Gå til innhold

Hvem skal hoppe over Windows 8? Poll


Skal du hoppe over Windows 8?   

160 stemmer

  1. 1. Skal du hoppe over Windows 8?

    • Ja, jeg er fornøyd med Windows 7
      99
    • Nei, klart jeg skal ha Windows 8!
      61


Anbefalte innlegg

Langt færre gamle spill fungerer på Windows 8.

 

Kilde?

Erfaring?

Empire Earth II fungerte ikke. Okay, det er kanskje ikke langt færre, men det er ofte slik når det kommer nye operativsystem. "Mista" mange spill når jeg gikk fra XP til Windows 7 f.eks.

Nå er det vel sånn at man kan få det til å fungere, men man må ofte tweake veldig mye og skaffe oppdateringer.

 

Jeg var veldig seint ute med å oppgradere til Windows 7, hoppa glatt over vista og satt med XP ganske lenge på grunn av gammel programvare som var tilpasset XP. Først når det har gått over et år er overgangen smertefri synes jeg, da er det nye versjoner å finne av alt.

Blir nok en stund til jeg oppgraderer.

Endret av coyotemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vanligvis av den typen som oppgraderer til det nyeste fordi jeg ønsker å oppleve noe "nytt". Med tanke på at for eksempel "Vista" hadde en del problemer så var det mange som valgte å ikke oppgradere fra Win XP, men jeg beholdt Vista til tross for dette. På en annen side så er Win 8 så dårlig etter min mening at det ikke er verdt å oppgradere, selv dersom den var gratis (noe den er for de med dreamspark konto). Beklager Microsoft, men dette er et forferdelig dårlig operativsystem.

Lenke til kommentar

Synes det blir altfor tidlig å si at man skal hoppe over Win8 nå like før lansering. Vi vet jo ikke når Windows 9 kommer ut.

 

 

Det jeg kan si er at jeg IKKE har planer om å oppgradere hverken min stasjonære eller bærbare PC. På den annen side kan det jo hende jeg får meg en ny laptop eller et W8-nettbrett, så vil ikke avskrive det helt.

Arbeidsplassen min kommer nok til å hoppe over Win8, eller i det minste vente til Win8-tilpasset HW og en SP1 er på plass. Det er generelt lurt å vente litt før man ruller store bedriftsmiljøer over til nytt OS, spesielt når det brukes så mange 3. parts applikasjoner som hos oss. Win8 er helt tydelig et consumer OS, men Windows er også klient-delen i et enterprise server-miljø, og der er min mening at 7 passer mye bedre inn enn 8.

 

 

Personlig liker jeg ikke Win8. Jeg liker ikke at Microsoft tar etter Apple og fjerner valgmuligheter og sier "nå skal du jobbe sånn". Synes ikke Metro-GUIen er pen, og vil ikke ha en fullscreen startmeny/søkeskjerm. Jeg forstår at Microsoft ønsker å ta en del av tablet-kaka, men synes de kunne skilt x86-64 OSet mer fra ARM OSet. Du kjører ikke iOS på en Macbook. Et OS blir dessuten ikke touch-vennlig bare av å legge oppå en touch-tilpasset "startmeny". Hvis ikke applikasjonene er tilpasset touch hjelper det lite at du får startet dem med fingeren.

 

Det Win8-diskusjonene har lært meg er at Microsoft/Win8/Phone8 har like ivrige fanboys som Apple/iOS, og det er jo flott for Microsoft, men de overbeviser meg ikke noe mer enn hva Apples fanboys gjør. Så bra at du synes Win8 er fantastisk! Det betyr likevel ikke at det er fantastisk for ALLE. I det minste bedre at det er sterke meninger på begge sider enn unison fordømmelse som det var med Vista (som ennå svartmales langt mer enn det er grunnlag for). Så lenge ikke alle diskusjoner fordummes ned til "X vant over Y i en syntetisk ytelsestest så X er best på alt".

Lenke til kommentar

Langt færre gamle spill fungerer på Windows 8.

 

Kilde?

Erfaring?

Empire Earth II fungerte ikke. Okay, det er kanskje ikke langt færre, men det er ofte slik når det kommer nye operativsystem. "Mista" mange spill når jeg gikk fra XP til Windows 7 f.eks.

Nå er det vel sånn at man kan få det til å fungere, men man må ofte tweake veldig mye og skaffe oppdateringer.

 

Jeg var veldig seint ute med å oppgradere til Windows 7, hoppa glatt over vista og satt med XP ganske lenge på grunn av gammel programvare som var tilpasset XP. Først når det har gått over et år er overgangen smertefri synes jeg, da er det nye versjoner å finne av alt.

Blir nok en stund til jeg oppgraderer.

 

Gikk de ikke ut å sa at de ønsket å lage et operativ system som hadde god bakover kompatibilitet da? Nå har jeg riktig nok ikke prøvd å installere noen gamle spill på Win8, men skulle likt å vite om det du sier stemmer eller bare er ett spill.

 

Det å kunne spille gamle klassikere er viktig. Går ikke en sommer uten at jeg kjører et par AOEII kamper.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at Microsoft tar etter Apple og fjerner valgmuligheter og sier "nå skal du jobbe sånn".

