Gå til innhold

Hvor ofte skifter DU ut ditt kamera?


  

85 stemmer

  1. 1. Hvor ofte skifter du ut kameraet i løpet av en periode på ca 3 år?

    • 1-2 ganger.
      34
    • 3-4 ganger.
      5
    • 5 eller flere ganger.
      4
    • Hatt samme kamera i denne perioden.
      26
    • Hatt samme kamera i denne perioden - ser ingen grunn til å bytte på en stund.
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EDIT: Jeg for min del hadde ikke godtatt 3 bps eller så lite som 10 megapiksler, for da forsvinner mulighetene for skikkelig cropping/utsnitt samt det blir vanskeligere å ta blinkskudd der det er mye bevegelse osv.

Jeg for min del kan fint leve med 3bps og 10MPx. Bruker heller penger på optikk som gir meg riktig utsnitt i stedet for å basere meg på at ting croppes i ettertid. D80 sensoren leverer fortsatt veldig god blidekvalitet på lav ISO; men den sliter på høy ISO, så det ville vært et argument for å bytte - for meg.

Lenke til kommentar

Fanatisme er vel å være helt fastlåst i et syn. Da blir vel utstyrsfanatisme å kjøpe noe og så tviholde på det til evig tid?

Å tvilholde på utstyret i evig tid passer vel mer på en gjerrig person, enn en fanatiker ;)

 

En utstyrsfanatiker, er for meg en person som kun holder seg til et merke, skryter uhemmet av det og kun kjøper det dyreste som merket leverer. Og mye av det ... Og ting byttes selvsagt ofte.

Lenke til kommentar

Oi! Overså den gøyale listen her...

 

D70, Mai 2005 - husker ikke helt

D200, April 2007 - Oktober 2009

D300, Mai 2008 - Oktober 2009

D700, Oktober 2009 -

 

Frem til jeg fikk D700 var det en evig jakt på bedre ytelse ved høy ISO. D200 var en gedigen skuffelse i så måte, D300 et gigantisk steg fremover, og D700 var som å endelig komme i mål. Nå føler jeg akkurat ikke noe behov for å oppgradere noe som helst. Kombinasjonen D700 og 24-120/4 VR gir en vanvittig fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Det frister jo å bytte... kan jo ikke si annet. Jeg holder meg oppdatert, og vet at det er mye "kjekt å ha" som D80 ikke har. Sikkert hundrevis av småting... men i fravær av noe drastisk, så er det ingenting så langt som kan forsvare et kamerabytte for meg.

 

 

Man kommer lenger med kunnskap og godt utstyr som man er kjent med, enn med entusiasme for heftige spesifikasjoner og kun det nyeste av det nye av utstyr.

 

Jeg fikk meg en liten aha-opplevelse sist jeg så igjennom noen festivalbilder ifra en liten lokal festival ifra i fjor. På samme festival, for mange år siden, så tok jeg i mitt første speilreflekskamera. Naboens D80. Det føltes "rett" - selv om jeg ikke engang viste hvordan man skulle holde i et kamera.

 

 

Aha-opplevelsen kom i at jeg, lenge etter bildene var tatt og etterbehandlet, innså at jeg har vokst enormt mye som fotograf. At jeg er istand til å få mye ut av det utstyret jeg har - at jeg er istand til å få til "nok."

Det har skjedd nok siden D80 var ny til at det for andre med samme kamera *kan* ha skjedd noe drastisk. Men for meg og mitt bruk... det holder, det leverer, og det gir rom for fotoglede. Trenger man mer?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Pentax K10D i 2006 og denne brukte jeg til høsten 2008 da jeg kjøpte en Nikon D700 og denne bruker jeg fortsatt. Før neste kamerainnkjøp ønsker jeg at Nikon kommer med et kamerahus i størrelse D700 / D800 med D4 sensoren i. D800 med 36 Mpix vekker ikke kjøpelysten min. D600 har bl.a veldig lite fokusområde og jeg er ikke spes interessert i et hus med "scenemodes" i stedet for brukergrensesnittet som D700 / D800 har

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Pentax K10D i 2006 og denne brukte jeg til høsten 2008 da jeg kjøpte en Nikon D700 og denne bruker jeg fortsatt. Før neste kamerainnkjøp ønsker jeg at Nikon kommer med et kamerahus i størrelse D700 / D800 med D4 sensoren i. D800 med 36 Mpix vekker ikke kjøpelysten min. D600 har bl.a veldig lite fokusområde og jeg er ikke spes interessert i et hus med "scenemodes" i stedet for brukergrensesnittet som D700 / D800 har

 

Hvorfor har du ikke lyst på 36 MP?

 

Den yter jo kjempebra på støy så da er det jo ikke noe negativt med flere MP.

Lenke til kommentar

Sålenge man ikke har behov for 36MP er det ingen fordeler med det heller.

 

Personlig tenker jeg ikke så mye på oppløsning når jeg velger kamera, da andre ting er mye viktigere for meg - som AF, skuddtakt, JPEG-kvalitet ut av kameraet, værtetting og robusthet*.

 

*) De tingene er det som betyr noe når nå snart skal ha nytt FF-kamera, da jeg kjøpte X100 var det andre ting som var viktigere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Mitt første kamera var et fullformat lommevennlig (!) kamera fra Olympus.

 

Kompakt:

1999 - 2004: Olympus μ-II. Gitt bort.

2004 - 2008: Casio Exilim (et eller annet 4MP). Gitt bort.

2008 - 2011: Fujifilm Finepix F100Fd. Gitt bort.

2011 - i dag: Canon Powershoot S95.

 

System:

2009 - 2012: Nikon D90. Solgt.

2012 - i dag: Nikon D7000. Lot meg friste av et messetilbud for noen uker siden, selv om oppgraderingen fra D90 er begrenset.

2012 - i dag: Canon AE-1 på lån. Har vel funnet ut at digitalt er det som gjelder for meg tross nydelig optisk søker og byggekvalitet.

 

Ut fra denne lille oversiken er det korte svaret ca hvert 3. år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...