Gå til innhold

[Løst] Førstegangs kjøp av kamera for definert behov


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et speilreflekskamera. Jeg kunne tenke meg et kamerahus som jeg kan vokse litt med. Jeg liker og sette meg godt inn i tekniske ting og trenger ikke at alt er auto i begynnelsen. Men samtidig må det ikke blir for mye styr heller.

 

 

Bruk:

- En del nærbilder av data komponenter med dagslys som lyskilde.

- Bilder i sportslige aktiviteter som ski, sykkling og andre sporter som holder høyt tempo

- Bilder i naturen. Gjerner når det er kaldt, snør og regner.

 

Altså det kommer ofte til å være et kaldt miljø jeg bruker kameraet i. Og vått. Tenker gjerne på og ha det med i skibakken å ta bilder og gjerne film også.

 

Så derfor hadde det vært kjekt med et kamera som tåler litt regn og kulde.

 

Krav:

- God bildestabilisering med tanke på at det kan være litt bevegelse når bilder/video blir tatt.

- HDR støtte

- Rask lukkertid

- Støtte for relativt rask seriebilder

- 60FPS på 720P video

- Moderne sensor

- Mulighet for grei Aperture så når jeg tar nærbilder av data komponenter slik at det blir et lite område med fokus.

 

 

Jeg har sett på en del kameraer og syntes Pentax K-30 var interessant. Tåler -10 grader og har Allværsbeskyttelse.

 

Men det som jeg lurer på er at kameraet har jo ikke autofokus i videoopptak.

Ofte når jeg har behov for video kommer det vil og være f.eks i skibakken hvor det er kaldt og da er det ikke så lett og ta av seg hanskene og drive med manuel fokus. Ting skjer jo relativt fort også.

Kameraet har heller ikke støtte for stereo lyd eller ekstern mic men lyden er ikke så viktig.

 

Hadde satt pris på litt innspill fra dere kamera guruer her på forumet. Pentax er jo ikke akkurat så gode på video og det hadde vært greit med et kamera som tåler litt og har relativt god video så jeg slipper og ha med to enheter.

Så det er bare og komme med andre forslag.

 

Tenker og legge med rundt en 6000 kr.

Endret av MikalD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare noe konkret her pga listene dine tilsier kanskje et kamera for et høyere budsjett.

 

Video med speilrefleks er i utgangspunktet noe herk etter min mening. Og det blir ikke lettere med dine ønsker som omhandler f.eks sportslige greier og autofokus. Kanskje du burde vurdere et dedikert videokamera i tillegg?

 

For 6000,- inklusive et kitobjektiv/normalzoom er det flere kamera å velge i som alle tar omtrent like gode bilder, men jeg er usikker på hvilket som best vil dekke ditt behov.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vanskelig å svare noe konkret her pga listene dine tilsier kanskje et kamera for et høyere budsjett.

 

Video med speilrefleks er i utgangspunktet noe herk etter min mening. Og det blir ikke lettere med dine ønsker som omhandler f.eks sportslige greier og autofokus. Kanskje du burde vurdere et dedikert videokamera i tillegg?

 

For 6000,- inklusive et kitobjektiv/normalzoom er det flere kamera å velge i som alle tar omtrent like gode bilder, men jeg er usikker på hvilket som best vil dekke ditt behov.

 

Tor

 

Ok jeg ser den. Stiller ikke så altfor store krav til video. Som sagt det som er viktig et at jeg får 60FPS på 720 eller 1080. Og at ting blir i fokus. Er litt usikker på hvordan autofokus virker. Trenger ikke fokus på noe spesielt når jeg skal filme sportslige ting det enste som trengs er at bildet er relativt klart og at det går an og se ting som skjer og at det ikke blir blurry. Trenger ingen form for konsentrert bokeh effekt på video.

 

Jeg har allerede et relativt bra videokamera fra før av men ønsker muligheten og kunne ta ok video med dette fotokameraet når jeg ikke har med meg videokameraet.

 

Har sett litt på Sony SLT-A65. Det har jo en mye bedre video funksjon. Det ser jeg som et bonus i tilegg til og være ca like bra på foto delen. Det er foto som er viktig her for meg men video er også i fokus.

 

Hvordan er det med tanke på kulde og vann.

