Gå til innhold

Klut for rengjøring av objektiv?


Anbefalte innlegg

Hvis rødsprit, Plumbo, Zalo etc. fungerer for noen så er jo det flott. Personlig bruker jeg midler som er ment for det underlaget det selges for.

 

Når man har brukt flere titalls tusen på fotoutstyr så blir det bare fjernt og spare inn en hundrelapp på riktig rens av utstyret ved å kjøpe andre typer produkter.

 

Blir som å kjøpe en Porche Cayenne Turbo, for så og spare en tusenlapp eller to på og ta servic'en på et bakgårdsverkested. Mest sannsynlig blir det like bra muligens, men det er en sjanse jeg ikke ville tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsemidler ville ikke jeg brukt på frontglasset!

Jeg vet ikke hva dere får på glasset som kan sitte fast at det må noe annet enn en kjapp blås, med påfølgende microfiberklut avtørking. Hos meg drar mikrofibrene med seg alt av fuktighet, og fett! Denne kluten vasker jeg så med Zalo en gang i blant, og skyller den godt.

Zalo inneholder mye gøy også, som du helst ikke vil skrubbe coating med; vask microfiberkluter i maskin uten tøy-mykner har fungert fint for min del; bruker microfiberkluter de få gangene jeg tørker av. Vanligvis holder det med en rask runde med blåsbelgen.

 

Forøvrig går det fint stort sett uansett, men ingen grunn å overdrive med rødsprit og lignende. Det tar garantert livet av coatingen på frontelementet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ehhh. Det tror jeg ikke du heller har hørt om, for dette eksempelet er en fysisk reaksjon og har ingen ting med kjemi å gjøre.

 

"The Coke and Mentos experiment is a physical reaction and not a chemical one because the chemical compounds involved are not changed. No "chemistry" happens, but only "physics" occurs. Let's look....."

Kilde: http://wiki.answers....emical_reaction

 

 

Men HVEM er det som har fått deg til å synes dette er rart? Det er utvilsomt noen som tjener penger på slike produkter. Poenget mitt er at det ofte finnes like gode alternativer i kjøkkenskapet.

 

 

Er etter min mening mye hysteri ute å går når det gjelder dette temaet. Leste et sted at teknikere og verksteder hos Nikon ofte bruker etylalkohol for å rengjøre sensorer og linseelementer. Rødsprit (som er 95% etylalkohol) var kanskje ingen dum idé likevel. Dette og en mikrofiberklut skulle gjøre susen. Hvorfor kjøpe Eclipse og alt det andre rælet for 100 ganger prisen bare fordi det står "Photography" på merkelappen. Samme gjelder mikrofiberkluter.

 

Tror nesten jeg skal bli Gründer. Sitte på kvelden og natta å helle rødsprit over på små flasker, hehe.

 

 

Seriøst? Leser jeg faktisk det jeg ser?

 

Gikk du faktisk av hengslene fordi det var en fysisk reaksjon og ikke en kjemisk en?

Hva har det med poenget mitt å gjøre? Eller klarte du ikke å se poenget mitt? Var kanskje derfor du kom med dette tåpelige innlegget.

 

Serr... Epler og pærer og du bare måtte kommentere? Dette var patetisk men jeg skal prøve å forklare.

 

POENGET mitt var det at det å anbefale forskjellige kjemikalier til bruk på linsecoatingen er kanskje ikke lurt fordi det kanskje kan oppstå en kjemisk reaksjon (eller fysisk om du vil, bare så jeg ikke driter meg totalt loddrett ut i dine øyne), spesielt om man ikke feks har erfaring med akkurat det man anbefaler. For hvis det ender opp med å ødelegge/redusere linseelementets ytelse hadde det vært veldig kjipt for den det måtte gjelde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst? Leser jeg faktisk det jeg ser?

 

Gikk du faktisk av hengslene fordi det var en fysisk reaksjon og ikke en kjemisk en?

Hva har det med poenget mitt å gjøre? Eller klarte du ikke å se poenget mitt? Var kanskje derfor du kom med dette tåpelige innlegget.

 

Serr... Epler og pærer og du bare måtte kommentere? Dette var patetisk men jeg skal prøve å forklare.

 

POENGET mitt var det at det å anbefale forskjellige kjemikalier til bruk på linsecoatingen er kanskje ikke lurt fordi det kanskje kan oppstå en kjemisk reaksjon (eller fysisk om du vil, bare så jeg ikke driter meg totalt loddrett ut i dine øyne), spesielt om man ikke feks har erfaring med akkurat det man anbefaler. For hvis det ender opp med å ødelegge/redusere linseelementets ytelse hadde det vært veldig kjipt for den det måtte gjelde.

 

Har aldeles ikke gått av hengslene i det hele tatt. Når du bruker ord som "kjemisk reaksjon" gir du et inntrykk av at du veit hva du snakker om. Når faktum er at du faktisk ikke gjør det. Måten du formulerte deg på kan også bidra til flere misforståelser ved en salig sammenblanding av vitenskaplige ord og utrykk som styrker din sak, uten at du virkelig forstår prosessene eller hva disse ordene innebærer.

 

Men jeg forstår godt poenget til deg og Ove. Eneste jeg prøver å få frem er at slike dedikerte rengjøringsprodukter overhodet ikke inneholder en "magisk ånd"(Sitat: Tor Vidle) som gjør underverker. For for meg så høres det nemlig sånn ut på dere. Dere løper produsentenes ærend og er lite villige til å tenke utenfor boksen eller å anbefale noe annet enn det dere bruker selv.

 

Jeg lar diskusjonen ligge der. :) Flott, da har vi hvertfall blitt enige om at stålull og zalo gjør nytten. Skal prøve det neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enigi at man ytterst sjelden trenger noe annet enn blåsebelg og en microfiber, men etter min erfaring så fester det segovertid en slags fettfilm på linsen. Denne er sikkert ikke skadelig i seg selv og synes sikkert ikke på bildene, ...

Ta et motlysbilde, så tror jeg nok at du fjerner den fettfilmen rimelig fort. ;)

 

Verre enn super-billige UV filtre.

Lenke til kommentar

Ta et motlysbilde, så tror jeg nok at du fjerner den fettfilmen rimelig fort. ;)

 

Verre enn super-billige UV filtre.

Liker ikke motlysbilder av prinsipp, så er nok derfor jeg ikke opplever problemet.

 

Men linseglassene mine er uansett alltid rene når det gjelder, og jeg bruker i verste fall Carl Zeiss våtservietter hvis det er mye humbugg på glasset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coatingen på briller er mer følsom enn coatingen på frontelementet. Ta en tur på brilleland og kjøp spray der, så sparer dere noen kroner. :)

 

Hvis dette stemmer var det jo et kjempegodt tips :)

Men igjen blir det dumt å skulle prøve å spare inn 30 kr på renseutstyr når man bruker 30 000kr på kamerautstyr.

 

Det som funker best er dog det som teller mest så dette skal prøves :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...