Gå til innhold

ASUS U500vz


t-vs

Anbefalte innlegg

Eg har også lenge vurdert U500VZ (non-touch-versjonen, som har "matt" skjerm).

Skal ha ny laptop som i hovudsak skal brukast til fotoredigering. (Det ideelle er jo ekstern skjerm til det formålet, men det er på vent av plasshensyn).

 

I testen til Notebookcheck som det er link til lenger oppe, kjem det fram i tekst og diagram at skjermen ikkje kan vise heile sRGB-fargerommet.

Eg har også lest ein annan stad (kan ikkje huske kvar) at den kan vise 60% av NTSC. 72% NTSC er 100% sRGB.

 

Er det nokon som

a) brukar U500VZ til fotoredigering og kan seie noko om fargegjengivelsen?

b) har nokon formeining om dette med fargerom på laptops, og om det er vanleg med 60% NTSC (eller endå mindre enn det?)

 

Har tidlegare brukt ein HP DV7 (Pavilion entertainment PC) kjøpt i 2010 til fotoredigering - nokon som har peiling på fargerommet i denne, for samanlikning?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60% av NTSC er vanlig ja. Noen av Multicom's laptoper har 90% NTSC, men det er vanlige, matte TN-paneler. Jeg tror noen HP Elitebook'er selges med ekstra høyt fargerom og IPS-panel ... men da snakker vi om en prisklasse langt over den som diskuteres i denne tråden. Bilderedigering er nok best egnet på en god ekstern skjerm.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det virker som om skjermen min auto-dimmer. Synes den er veldig mørk til tider, men brightness står på max. Når jeg er inne på programmer som er mørke, så virker det som om den blir mørkere, og når jeg switcher til noe som er lysere, så blir den lysere. Det _kan_ være at det er et synsbedrag, men er det noen som har vært borti det samme med Asus sine PCer? :)

Lenke til kommentar

Profil-svitsje-programmet som henger seg, eller blir overtatt av strømprofilene i windows? Mange som har det problemet i win8, siden asus' "Power4gearawesome" egentlig er et 32bits program i en 64bit wrapper.. Veldig dårlige odds for at Asus kommer til å fikse det.

 

Vil ikke anbefale å kjøpe en u500vz hvis du skal bruke skjermkortet.. eller prosessoren, for den saks skyld. Den blir såpass varm som 60 grader+ i tastaturet - samme temperatur som varmelederen som ligger inntil aluminiumen i kassa (design-problem..).

 

Selve kjølingen er ikke så verst, men det skulle bare mangle når den har to vifter og to separate kretser for gpu og cpu. Men det hjelper lite når overflaten blir like varm som innsiden..

 

Finnes mange alternativer som har bedre batteritid om du bare bruker intel grafikken uansett. Hvis en bruker photoshop en del men ikke lager tunge filter, osv., så kan en vurdere en apu? Får du full gpu-akselerasjon på en fjerdepart av strømtrekket.

Lenke til kommentar
Vil ikke anbefale å kjøpe en u500vz hvis du skal bruke skjermkortet.. eller prosessoren, for den saks skyld. Den blir såpass varm som 60 grader+ i tastaturet - samme temperatur som varmelederen som ligger inntil aluminiumen i kassa (design-problem..). Selve kjølingen er ikke så verst, men det skulle bare mangle når den har to vifter og to separate kretser for gpu og cpu. Men det hjelper lite når overflaten blir like varm som innsiden..

 

Har du U500VZ sjølv, og kan bekrefte at den blir så varm på tastaturet ved tunge prosessoroppgåver?

Eg kan ikkje huske å ha sett denne problemstillinga nevnt på andre forum.

Lenke til kommentar

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX51VZ-U500VZ-Notebook.84246.0.html

 

Er kanskje litt spesielle folk som kjøper en ultrabook til 15 tusen? ;)

 

Jeg fikk klådd litt på en noen minutter. Kjørte litt 3dmark11, og sånne ting, for å sjekke hvordan det gikk. Den er helt grei, relativt sett. Har sett mange verre laptoper enn dette (er tross alt veldig vanlig at de "kjappere" laptopene blir varme under load - og jeg har blitt veldig bortskjemt med en n56vz jeg kjøpte meg). Og den ser jo veldig fin ut.

