Gå til innhold

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM for Canon vs Canon EF 50mm f/1.4 USM ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har litt å si hvor stor bildebrikke man har, så det vil hjelpe hvis vi vet hvilket kamera som det skal brukes på.

 

For meg så vinner vinner Sigma på største blenderåpning og på små blenderåninger så vinner Canon. Det ligger en del subjektive vurderinger der som "kvalitet" av områder ute av fokus, vekt osv. så alle er ikke nødvendigvis enige.

 

Begge objektivene gir gode bilder så det er ikke mulig å gjøre et bomkjøp hvis man ikke et ute etter nyanser.

Lenke til kommentar

Men husk at man med stor sannsynlighet vil få en Sigma 50mm som feilfokuserer på et Canon kamera. Jeg vil faktisk si det er 50/50 sjanse for nettopp det.

 

Det du da må gjøre er å sende inn SIgma'en sammens med kameraet ditt for kallibrering.

 

Bortsett fra denne ganske store ulempen, så mener jeg Sigma sin 50mm er et bedre valg.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på personlige preferanser. Hvis jeg skulle kjøpe en 50mm 1.4 nå hadde jeg valgt Sigma sin fremfor Nikon sin, mye på grunn av størrelse og tyngde. For min del blir det litt dumt med et knøttlite og lett objektiv på et svært kamerahus (Nikon D3), mens hvis du liker at ting er så lite og lett som mulig blir det selvfølgelig annerledes.

Lenke til kommentar

Har kun brukt et eksemplar a Sigmaen, men på tre ulike hus. På 550D - lotto å treffe fokus. På 7D - en del hakk bedre, men ikke til å stole på. Ikke engang nedblendet var det til å stole på. På 5DmkIII - etter hva jeg har sett til nå (kanskje litt tidlig å si etter en måneds bruk, og da stort sett på store blendere) fungerer objektivet upåklagelig.

 

Kanskje det liker fullformat bedre enn crop? Ikke om jeg vet.

 

Men pga dette ville jeg vært litt skeptisk til å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Det har litt å si hvor stor bildebrikke man har, så det vil hjelpe hvis vi vet hvilket kamera som det skal brukes på.

 

For meg så vinner vinner Sigma på største blenderåpning og på små blenderåninger så vinner Canon. Det ligger en del subjektive vurderinger der som "kvalitet" av områder ute av fokus, vekt osv. så alle er ikke nødvendigvis enige.

 

Begge objektivene gir gode bilder så det er ikke mulig å gjøre et bomkjøp hvis man ikke et ute etter nyanser.

skal brukes på en 550d

Lenke til kommentar

Har kun brukt et eksemplar a Sigmaen, men på tre ulike hus. På 550D - lotto å treffe fokus. På 7D - en del hakk bedre, men ikke til å stole på. Ikke engang nedblendet var det til å stole på. På 5DmkIII - etter hva jeg har sett til nå (kanskje litt tidlig å si etter en måneds bruk, og da stort sett på store blendere) fungerer objektivet upåklagelig.

 

Kanskje det liker fullformat bedre enn crop? Ikke om jeg vet.

 

Men pga dette ville jeg vært litt skeptisk til å kjøpe det.

Jeg har lignende erfaringer som deg med sigma, Det kommer mye an på huset om fokus treffer eller ikke.

Mitt sigma 300/2,8 frontfokuserte på 2 5d mk2 hus, på 5d mk3 fokuserte den perfekt derimot.

Merkelig, men mye ligger på huset også da tydligvis.

5d mk3 har som kjent en svært bra fokusmodul.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg leser på nettet er det stort sett vi Canon-folk som har problemer med Sigma-objektiver, så kanskje krever objektivene spesielt gode hus? 5DmkII har vel også, så vidt jeg leser, relativt tvilsom autofokus.

 

Uansett skal Sigma visstnok ha tatt seg selv i nakken hva produktkontrollen angår, så det kan jo være at det blir bedring nå. Skal bli spennende å se anmeldelsene (og brukererfaringene) av objektivene de lanserer i disse dager.

Lenke til kommentar

Jeg for min del føler meg litt lykkelig for at jeg ikke føler behov for en femtimillimeter til 13000 kroner, så jeg slår et slag for at man ikke kan kjøpe lykke. ;)

 

For den prisen får man jo en 35mm f/1.4 (Sigma), en 50mm f/1.4 (her kan man velge mellom Sigma og Canon), en 85mm f/1.8, og handler man på tilbud bør man sitte igjen med nok kroner til en blitz.

 

På den annen side er muligens også dette å kjøpe lykke, så det er mulig jeg motsier meg selv nå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del føler meg litt lykkelig for at jeg ikke føler behov for en femtimillimeter til 13000 kroner, så jeg slår et slag for at man ikke kan kjøpe lykke. ;)

 

For den prisen får man jo en 35mm f/1.4 (Sigma), en 50mm f/1.4 (her kan man velge mellom Sigma og Canon), en 85mm f/1.8, og handler man på tilbud bør man sitte igjen med nok kroner til en blitz.

 

På den annen side er muligens også dette å kjøpe lykke, så det er mulig jeg motsier meg selv nå. :)

Vi snakker om den samme sluttsummen, men forskjellen er at du sitter igjen med fler "ting" til prisen. Jeg ønsker kvalitet fremfor kvantitet.

 

Det hele kommer vel ann på hvor mye penger man vil legge i nettopp dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...