Gå til innhold

Guide: Slik lager du en lydløs PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens kremkomponenter - i5 3570K og GTX670 - har moderat TDP. Velg grafikkort med riktig tredjepartskjøler, feks ASUS GTX 670 DirectCU II, en dugelig tårnkjøler over 500 gram. Juster kabinettviftene til 250-400 RPM, viften på tårnkjøleren til 600 RPM og nyt balansen mellom støynivå og ytelse. Man vil knapt merke at viftene er i gang med mindre det minimalt med bakgrunnsstøy.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

de e uheldigvis ikkje så mykje an kan gjere med bærbare PC-er slik som min 3 år gamle HP :p

Det kan faktisk være noe du kan gjøre. Alle laptoper blir mye mere stille hvis du åpner dem og fjerner støv fra kjøleribben en gang i blant og min HP 6530b har ingen hull over eller under viften, hvis jeg fjerner tastaturet (eller lager hull på undersiden) får den mere luft og spinner saktere. Gikk fra 85C til 70C samt lavere viftehastighet når den kjørte for fullt (blender).

Lenke til kommentar

Hva med et 'støyskap'? Skapet må være stort nok til å ha plass til pcen din, gjennomføringer for kabler osv, og viktigst av alt, det må kunne holde temperaturen inn i boksen på et fornuftig nivå(termostat, vifter, lydfelle på luftekanalene..).

 

Fordelen er klar, man kan bruke 100% standard komponenter i maskinen, bytte komponenter som man lyster, kjøleløsningen blir uansett 'aldri' utdatert.

 

Ulempen er at det vil ta en del ekstra plass og koste litt(penger du kanskje sparer på å velge standardkomponenter?)

 

 

 

Man kan jo ta den helt ut med et støyskap, lage en vegg av glass, montere pcen uten kabinett, med horelys og diskokuler innvendig... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3x Noctua 140mm som blåser luft inn3x Noctua 140mm som blåser luft ut+ 2x Noctua vifter (120mm og 140mm) på CPU-kjølerAlt dette koblet til viftestyring i tillegg til "low-noise adapters"Alt skrus på fullt kun når PCen trenger det:- Videorendering- Gaming- Heftige ytelsesspisende programmerEneste som bråker er skjermkortet, skal bytte til en av de kjølerene med 3x vifterMå jo bare bli bra

 

Hva med strømforskyning ?

 

Har prøvd med Noctura vifter, men i mitt tilfelle der jeg trenger 'absolutt' stillhet i hjemmestudio var det å flytte pc'n til ett annet rom eneste løsning som fungerte. Borret et lite hull gjennom veggen til ledningene. Nå er rommet så stille som det kan bli.

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Digital Audio Workstation på Xeon-plattform har så lav TDP at det ikke er behov for noen bevegelige deler i maskinen.

 

Feks én av disse med integrert grafikk:

Intel® Xeon® Processor E3-1275V2 (8M Cache, 3.50 GHz) 77W TDP

Intel® Xeon® Processor E3-1265LV2 (8M Cache, 2.50 GHz) 45W TDP

 

Eller denne pluss et grafikkort som støtter 2-3 skjermer med 2560x1440/1600:

Intel® Xeon® Processor E3-1270V2 (8M Cache, 3.50 GHz) 69W TDP

 

Man får aluminiumskabinetter med passiv kjøling av prosessor med en TDP til og med 90W og samtlige av disse prosessorene bør uansett kjøre passivt med en god tårnkjøler.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I dag er dette ganske lett: begynn med kilen, kabinettet er rosinen i pølsa, ikke det viktigste.

 

- Store ribber på alt som har TDP på mer enn 50 watt

- Store vifter på 300-500 rpm

-SSD

- God strømforskyning

 

Denne komboen er god nok for alle unntatt de aller aller mest kresne, nesten umulig å høre om man har kabinettet under pulten.

 

AtW

 

Sitter med en iMac kjøpt i 2011. Lager ikke en lyd.

Vil ikke lage en ? diskusjon, bare nevner det :)

 

Det er ikke min erfaring. Ikke så aller verst stille? Joda. Lager ikke en lyd? Ganske uenig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må si meg lettere overrasket over artikkelen, da ordene "stille" og "støy" er nevnt flere ganger uten å egentlig si noe om hva støy er. OK, dette er kanskje en subjektiv sak, men frekvensen kan være vel så ille som antall dB.

Kan nevne viftene i min gamle boks, som var stappet så full av Delta-vifter at den ble bare omtalt som "høytørke" på LAN (men aircondition om sommeren): i dB var den mest stillegående viften jeg hadde en Delta FFB1212SH 120x25mm @ 54dB, men den hadde en så høyfrekvent hvining at den ble bare å droppe.

Mine 2 (som plutselig ble 3) Delta GFB1212VHW 120x76mm @ 59dB var faktisk å betrakte som stillere pga. at dem kun hadde en, om enn høylydt, blåselyd - ingen hvining.

