Gå til innhold

Hva vil det si å være intelligent?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon forleden dag med en av mine nærmeste, der hvor vi kom inn på temaet "hva vil det si å være intelligent?" Det kan være greit å ha i bakhodet under lesningen at vi også diskuterte "Hva vil det si å bli noe stort?", og det skinner kanskje gjennom. Jeg er synes det er veldig gøy å høre synspunkter på begge spørsmålene.

 

Det hele begynte med at min samtalepartner og jeg pratet om utdanning, og da fortalte hun at en "høy-status"-utdanning var en form for et bevis på at man var intelligent.

 

Jeg reagerte på dette fordi jeg syntes det var en veldig en-dimensjonal og urettferdig tenkemåte. Jeg mener at det å måle intelligensen på mennesker opp imot hverandre er utrolig vanskelig. Hva er det egentlig som skal måles? Jeg mener iallefall at utdanning er et feil måleverktøy, for vi har et svært firkantet utdanningssystem som vil gjøre at utrolig mange (som jeg ser på som intelligente) vil falle utenfor.

 

Hovedårsaken til at enkelte yrker har høyere anseelse, lønn osv. er at det krever en lengre utdanning for å ha den nødvendige spisskompetansen, slik jeg ser det. Man er ikke mer intelligent av den grunn. Evnen til å tenke rasjonelt trenger ikke være større av den grunn.

 

Jeg tror at hvordan du karakteriserer en intelligent person, har mye å gjøre med hvilke grunnverdier man har. Dersom man verdsetter "feil" ting for høyt, slik jeg ser det (vel og merke), som utdanning, status, anerkjennelse og til en viss grad penger, så vil man ha et annet syn på hvem som er intelligente/store enn personer med verdier som vektlegger mindre estetiske men mer medmenneskelige ting som nestekjærlighet, miljø ærlighet.

 

Det skal sies at det er en fin balansegang i avsnittet over og ting er ikke så svart-hvitt som jeg beskriver, men jeg ønsker å få frem et poeng.

 

Fyr løs, hva slags tanker gjør du deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evnen til å lære, løse problem, se logikk, se sammenheng, se konsekvenser osv. er hva som ligger i ordet.

 

Når det kommer til utdanning/jobb er jo det så som så. Folk flest kunne jo fått ca. hvilken som helst jobb bare de la energien i det, nesten alle kan få 5ere og 6ere på skolen bare de faktisk gidder.

 

Men det er jo smart å skaffe seg en mer sikker fremtid, men det er jo ikke unormalt for intelligente å ha lettere jobber heller da, det er heller ikke uvanlig for intelligente å gjøre ting som skader dem (som røyking, overdreven alkohol, dårlig kosthold, ingen trening osv.), noen av de smarteste som noen gang har eksistert har jo hatt "bunnjobber". Hvorfor vet jeg ikke, kanskje de liker å ha en jobb der det ikke krever så mye konsentrasjon, så de kan la tankene flyte på andre ting. Når det kommer til valg av jobb tror jeg det er mer preferanse og livsstil som bestemmer valget, ikke intelligens.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har funnet et bra spørsmål: "hva vil det si å være intelligent?"

 

Hvis man ikke kan være enig om en definisjon blir alle oppfølgings-spørsmål ganske meningsløse, og det blir en dårlig diskusjon.

 

Men i dette tilfellet er ordet intelligent satt inn i en kontekst hvor det kansje ikke er det beste ordet å bruke.

 

Selv om din samtalepartner kansje ikke valgte de rette ordene i diskusjonen, tror jeg du har litt problemer med å se hva budskapet din samtalepartner prøvde å fortelle.

 

Slik jeg ser det prøvde din samtalepartner å spille på ditt selvbilde som en intelligent person for å lage et argument angående utdanning, selvførgelig et dårlig argument men like mye er det ofte enklere å angripe person istede for sak.

 

Men så har vi da ditt poeng som du ønsker å få en støtte for her, det ser kansje "mer riktig" ut men er også ikke relevant i det hele tatt for diskusjonen din samtalepartner ønsket.

 

For å oppsummere: Ikke engang prøv å diskutere med kvinner, bare nikk og si ja da du aldri vil "vinne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har funnet et bra spørsmål: "hva vil det si å være intelligent?"

 

Hvis man ikke kan være enig om en definisjon blir alle oppfølgings-spørsmål ganske meningsløse, og det blir en dårlig diskusjon.

