Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urettmesseig krav fra Intrum Justitia (inkasso)


Smokeeye

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått ett krav fra Intrum Justitia som jeg også har bestridet, saken gjelder tydeligvis en telefon som ble kjøpt i Mai i år.

 

Saken oppsummert:

 

Kravet gjelder en telefon kjøpt over disk i en Euronics butikk, jeg har vært innom butikken og da så på en Samsung Galaxy SII (2), selgeren kjørte ordren i TELENOR systemet med abb m/binding, men så ble jeg oppmerksom på i etterkant, mens jeg enda stod i butikken og før jeg hadde betalt og fått utlevert telefon, at mnd prisen ble VELDIG høy, så før jeg tok imot telefon og betalte i kassen (hos Euronics) så sa jeg at de kunne slette ordren og at jeg IKKE ønsket telefonen allikevel, angret ett kjøp før det ble gjort med andre ord, da jeg visste at de hadde kjørt ordren i Telenor systemet.

 

Jeg gikk der ifra da uviten om det som ville komme. Telenor har da oversendt kravet til Intrum Justitia med "Komplett XL m/binding kontraktsbrudd" som utgjør 3760,-. Jeg har vært i kontakt med både Telenor, Euronics og Intrum.

 

Euronics har bekreftet at jeg ikke har fått utlevert noe telefon, Telenor ber meg om å ta det opp med Intrum, og nå fikk jeg svar fra Intrum at de opprettholder kravet for Telenor mener det er riktig.

 

Så er spørsmålet, har jeg krav på om å få fremlagt en kjøps kvittering fra Intrum i og med at det er de som fremhever kravet? De kan vel ikke tvinge meg til å betale for noe jeg ikke en gang har fått?

 

I etterkant så har som sagt Telenor OG Euronics henvist meg frem og tilbake, og til syvende og sist så er det Intrum som jeg må ordne opp med, men de står på sitt. Jeg kan jo ikke finne noen kvittering som ikke finnes, så til nå blir det ord mot ord (meg vs Intrum).

 

Noen forslag om hva jeg kan gjøre?

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som mener å ha et krav mot andre (og vil ha dette gjennomført ved tvang) plikter å godtgjøre kravet, så de må bevise at det er grunnlag for kravet. Gi beskjed om at kravet ikke er reelt da du aldri har inngått noen avtale, og heller aldri har fått noen ytelse, og fortell at dersom de er uenig så får de dokumentere det. At noe IKKE har skjedd er jo, som du sier, ikke mulig å bevise. Du kan derimot, dersom de mener å ha dokumentasjon, imøtegå den dokumentasjonen og forklare hva som er feil med den.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å innhente vitneutsang fra Euronics. Be om et kjapt møte med dem hvor dere går gjennom hendelsesforløpet, skriv ned det dere kommer fram til/er enige om og be selger det gjelder om å signere det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

 

I de få minuttene i mellomtiden så har jeg fått ett svar fra Intrum og nå begynner de å blande kundekontoer (mellom meg og min samboer) og hele pakka.

 

Fant original faktura fra Telenor i nettbanken min nå (e-faktura arkivet), og må si at de blingser noe fullstendig. Skal ta en tur til Euronics senere idag, eller imorgen da de ikke ligger så sentralt til ift hvor jeg bor, samt har bedt Telenor via deres kundeservice på Facebook om de kan redegjør for hvilken butikk denne bindingen kommer ifra.

 

Skal se om jeg husker å få oppdatert når jeg har fått noe klarhet i dette. :)

Lenke til kommentar

Du sier altså at du ikke har hørt noe som helst om dette i våres før inkassoen kom nå plutselig? Høres jo veldig rart ut.

 

Samtidig, ved tegninga v abo så plikter Euronics å ta din signatur på 2 kontrakter - 1 om abonnementet og prisen, og 1 egen om bindingsavtalen. Denne må de kunne fremvise med din signatur på til Telenor for at telenor skal sende de provisjon for salget. Denne skal også arkiveres i minimum 3 år.

 

Har de ikke denne kontrakten (jeg regner med du ikke signerte på noe...?) så er jo saken easy for din del. Da har de ikke noe bevis for at du har bestillt dette.

Lenke til kommentar

Som Alastor skriver så er nok ikke dette noe som om plutselig siden det gikk til inkasse.

 

Mitt betste råd er nok å skaffe uttalelse fra butikken, og deretter bestrider kravet. Ønsker da Intrum å kreve inn denne saken, må de gå til forliksrådet. Det er ikke lov å inndrive et omstridt krav.

 

Hva du burde og ikke burde er litt vanskelig å si eksakt, spesielt siden vi ikke har alle detaljene i saken. Du skriver at du har andre saker hos Intrum også, dette kan selvfølgelig også spille inn i vurderingen.