 

Skal ikke akkurat legge kameraet ned i snø eller i vann men at det kan komme litt regn på det eller litt fukt.

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha et speilrefleks med de kravene du har. Du skal ha noe som er forholdsvis lite og kompakt, men med god bildekvalitet. Se på de beste (og dyreste) kompaktene fra de store og kjente.

 

Og du, når du skal ta macrobilder, så bør du uansett blende en del ned, kanskje rundt f:10-12 eller noe sånt. Ved større (største) blender får du fort alt for tynn DOF.

 

 

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha et speilrefleks med de kravene du har. Du skal ha noe som er forholdsvis lite og kompakt, men med god bildekvalitet. Se på de beste (og dyreste) kompaktene fra de store og kjente.

 

Og du, når du skal ta macrobilder, så bør du uansett blende en del ned, kanskje rundt f:10-12 eller noe sånt. Ved større (største) blender får du fort alt for tynn DOF.

 

Kompaktkamera til sportsfoto? Da trenger man skikkelig autofokus. Fasebasert autofokus. Da må man ha speil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med værtettingsønsker ville jeg kikket på Pentax. :)

 

Vil foreslå å dra i butikken og klå, se hva som gir deg den gode magefølelsen - alle merkene er gode.

Men - enkelte merker utmerker seg på enkelte områder, og værtetting er Pentax gode på.

 

Og ellers :fun:

 

..med emnetittelen lurer jeg på når du skal gå i gang med et annengangs kjøp av kamera for udefinerte behov.. ;):fun:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du, når du skal ta macrobilder, så bør du uansett blende en del ned, kanskje rundt f:10-12 eller noe sånt. Ved større (største) blender får du fort alt for tynn DOF.

Det var litt sent å få denne kunnskapen. Her har jeg fotografert gjennom hele Oktoberfesten med macroobjektiv, DSLR og i hovedsak største blender. Resultatene på stor blender var absolutt å foretrekke sett fra mitt synspunkt, men det ser visst ut som at jeg har tabbet meg ut gjennom en hel måned :nei:

 

Tror egentlig jeg gjorde det rette, med f/10-12 ville det vel blitt bortimot null bouquet antar jeg. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du, når du skal ta macrobilder, så bør du uansett blende en del ned, kanskje rundt f:10-12 eller noe sånt. Ved større (største) blender får du fort alt for tynn DOF.

Det var litt sent å få denne kunnskapen. Her har jeg fotografert gjennom hele Oktoberfesten med macroobjektiv, DSLR og i hovedsak største blender. Resultatene på stor blender var absolutt å foretrekke sett fra mitt synspunkt, men det ser visst ut som at jeg har tabbet meg ut gjennom en hel måned :nei:

 

Tror egentlig jeg gjorde det rette, med f/10-12 ville det vel blitt bortimot null bouquet antar jeg. :tease:

Men så er vel nesten ingen av bildene dine i Oktoberfesten det som man regner som makro foto, selv om du bruker et makro objektiv.

Nærbilder av natur vil jeg kalle de aller fleste av bildene dine, men ikke makro. :nei:

Lenke til kommentar

Tror egentlig jeg gjorde det rette, med f/10-12 ville det vel blitt bortimot null bouquet antar jeg. :tease:

 

Har du fotografert vin hele måneden? :p

 

Eller mente du boke (japansk for uskarpt)?

 

/Off-topic

 

Jeg er enig i at til sport, så er det speilrefleks (og Sony SLT) som egner seg best til sport. Men til sport, så ønsker man seg som oftest lyssterk optikk. Og det er jo ikke akkurat gratis.

Lenke til kommentar

Tenker og legge med rundt en 6000 kr.

Det du beskriver av bruk krever både et godt kamera og en god operatør. Tror du bare må begynne et sted, kjøpe noe som dekker de viktigste kravene og lære deg å bruke det innenfor de begrensningene det har. Pentax K30 kan jo virke som et fornuftig valg, men usikker på autofokusytelse og videofunksjon. Anbefaler en tur i en butikk som har kameraet før du eventuelt kjøper Pentax. Dpreview publiserte forøvrig test av K30 nylig: http://www.dpreview.com/news/2012/10/29/Just-Posted-Pentax-K-30-full-in-depth-review

 

Ut fra det du skriver tenkte jeg umiddelbart Sony Alpha. Har ikke oversikten over modellene der, men det er bra kameraer som fikser både video og stillbilder bra. Ikke værtettet (i din prisklasse), men bra kombinasjon av egenskaper.

