Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør ham om ulike stoffer og hva han vil anbefale, så spør han deg noen spørsmål om hva du liker og ikke liker. Såvidt jeg har skjønt skal han være god til å hjelpe deg å ta en avgjørelse som passer for deg.

Hvis det er noen konkrete ting du lurer på om lapeller, single vent vs doble osv er det sikkert lettere åfå svar hvis du stiller konkrete spørsmål, gjerne med bilde av en dress du liker.

Har lest de er veldig behjelpelig og flinke til å styre deg unna "feil" valg, ja. Vet sånn ca. hva jeg ønsker, men det blir fort mange valg jeg ikke har tenkt så nøye over.

 

Hva skal du bruke dressen til, og hvilke dresser har du fra før av?

Det eksisterer ikke RTW-dresser i min størrelse, så det vil bli den første dressen min. Dvs., jeg har hatt andre, men ingen som har passet. Har vært nødløsninger, rett og slett. Men når bryllupet til søsteren min finner sted til sommeren har jeg svært lite lyst til å være den eneste uten dress og jeg nekter å komme svømmende i en dress igjen, bare fordi jeg må.

 

Jeg har allerede bestemt for mørk marineblå som farge (skulle helst hatt en lysere gråfarge ettersom det er et sommerbryllup, men anvendeligheten til en mørk marineblå dress trumfer for min del). Ellers rimelig standard. Enkeltspent, 2 knapper, notch-jakkeslag (finnes vel kanskje et norsk for det?), dobbel splitt, høye armhull, brun-isj hornknapper, 2 fungerende knappehull, 2 falske. Er usikker på om jeg ønsker en engelsk eller italiensk tilnærming til skuldrene. Er også litt usikker på hva jeg burde gå for når det kommer til buksen, men ser for meg at spenner på siden muligens kan være et greit valg? Lommer eller ikke? Akk, mye å forholde seg til når man først har muligheten til å velge.

Dressen skal forøvrig være så anvendelig som mulig. Jeg har sjeldent mulighet til å bruke dress, men om den passer i bursdager, begravelser, bryllup, konfirmasjon osv. er jeg fornøyd. Det faktum at ønsker er å få laget en så anvendelig dress som mulig fører også til litt usikker rundt valg av stoff. Vil gjerne kunne bruke den både på sommer og vinter uten å svette som en griss eller fryse ihjel.

 

Vurderer også å kanskje bestille en blazer av samme type (hadde vært flott med noe jeg kunne kledd ned), men tviler på at pengene rekker til. Selv om det er relativt billig er det jo langt fra gratis og det hjelper heller ikke å ha en samboer som heller vil bruke pengene på oppussing :p Får satse på at hun ser verdien av investeringen når hun ser sluttresultatet.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Husk at Chan ikke har en så veldig definert husstil, så det er greit å ha gjort seg opp en mening om det meste på forhånd. Det er ingenting i veien for å spørre om råd, men ha hvertfall en viss ide om hvordan du vil ha de fleste detaljer på forhånd. Det er helt greit å ta med bilder. Prøv dog å ikke gå deg vill i detaljene. Det er lurt å ta utgangspunkt i det overordnede bildet (passform, snitt, silhuett, stil, kall det hva du vil...), og heller velge detaljer ut i fra hva som passer til det.

Lenke til kommentar

Ja, har hørt så. Ettersom jeg aldri har eid en skikkelig dress (har kun en fra Bruuns Bazaar som ikke er mye å rope hurra for) som i det hele tatt har passet har jeg ikke den erfaringen jeg kunne ønske jeg hadde med dress nå

 

Har sett for meg noe i denne retningen:

post-45729-0-19170400-1359735593_thumb.jpg

 

Ellers er jeg svak for Phat Guidos dresser før han ble bitt av sykkelbasillen.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Lapels heter slag på norsk.

Spenner i siden på buksen er pent. Spør om han kan sy inn knapper til bukseseler i samme slengen.

Jeg tror det er i første del av BBC-serien "The perfect suit" programlederen går til en skredder for å få seg dress. Der blir ganske mange av valgmulighetene på detaljer forklart. Se gjerne den. Frog pocket, slant pocket, western pocket (eller hva de heter) osv. Men ikke gå for brune hornknapper på en dress. Gå for knapper i samme farge som stoffet på jakken (i det minste tilnærmet likt).

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig jakkeslag, var litt for fokusert på å finne den korrekte norske oversettelsen.

Angående knapper er det mer en estetisk ting fra min side. Har sett f.eks. Phat Guido bruke det flere ganger og elsker looken, selv om jeg er redd for at det kan se ut som en blazer. I bunn og grunn har det mest med min personlige stil og gjøre.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Hvor kjøper dere genserne deres? Både med rund- og v-hals? Må oppdatere basisgarderoben.

 

Som JorgenH sa de fleste har nok noen fra PRL. Dersom du bor i Bergen (husker ikke helt) så har Scabal gensere fra Casa Cashmere som er grei verdi på 30-50%, men ikke så mye ellers. Retro har også gensre fra Ornesto som er/var på 50% nå i vår som er akseptabel kvalitet for prisen (ca 400 kr på 50%).

 

Så mine gensre er vel litt PRL, litt Ornesto og litt Casa Cashmere.

 

PRL via proxy (og helst salg) og SF buy/sell er nok et godt valg, da du får ganske kurante gensre fra PRL til en god pris.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Dag: Jeg er veldig tynn, men føler enkeltspent er et tryggere valg som første dress. Vil gjerne ha en dobbeltspent en dag, men helst ikke som første dress.

 

Genserene mine fra J.Crew har jeg ikke hatt det problemet med. Har kun merino, ikke kasjmir. De er visst flinke til å finne gode råvarer og produsenter, men vet ikke hvor genserne og ulla de bruker kommer fra.

Det er sikkert andre, gode alternativer i den prisklassen, men liker passformen og kvaliteten. Er av og til salg på gensere også.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Hvor kjøper dere genserne deres? Både med rund- og v-hals? Må oppdatere basisgarderoben.

 

Hvis du skal ha noe som du kan prøve i butikk og som er greit priset kan du ta en tur innom Massimo Dutti. Jeg har riktignok bare en genser derfra, men den har holdt seg veldig greit.

Lenke til kommentar

Dag: Jeg er veldig tynn, men føler enkeltspent er et tryggere valg som første dress. Vil gjerne ha en dobbeltspent en dag, men helst ikke som første dress.

 

 

 

Ok, men forhør deg også med skredderen hva han mener vil passe best.

En italiensk dress er mindre strukturert og er mer avslørende enn en engelsk dress, sånn at du også tar det med i betraktningen.

 

Lommer er vanligvis rette på formelle dressejakker, men det er ikke grisefeil med skråstilte. Ikke velg påsydde.

Bukser vil du sikkert ha flatfront, selv om legg bygger mer. Vanlig avrundede lommer, slik som på bildet.

To eller ingen baklommer.

Ikke både beltehemper og seleknapper/ sidestrammerer. Her velger du enten eller.

post-181154-0-57667300-1359751404_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det blir helt sikkert et emne under samtalen.

Det du påpeker angående italienske dresser er nettopp det jeg liker. Den engelske tilnærmingen med å dekke til og lage en "rustning" er ikke noe for meg, men vi får se hva jeg går for.

Det sies jo at skråstilte lommer gir en slankere silhuett, så jeg burde vel holde meg unna det. Pleats holder jeg meg flere mil unna, så det blir flatfront.

Tenker jeg går for beltehemper, selv om jeg er svak for bukseseler. Føler bare det blir litt feil på en på 22 år. Liker ingen lommer best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...