 

Uansett lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier altså at du ikke har hørt noe som helst om dette i våres før inkassoen kom nå plutselig? Høres jo veldig rart ut.

 

Samtidig, ved tegninga v abo så plikter Euronics å ta din signatur på 2 kontrakter - 1 om abonnementet og prisen, og 1 egen om bindingsavtalen. Denne må de kunne fremvise med din signatur på til Telenor for at telenor skal sende de provisjon for salget. Denne skal også arkiveres i minimum 3 år.

 

Har de ikke denne kontrakten (jeg regner med du ikke signerte på noe...?) så er jo saken easy for din del. Da har de ikke noe bevis for at du har bestillt dette.

 

Joda, har jobbet selv i Telenor og Expert så vet godt hvordan rutinene er. :) Men purring kom den tidligere i år, og som jeg skrev å "bekreftet" Euronics at jeg ikke fikk denne telefonen utlevert, dette bekreftet de til Telenor som igjen ga en trygghet om at dette skulle jeg ikke tenke på, inkasso kravet har kommet nå i nyligere tid.

 

Derfor dette blir helt forfjamsete mildt sagt, men det "må" jo bli ordnet, for det var jo ikke noe kjøp, sånn enkelt og greit.

 

Skal som sagt få kommet meg ned til Euronics i morgen for å få dette signert og vekk fra verden for godt. Takker for alle svar!

 

Edit: For å oppklare akkurat denne setningen fra Alistor: "Du sier altså at du ikke har hørt noe som helst om dette i våres før inkassoen kom nå plutselig?" - Har ikke hørt noe etter at dette skulle jeg ikke bry meg om, altså at (inkasso) kravet kom som ett sjokk. Hvis det forklarer det greit? :)

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Det eneste spørsmålet du ikke svarte på, var om du hadde signert noe. Har du ikke det, er du ihvertfall trygg.

 

Uavhengig av hva som skjer, må du for all del huske å klage på Intrum Jutitia. Det gjør du her. Husk å informer om at Telenor alerede har bekeftet at kravet er feilaktig, og at Intrum likevel fortsetter å plage deg. Sånt surr er det faktisk ikke lov å holde på med som inkassoselskap.

 

Hvi du ønskr å få dem til å slutte å plage deg fortest mulig, informerer du Intrum om at Telnor allerede har bekreftet ovenfor deg at kravet er feilaktig, og ber om navn og kontaktinfo til person hos Telenor som visstnok insisterer på at kravet er reelt.

Lenke til kommentar

Nei, ingenting er signert. Har ikke noe dokumentasjon på noe, i og med at det ikke eksisterer. :)

Derfor kan du si at jeg er nå sikkert på at saken går i mitt favør selvfølgelig, men er jo ekstremt ergelig å få inkasso krav som en ikke regner med, og nesten trusler om betalings anmerkning.

 

Telenor (kundeservice) sier bare at det er nå Intrum som har saken så de kan kun uttale seg til de, så nå tar jeg alt direkte med Intrum for å unngå misforståelser, jeg venter enda svar på om de kan fremlegge kvittering på kjøp. Dette jobber de nok iherdig med, for den skal de lete lenger etter. :)

 

Var også nede på Euronics, dette er da en liten plass så selgeren i denne saken vet godt om dette, men han var desverre ikke tilgjengelig, jeg har da en avtale imorgen om å møte han da så da skal jeg nok få dette signert fra deres side også.

Lenke til kommentar

Som en liten digresjon til denne saken..

Det foregår nok en god del feil vedrørende urettmessige krav i slike saker. Jeg har selv gjennom mitt liv opplevd noen lignende saker, men det fins som regel rasjonelle løsninger.

