Gå til innhold

Godt, stabilt, enkelt og problemfritt aksesspunk?


Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg sitter da her og har fått i oppgave og hjelpe noen slektninger med hjemmenettverket sitt.

De har for øyeblikket en Cisco RVS4000 Ruter stående på ei loftsbu i andreetasjen av et tre/mur hus (Tre hele andreetasjen, murstein i første)

De har da etter flere år endelig sett nytten ved og ha trådløst nett tilgjengelig ved siden av kablet nett i hjemmet. (Da til Mobiler nettbrett)

Ruteren de har i dag fungerer ypperlig og stabilt uten problemer så de har mest sett for seg å ekstra montere "Ei antenne på den" som de selv sa det.

 

Jeg tolker det dit hen at ei slik antenne ofte kalles et akksesspunk?

For og forklare tydligere: De bruker kablet nett til alle pc'er i hjemmet og vil ha muligheten for og koble opp Telefonene sine + en Ipad og en Nexus 7 tablet.

Kjap liste med krav de hadde:

-God hastighet.

-Stabilt.

-Problemfritt.

-Mulig og låse med brukernavn + passord.

-God rekkevidde.

 

Så har dere noen gode aksesspunkt og anbefale i ca 500 kroners klassen?

Et kjapt oppsett blir vel slikt:

TjY2H.png

 

Takker for alle svar.

EDIT:

Jeg har kikket litt på dette aksesspunktet fra TP-Link. Vil det fungere til formålet?

Endret av CastleLord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei sann, bumper denne igjen jeg.

Jeg ser aksesspunktet jeg linket over har bare en 100Mb internet port, og hvis jeg ikke tar feil vil dette merkes på hjemmenettverket?

(Sende fil fra Pc til mobil trådløst)

Siden den da er utelukket, har dere noen andre anbefalinger og komme med rundt dette?

De har 60/60 linje fra Altibox/NTE og vil da få brukt mest mulig av den.

 

Takker igjen for alle svar her.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Av egne erfaringer vil jeg ikke anbefale deg det Aksesspunktet du linka til,

har hatt en sånn boks før selv. Har hatt problem med at nettet henger/fryser selv med normal belastning, og jeg har måttet restarte boksen. Dette gjaldt på en 5/0,5 linje, så på 60/60 trenger du noe bedre.

 

Jeg har ingen anbefalinger til AP til deg desverre.

 

Jeg følger denne, for å se om du får noen gode Aksesspunkt anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Ustabilt nett ja, det er nok ikke noe de ville hatt nei. (meg inkludert da de ville ringt meg ved problemer)

Etter litt mer lesing og kikking fant jeg dette Aksesspunktet/Routeren fra D-Link. Det støtter det meste som trengs (2,4GHz og 5GHz men det er da ikke et krav)

Tester tilsier at den fungerer greit i vanlig bruk, det samme gjør brukeranmeldelsene.

Ser og at det er en kjapp liten bryter bak som styrer hva den gjør.

 

Noen som har innspill på denne eller andre aksesspunkt?

Lenke til kommentar

Fant denne her på Dustin ved litt lengre leting, den har alt det de leter etter og gode muligheter for sikring av nettet.

Noen som har erfaring med den modellen?

 

Vil gjerne helst ha en pekepinn her da de helst vil ha dette fikset og klart til Juletider. (Familie som kommer på besøk, mye trådløst utstyr etc)

 

EDIT: Fant denne modellen fra Asus i farta, er en verdt prisøkningen?

Endret av CastleLord
Lenke til kommentar

Fant denne her på Dustin ved litt lengre leting, den har alt det de leter etter og gode muligheter for sikring av nettet.

Noen som har erfaring med den modellen?

 

Vil gjerne helst ha en pekepinn her da de helst vil ha dette fikset og klart til Juletider. (Familie som kommer på besøk, mye trådløst utstyr etc)

 

EDIT: Fant denne modellen fra Asus i farta, er en verdt prisøkningen?

Billig D-Link-utstyr har jeg ikke så mange gode erfaringer med. Da bør du i hvert fall søke opp noen gode reviews først som har testet den over tid.

Asus-APen jeg derimot hørt en del bra om. Trådløsgreiene som Asus leverer om dagen er dønn stabile (har RT-N66U selv), så de vet helt klart hva de driver med. Jeg har hatt flere måneders oppetid på trådløsen nå. Hardwaren er forskjellig i EA-N66 og RT-N66U, men EA-N66 har likevel fått gode skussmål rundt om kring.

Lenke til kommentar

Dedikerte akesspunkter er vell en døende greie, men alle toppmodeller av router har en egen "access point" modus disse dager, aktiver den og vips så har routeren blitt ett aksesspunkt og routere som ikke har slik funksjon så er det jo bare å deaktivere DHCP på router og stappe kabelen inn i lan porten istedenfor WAN porten og du har i all hovedsak ett aksesspunkt da også.

 

 

Ville tatt en tur over til Smallnetbuilder.com, fin lest testene som viser båndbredde for trådløs overføring (sjekk da utifra hva som er reelt for deg, skal du bruke 3x3 stream antenner, skal du bruke 2.4GHz eller 5.0GHz, kanskje begge deler osv osv.. og ta den som tilsynelatende har best ytelse til ditt trådløse behov) og kjøp den enheten og er det en router (99% sjanse for det) så har den nok en aksesspunkt modus, eventuelt så får du bare deaktivere DHCP og putte nettverkkabelen i lan-porten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...