Gå til innhold

Guide: CD-kopiering med EAC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over det, men på Hilrams forklaring så kan det høres ut som det er drev-offset han snakker om. Det er ikke noe spesielt poeng å korrigere for offsett på en kjøpt plate. Man vil jo lage en nøyaktig kopi av den, og orginalen har jo også den eventuelle offsetten

AtW

Det er mulig jeg har misforstått, men jeg tror det dreier seg om "print offset". Dvs at når platene trykkes, så er de som regel litt ut av "senter". Og dette skal da programvaren kompensere for. Det er ihvertfall slik jeg leser det, men tør ikke påstå noe hardnakket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke denne veiledningen publisert før?

Jeg kan si hva jeg mener, EAC er nok bra, men hvorfor er det så vanskelig å gjøre det enkelt? Sett i CD, velg lokasjon, klikk rip. Slik burde det vært.

Skrevet

Finner dbPowerAMP langt mer brukervennlig enn EAC, koster dog litt penger men er vell verdt det om du virkelig skal ta deg tid til å rippe hele musikkbiblioteket ditt. Sliter dog med å finne en måte hvor dBPowerAMP kan rippe fra to spillere samtidig? Koblet nemlig til 2x DVD-brennere til kjæresten sin maskin nå nylig for å rippe endel lydbøker og dBPowerAMP tok bare en, og en CD som tar uhroverlig lang tid om du har aktivert secure rip og det ene og det andre for å sikre optimalt resultat.Har heller ikke funnet noen måte å få dBPowerAMP til å kombinere CD-er til en enkelt fil? Med iTunes så kan jeg jo fint ta en lydbok CD og få den kombinert til en enkelt ALAC (Apple Lossless) fil etter ripping, merkelig om noe såpass basic skal utebli i et såpass omfattende program som dBPowerAMP?EAC støtter vell fremdeles ikke ALAC (Apple Lossless) selv om det nå er åpen og fri kode som hvem som helst fritt kan benytte seg av?

Hvor enkelt/vanskelig er det å høre forskjell på en itunes rippet losslessfil kontra metoden artikkelen beskriver gitt at CDen ikke er spesielt ripete?
Det er noe jeg også lurer på, har alltid benyttet dBPowerAMP bare for å være "sikker", nå som jeg skulle arkivere lydbøkene og jeg ikke fikk dBPowerAMP til å verken kombinere hver enkelt CD til en enkelt fil, ei heller fikk det til å kunne rippe to CD-er samtidig så har jeg bare brukt ALAC (Apple Lossless) og kombinering av CD-spor direkte i iTunes og det går jo langt raskere og jeg kan ikke si jeg merker noe på resultatet.

Har selv god erfaring med dBpoweramp, og har bygget meg en enkel rippe-maskin med en rimelig 6-kjerne prosessor og 4 optiske stasjoner. Om man skal rippe flere plater på samme tid kan man starte dBpoweramp flere ganger, og velge ulike stasjoner i hvert program. Funker fint og raskt, men er litt uoversiktlig. De har også en batch-ripper som støtter flere optiske stasjoner direkte, og som er veldig rask å bruke. Man går da over til kommersiell bruk, og må betale for hvert oppslag man gjør mot databasen for albuminformasjon. Følger vel med 400 oppslag mener jeg, så kan man kjøpe flere etter behov. Krever en brukerkonto hos AMG & GD3. Programmet sjekker rippingen mot andre som har rippet samme album om mulig, og verifiserer om avlesingen har vært riktig. Kan gjøre mange innstillinger for hvordan det skal leses på nytt med dårlige plater osv. Liker også funksjonen med multiencoding, ripper til FLAC og 192kbits VBR MP3 på samme tid, plassert i ulike mapper.

Har på min "rippemaskin" havnet på en hastighet rundt 50 plater i timen, noe som ikke er så ille. Har vært fornøyd med Lite-on DVD brennere til lesere, kjekt at de også kan brukes til å rippe DVD filmer. Disse brennerne kan skaffes rimelig hos f.eks. deal.no for rundt 150,-

Gjest Slettet+241541
Skrevet

Kjempefin guide for de som ikke kjenner EAC så godt. Jeg har selv brukt både EAC og iTunes til å rippe musikken min til lossless og jeg foretrekker iTunes rett og slett fordi det er enkelt. Jeg har vært aktiv i AV-miljøet de siste 10 årene og har enda til gode å møte noe som påstår (og kan bevise) at de hører forskjell på en rip fra EAC og iTunes.

Det som er veldig fint er at man kan konvertere filer fra FLAC til Apple Lossless og andre veien ekstremt fort, dersom man vil bort fra en av disse formatene. Bruker selv DBpoweramp music converter og det tar ca 10sek å konvertere et album fra FLAC til Apple Lossless.

Skrevet

Utallige programmer kan gjøre det slikt, der er bare det at det ikke gir "et like godt resultat" som du påstår.

Tja, en lossless rip med iTunes er lik en annen lossless rip med EAC fra samme CD. Det er liksom derfor det heter "lossless", eller tapsfri komprimering, ingen ting i lydopptakene forsvinner i forhold til CD-originalen.

Da ser jeg selvsagt bort fra audioter som som tror de hører forskjell fordi de har høyttalerkabler til 100.000 kroner... ;)

Skrevet

Utallige programmer kan gjøre det slikt, der er bare det at det ikke gir "et like godt resultat" som du påstår.

Tja, en lossless rip med iTunes er lik en annen lossless rip med EAC fra samme CD. Det er liksom derfor det heter "lossless", eller tapsfri komprimering, ingen ting i lydopptakene forsvinner i forhold til CD-originalen.