Sist jeg opplevde noe slikt var tidligere i høst. Vi (jeg og kona) fant ut at det var på tide å skifte komfyr, og tok oss en tur til Elkjøp. Vi fant en induksjonskomfyr som vi fikk lyst på, og kontaktet en av selgerne. Etter litt pruting fram og tilbake, så kom selgeren med et godt tilbud, 1000,-kr avslag, billig forsikring og med en tilleggs rabatt på 500,-kr hvis vi skiftet strømleverandør til Norges Energi. Vi kom fram til at dette var en gunstig avtale for oss, og slo til på den. Jeg betalte ovnen og tegnet forsikring, mens kona skrev under på avtalen om skifte av strømleverandør (strømavtalen sto i hennes navn). Noen uker etter kjøpet dumpet det ned et brev i postkassa fra Norges Energi. Brevet var i mitt navn pluss et navn på ei dame jeg aldri hadde hørt om. Brevet var en purring på en tidligere strømregning. Jeg tok kontakt med selskapet med en gang, og fikk snakket med en kundebehandler. Hun skjønte at her var det begått en feil da jeg aldri hadde bodd i nærheten av den adressen (jeg har bodd i Bodø de 10 siste årene, mens adressen til målepunktet var på Stoppenkollen i Lier…), men hun kunne ikke forklare hvordan denne feilen hadde skjedd annet enn datatrøbbel. Hun sa at dette var lett å ordne, så jeg skulle bare rive i stykker regninga. Tre uker senere, hva dukker opp da..?, joda, en ny purring fra Norges Energi, med trussel om at saken gikk tik inkasso! Da jeg så brevet ble jeg så irritert at jeg var i ferd med å forberede en skikkelig «hårføner» til kundebehandleren, men roet meg ned og ringte selskapet. Jeg forklarte min misnøye over denne feilen da denne kunne gå ut over min kredittrating. På nytt forklarte jeg dem at jeg aldri hadde vært kunde hos dem (min kone undertegnet avtalen, ikke meg), og at jeg aldri hadde vært på Stoppenkollen i hele mitt syndige liv. I tillegg gav jeg dem beskjed om at min kone kom til å skifte strømleverandør hvis dette skjedde igjen. Jeg fikk masse beklagelser, og forsikringer om at dette aldri ville skje igjen!

Tre uker senere… voila! Denne gangen et brev fra Kredinor!! Denne gangen klarte jeg ikke å forholde meg anstendig, og skrudde «hårføneren» på max. Men da begynte kundebehandleren å beskylde Kredinor for feilen, og kom med masse svada. Uansett, de beklagde de feilen, og lovte meg å ta kontakt med Kredinor umiddelbart, og ringe meg opp senere. Jeg stolte ikke på Norges Energi lengre, og tok kontakt med Kredinor selv, og la fram problemet. Kundebehandleren der var proff og hjelpsom, og skulle da selv ta kontakt med Norges Energi for å undersøke mine påstander. En stund senere ringte han meg opp, og sa at nå var saken ute av verden, og at feilen kanskje lå hos Kredinor. Jeg takket for hjelpen, men presiserte at jeg tvilte sterkt på at Kredinor bare hadde tatt et vilkårlig navn og sendt et inkassovarsel! Min følelse var at Kredinor påtok seg skyld i det siste kravet ettersom Norges Energi er en stor kunde.

Meningen med mitt innlegg er at selv om jeg gjorde alt «etter boka» da jeg mottok det første brevet, så gikk det til inkasso og en svær «hårføner» fra min side før det ble ordnet (tror jeg… ;-) ). Hvis jeg ikke hadde hatt personlige ressurser til å håndtere dette kunne det blitt en dyr affære for meg, selv om jeg er uskyldig på alle måter! Og til slutt; vi har byttet strømleverandør igjen :-P

Lenke til kommentar

OT: Har du vurdert å bruke enter-knappen av og til?

 

Det kunne jo strengt tatt ikke blitt noen katastrofe for deg. Så lenge man bestrider kravet må de kreve det inn rettslig, og det skal ikke veldig store personlige ressurser til for å få fram det du har sagt her i forliksrådet...

 

Beklager den lange tunge teksten! Jeg skrev den i Word, med et snev av harme.. :wee:

 

Nei, ingen kjempekatastrofe, men... Hvis jeg ikke hadde evnet til å ta tak i dette, så ville det gått til inkasso med ev. namsmannen på døra.

 

Hvor lang tid hadde dette tatt? Et år? Huska at ikke alle klarer å takle slike ting like godt. Det fins mange eksempler på at folk lar det gå lang tid før de klarer å ordne slike ting. Det ville bety minst ett år med dårlig kredittvurdering, ikke mulighet til å skaffe seg kreditter eller ev. tlf/internettabonnement, strøm osv.

 

Og husk; jeg hadde hadde ikke vært i nærheten til å underskrive en avtale med selskapet ettersom strømavtalene bestandig har stått i kona sitt navn (vi har ikke felles konto, men deler regningene huslån, husleie, Sfo osv. oss mellom). Så mitt navn og min adresse har Norges Energi rett og slett hentet ut av løse lufta (muligens ettersom jeg kjøpte en komfyr på Elkjøp). Jeg tok også kontakt fra dag 1., og kunne ikke gjort ting særlig annerledes!