 

Nuvel, i min nye build er det stillhet som blir å foretrekke:

Kabinett - Lian Li V1020A

Vifter - 3x Noiseblocker PK-3 140mm @ 27dB (som jeg vurderer å bytte ut med PK-2 @ 20dB) + 3x Noiseblocker 120mm PL-2 @ 20dB (2stk. i CPU-kjøleren)

CPU-kjøler - Noctua NH-U12P SE2 (har hørt og sett denne i aksjon på en stock i7 860 under load, og resultatet var at jeg måtte ha en)

GPU - Asus GTX 670 DCII

 

For meg så tror jeg definisjonen på stille vil være under 25dB. For alt over det har man store høyttalere, og på LAN (TG, f.eks.) isolerende headset - men ingen aktiv støykansellering (eller hva det nå kalles) på meg, takk! Slike headset, ihvertfall de jeg har prøvd, ødelegger lydbildet fullstendig. "FUBAR", tror jeg vil være et godt norsk ord.

Lenke til kommentar

Tipper max lydtrykk 50cm unna er på beskjedne 5db, noen vil påstå 0db, men 0 db eksisterer ikke, mulig 0.00009db kan oppnåes i troposfæren, men kun i verdens rommet der er det fullstendig vakuum, og lyd transporteres ikke gjennom vakuum, da den trenger materie som f.eks luft/vann stein/metaller osv. så ja starwars er bullshit.

 

0 dB betyr i denne sammenhengen at lydstyrkenivået er lik referanseverdien, altså 20 µP, som er det svakeste lydtrykket som unge mennesker kan høre ved 1000 Hz. Hvis lydstyrkenivået er under 20 µP får man en negativ dB-verdi. Men ja, Star Wars er bullshit.

 

Lenke til kommentar

Maskinen min lager utrolig nok ikke mye lyd, har som regel på meg headset, har maskinen stående cirka 3 meter fra sengen med en skyvedør som alltid er åpen i mellom. Hører den fortsatt ikke. Er dog ikke så sensitiv mot lyd. Skal se om jeg får testet Db den høres på ved gaming av BF3 på ultra.

Lenke til kommentar

Min løsning er AX850, TOTALT isolert Carbide 500R med dempeplater for bil 2cm(lav frekvens) + høyttaler lydempingsskum 2cm alt fra biltema, utanpå er det 3stk reserator 1 V2 drives av D5T Strong som er da igjen isolert av bildempingsmate fra biltema, og skjermkortene, hovedkortet og cpu er venkjølt, ikke DD3 ram da den bruker jo ikke mer enn 2.2W 2400MHz CL9 per modul, vis AX850 belstes over 350W da er det kun da AX850'ens vifte som blåser varm luft ut, lufta kommer inn gjennom en labyrint rom som tar 3stk 5.25" bays. Tipper max lydtrykk 50cm unna er på beskjedne 5db, noen vil påstå 0db, men 0 db eksisterer ikke, mulig 0.00009db kan oppnåes i troposfæren, men kun i verdens rommet der er det fullstendig vakuum, og lyd transporteres ikke gjennom vakuum, da den trenger materie som f.eks luft/vann stein/metaller osv. så ja starwars er bullshit.

 

disse vennene du kjøler med, har du preparert dem på noen spesiell måte ? ;) Og hvordan får du noe kjøle effekt ut av det ?

 

Har ikke gjordt noen anna enn tatt ut original pumpene, og plasserte radiatorerne lengs veggen mellom bordet og skapet, så de har mye rom over dem til å spre varme, også merket stor forskjell når jeg hadde dem under bordet, ble nesten kvelt av varmen under spilling, veggen er mot gata så den er ganske kjølig, funker ganske bra om sommeren også faktisk men måtte kjøpe meg en brukt radiator i tillegg, brukt å få skjermkortene oppå meget høyt temperatur etter 6 timer med spilling, tredje reseratoren fiksa problemet. Bruker ikke noe vifter til dem, får da er de like greit å ta opp mine gamle men fortsatt verdens beste allround thermochill pa120.3 og pa120.2 radiatorne med ur-gamle noctua 120 vifter, som bråker tilsammen 5stk (!) mindre enn 2stk originale Reserator 1 V2 topplokk vifter. Akk nå kjører jeg i7 3820 5.0GHz med alt på, 2x 6950 stock, med 2stk DTEK FuZion GFX V1, Swiftech Apogee XT V1, GPU-200 og MVR-100 på hovedkortet, dette er ca. 50cm mellom radiatorene og de er koblet i serie, kunne sikkert fått litt bedre effekt ut av de ved å stable de oppå hverandre og lime de sammens.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er jo så mangt man kan gjøre, -man kan jobbe med maskinen, jobbe med kabinettet og noen ganger kan man jobbe med rommet. Hadde ekstra plass under taket hvor jeg jobber, det er plass til å hente frisk luft utenifra med ekstern vifte og filter. Denne vifta hører jeg ikke, men den pusher luft utenifra til mindre kanaler som igjen blir fordelt i mindre kanaler til hver enkelt maskin.

 

Fikk eget stille rom for regnekraft og flyttet maskiner til ett ellers ubrukelig område av huset. Fordelen med dette systemet er systemet er fleksibelt( koble til vann, flere kanaler...) og at man kan bruke den oppvarmet friske lufta til varme opp den arbeidsplassen jeg sitter ( faktisk den varmeste plassen i huset. :O Nå er sommeren kommet...og jeg tror jeg har underdimensjonert vifter og kanaler: Bruk største baderom/kjøkken fleksible kanaler du kan finne og bruk en egen styringsmekaniske for ekstern vifte, så at du kan sende masse luft om sommeren og mindre om vinter. Brukte selv minste kanal jeg kunne finne, -trodde det var nok, og en 120mm vifte som var styrt av en av datamaskinene.

 

...Så neste rom vil jeg ha masse frisk luft :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...