Gå til innhold

Windows 8-salget går tregt


Anbefalte innlegg

- ikke fiks noe som virker helt fint
Dette er det tåpeligste jeg har hørt. Det at noe funker betyr ikke at det ikke kan bli bedre.
Om det er det tåpeligste du har hørt, har du ikke hørt mye.Jeg kan ikke se i hvilken forstandt W8 er "bedre" for den vanlige brukeren som har null interesse av overdillete menyer og touch funksjoner.
Starter raskere, bruker mindre minne, ny drivermodell, nytt skall, nye API-er, nytt filsystem.

 

For å svare på punktene:

Starter raskere: Bra

Bruker mindre minne: Tja, ikke nødvendigvis en god ting dersom man har mer enn nok minne.

Ny drivermodell: Tja, sikkert bra etterhvert, men for de uten helt nye maskiner, enda en grunn til å ikke oppgradere.

Nytt skall: Tja. Denne er helt OK.

Nye APIer: Tja. Fortsatt det samme gamle i bunn. Er stort sett kun et ekstra lag oppå det samme gamle.

Nytt filsystem: Ehme. ? Kanskje i Win Server 2012, men er nok kun NTFS i Win8.

 

Etter å ha kjørt Win8 siden RTM, kan jeg si at å fjerne startmenyen var nok en smart ting, rett og slett fordi det fjerner fokuset fra alt annet de har gjort feil.

Windows 8 er heller ikke ferdig, og da de ikke har fått det ferdig til nå, så blir det sannsynligvis aldri ferdig heller(pga. kompatibilitet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det nye Modern UI er ganske ok jeg. Kanskje litt tungvint i begynnelsen, men så fort man skjønner at man bare kan skrive "ca" på tastaturet og trykke "enter" for å åpne kalkulator er ganske kjekt.

Kunne kanskje vurdert å samle knappene litt mer, for å plassere "charms" på høyresiden og "back" på venstre er langt å bevege musa. I tillegg ønsker jeg at "esc" lukker Modern UI-programmer, i tillegg til Windows-tasten. (lettere å bevege hånda til hjørnet av tastaturet...)

 

Et annet (for meg) irriterende punkt er at Modern UI-menyen kun syns på den ene skjermen. Jeg har én pc-skjerm og en TV koblet til. TV'n er i stua, mens pc'n er i en liten krok slik at jeg ikke ser tv'n (jeg må reise meg og gå 3 meter bakover). For hvis jeg har brukt nettleser på tv'n og senere på dagen føler for å surfe litt starter nettleseren på tv-skjermen. Så da må jeg finne det trådløse tastaturet og tusle bort til tv'n og "hente" nettleseren tilbake. Plagsomt. Og i tillegg når jeg planlegger å starte XBMC må jeg starte det i Modern UI. Og når jeg da allerede sitter i sofa'n må jeg reise meg og gå bort til pc-skjermen for å finne ikonet (alternativt bare skrive xbmc, men ikke alltid Modern UI er aktivert...)

 

Noen som har funnet en løsning på dette irritasjonsmomentet forresten? Klone bilde er vel fortsatt ikke aktuelt, da filmer ofte kun avspilles på én skjerm (og sekundærskjerm blir svart). I tillegg har pc-skjerm 1920x1200, mens tv har 1920x1080...

Lenke til kommentar

Syns det nye Modern UI er ganske ok jeg. Kanskje litt tungvint i begynnelsen, men så fort man skjønner at man bare kan skrive "ca" på tastaturet og trykke "enter" for å åpne kalkulator er ganske kjekt. Kunne kanskje vurdert å samle knappene litt mer, for å plassere "charms" på høyresiden og "back" på venstre er langt å bevege musa. I tillegg ønsker jeg at "esc" lukker Modern UI-programmer, i tillegg til Windows-tasten. (lettere å bevege hånda til hjørnet av tastaturet...)Et annet (for meg) irriterende punkt er at Modern UI-menyen kun syns på den ene skjermen. Jeg har én pc-skjerm og en TV koblet til. TV'n er i stua, mens pc'n er i en liten krok slik at jeg ikke ser tv'n (jeg må reise meg og gå 3 meter bakover). For hvis jeg har brukt nettleser på tv'n og senere på dagen føler for å surfe litt starter nettleseren på tv-skjermen. Så da må jeg finne det trådløse tastaturet og tusle bort til tv'n og "hente" nettleseren tilbake. Plagsomt. Og i tillegg når jeg planlegger å starte XBMC må jeg starte det i Modern UI. Og når jeg da allerede sitter i sofa'n må jeg reise meg og gå bort til pc-skjermen for å finne ikonet (alternativt bare skrive xbmc, men ikke alltid Modern UI er aktivert...)Noen som har funnet en løsning på dette irritasjonsmomentet forresten? Klone bilde er vel fortsatt ikke aktuelt, da filmer ofte kun avspilles på én skjerm (og sekundærskjerm blir svart). I tillegg har pc-skjerm 1920x1200, mens tv har 1920x1080...