 

Så, nei, ingen katastrofe, men det kunne blitt masse ubehageligheter for meg.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er det at all den tid kravet ikke er reelt, og du har vett til ikke å legge deg på rygg og si ok, så får de ikke en krone fra deg. Det er ikke så veldig vanskelig å bestride et inkassokrav, det er bare å sende de en mail og gi beskjed om at du mener at kravet ikke er reelt. Da kan de ikke kreve det inn på annen måte enn å dra deg for retten. Det krever ikke særlig mye personlige ressurser, spesielt ikke når du altså har fått bekreftet fra (den påståtte) avtalemotparten at dette bare er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det du sier, men mitt poeng var at det ikke er automatikk i at "alt går bra", og at det noen ganger krever en god del av den som blir rammet. Uten å komme med stråmenn, så fins det nok tusenvis av eksempler på mennesker som ikke evner til å stoppe slike saker. Når det engang (etter flere år?) kommer opp til behandling av en rettsinstitusjon ordner det nok seg, men veien dit kan være lang. Uten å komme med en lag fordypning, så har selv hatt en mangeåring kamp med en feilaktig restskattsak som det tok meg 7 år å få medhold i! Det måtte opp til behandling i Skattedirektoratet for å behandles på en ordentlig måte, enda jeg hadde påpekt feilen utallige ganger. Selv etter fullt medhold måtte jeg kjempe for å få utbetalt hele beløpet. Så jeg kjenner til å måtte kjempe mot vindmøller, det kan kreve sin mann... :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten å komme med stråmenn, så fins det nok tusenvis av eksempler på mennesker som ikke evner til å stoppe slike saker.

 

Det er i så fall fordi de kaster alle vinduskonvolutter i søpla uten å åpne dem en gang (noe som vel må kunne sies å være et større "folkeproblem" enn urettmessige inkassokrav). Det krever overhodet ingenting å rydde opp i slikt. Som Herr Brun sier, én mail eller ett brev til inkassoselskapet om at du bestrider kravet så har du ryggen fri. Det koster ikke to kalorier en gang.

 

Og selv om man ikke gjør dette en gang og lar inkassoprosessen gå sin gang så skal det lang, lang tid og dedikert og innbitt innsats for å ignorere gjentatte påminnelser før dette får en reell konsekvens i form av betalingsanmerkning. Det er nemlig ingen som får vite at man har inkassokrav gående; det er først et problem når man har fått en betalingsanmerkning og dette fås kun ved dom, noe som tar vinter og vår.

 

Sorry, jeg kjøper bare ikke offerfremstillingen av inkassoslaver. Ja, feil skjer og urettmessige inkassokrav forekommer helt klart, men det er fullstendig trivielt å ordne opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Ja, feil skjer og urettmessige inkassokrav forekommer helt klart, men det er fullstendig trivielt å ordne opp i.

Men det er bare om man følger oppskriften. (dvs sende et brev/e-post som inneholder de to ordene "bestrider kravet") Om man gjør somSmokeeye og ringer og forklarer og blir satt i telefonkø, og forklarer igjen, og blir lovet at det skal rettes opp, og får nye krav og ringer ett par ganger til og blir satt over til noen andre osv., osv. Så er det ikke lett å få ordnet opp i slik

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om saken til trådstarter ikke er helt løst enda, så tror jeg han kan slå seg til noe til ro.

 

Fortsett å henge med ballen, og svar så godt for deg som mulig hver gang en ny dialog/svar blir gitt deg.

 

Du kan sannsynligvis slå deg til ro fordi beløpet er under en grense, slik at det forblir et småkrav. Da vil tingretten sannsynligvis avvise et søksmål, og klager vil måtte ta dette til Forliksrådet.

 

Du kan selvfølgelig selv ta dette til forliksrådet, men du må betale en del gebyrer som du kan slippe dersom du får en rettferdig behandling. Jeg ville ventet til de tar det til Forliksrådet, da de ikke har særlig andre valg mellom det og å droppe kravet.

 

Ellers må du belage deg på at det kan ta 3 år (tror jeg) før saken er foreldet. Det vil si at de kan fortsette å plage deg, true deg med "morro-renter" (mora renter/forsinkelsesrenter).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du kan også når ting trekker ut, begynne å "bash'e" dem litt med deres uovertruffne inkompetanse :)

 

Kanskje det blir en "eye-opener" på at de kanskje kan ha tråkket i feil spor, men slikt vet man ikke.

 

Uansett bør du fortsette å framtre så selvsikkert som mulig. La oss si at bedriften (klager) har ansatte som behandler dette kravet som ikke vet alle lover og regler enda, så tvinger du dem til å oppsøke profesjonell hjelp.

 

De svarene de da får, som de ikke deler med deg bør være til din fordel. Det vil si at før eller siden kommer dette opp, og du kan fortelle Forliksrådet at denne informasjonen har de "visst om siden" men de har unnlatt å dele den med deg, slik at dere sammen kunne søke en rask løsning. Klager bør jo kunne lover og regler, og de kan ikke forvente at en forbruker er like stødig i disse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...