 

Men i dette tilfellet er ordet intelligent satt inn i en kontekst hvor det kansje ikke er det beste ordet å bruke.

 

Selv om din samtalepartner kansje ikke valgte de rette ordene i diskusjonen, tror jeg du har litt problemer med å se hva budskapet din samtalepartner prøvde å fortelle.

 

Slik jeg ser det prøvde din samtalepartner å spille på ditt selvbilde som en intelligent person for å lage et argument angående utdanning, selvførgelig et dårlig argument men like mye er det ofte enklere å angripe person istede for sak.

 

Men så har vi da ditt poeng som du ønsker å få en støtte for her, det ser kansje "mer riktig" ut men er også ikke relevant i det hele tatt for diskusjonen din samtalepartner ønsket.

 

For å oppsummere: Ikke engang prøv å diskutere med kvinner, bare nikk og si ja da du aldri vil "vinne".

 

Godt oppsummert! :wee:

 

Preferanse og livsstil er nok riktigere ord når det kommer til valg og utdanning.

 

Ellers mange andre fine poenger som jeg er enig i!

Lenke til kommentar

Hvor intelligent du er gjenspeiler flere ting og ikke bare utdannelse, men også erfaring og hvor mye du faktisk kan om verden rundt deg.

 

IQ tester gjenspeiler jo nettopp hva du har som erfaring og bakgrunn... tror jeg.... En som ikke kan så mye vil nødvendigvis få en lavere score...

 

 

For å oppsummere: Ikke engang prøv å diskutere med kvinner, bare nikk og si ja da du aldri vil "vinne".

Her er det mange som går fem på.... Det som er viktig å huske på med kvinner er at vi menn er forskjellige, og tenker litt anderledes, spesielt i diskusjoner. Forskjellen på to menn som diskuterer og to kvinner som diskuterer er at menn er langt mer løsnings orienterte enn kvinner, vi hører om et problem og går i gang med å løse det med det samme (ofte til stooooor irritasjon for kvinner... he he). Kvinner gjør ikke det, de har ikke dette enorme behovet for problem løsning, men kan gjerne sitte å diskutere selve problemet i timesvis uten å være i nærheten av løsningen, for de føler da at de har belyst ALLE aspekter ved problemet og derfor har et bedre grunnlag for å løse det (ref min kone...) og det kan jo faktisk stemme veldig mange ganger.... Vet av egen erfaring at jeg også kan finne på å hoppe til litt for enkle løsninger der jeg burde ha tatt meg bedre tid på å se på problemet for å finne en bedre løsning....

 

Hemmeligheten her er å vite om denne forskjellen. Tenk på det neste gang du diskuterer med en kvinne, forsøk å legge bånd på din egen problem løser tvang og bare hold deg til problemet, som du så belyser fra så mange aspekter som mulig. (Hvis din kjæreste/kone ikke er klar over denne forskjellen så kan du jo alltids forklare den for henne, bare ikke forvent at hun alltid vil være forståelsesfull når du kjapt tilbyr løsningen på problemet i senere diskusjoner... og hvis du ikke har en dame skal du se at du blir mektig populær blandt damene, de liker en som forstår dem he he) . Min kone er veldig klar over denne forskjellen og når jeg noen ganger er litt kjapt ute med løsningen så smiler hun og sier at hun egentlig ikke har spurt om en løsning, men gjerne vil diskutere problemet... Hun er kvinne nok til å la meg være mann og jeg håper jeg er mann nok til å la henne være kvinne... For helt likestilte blir vi nemlig aldri... Vi vil alltid ha slike forskjeller... Hemmeligheten er å vite om dem...

 

Bare som en opplysning på kommentaren din :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RWS: jeg og min samboer er motsatt, hun er ekstremt løsningsorientert(raskest mulig løsning) mens jeg tenker oppgaver i hjel fordi jeg vil at løsningen skal bli best mulig. Så jeg er ikke helt enig i denne "hemmeligheten". :)

 

@topic: jeg mener at en intelligent person er noen som gjør relativt(i forhold til mesteparten av befolkningen) gode betrakninger/slutninger av informasjonen som er tilgjengelig for ham eller henne. Hva som er en god betrakning/slutning er subjektivt og avhengig av folks kunnskapsnivå og verdier, som du er inne på.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle med en enkel og kjapp definisjon må det være evnen til å forstå virkeligheten og hvordan den er blitt sånn. For å bli oppfattet som intelligent er det nødvendig å ha en kombinasjon av både problemløsningsevne og kunnskap. Ofte ser man at det er enten eller; handymen med stor problemløsningsevne men svært liten forståelse av sin egen virkelighet, og nerder med enorm kunnskap om dette men tilsvarende liten evne til å løse konkrete problemer.

