Gå til innhold

Se hvordan Windows har utviklet seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med slike artikler, men syntes den var heller noe svak. Virker som vi det er en slik "vi publiserer noe bare for å publisere noe".

 

Videre kunne man gjerne brukt noe mer tid på å fortelle litt mer om hva nytt disse systemene tilbød. Ikke nødvendigvis bli for tekniske, men det er nok av interessante funksjoner og finesser som hadde gjort det til en kvalitetsartikkel.

 

Syntes dessuten at Windows 98 i det minste burde vært tatt med i denne listen.

Endret av Nuffern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows ME var ikke en "forbrukerversjon" av 2000 i det hele tatt, men heller en mislykket videreutvikling av Windows 98SE. De fleste endte opp med å fortsette med Windows 98SE, gå over til 2000 (selv om det i begynnelsen led av dårlig driverstøtte av typiske spill-skjermkort) eller (som meg) vente på Windows XP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fremdeles en fullt fungerende windows 3.1 installasjon som kjører på maskinen den ble levert med. En compaq presario all in one maskin. :)

Minner! Jeg hadde en slik en. Compaq Preasio 486 DX2 med 66MhZ, 8MB minne og 420MB Hdd.

Full installasjon av Daggerfall tok 700MB, det var nedtur.

Lenke til kommentar

Windows 7 er som nevnt NT Version 6.1 og Win 8 er en ny iterasjon av NT med v6.2, altså ikke noen ny "hovedversjon".

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT

Man burde tatt med hele NT historikken også samt kanskje nevnt at IBMs OS/2 var forløperen til NT. Men som sagt manglet mange versjoner på flere plattformgenerasjoner så det var vel ment som en grov oversikt.

 

OS/2 v3.0 "Warp" var vel den først jeg kjørte fast på hovedmaskinen på arbeid (som MS "tok over" i en konflikt med IBM og senere markedsførte som NT, les historikken her http://en.wikipedia.org/wiki/OS/2). '

IBM would take over maintenance of OS/2 1.0 and development of OS/2 2.0, while Microsoft would continue development of OS/2 3.0. In the end, Microsoft decided to recast NT OS/2 3.0 as Windows NT

 

Jeg prøvde også et par tidligere versjoner av OS/2 men Warp var den første virkelig gode utgaven. NT 3.1, 3.5, 3.51 og 4.0 ble også brukt oppgjennom men da hovedsaklig mot Novell servere. Det var først etter NT4.0 at NT Server begynte å ta av selv om Novell merket dette allerede med NT3.51 (som de fleste VAR bedriftene hev seg på).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Var det OS/2 Warp 4 som man fikk gratis med på kjøpet dersom man kjøpte en boks disketter? Jeg installerte det på en Windows 95-maskin. Det tok vanvittig lang tid å boote, sammenlignet med Windows. Og jeg fant liksom ikke noen programmer å kjøre, de som fulgte med sleit jeg med å finne ut av.

 

Men det var veldig enkelt og greit å bytte bakgrunnsbilde i hvert foldervindu. Hadde Alicia Silverstone som bakgrunnsbilde, husker jeg. Likte den delen. Men gikk tilbake til Windows 95 plus igjen, for det tok så himla lang tid å boote. Alt over fem minutter er mye, synes jeg.

 

Edit: typo

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...