 

Nikon 1 V1 eller V2 er andre interessante alternativ, men muligens for dyre.

 

Både Nikon D5100, D7000 og Canon 600D, 650D og 60D er trygge valg når det gjelder bildekavlitet og AF-ytelse for stillbilder, men ingen av disse har AF-ytelse som har noen mulighet til å holde følge med action i videomodus. På den annen side spørs det om AF er riktig valg for video uansett.

 

Et siste alternativ kan være et superzoomkamera som Panasonic FZ200. Langt fra speilrefleksens bildekvaliet, men veldig fleksibelt kamera.

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at til sport, så er det speilrefleks (og Sony SLT) som egner seg best til sport. Men til sport, så ønsker man seg som oftest lyssterk optikk. Og det er jo ikke akkurat gratis.

 

Alternativet er kamera som tåler høyere ISO, det gir som bonus større dybdeskarphet enn å skyte på f2 el 2.8.

Problemet er at prisen på kamera gjerne stiger med økt brukbar ISO-tall

Lenke til kommentar

Takker for mange gode innspill.

 

Bare for og beskrive et typisk film scenario som jeg tenker og bruke kameraet til.

 

Plasserer meg med kameraet i en posisjon og har god tid på og stille inn kameraet.

 

Det jeg da skal filme kommer i høy fart. Trenger ikke å flytte fokus eller bevege kameraet.

 

Som f.eks filme noen som kjører på ski utfor et stup på noen meter. Ønsker da og få hele bildet i fokus og ikke personen som kjører på ski.

 

Så er det da behov for autofokus? Kan vel bare stille inn rett før at alt skal være i fokus?

 

Om det går fint slik går jeg for Pentax K-30 da det stiller sterk på bilde delen og er robust.

Endret av MikalD
Lenke til kommentar

Takker for mange gode innspill.

 

Bare for og beskrive et typisk film scenario som jeg tenker og bruke kameraet til.

 

Plasserer meg med kameraet i en posisjon og har god tid på og stille inn kameraet.

 

Det jeg da skal filme kommer i høy fart. Trenger ikke å flytte fokus eller bevege kameraet.

 

Som f.eks filme noen som kjører på ski utfor et stup på noen meter. Ønsker da og få hele bildet i fokus og ikke personen som kjører på ski.

 

Så er det da behov for autofokus? Kan vel bare stille inn rett før at alt skal være i fokus?

Alt det du beskriver har med Foto/Video teknikk å gjøre. Det må læres å erfares. Har lite eller ingenting å gjøre med autofokus.

Husk at alle de flotte skifilmene du har sett er filmet med profesjonelle film/video kameraer eller DSLR (mest Canon) og nesten ingen av dem har autofokus.

 

Om det går fint slik går jeg for Pentax K-30 da det stiller sterk på bilde delen og er robust.

Siden Pentax ikke er kjent for spesielt bra video vil jeg regne det kjøpet som en bommert etter dine kriterier.

Det "hysteriske kriteriet" for vær-tetting som alltid kommer opp i diskusjoner er et bomskudd.

Alle verdens profesjonelle fotografer som jobber under alle ekstreme værforhold bruker omtrent 100% to kamera merker, Canon og Nikon.

Ta råd fra deres valg av kamera.

Lenke til kommentar

Høres ut som du vil ha mye igjen for å kjøpe en elektronisk søker.

Broderen er proff videofotograf, han bruker mye en 5D3 med "Zacuto 2.5x pro viewfinder". Han er en av fotografene bak denne:

 

Tidligere filmet han faktisk mye med en EOS 550, det ble riktig så bra.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode innspill.

 

Bare for og beskrive et typisk film scenario som jeg tenker og bruke kameraet til.

 

Plasserer meg med kameraet i en posisjon og har god tid på og stille inn kameraet.

 

Det jeg da skal filme kommer i høy fart. Trenger ikke å flytte fokus eller bevege kameraet.

 

Som f.eks filme noen som kjører på ski utfor et stup på noen meter. Ønsker da og få hele bildet i fokus og ikke personen som kjører på ski.