 

Er også helt kurant kjølet på komponentene - som isolert sett er godt gjort i et så tynt chassis.

 

Men du får litt bråkete vifter (også på idle - temperaturen der viftene går opp et hakk er også veldig lavt.. dette er satt manuelt på samme temperatur på alle biosene asus har.. ikke så veldig smart), og (steke) varm overflate om du presser den litt. (Det går veldig fort, så jeg er sikker på at det er varmekanalene som leder varme in i kassen.)

 

På den annen side - hvis du spiller med gamepad/hdmi ut på tven, så er ikke det noe problem. Kassen tåler jo 60 grader. Hvis du gjerne jobber med Photoshop eller Lightroom, eller noe i den duren - da kjører du ikke på maks load uansett. Samme om du ser på film, osv. Så det går an å argumentere for at dette er et veldig kurant design til den bruken.

 

Og jeg er litt kresen.. viftene ville drevet meg til vannvidd, for eksempel. Men jeg vet jo ikke hvor kritisk dette er for andre.

 

Som jeg sa, det finnes en del alternativer - hvis du ikke bruker laptopen til spill uansett, så kunne du sake prosessor-ytelse og høy 3d-ytelse, og få en a10-basert laptop til 1/5 av prisen, for eksempel. Som yter ca. likt i praksis på vanlig photoshop bruk. Og i tillegg har mer effektiv video-avspilling. Du kan spille mens du er på batteri også, med samme 20-35w forbruk som du har med strømmen plugget inn.

 

På en u500 kan du ikke det - batteriet konker ut på 60w, og komponentene vil gjerne ha mer enn det.

 

Men det spørs hva du vil bruke det til. Anbefaler deg å teste en først, da men. Om ikke annet, bestill hos en forhandler som gjerne er kjapp og medgjørlig når det gjelder returer/bytter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og jeg er litt kresen.. viftene ville drevet meg til vannvidd, for eksempel. Men jeg vet jo ikke hvor kritisk dette er for andre.

 

Viftene er absolutt eit minus, også for meg. Ein dealbreaker om det ikkje hadde gått an å gjere noko med det. Men har sett at det finst eit program - Notebook Fan Control - som ein kan sette til å styre viftene etter eige ønske. Det fungerer visst bra på U500VZ.

Ein bakdel med programmet er at Windows visstnok må "tvangslukke" det når ein slår av PCen. Ikkje at dét er nokon stor sak.

 

Men det spørs hva du vil bruke det til. Anbefaler deg å teste en først, da men. Om ikke annet, bestill hos en forhandler som gjerne er kjapp og medgjørlig når det gjelder returer/bytter. :)

 

Skulle absolutt ha testa ein først, ja! Men det ser ut til at det er kun nettbutikkar som har U500VZ til salgs no..

Har du ein leverandør å anbefale med tanke på retur/bytte? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har funnet denne med 2x256 i norge? Jeg er på utkikk etter en, men finner den ikke i noen norske butikker. Har sendt mail til de fleste også. 2x128 blir litt i minste laget

 

Jeg har prøvd å kontakte asus om modellen med en ssd og en hd. De ba meg kontakte asus i sverige. Virker ikke som de er gira på å hjelpe kundene noe særlig :/ Og komplett/mpx gidder ikke skaffe heller. Så vet ikke helt hva jeg gjør.

 

Bare VIZIO var tilgjengelig i Norge! Eller hvertfall med norskt tastatur

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å kontakte asus om modellen med en ssd og en hd. De ba meg kontakte asus i sverige. Virker ikke som de er gira på å hjelpe kundene noe særlig :/ Og komplett/mpx gidder ikke skaffe heller. Så vet ikke helt hva jeg gjør.