Lenke til kommentar

Å være intelligent er å kunne tenke og resonere logisk. Evnen til å ta til seg informasjon: Lære nye ting. Reflektere over ting, samt tenke abstrakt. Løse oppgaver.

 

Alle mennesker er intelligente. Noen er mer intelligente enn andre. De som er mer inteligente enn andre har disse nevnte egenskapene i større grad.

 

Jeg er rimelig sikker på at man kan trene opp disse egenskapene, slik at man kan bli mer intelligent... Men jeg vet ikke. Og om en som lærer fort, nødvendigvis også er smartere enn andre, vet jeg ikke.

 

Her er en interessant artikkel som jeg kom over nå:

http://illvit.no/mennesket/hjernen/hva-er-intelligens

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Flere undersøkelser tyder på at genenes andel av den generelle intelligensen er nokså høy og dekker omtrent 50–75 prosent, men sammenhengen er komplisert. Hvis et barn som er genetisk utstyrt til å bli intelligent, vokser opp i et miljø der barnet verken får stimulans eller gis mulighet til å utvikle evnene, vil det sannsynligvis skåre lavt på en intelligenstest. Det vil andre barn i det samme miljøet også gjøre uansett genetiske forutsetninger, og derfor vil ikke genene ha noen stor effekt på intelligensen.

 

Vi har komponenter som

  • Hastighet - IQ tester går mest på hastighet
  • Språk og struktur
  • Kunnskapsbase
  • Blikk og hørsel (mentalt)

Hastighet går ned og kunnskap går opp med alder (satser på det)

 

Forskjellen i "intelligens" er mye større enn tidligere antatt. Man opererer med slike skalaer som

40 (idiot) - 200 (geni) --> 5 : 1 i forskjell

 

Men det er mere

1 (idiot) - 50 (geni) --> 50 : 1 i forskjell

 

Intelligens måles med å se på hvor mye forstår folk av hva man sier

5% ?

50% ?

100% ?

150% ? --> 20 i intelligens?

 

Bibliotekarer kan være intelligente. Micheal Jackson ... Queens blir på lavere nivå

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt. Det er langt fra alle IQ-testene som går på tid. Eksempelvis er det kun 6 av 15 delprøver på 4. utgave av Weschler's Innteligence Scale for Children (WISC-IV) hvor tidsbruk er en faktor. Av disse 6 er det 3 som tester arbeidstempo og 1 som måler korttidshukommelse (som jo begge deler selvsagt er relevant ift. læremessige forutsetninger, men kanskje ikke er helt hva man tradisjonelt definerer som intelligens). Andelen delprøve med tidskrav i utgaven for voksne (WAIS-IV) er i hvert fall ikke nøye høyere, hvis jeg husker riktig.

 

Ellers definerer man normal IQ til mellom 85-115. Psykisk utviklingshemming krever en IQ på 70 eller lavere, i tillegg til en del andre kriterier. Motsatt kan vi begynne å snakke om virkelig høy intelligens ved en score på 130 og høyere da kun omlag 2% av befolkningen oppnår en slik score. På rundt 135 oppnår man en bedre score enn 99% prosenten av befolkningen og på 150 er man blandt den beste promillen. En IQ-score på 200 eller høyere er det kun 1 av 100.000.000 som oppnår, så her snakker vi ikke om særlig mange personer. (Tallene er for øvrig tatt ut av hukommelsen, så det kan være enkelte avvik, men det bør stemme sånn ca.)

Lenke til kommentar

IQ testen på sesjon er med tidsbegrensning. Vi skulle være ferdig i løpet av en time (ingen fikk lov til å ta testen med seg hjem og levere dagen etterpå)

 

IQ-tester har en stor framtid i Norsk helsetjeneste :)

Her kan må man måle hvor fort folk utvikler demens / altzheimers (det går fortere og fortere)

http://no.wikipedia....zheimers_sykdom

Åtte kognitive domener er mest svekket i Alzheimers – minne, språk, perseptuelle ferdigheter, oppmerksomhet, konstruerende evner, orientering, problemløsning og funksjonsevne

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...