Da ser jeg selvsagt bort fra audioter som som tror de hører forskjell fordi de har høyttalerkabler til 100.000 kroner... ;)

Det er en liten detalj du ignorere, ingenting i det som sendes til encoderen forsvinner, men ikke den samme informasjonen blir lest av CDen uansett hva du gjør. Så påstanden din om at det blir likt er feil. Det er flere grunner til dette:

1. Forskjeller i feilkorreksjon kan gjøre at feil data leses

2. Det korrigeres ikke for offset i itunes, sporene blir derfor noe forskjøvet i forhold til orginalen

3. Lead in og out leses ikke, så man mister litt av første og siste spor.

Dette er ting du lett kan verifisere med checksumming om du gidder. At dette er ting som er for spesielt interesserte? Ja det vil jeg absolutt si. At forskjellen oftest ikke er hørbar, selv om det gjør en forskjell bitmessig? Joda. Men det er altså en gruppe folk som liker å lage en helt perfekt kopi når man først lager den, ikke bare nesten. Og informasjonen du kommer med er feilaktig.

AtW

Skrevet

Det gjelder vell strengt tatt alle moderne smarttelefoner? Finnes jo FLAC avspillere til iOS også, vet dog ikke om det finnes til Windows Phone med det kommer jo garanter etterhvert når Windows Phone 8 treffer markedet. Symbian OS er det kanskje litt verre med..

Kjempefin guide for de som ikke kjenner EAC så godt. Jeg har selv brukt både EAC og iTunes til å rippe musikken min til lossless og jeg foretrekker iTunes rett og slett fordi det er enkelt. Jeg har vært aktiv i AV-miljøet de siste 10 årene og har enda til gode å møte noe som påstår (og kan bevise) at de hører forskjell på en rip fra EAC og iTunes.

Det som er veldig fint er at man kan konvertere filer fra FLAC til Apple Lossless og andre veien ekstremt fort, dersom man vil bort fra en av disse formatene. Bruker selv DBpoweramp music converter og det tar ca 10sek å konvertere et album fra FLAC til Apple Lossless.

dBPowerAMP er et stykke fantastisk programvare, vell verdt pengene! EAC gjør nok en minst like god jobb, men gud bedre hvor mye mer oversiktlig og brukervennlig dBPowerAMP er i bruk.

Skrevet

Det gjelder vell strengt tatt alle moderne smarttelefoner? Finnes jo FLAC avspillere til iOS også, vet dog ikke om det finnes til Windows Phone med det kommer jo garanter etterhvert når Windows Phone 8 treffer markedet. Symbian OS er det kanskje litt verre med..

Kjempefin guide for de som ikke kjenner EAC så godt. Jeg har selv brukt både EAC og iTunes til å rippe musikken min til lossless og jeg foretrekker iTunes rett og slett fordi det er enkelt. Jeg har vært aktiv i AV-miljøet de siste 10 årene og har enda til gode å møte noe som påstår (og kan bevise) at de hører forskjell på en rip fra EAC og iTunes.Det som er veldig fint er at man kan konvertere filer fra FLAC til Apple Lossless og andre veien ekstremt fort, dersom man vil bort fra en av disse formatene. Bruker selv DBpoweramp music converter og det tar ca 10sek å konvertere et album fra FLAC til Apple Lossless.
dBPowerAMP er et stykke fantastisk programvare, vell verdt pengene! EAC gjør nok en minst like god jobb, men gud bedre hvor mye mer oversiktlig og brukervennlig dBPowerAMP er i bruk.

AccurateRip er jo en del av dBpoweramp (illustrate)

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

dere burde også sjekke ut AssetUPNP & AudioSAFE

http://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm

http://www.audiosafe.com/

:=)

• 4 uker senere...
Skrevet

spørsmål, jeg ser at ikke alle rippene mine er 100%, men tilnermet 100%, får "Accurately ripped" og "copy OK".

Vil dette si at denne er en "perfekt" kopi av orginalen, altså lydmessig?

eks:

Track 5
Filename E:\Lyd\Rippet\Armand Van Helden\[2007-FLAC-VBR] Ghetto Blaster\05 - Playing House.wav
Peak level 100.0 %
Extraction speed 8.5 X
Track quality 99.9 %
Test CRC 104A1980
Copy CRC 104A1980
Accurately ripped (confidence 6) [7704BA41] (AR v1)
Copy OK

Og hva med når jeg får "Track not present in AccurateRip database"?

Track 28
Filename E:\Lyd\Rippet\Neophyte\[2005-FLAC-VBR] 13 Jaar Terreur De Megamix\28 - Neophyte - Rotterdam Gabber.wav
Peak level 98.8 %
Extraction speed 8.5 X
Track quality 99.6 %
Test CRC C839F90D
Copy CRC C839F90D
Track not present in AccurateRip database
Copy OK

Skrevet

Det første eksemplet står det jo "Accurately ripped" i, noe google translate mener betyr nøyaktig rippet, per min defenisjon perfekt?

På eks to tolker jeg det som at platen ikke ligger i AccurateRip databasen og dermed ikke kan verifiseres som perfekt (eller uperfekt)?

Skrevet

Og jeg ser denne er hukket av i programmet mitt, og det fremstår i loggene mine:

Read mode : Secure

Utilize accurate stream : Yes

Defeat audio cache : No

Make use of C2 pointers : Yes

Jeg ser fol fraråder å bruke C2 pointers, bør jeg slette alt jeg har rippet og starte på nytt?

post-74970-0-02119300-1353243703_thumb.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...