Men det har de alltid gjort. Hver nye Windows-utgave har fjernet ting som noen likte og lagt til ting som noen hatet. Det var folk som hatet Windows 95, det var folk som hatet Windows XP. Denne gangen er du en av de mange som hater Windows 8.

 

Microsoft har registrert at denne måten å jobbe på har gitt dem en markedsandel på over 90% og en fortjeneste som mange tech-firmaer kunne misunne dem. Så hvorfor skulle de gjøre noe annet? Det vil alltid være noen som protesterer høylytt.

 

Jeg er heller ingen fan av at start-menyen ble borte, men jeg har funnet fullverdige erstatninger, og jeg har allerede blitt mer obs på keyboard shortcuts (som forsåvidt har vært tilstede i Win7) som gjør at enkelte ting fungerer bedre med Windows 8 enn jeg har vært vant til. Jeg har ingen planer om å skifte ut Windows 7 på noen av mine PC'er med det første, men jeg kommer uten store problemer til å bruke Windows 8 neste gang det blir aktuelt å bytte maskin (eller bygge en ny).

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at Microsoft tar etter Apple og fjerner valgmuligheter og sier "nå skal du jobbe sånn".

Men det har de alltid gjort. Hver nye Windows-utgave har fjernet ting som noen likte og lagt til ting som noen hatet. Det var folk som hatet Windows 95, det var folk som hatet Windows XP. Denne gangen er du en av de mange som hater Windows 8.

 

Microsoft har registrert at denne måten å jobbe på har gitt dem en markedsandel på over 90% og en fortjeneste som mange tech-firmaer kunne misunne dem. Så hvorfor skulle de gjøre noe annet? Det vil alltid være noen som protesterer høylytt.

 

Jeg er heller ingen fan av at start-menyen ble borte, men jeg har funnet fullverdige erstatninger, og jeg har allerede blitt mer obs på keyboard shortcuts (som forsåvidt har vært tilstede i Win7) som gjør at enkelte ting fungerer bedre med Windows 8 enn jeg har vært vant til. Jeg har ingen planer om å skifte ut Windows 7 på noen av mine PC'er med det første, men jeg kommer uten store problemer til å bruke Windows 8 neste gang det blir aktuelt å bytte maskin (eller bygge en ny).

 

Dette er ikke snakk om å fjerne enkelte ting, eller legge til enkelte ting som noen har problemer med. Her er det snakk i at de prøver å tvinge Windows Phone over på desktop PC-er.

 

Som sagt, jeg har oppgradert Windows helt siden Windows 3.11, uten å nøle særlig mye og har vært positiv med nye Windows versjoner. Windows 8 kan overhodet ikke sammenlignes med tidligere "steg". Med Windows 8 prøver de å tvinge over noe som er mest egnet for touch skjermer og mobiltelefoner over på stasjonære PC-er.

 

Klart man kan sikkert lære seg masse snarveier ved hjelp av tastetrykk, men hvorfor skulle jeg ville det? Er da mye enklere og bedre å bruke mus istedet for å huske en masse tastetrykk. For meg blir det et skritt tilbake.

 

Men hver sine lyster.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at Microsoft tar etter Apple og fjerner valgmuligheter og sier "nå skal du jobbe sånn".

Men det har de alltid gjort. Hver nye Windows-utgave har fjernet ting som noen likte og lagt til ting som noen hatet. Det var folk som hatet Windows 95, det var folk som hatet Windows XP. Denne gangen er du en av de mange som hater Windows 8.

 

Ja, hver utgave har fjernet noe og lagt til noe, men ikke alle utgaver har forandret radikalt måten å bruke det på. Win 3.11 til Win95 er nok fortsatt den største Windows-revolusjonen bruksmessig, men jeg vil påstå 7 til 8 er en god nr to. Forskjellen er at i både XP, Vista og 7 kunne du velge å kjøre den klassiske Win2000-startmenyen om du ønsket det. Det gjorde mange de første årene med XP, mens jeg tror det er svært få som kjører 7 med "klassisk" start-meny. Det er ikke lenger behov for Win2k-style start-meny, men Vista/7-startmenyen burde vært valgfri i 8'eren.

 

Jeg hater ikke Win8, men jeg er skeptisk til utviklingen mot mer Apple-aktig tankegang. Er det noe IT-firma jeg intenst misliker er det Apple, selv om de både lager bra HW og gir Windows en nødvendig konkurranse.

