Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tåler melk, men kanskje ikke ost?


cowboy bob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt vanskelig, siden en del hvite oster inneholder lite til ingen laktose (det man pleier å reagere på i ost, Jarlsberg har f.eks ingen overhode på grunn av måten den er blitt behandlet på).

 

Forøvrig så kan jeg også bli dårlig i magen hvis jeg spiser for mye muggost (Camembert, OMG!!! Godt!). Har du prøvd å finne ut av hvor ''grensen'' din er? Det kan kanskje være lurt å ha mindre ost på pizzaen? Hvordan er du sikker på at det er osten du reagerer på?

 

Hvordan dårlig i magen blir du? Løs, vondt, begge deler, andre ting, osv?

Lenke til kommentar

Promper og bæsjer løst. Har stort sett bare vært vanlig hvit ost, har ikke noe særlig erfaring med andre typer ost. Jeg går ut ifra at det er osten jeg reagerer på ettersom jeg ikke kan huske å ha reagert på andre vanlige ingredienser i pizza i andre måltid. Har bare vært sånn det siste året elns så vidt jeg kan erindre.

Lenke til kommentar

Hm... peppes og grandis smaker så fælt/lite at jeg mistenker at de begge bruker ''falsk ost'', og da kan det være tilsatt ett eller annet ''ekstra''. Grandiosa har også veeeldig lite ost på pizzaene sine. Har du prøvd å lage hjemmelagd pizza med gulost for å se hvordan du reagerer på det?

 

Husk at selv om du tar prøver som sier at du ikke har det eller det så er det mulig at du fremdeles reagerer på det, kjenner mange som helt klart reagerer på hunder og katter men som tydeligvis ikke er allergiske ifølge norske blodprøver. Det er en vits.. :p Det beste er å prøve å feile selv, og se hvordan man reagerer på ting.

Lenke til kommentar

Hei hopp, i det siste har jeg opplevd å bli litt dårlig i magen dersom jeg har spist mye ost, spesielt på pizza (spiser ikke noe særlig med ost ellers fordi jeg foretrekker annet pålegg på skiven) så jeg lurer på om jeg kan ha en eller annen allergi, intoleranse elns og hva dette eventuelt kalles.

 

Kan det hende at du er allergisk mot gluten?

Lenke til kommentar

Hm... peppes og grandis smaker så fælt/lite at jeg mistenker at de begge bruker ''falsk ost'', og da kan det være tilsatt ett eller annet ''ekstra''. Grandiosa har også veeeldig lite ost på pizzaene sine. Har du prøvd å lage hjemmelagd pizza med gulost for å se hvordan du reagerer på det?

Peppes bruker en osteblanding basert på norsk "mozzarella" og Norvegia. All osten i blandingen er ekte ost.

 

Grandiosa bruker Jarlsberg.

 

Ellers er jeg enig når det kommer til smaken på både Peppes og Grandiosa.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...