, bruk ca. F8, og du har glimrende fokus fra et par meter til uendelig. Objektivet har litt mustasjedistorsjon, men dette kan rettes betydelig ved nedlastbar linseprofil eller manuell oppretting. På landskapsbilder har dette lite eller ingen betydning. Detaljer, oppløsning, byggekvalitet er helt utmerket - et utrolig godt kjøp.....brukt snakker vi om under 1/10 av original Nikonoptikk!

Lenke til kommentar

Takk for svar, men f8 blir jo rimelig ubrukelig til nordlys, der hadde jeg tenkt f2,8 :hmm:

Objektivet gir absolutt gode resultater på F2.8, men yter som de alle fleste bedre på en litt mindre blender. Har tatt diverse bilder av stjernehimmelen med Samyang og åpen blender med helt utmerket resultat.
Lenke til kommentar

Takk for svar, men f8 blir jo rimelig ubrukelig til nordlys, der hadde jeg tenkt f2,8 :hmm:

Hvis du setter fokus skalaen på objektivet på alt fra 4m og oppover så skal du ha fokus til uendelig.

4m på fokus skalaen gir deg en nær-grense på 1.74m til uendelig, og Hyperfokal distanse på 2.32 m.

Kanskje lurt å sette fokus skalaen litt lengre ut enn 4m hvis du ikke har noe nært som er med i bildet.

Sjekk med DoF kalkulatoren.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke bilder med 100% crop skal du være mer kresen enn det DOF-kalkulatoren sier.

 

Gjør det enkelt når du skal ta bilder av stjernehimmelen: Bruk liveview og manuell fokus - så får du det skarpt.

 

Joda vet det, men hadde tenkt å kjøpe et objektiv stille det skarpt til denne bruken og så teipe den fast dær slik at en slipper å stille fokus å knote ute i kulda samt at risken for å komme boti noe slik at det går ut av fokus igjen, fort gjordt det i mørke og med hansker på hendene ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar, men f8 blir jo rimelig ubrukelig til nordlys, der hadde jeg tenkt f2,8 :hmm:

 

 

Ser ut som om det er veldig brukbart på F2.8 og prisen på 2784,- på Japan Photo er helt utrolig.

 

3084_roz.jpg

 

 

Det ser ut til å være virkelig godt glass for pengene, selv på fullformat.

Jeg ville kjøpt det umiddelbart dersom jeg hadde hatt FF selv :)

 

Og på 14mm kan du eksponere i ca 35 sekunder uten at du får stjernetrails. Med en iso på 3200 vil du kunne få meget lyssterke stjernehimmel- og nordlysbilder, og det tror jeg D800 vil klare uten veldig mye støy :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Gikk som Snekker'n fra Canon til Nikon nå i sommer. Hadde Nikon D3200 pluss dette Samyang 14mm objektivet. Bruker mye live-view for å få fokus 100% perfekt når jeg tar timelapser. Nikon sin zoom-inn funksjon er simpelthen elendig i forhold til Canon sin. Bare se her:

 

 

Nikon Live-View:p339768529-6.jpg

 

Canon Live-View

p258398257-6.jpg

 

 

 

Hele problemstillingen kan leses om her:

http://www.ronmartblog.com/2012/05/fail-nikon-d800-live-view-vs-canon-5d.html

 

Dette førte til at jeg aldri fikk stilt godt fokus på natten, tilbake på Canon nå. 14mm fungerer glimrende der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...