Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enorm regning: Har Tiscali lov til å drive på slik?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jevel: Tiscali har jo forskjellige typer tjenester husker ikkje alle men det er opp til 6timer dagen. Igrunnen når det er snakk om eit og eit halvt år så er det ikkje sikkert der er så mye overforbruk pr dag.

 

Men som nevnt ovenfor veit me ikkje kva some er fakturert osv. Det eg lurer på er om dei har fakturert heile beløpet med dagens takster (oppkobling/minpris) eller om dei har brukt det som var i dei tidene. Slik det høyres ut har dei brukt dagens.

Lenke til kommentar

2.800,- på tre måneder?

 

For å prøve og illustrere hvor mye man må bruke nettet for å få til denne summen bruker jeg en jevn pris på 14 øre per minutt. Denne prisen er sannsynligvis litt i overkant, da jeg regner med at man med ett slik forbruk neppe kobler opp og ned så mange ganger i løpet av ett døgn.

 

2800 kroner delt på 14 øre gir 20.000 minutter.

20.000 minutter delt på 60 gir 333.33 timer.

333 timer delt på 24 gir ca. 14 dager konstant oppkobling.

 

I perioden er det ca. 90 dager. Dette betyr at du har brukt internett 333 timer pluss (90 ganger to timer). Dette blir da ca. 510 timer. Deler du dette på 90 dager får du litt over fem og en halv time per dag. Du måtte vel skjønne at det lå en liten faktura og brygget?

 

Tror nok dere skal ha en liten porsjon flaks, samt mye is i magen for å klare å sno dere unna denne....

 

Men som sagt; Tiscali bør strekke seg langt i denne saken. De har tross alt somlet i over ett og et halvt år!

 

-KJ

Lenke til kommentar

jevel: Husk at 14øre er uten moms...+ oppkoblings gebyret. Eg for ein har problemer med dårlige isdn linjer som disconnecter deg ein del.

 

 

 

Er det mulig å kreve spesifisert faktura med ip klokkeslett og kva som er blitt fakturert med kva. Før man godta fakturaen ? Eller vil den då automatisk gå til inkasso mens du venter på svar?

Lenke til kommentar
Hva sliter du med Ar`Kritz?

 

Fra februar til mai har du tre måneder: Februar, mars og april. Fra februar til og med mai, derimot, hadde blitt fire.

 

Vil du si noe, så si det. Slutt med den smålige "jaja" tonen.

 

-KJ

 

Feb 2002 til Mai 2003, er ikke tre måneder i alle fall det....

Lenke til kommentar

Tviler på at Tiscali kan kreve en eneste krone fra dere.

 

Hvis avtalen var at overforbruk faktureres hver måned, regner jo dere med at dere kan se hvor mye overforbruk dere har hatt hver måned. Hvis dere ser at dere ikke har noe overforbruk regner dere jo med at dere ikke har gått over grensen, og tror at dere kan fortsette med det samme "surfemønsteret".

 

Da kan ikke de komme å plutselig kreve enorme summer. Hadde dere vært klar over hvor mye dere hadde "overforbrukt" hver måned hadde dere selvsagt hatt mulighet til å redusere bruken.

Lenke til kommentar
Hva sliter du med Ar`Kritz?

 

Fra februar til mai har du tre måneder: Februar, mars og april. Fra februar til og med mai, derimot, hadde blitt fire.

 

Vil du si noe, så si det. Slutt med den smålige "jaja" tonen.

 

-KJ

 

LOL!

 

Ta en titt på årstalla ;)

 

Oops... Der var det en liiiten forskjell, jah. Da skjønner jeg hva han mente over. Mye enklere å få det påpekt ;)

 

Stryk mitt innlegg over. Overforbruket blir nok forsvinnende lite.

 

-KJ

Lenke til kommentar
jevel: Husk at 14øre er uten moms...+ oppkoblings gebyret. Eg for ein har problemer med dårlige isdn linjer som disconnecter deg ein del.  

 

 

 

Er det mulig å kreve spesifisert faktura med ip klokkeslett og kva som er blitt fakturert med kva. Før man godta fakturaen ? Eller vil den då automatisk gå til inkasso mens du venter på svar?

 

Jeg sitter ikke med tallene, men forholdt meg til det som var nevnt i posten på forrige side. Var bare ett tankeeksperiment, ikke ment som noe forsvar for Tiscali. I tillegg baserte jeg meg på _helt_ feil tall... Var mer som 14 måneder... :oops:

 

Hvis dine linjer disconnecter deg synes jeg du burde ta en prat med Telenor. (Hvis det er dem du bruker på ISDN seff...) Dette gir deg en merkostnad som du ikke skulle ha hatt.

 

Når det gjelder Tiscali, så _må_ de jo ha komplette logger for å kunne legge frem slike krav. Jeg ville ikke ha gitt meg uten en komplett utskrift. Anbefaler at du tar det veldig formelt med dem, samt at du ringer fakturaavdelingen deres og forteller dem at du bestrider kravet.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Tviler på at Tiscali kan kreve en eneste krone fra dere.

