Gå til innhold

Mest mulig mat til minst mulig penger


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fryktelig dårlig råd, og kjøleskapet er omtrent helt tomt. Det jeg da lurer på, er hvordan jeg blir mettest mulig for så lite penger som mulig. Ris fungerer ikke så veldig godt, siden det utvider seg i magen og gir fryktelige smerter. Frukt er forsåvidt ganske billig, men metthetsfølelsen man får av 5-6 bananer er ikke helt god.

 

Så hvordan kan jeg bli så mett som mulig? Tomatbønner, nudler, tunfisk? Jeg er smådesperat nå, det er mye viktigere at jeg kan legge meg uten å være sulten enn at maten smaker godt.

 

Edit: Har ca. 50kr fram til fredag.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 kroner? :hm:

 

Grøt generelt er billig. Havegrøt er en fin frokost og koster nesten ingenting (i hvert fall om du dropper melken). Risengrynsgrøt er litt dyrere, men forholdsvis billig som middag. Man kan få ganske billige egg, og hvetemel er billig. Så hva med pannekaker? Bak gjerne noe brød også, eller kjøp i butikken. Med egg, melk og (gammelt) brød kan du lage arme riddere så sant du har litt kanel i skapet.

 

Men 50 kroner frem til fredag er fryktelig lite. Jeg spiser for en hundrings hver dag - og jeg er student! En uke uten grovt brød, kjøtt og grønnsaker er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Tørkede bønner er vel billigere enn hermetiske. Blander du med litt tomat og løk trenger det ikke bli så alt for gale. Kanskje du har et glass med oliven stående, det passer fint å blande i. Da mangler du bare litt fisk. Den har du dessverre ikke råd til, så du må ut og fiske.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Variasjon er alltid viktig. Ris, pasta og potet er billig og næringsrikt, og kan alterneres mellom som tilbehør til billig kjøtt eller fisk. Havrefrøt er suverent som billigmat, du blir mett på ca 2 kroner. En liter rapsolje koster under 20 kroner og er blant de billigste kaloriene man finner, og er lurt å inkludere i det meste av matvarer. Og så har man de klassiske supermiddagene for lite penger, som gul ertesuppe med svineknoke samt fårikål. Lag store gryter og frys ned i porsjonsstørrelser, det gir flotte middager til under 10 kroner per dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmmm, bananer i en smothie metterm men da koster det som oftest litt mer i annen frukt og blender samtidig :/

 

Du kan jo altids gå til et bakeri og høre om de har noen gamle bakevarer de skal kaste, og så spørre om å få det til å mate sauene etc. Noen bønder får gamle bakevarer gratis :)

Ellers så kan du snoke i kontainere rundt store matvarebutikker da utrolig mye mat kastes selv om det er i orden. Ellers så kan du snoke rundt inne i bensinstasjoner rundt stengetid og spørre om å få pølsene som skal kastes :p

Et annet tips er å stikke innom kiwi og se etter utgåtte matvarer, du får jo penger for det :)

 

Så noen tips om mat:

Nå er jeg usikker på prisen, men tror du skal klare å finne 2kg koteletter til 40 kr på en matbutikk( tro om det var Rema?). Om du da har noe ris i tillegg så skal du ha noen gode retter til fredag :)

De har også tilbud på svinekjøtdeig på spar nå, er nemlig 10kr marked der, ta turen innom og se hva du finner :)

Lenke til kommentar

Havregrøt er sykt lett og lage, du trenger ikke kjøpe noe ferdig-stæsj. Ta ca. 60/40 havregryn og vann, (gjerne litt melk hvis du har råd), og kjør i mikroovnen i 2-3 min. En pose havregryn varer lett 2 uker med havregrøt. Det er faktisk masse mineraler og næringsstoffer i havre! Også smaker det jo godt. Om ikke annet så kan du kjøre knekkebrød (11 kr for ca. 20) med billig pålegg. En lærer jeg hadde fortalte at han brukte ketchup på knekkebrød i en måned, men det høres litt kvalmt ut...

 

Edit: Typo

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

50 kroner? :hm:

 

Grøt generelt er billig. Havegrøt er en fin frokost og koster nesten ingenting (i hvert fall om du dropper melken). Risengrynsgrøt er litt dyrere, men forholdsvis billig som middag. Man kan få ganske billige egg, og hvetemel er billig. Så hva med pannekaker? Bak gjerne noe brød også, eller kjøp i butikken. Med egg, melk og (gammelt) brød kan du lage arme riddere så sant du har litt kanel i skapet.

 

Men 50 kroner frem til fredag er fryktelig lite. Jeg spiser for en hundrings hver dag - og jeg er student! En uke uten grovt brød, kjøtt og grønnsaker er uaktuelt.

 

100hverdag? var da ekstremt mye :p Jeg bruker litt over 300kr på 1uke, men nå drikker ikke jeg alkohol eller røyker/snuser også ;) da. spiser heller ikke brød, melk er på1liter i uken (og jeg er ikke student) Trener også minimum 5dager i uken, får i meg 2000-3000kcal hverdag.

 

Men nå har jeg forsovet et ganske ulikt syn på mat enn hva de fleste i norge har :p

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Litt sent nå, spent på hvordan det gikk :)

 

Men du kommer langt hvis du har én nudledag i løpet av en slik uke da.. Koster nesten ikke noe.

Ellers er havregrøt til frokost en god idé også. Koster vell ca 1-2kr per porsjon. Poteter er grisebillig, mettende og du kan lage mye ut av det.

 

Så egentlig så hadde jeg kjørt en vegetaruke med poteter, brokoli, sopp istedenfor kjøtt eller noe sånt :p

En pakke med 12 egg koster vell rundt 30kr. Da har du frokost i 4 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...