Gå til innhold

Norsk cracker dømt i Høyesterett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved et annet tilfelle skaffet mannen seg privat informasjon fra en PC han skulle reparere. Ettersom han fikk lovlig tilgang til maskinen, konkluderer Høyesterett med at han ikke kan straffes.

 

Så om man leverer inn PCen til reparasjon er det fritt fram å snoke på harddisken? Haha, verste jeg har sett. Æ SKA BLI PCREPARATØR

Lenke til kommentar

Å snoke for mye i kundene sine private filer, og spesielt det å kopiere det over til en privat enhet, vil nok være oppsigelsesgrunn i mange bedrifter. Man skal ikke misbruke den tilgangen man har, og hvis man faktisk bruker materialet til noe så blir det nok fort bråk. Ingen kunder vil handle hos butikken som er kjent for å snoke i kundenes filer.

 

Jeg har selv drevet med en del feilsøking og reparasjon av maskiner, og det var helt utenkelig å gjøre noe slikt. Ikke hadde jeg interesse av det heller, og forsøkte å unngå unødig snoking ved f.eks. uthenting av data fra maskiner som ikke starter. Jeg respekterer tross alt kundenes privatliv, enten jeg kjenner dem eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Etter mange års lange diskusjoner etter hver sak ordet "hacker" har blitt brukt, skulle man tro dette gav seg når det ble byttet ut med "cracker"....

 

... skulle man tro...

 

Haha! Så sant :p

Lenke til kommentar

Som vanlig brukes begrepene hacker og cracker feil. Gjennom flere tiår har feilbruken blitt veldig vanlig, men det endrer ikke på de egentlige betydningene. Begge begrepene kan skilles distinktivt fra hverandre både i sammenheng med datamaskiner og som generelle begreper. Helt tilbake til romersk tid har cracking vært kjent som kunsten om å knekke hemmelige beskjeder og gåter, og derfor er naturligvis cracking oversatt til kodeknekking på norsk. Cracking har alltid vært en intellektuell oppgave, og har utviklet seg gjennom middelalderen, renessansen og er høyst aktuelt selv i dag. Hacking har derimot alltid vært å bruke makt til å trenge seg inn, eller innbrudd som det betyr på norsk. Enten det er snakk om å bryte seg inn med en hakke i et fysisk forsvarsverk eller om det er å bryte seg inn i et digitalt nettverk så er det prinsipielt det samme, og skiller seg klart fra cracking. Naturlig nok kommer ordet hacking fra den fysiske redskapen hakke("hack" på engelsk).

 

Det er enkelte som tror at forskjellen mellom hacking og cracking er etisk eller juridisk ("black hat" vs. "white hat"), men det gir absolutt ingen mening. De har ikke forstått den prinsipielle forskjellen mellom disse to gjerningene. En annen utbredt misforståelse er at å jobbe med programmering er hacking, men det stemmer heller ikke og har ingen logisk relasjon til betydningen av det fysiske begrepet hacking. Hacking er utelukkende destruktivt.

 

Når det er sagt kan selvsagt hacking og cracking kombineres, men det endrer ikke på det faktumet at det er to separate typer av handlinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig brukes begrepene hacker og cracker feil. Gjennom flere tiår har feilbruken blitt veldig vanlig, men det endrer ikke på de egentlige betydningene. Begge begrepene kan skilles distinktivt fra hverandre både i sammenheng med datamaskiner og som generelle begreper. Helt tilbake til romersk tid har cracking vært kjent som kunsten om å knekke hemmelige beskjeder og gåter, og derfor er naturligvis cracking oversatt til kodeknekking på norsk. Cracking har alltid vært en intellektuell oppgave, og har utviklet seg gjennom middelalderen, renessansen og er høyst aktuelt selv i dag. Hacking har derimot alltid vært å bruke makt til å trenge seg inn, eller innbrudd som det betyr på norsk. Enten det er snakk om å bryte seg inn med en hakke i et fysisk forsvarsverk eller om det er å bryte seg inn i et digitalt nettverk så er det prinsipielt det samme, og skiller seg klart fra cracking. Naturlig nok kommer ordet hacking fra den fysiske redskapen hakke("hack" på engelsk).

 

Det er enkelte som tror at forskjellen mellom hacking og cracking er etisk eller juridisk ("black hat" vs. "white hat"), men det gir absolutt ingen mening. De har ikke forstått den prinsipielle forskjellen mellom disse to gjerningene. En annen utbredt misforståelse er at å jobbe med programmering er hacking, men det stemmer heller ikke og har ingen logisk relasjon til betydningen av det fysiske begrepet hacking. Hacking er utelukkende destruktivt.

 

Når det er sagt kan selvsagt hacking og cracking kombineres, men det endrer ikke på det faktumet at det er to separate typer av handlinger.

Se min forige post takk.

Lenke til kommentar

A hacker is a person who is proficient with computers and/or programming to an elite level where they know all of the in's and out's of a system. There is NO illegality involved with being a hacker.

 

A cracker is a hacker who uses their proficiency for personal gains outside of the law. EX: stealing data, changing bank accounts, distributing viruses etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig brukes begrepene hacker og cracker feil.

...

Når der står "norsk hacker gjorde ditt eller datt", er det ikke forskjellig fra om der hadde stått "norsk statsborger", "norsk snekker", "norsk mann", osv.. det at personen har gjort noe galt betyr jo ikke at alle norske statsborger, snekkere, menn eller hackere nødvendigvis gjør noe galt.

 

Når jeg knekker en kode, omgår kryptering osv.. er det cracking. Når jeg modifiserer ting (hw eller sw) til å kunne gjøre noe det aldri var tiltenkt er det hacking. Der er i utgangspunktet intet galt i noe av dette, så hverken hacking eller cracking er i seg selv "ondt" - på samme måte som å kjøpe en koben ikke er ensbetydende med at du skal bryte deg inn hos noen.

 

Om personen i dette tilfelde har klart å omgå innlogging, mener jeg helt klart det går inn under hacking-betegnelsen såfremt der ligger mer i det enn å bare finde passord på innleverte pc'er. Iøvrig, hvis man leser diverse hacking-bøker (dvs fra dømte hackere som f.eks. Kevin Mitnick), så betegner han det hele tiden som hacking (og i hans tilflelde ofte også phreaking).

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Var ikke phreaking noe som hadde med telefoner å gjøre?

 

Jo, Mitnick's hovedfokus var telefonsentraler som han ved ulike former for hacking klarte å manipulere. Noen gange med teknisk hacking, andre gange sosial hacking - han regnes spesielt som en ekspert på sistnevnte og er det han mest taler om på foredrag i dag. Det svakeste ledet er ofte menneskene som er nemme å lure til å gjøre ting de ikke burde; eks. ville han få tak i telefonnummer til en tekniker og la som om han selv var en teknikker hos en annen sentral og trengte å få endret noen innstillinger.

 

Anbefaler å sjekke ut noen av bøkerne hans, deriblant den han har skrevet med Wozniak som også har en fortid med phreaking, og selvbiografien er et must.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...