 

Hvis avtalen var at overforbruk faktureres hver måned, regner jo dere med at dere kan se hvor mye overforbruk dere har hatt hver måned. Hvis dere ser at dere ikke har noe overforbruk regner dere jo med at dere ikke har gått over grensen, og tror at dere kan fortsette med det samme "surfemønsteret".

 

Da kan ikke de komme å plutselig kreve enorme summer. Hadde dere vært klar over hvor mye dere hadde "overforbrukt" hver måned hadde dere selvsagt hatt mulighet til å redusere bruken.

 

Dette var tankegangen bak andre ledd i min første post her. Det at Tiscali ikke klarte å levere det som skulle leveres, er varen per definisjon ikke levert i henhold til avtale. Kan hende det er en start.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Først bør dere nok ringe tiscali og be om å få delt opp regningen (kjøpe litt tenketid kalles det). Pass på at det ikke blir sendt ut inkassovarsel/inkasso, det vil svekke deres sak hvis dere må klage dette videre.

 

Samtidig hadde det nok vært lurt å kreve en spesifikasjon på bruk. Hvis de ikke kan gi dere det har de heller ikke noe fakturagrunnlag.

 

De har ikke rett til å etterfakturere dere hvis det ikke var åpenbart at dere burde ha skjønt at noe var feil. God tro heter det. Kan du sannsynliggjøre at du var i god tro kan du komme unna det meste.

 

Sjekk alle kontrakter og undersøk om det finnes et spesielt råd/ombud for tele/it-bransjen. Vær nøye med detaljene.

Lenke til kommentar

Noe som har blitt litt forskjellig formulert...

 

Kan Tiscali vise til hvor mye du har brukt for mye? Altså ikke hva du har sannsynligvis brukt, men det nøyaktige tallet..

 

Hvis de har hatt problem med å lese av overforbruk, og dermed sender en regning for hva du SANSYNLIGVIS har brukt, så har de ingen sak i det hele tatt. De kan kun ta betaling for det du BEVISELIG har kjøpt..

 

Men hvis de bare har hatt problem med faktura, altså de ikke har kunne lest av før nå.. så er det litt annerledes.. Er ikke sikker på reglene her.. Et viktig element her blir jo om Tsicali sa fra til kunden at man ikke ville bli fakturert før senere for sitt overskudds forbruk. Hvis de ikke gjorde dette så tar de jo fra kunden sin mulighet til å justere bruket sitt/oppdage missbruk....

 

Prøvde å finne noen paragrafer om bortfall av krav, har lest det en gang, husker bare ikke hvor.. Tror nokk de er litt på tynn is med 18 måneder... så noe av kravet vill jo gjerne være foreldet uansett..

Lenke til kommentar

Bruk følgende retningslinjer for klage

 

 

§47 i kjøps loven sier følgende

 

Har kjøperen fått rekning eller nota, er han bundet av den pris som er oppført, om han ikke innen rimelig tid sier fra at han ikke godtar den. Dette gjelder ikke når lavere pris følger av avtale eller den oppførte pris er urimelig

 

Altså du må sende inn en skriftelig klage som sier at du ikke godtar kravet

 

§17 ledd 1 sier følgende

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Som kunde skal fortløpende utgifter faktureres til kunden etter et fastsatt intervall. Dersom dette var et engangskjøp og fakutra legges bort, kan denne sendes opp til 3 år etter kjøps dato. Tellerskritt er en

fortløpende vare, og vil således ikke falle under denne bestemmelsen

 

§27, ledd 1 i kjøpsloven sier følgende:

 

Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

Kjøper kan forlange erstating pålydende det beløp som faller etter det som skulle ha vært føsrte fakturering av overforbruk. Kundens tap er altså fravær av en pris spesifikasjon på det overforbruk som har funnet sted. En slik spesifikasjon ville gikk kunde anledning til å justere sitt forbruk og eventuellt endret abonemennt etter behov

 

----------------------------------------------------------------------------

 

[/b]

Lenke til kommentar

 

Etter at vi gikk over til nytt fakturerings system i 2002 har vi frem til nå ikkje hatt muligheten til å kunne fakturere for Deres overforbruk.

Vi beklager denne forsinkelsen, og vil gjøre vårt beste for at De i fremtiden mottar faktura regelmessig også for Deres overforbruk.

Har De såørsmåø vedrørende denne faktura ber vi Dem ta kontakt på telefon 31279859 eller sende e-post til [email protected].

Vi takker for at de har valgt Tiscali som leverandør og vi kan forsikre Dem om at vi vil gjøre vårt beste for at De i fremtiden skal oppleve nye gleder gjennom Internett fra Tiscali.

Med vennlig hilsen

Tiscali As

Olav Sande

Adm. direktør

 

Legg merke til den email adressen de ber dere henvende dere til.

Lindorff er et inkasso byrå. Ser ut som Tiscali har forventet seg mye trøbbel med disse regningnen og outsourcet innkrevingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...