Gå til innhold

Inkassorådgivning


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Interessert i "Luksusfellen" bare uten TV-kameraene?

 

Økonomiske problemer er noe mange har, men som få tør å snakke høyt om, og få tør å spørre om hjelp til å gjøre seg selv gjeldfri.

Høy gjeld setter en solid demper på nattesøvnen og kan være en sterk medvirker til depressjon.

 

La oss sammen gå igjennom historien til regningen fra strømselskapet på 2500,-:

Mange vil betale regninger, men har ikke råd. Da er viljen og lysten tilstede, men pengene er ikke der, grunnet for mange utgifter.

Så har vi de som har penger, men som legger regninger til side og venter å betale. Da går saken til inkasso og gebyrer og renter påløper. Strømmen blir kjapt stengt(eventuelt mobilabonnement eller treningsavgift)

 

Ordet inkasso kan skremme mange, men blir ikke inkassoen betalt, blir saken overført til Forliksrådet som gir deg dom i saken og foreldelse på 10 ekstra år.

Så kommer brevet fra namsmann. "Politiet" står det på konvolutten. Det går da på betalingsanmerkning og man får ikke mobilabonnement, bankkort eller lån om man skulle ønske det. Det kan bli trekk i lønn, eller tvangssalg på hus eller bil eller andre eiendeler som TV, klokker osv.

 

Et beløp som først var på 2500,- er nå på 6800,- og er enda vanskeligere å betale.

 

Blir det for vanskelig økonomisk i hverdagen?

Kontakt [link fjernet i samsvar med diskusjon.nos reklameforbud] for profesjonell rådgivning, til deg som ønsker kontroll på økonomien.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg er helt enig i påstanden i åpningsinnlegget om at man bør søke profesjonell hjelp om man har alvorlige økonomiske problemer, men jeg er uenig i at denne hjelpen bør komme fra private aktører.

 

Alle kommuner har plikt til å tilby gjeldsrådgivning til sine innbyggere. I praksis skjer dette gjennom NAV, les mer her: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

 

Det er flere grunner til at jeg mener dette er den beste løsningen. For det første, og kanskje viktigste, er gjeldsrådgivning gjennom NAV gratis, definitivt en god ting når man har økonomiske problemer.

 

Videre er det min (dog begrensede) erfaring fra kreditorsiden at NAV, på tross av sitt dårlige rykte, lykkes godt på dette området. De opptrer proffesjonelt, og er som regel i stand til å komme frem til gode løsninger med kreditorer, og de fleste brukere virker å være fornøyd. Private gjeldsrådgivere er gjerne mer forståelsefulle ovenfor brukere og opptrer med hardere krav ovenfor kreditorer, men det fører sjelden de bedre løsninger, og bidrar heller til å hale ut tiden enn å komme til gode løsninger kjapt.

 

NAV Gjeldsrådgivning er også innenfor det offentlige systemet, og har dermed god oversikt over andre offentlige støtteordninger som kan være aktuelle. Det kan være økonomiske støtteordninger, sosiale avlastningsordninger, ordninger innenfor helsevesenet og i de mest alvorlige tilfellene tvungen gjeldsordning.

 

Jeg er klar over at posten er noe foreldet, men jeg synes det var viktig å få frem at det, i kontrast til det åpningsinnleggets forslag, finnes en god og gratis offentlig ordning som kan fylle dette behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...