 

Jeg har også kontaktet forskjellige butikker. Ingen hjelp å få. Asus er ikke direkte lett å få tak i heller. Jeg har spekulert på om jeg skal handle den på amazon.com, og bytte tastatur. Tastaturet er ikke så veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt lettere å skifte tastatur enn å få noe hjelp av noe slag fra Asus support. Men anbefaler ikke folk å prøve uten å ha litt erfaring med laptop-mekking.

 

Kanskje en ide å vurdere den nye s15 eller s13 tingen fra Sony? Går riktignok ikke an å fikse gpu-biosen på win8 versjonen, så du kan overklokke 640m kortet (det er et gk107-basert kort, kan nå 660m nivå veldig lett). Men prisen, skjermen, batteriet og generellt det meste er veldig kurant - spesiellt om du faktisk vurderer å kjøpe en u500 til den prisen. Da blir faktisk vaioen billigere.. Har touch-skjerm option, btw.

Lenke til kommentar

Prisen er egentlig ikke så sinnsvakt viktig, siden dette er gjennom jobb. Jeg liker tanken på en solid state maskin uten bevegelige disker (som egentlig hører 70-tallet til spør du meg) :)

 

Tastaturet skal jeg nok klare å skifte. Må uansett prøve litt til her i norge, tenker jeg

Lenke til kommentar

Er forsåvidt lettere å skifte tastatur enn å få noe hjelp av noe slag fra Asus support. Men anbefaler ikke folk å prøve uten å ha litt erfaring med laptop-mekking.

 

Kanskje en ide å vurdere den nye s15 eller s13 tingen fra Sony? Går riktignok ikke an å fikse gpu-biosen på win8 versjonen, så du kan overklokke 640m kortet (det er et gk107-basert kort, kan nå 660m nivå veldig lett). Men prisen, skjermen, batteriet og generellt det meste er veldig kurant - spesiellt om du faktisk vurderer å kjøpe en u500 til den prisen. Da blir faktisk vaioen billigere.. Har touch-skjerm option, btw.

 

Den ser absolut interessant ut. Synd det ikke er mulig med to lagringsmedier slik som Asus'en. Og hvor finner du valg om å bestille med touch-skjerm? Sjekka litt rundt på Sony.no, men fant ikke dette valget

Lenke til kommentar

Hm. Du har rett.. var sikker på at det hadde blitt litt mer orden på ting etter at de oppdaterte pakkene sine sist. Fikk til slutt nvidia 640le kortene i stedet for amd pakken, osv.

 

Er kanskje ikke så lurt å bestille fra UK? ..eller kanskje det er det? Bestilte en mic en gang for en stund siden - Sony UK var litt mer.. fokuserte? :p Blir kanskje litt mas med papirer og slikt, men du kan helt sikkert få bestilt en "business" pakke med ekspress og tollbehandling ved siden av.

Lenke til kommentar

Er det noen som eier en sånn og kan sjekke åssen tastaturet er innfestet? Jeg lurer på om det er mulig å bytte fra engelsk til norsk tastatur. På det norske er bl.a den venstre shift-tasten smalere enn på det engelske for å gi plass til <> tasten. Se bilder under:

asus-zenbook-touch-u500vz-gallery-d.jpg

1200010971.jpgHvis ramma rundt tastene er en del av frontplata (alt er frest ut i et stykke) er det ikke mulig å skifte fra engelsk tastatur til norsk tastatur siden knappene ikke passer til hullene. Hvis ramma rundt tastene følger med er det mulig. Kan noen sjekke dette?

Lenke til kommentar

Det er en hel ramme. (Og at det var en ekstra tast på siden var nytt for meg også.. rart. Hvor står krokodilleklammene ellers?)

Takk, fikk bekreftet dette andre steder også. På engelske tastatur er krokodilleklammene til høyre for m-tasten.

 

Det ser altså ut til at modellene med 2x256GB SSD og 1x128GB SSD+5400RPM disk ikke finnes i Norge, kun i utvalgte land. Det finnes et VELL av forskjellige utgaver, alt etter hvilket land man kjøper den i. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe på at Asus lar meg kjøpe den modellen jeg vil ha etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...