 

Så er det da behov for autofokus? Kan vel bare stille inn rett før at alt skal være i fokus?

Alt det du beskriver har med Foto/Video teknikk å gjøre. Det må læres å erfares. Har lite eller ingenting å gjøre med autofokus.

Husk at alle de flotte skifilmene du har sett er filmet med profesjonelle film/video kameraer eller DSLR (mest Canon) og nesten ingen av dem har autofokus.

 

Om det går fint slik går jeg for Pentax K-30 da det stiller sterk på bilde delen og er robust.

Siden Pentax ikke er kjent for spesielt bra video vil jeg regne det kjøpet som en bommert etter dine kriterier.

Det "hysteriske kriteriet" for vær-tetting som alltid kommer opp i diskusjoner er et bomskudd.

Alle verdens profesjonelle fotografer som jobber under alle ekstreme værforhold bruker omtrent 100% to kamera merker, Canon og Nikon.

Ta råd fra deres valg av kamera.

 

Ok. Jeg skjønner at jeg ikke kommer til og få knall bra video uten et proff videokamera eller riktige kunskaper. Jeg ser bare etter brukenes video som funker for hjemmeproduksjon/amatør greier.

 

Så du mener det vil funke greit med et Canon kamera uten vær-tetting i noen minusgrader og gjerne snø eller regn på sommeren.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg skjønner at jeg ikke kommer til og få knall bra video uten et proff videokamera eller riktige kunskaper. Jeg ser bare etter brukenes video som funker for hjemmeproduksjon/amatør greier.

Det var ikke det jeg mente.

Det er stor forskjell mellom video kvaliteten på DSLR.

 

Fra Canon 5D3/5D2 og Panasonic GH2 på topp med alle Canon DSLR like bak. Som 650D, 60D, 7D osv.

Pentax er ikke i den kvalitets gruppen.

Ingen profesjonelle bruker Pentax. Det har sine årsaker, lær av den erfaringen de profesjonelle har gjort og styr unna.

 

Det letteste å få til er å bruke et video kamera for Video og et foto kamera for foto.

"Alt i ett" kamera er vanskelig å jobbe med når det kommer til video.

Så du mener det vil funke greit med et Canon kamera uten vær-tetting i noen minusgrader og gjerne snø eller regn på sommeren.

Som sagt så bruker alle profesjonelle fotografer Canon eller Nikon kameraer.

Hvis de ikke dugde i kulde, regn, snø eller hete ørkener så ville de ikke brukt dem.

Det forder selvfølgelig at du tar forholdregler. Ingen av disse kameraene er undervannskameraer så de må beskyttes når været er for ekstremt. Men en plastpose er ofte nok.

 

Når du er førstegangs kjøper til et kamera merke er det like mye en investering i et system. Kamera byttes ut med jevne mellomrom, investeringen er i objektiver og annet ekstra utstyr som du tar med deg fra kamera til kamera.

 

Canon fra 5D2 er det mest brukte DSLR merket for video. Nikon's nyeste kameraer er på god vei til å følge opp på video siden.

Panasonic GH2 er kamera med best video kvalitet, men allikevel brukes Canon mer pga. større sensor og at så mange fotografer har investert i objektiver osv. Canon har også et større marked for objektiver og ekstra utstyr som gjør video arbeid lettere hvis du har tenkt å utvikle deg videre.

 

Å lage film med en kvalitet som er i nærheten av de ski filmene du ser, eller i det minste ikke bringer deg bare frustrasjon og forlegenhet så regn med en bratt læringskurve samme hva slags kamera utstyr du bruker som har god video kvalitet.

Det ser kanskje lett ut på ski filmene på YouTube, men tro meg, det er mye vanskeligere enn det ser ut.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Som sagt så bruker alle profesjonelle fotografer Canon eller Nikon kameraer.

Nå er det delte meninger om alle profesjonelle fotografer bruker Canon eller Nikon kameraer ...

 

Men de proffe som bruker Canon og Nikon, bruker ikke hus i samme prisklasse som Pentax K-30; de bruker hus som D3s eller 1DMK-et-eller-annet.

 

Canon og Nikon har faktisk ikke værtettede hus og objektiver i samme prisklasse som Pentax K-30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...