 

For øvrig er jo de forskjellige Windows-versjonene ofte nødvendige steg på vei mot det neste. Microsoft bommet på mange forskjellige måter med Vista, men samtidig innførte Vista mye nytt som vi setter pris på idag. Vista var første utgave hvor x64 fungerte like bra som (kanskje bedre enn) x86, mens XP x64 etter min erfaring var håpløs å finne drivere til. I XP har jeg flere ganger og på ulike maskiner hatt problemer med sleep/hvilemodus, mens dette fra Vista (og selvsagt i 7) fungerer akkurat som det skal. En stor forbedring i Vista var også språkuavhengighet, slik at bl.a. mappestier fungerte likt uavhengig av om du hadde norsk eller engelsk Windows. I XP er f.eks. "programfiler" og "program files" to helt ulike mapper, noe som kan være ganske håpløst i enkelte tilfeller. Jeg var også en av dem som "hatet" Vista de første månedene, men ser i ettertid at det var mange viktige forbedringer der, og det var etter min personlige mening kanskje den "peneste" Windows versjonen til nå. Gjennomføringen var imidlertid dårlig, det var altfor "bloated", og det kom til et marked hvor 512MB RAM var normalen, bedrifts PCer omtrent ikke eide grafikkytelse, og 3. parts drivere tilpasset Vista nesten ikke eksisterte. Win 7 var langt mer strømlinjeformet, og MS sørget for å ha et stort driverbibliotek klart ved lansering. Dessuten hadde jo HW utviklingen skutt fart pga. Vista, både ang. RAM og ytelsen på integrert grafikk.

 

Siden Vista var en så stor skuffelse var 7 omtrent dømt til å bli en suksess. Forventningene var skrudd ned. Med 8 er det annerledes, for siden 7 var en så stor suksess var forventningene til arvtageren skyhøye, og da skal det mye til for å unngå å bli en "skuffelse". Jeg tror nok 8 kan fungere bra etterhvert, da det nok vil komme mange 3. parts muligheter til å skreddersy etter eget ønske. For bedriftsmarkedet er jeg imidlertid mer skeptisk, siden det ikke virker som de har vært fremst i tankene til Win8-designerne.

Endret av apollo3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig liker jeg ikke Win8. Jeg liker ikke at Microsoft tar etter Apple og fjerner valgmuligheter og sier "nå skal du jobbe sånn". Synes ikke Metro-GUIen er pen, og vil ikke ha en fullscreen startmeny/søkeskjerm. Jeg forstår at Microsoft ønsker å ta en del av tablet-kaka, men synes de kunne skilt x86-64 OSet mer fra ARM OSet. Du kjører ikke iOS på en Macbook. Et OS blir dessuten ikke touch-vennlig bare av å legge oppå en touch-tilpasset "startmeny". Hvis ikke applikasjonene er tilpasset touch hjelper det lite at du får startet dem med fingeren.

 

Helt enig!

 

Tanken om at OS'et skal være et bindeledd mellom PC, nettbrett og smart-tlf er forståelig og forsåvidt god. Men et slikt bindeledd må da kunne implementeres uten at alt må se likt ut og ha funksjoner som er uintressante for den plattformen OS'et skal brukes på.

 

Det er ingen som syns det er vanskelig å forstå at bruken av nettbrett/smart-tlf blir anderledes enn laptop/stasjonær pc. Måten å bruke disse forskjellige plattformene er også noe man lærer seg med enkelhet på få minutter med dagens brukervennlige systemer.

 

Men dersom det bakenforliggende her bunner i den store populariteten for nettbrett/smart-tlf og intensjonen direkte/indirekte er å presse stasjonær/laptop ut av markedet har jeg imidlertid intet problem med å forstå denne utviklingen.

Lenke til kommentar

Har en Asus Zenbook UX31A på vei med windows 8 på. På stasjonæren, som jeg sjeldent bruker til å spille litt bf3, orker jeg ikke styre. Ikke fordi jeg tror w8 vil være dårlig på den, men fordi jeg rett og slett ikke gidder å installere noe nytt. Hvis jeg hadde hatt virus elns ville jeg sikkert installert w8. Uansett, gleder meg virkelig til å prøve og bli vandt med windows 8 på zenbooken. Jeg er ganske sikker på at dette er framtiden, og man kan like gjerne prøve det og venne seg til dette tidlig.

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

Det Win8-diskusjonene har lært meg er at Microsoft/Win8/Phone8 har like ivrige fanboys som Apple/iOS, og det er jo flott for Microsoft, men de overbeviser meg ikke noe mer enn hva Apples fanboys gjør. Så bra at du synes Win8 er fantastisk! Det betyr likevel ikke at det er fantastisk for ALLE. I det minste bedre at det er sterke meninger på begge sider enn unison fordømmelse som det var med Vista (som ennå svartmales langt mer enn det er grunnlag for). Så lenge ikke alle diskusjoner fordummes ned til "X vant over Y i en syntetisk ytelsestest så X er best på alt".

Fanboys finnes til alle slags produkter. Linux, Apple, WP8, Win8, Opera, Mozilla, Nissan Skyline, PS3, Liverpool, Coca Cola eller hva det nå skulle være. Likheten er at fanboys finnes i stor grad på fora. Det er noe vi må lære oss å ignorere / leve med.

Jeg er forsåvidt helt enig med deg at det er dukket opp overraskende mange fanboys for Win8 / WP8 i det siste. Men det er vel naturlig.

 

Når det gjelder oppgradering til Win8 er jeg usikker. Jeg bruker starmenyen ofte; per idag har jeg kun et par ikoner på skrivebordet. Men hvis jeg ender opp med å kjøpe en WP8- mobil vil nok lysten øke betraktelig. Man lærer seg alltid nye ting, og det er jo litt gøy også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...