 

Dette var mye verre i Win7, så litt bedre har det blitt. Men fortsatt ikke perfekt.

 

EDIT: Her skjedde det noe rart. Jeg trykket på "rediger" så kom det opp en ny post... Mystisk. Tror jeg ihvertfall...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Ikke rart at salget går tregt når det ikke finnes noe hardware å få kjøpt...

 

Såvidt jeg vet er det ikke en eneste butikk her til lands som har fått inn nettbrett/hybrid pc'er for win8, og det er ikke stort bedre i andre land. Jeg kunne gjerne kjøpt meg en, men har rett og slett ikke mulighet.

 

Joda, det går nok an å kjøpe en tradisjonell PC med win8, men det er jo touch opplevelsen som er halve vitsen med OS'et. Folk flest har overhodet ikke behov for en tradisjonell desktop, selv laptopp markedet har vært synkende det siste året. Så jeg synes ikke det er overraskende i det hele tatt at det ikke selger foreløpig.

 

Lenke til kommentar

Syns det nye Modern UI er ganske ok jeg. Kanskje litt tungvint i begynnelsen, men så fort man skjønner at man bare kan skrive "ca" på tastaturet og trykke "enter" for å åpne kalkulator er ganske kjekt.

Kunne kanskje vurdert å samle knappene litt mer, for å plassere "charms" på høyresiden og "back" på venstre er langt å bevege musa. I tillegg ønsker jeg at "esc" lukker Modern UI-programmer, i tillegg til Windows-tasten. (lettere å bevege hånda til hjørnet av tastaturet...)

 

Et annet (for meg) irriterende punkt er at Modern UI-menyen kun syns på den ene skjermen. Jeg har én pc-skjerm og en TV koblet til. TV'n er i stua, mens pc'n er i en liten krok slik at jeg ikke ser tv'n (jeg må reise meg og gå 3 meter bakover). For hvis jeg har brukt nettleser på tv'n og senere på dagen føler for å surfe litt starter nettleseren på tv-skjermen. Så da må jeg finne det trådløse tastaturet og tusle bort til tv'n og "hente" nettleseren tilbake. Plagsomt. Og i tillegg når jeg planlegger å starte XBMC må jeg starte det i Modern UI. Og når jeg da allerede sitter i sofa'n må jeg reise meg og gå bort til pc-skjermen for å finne ikonet (alternativt bare skrive xbmc, men ikke alltid Modern UI er aktivert...)

 

Noen som har funnet en løsning på dette irritasjonsmomentet forresten? Klone bilde er vel fortsatt ikke aktuelt, da filmer ofte kun avspilles på én skjerm (og sekundærskjerm blir svart). I tillegg har pc-skjerm 1920x1200, mens tv har 1920x1080...

 

Prøv betaen av Actual Multiple Monitors. Vet ikke om den løser problemet men gir i hvert-fall muligheter for klonede start-linjer på alle skjermene osv...

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg kjøpte Win8 var prisen. Den gir meg ikke noe jeg har bruk for/fikser noe jeg irriterte meg over i forhold med Win7. Når den i tillegg har et brukergrensesnitt som ikke passer mitt bruk, satt kjøpet langt inne.

 

Hadde jeg fått Win7 til samme pris, hadde jeg uten tvil gått for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedrifter vil kun vurdere Windows 8 for tablets og lignende, de vil ikke bruke masse ressurser på å oppgradere maskinparken fra Windows 7, og kjøre en ny runde på opplæring, nå som de endelig har fått W7 stabilt og opp og kjøre på ørten merkelige programmer og modeller.

 

Det eneste som er litt kjipt er at Microsoft ikke vil gi ut SP2 til W7 fordi de heller vil presse bedriftene til å se på Windows 8 som SP2 og installere den. (Det trikset fungerer ikke. De kunne likegjerne laget SP2).

 

I tillegg venter alle enda på PC-skjermer med multitouch for å teste ut hvordan det fungerer i praksis. Det samme gjelder tablets.

 

Den viktigste grunnen til at jeg syns Windows 8 er bra for desktop, er den lave prisen kontra en ny OEM lisens på Windows 7. Upgrade-lisens for 249. Windows 8 har også noen andre forbedringer, men ikke noe revolusjonerende. Jeg syns det greieste er at den har flere drivere oppdatert og innebygget. Det samme kunne man fått med SP2 til W7 egentlig, hvis de hadde laget den.

 

Start8 har jeg ikke fått prøvd enda, men skal sjekke den ut. Med muligheten for å ha en vanlig gammeldags start-meny blir det i hvert fall ingen grunn til å tviholde på W7 hvis man skal bygge en ny PC i dag og vil spare ~650 kr.

Endret av Nator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette var mye verre i Win7, så litt bedre har det blitt. Men fortsatt ikke perfekt. EDIT: Her skjedde det noe rart. Jeg trykket på "rediger" så kom det opp en ny post... Mystisk. Tror jeg ihvertfall...

 

Hvordan var dette verre i W7? Hvis et program havnet på feil skjerm, evt på en skjer som er koblet fra var det jo bare å bruke SHIFT+WIN+piltast for å flytte vinduet dit du ville ha det. Eller har jeg misforstått hva det snakkes om her?

 

Forøvrig så havner f.eks nettleseren på den skjermen man sist lukket den i ikke-fullskjerm når man bruker Win7. Synes dette er svært enkelt å forholde seg til, hvordan funker det i W8?

Lenke til kommentar

Var skeptisk til W8 selv, men den er kjapp og stabil etter Asus fikk ut drivere. Booter på 50% av tiden.

 

At startmenyen er vekke gjør ikke noe. Trykk windowsknapp og begynn å skriv, som en sier ovenfor her. Man kunne det i W7 også, men her kan man innsnevre til kategori.

 

Jeg tør påstå w8 er bedre med tastatur enn touch.. Touch er jo touch.. Jada, du kan swipe og slikt, men du har ikke en mulighet for å skrive raskt, du kan aldri bli like kjapp på touch som tastaturet :-)

 

Kjører selv W8 på UX32VD med Samsung 830 SSD. Booter på under 8 sek fra cold boot. (shutdown). Det må sies å være bra for en ultrabook, selv om den har I7.

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at bedrifter er avventende. Hvorfor bytte til W8 når det medfører en del arbeid med å forklare ansatte hvordan den nye startskjermen fungerer, samtidig som W7 fungerer så bra? For bedriftene sin del kan det kanskje være like greit å vente til W8 er mer utbredt på private PCer og nettbrett, slik at de slipper å pushe overgangen det nye operativsystemet representerer på de ansatte. Bedre at de lærer det hjemme først.

 

Når det er sagt, så er jeg ikke spesielt bekymret på MS sine vegne. Bedriftene kan ikke sitte på W7 i all overskuelig fremtid, og hvor ellers skal de gå enn til W8?

Lenke til kommentar
- ikke fiks noe som virker helt fint
Dette er det tåpeligste jeg har hørt. Det at noe funker betyr ikke at det ikke kan bli bedre.
Om det er det tåpeligste du har hørt, har du ikke hørt mye.Jeg kan ikke se i hvilken forstandt W8 er "bedre" for den vanlige brukeren som har null interesse av overdillete menyer og touch funksjoner.
Starter raskere, bruker mindre minne, ny drivermodell, nytt skall, nye API-er, nytt filsystem.

 

... som har hvilke fordeler for Olga på regnskapsavdelinga?

 

Selv synes jeg Win8 er helt greit til hjemmebruk. Dog gidder jeg å fikle litt til jeg blir vant til det. For de som kun ønsker å skru på maskina si og komme igang med dagens arbeid ville jeg absolutt IKKE anbefalt å bytte. Tør ikke tenke på hvordan supportavdelinga til de bedriftene som har bytta har det nå. "HJELP Jeg sitter fast i kalenderen min og kommer meg ikke ut!" ;)

Endret av Dummst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...