Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har forslag til jeans? Er det plagget jeg sliter mest med å finne. Bruker så å si utelukkende cheap monday for tiden, men skulle gjerne hatt noe annet òg. Har to par rådenim jeg aldri bruker da jeg ikke synes de er slimme nok i leggene samt at de føles litt som papp og dermed ikke sitter særlig behagelig. Har også litt diverse annet fra lee, levis, hm, zara, nudie og jeans co eller noe, men bruker heller ikke de særlig mye. Jeg kan alltids sy inn bukser om de passer bra fra knærne og opp, men ønsker helst å ikke bruke de ekstra 300 kronene.

 

Så, forslag/hva bruker dere?

 

Nudies Tight Long John fungerer bra

Endret av Totenkopf
Lenke til kommentar

Stoffet til Nudie er så hardt, tørt og ekkelt. Det føles ikke like bra mot huden, slik som alle andre bukser. I tillegg så er det så overpriset i forhold til hvor mye bra du kan få til den prisen.

Spørs hvilke Nudie jeans du kjøper selvfølgelig. Bruker i skrivende stund High Kai. Passformen er kjempe bra for kroppen min og jeg liker stretchen. Alle mine Nudie jeans er myke og behagelige.

 

Uansett så vil jeg foreslå at alle som skal kjøpe jeans går og prøver i butikk, slik at de ikke ender opp med gubbebukser som er løse ved leggene og ankelen.

Lenke til kommentar

Hvordan er kvaliteten på lacrosse? Er den på lik linje med prl, Gant og Hilfiger?

 

Det kan umulig være på linje med alle tre, da de ikke holder samme kvalitet. Jeg har bare en genser og noen piqueer fra Lacrosse, men det har holdt ganske bra. Jeg har ikke brukt noe av det nok til at det skal bli slitt, men jeg vil gjette at det er omtrent som Gant kanskje...

 

 

Skal til Oslo i morgen, og tenker å få sjekket ut noen skobutikker som fører Loake. Noen som vet om butikker i Oslo som har chukkas fra Loake?

Har fått med meg butikker som Grændsens Skotøimagazin, Dagestad, og Agnar Hagen, men er usikker på om noen av disse har greit utvalg, eller om de fører Loake i det hele tatt.

 

Lacrosse i Vika har vel hvertfall hatt noe. Jeg har ikke vært der på en stund, så noen andre kan sikkert si noe mer om de fortsatt fører Loake.

Endret av fkm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at innlegget mitt kunne være litt forvirrende, så jeg endret det litt:

 

 

Hva er forskjellen på en dressjakke og en blazer? Er det slik at en blazer er en dressjakke men uten medfølgende dressbukse?

 

Nja... I essensen, ja, men det er litt mer avansert enn det. På norsk kaller man alle jakker som selges uten bukse for blazer, men det er litt villedende. Det er lettere å forstå det på engelsk.

 

Det engelske begrepet blazer betyr en ensfarget marineblå jakke med knapper i en annen farge enn jakken (gjerne metall eller horn). Den har også gjerne litt mer uformell konstruksjon og detaljer (mindre strukturert og patch pockets er gjengangere).

 

På engelsk har man også begrepet sports jacket. Det er de jakkene som er laget for å brukes uten matchende bukser, men som ikke er blazere (her bruker jeg ordet i sin engelske forstand). En sports jacket skiller seg fra en dressjakke ved at den har detaljer som er mindre formelle enn en dress gjerne har. Den har gjerne stoff med mer tekstur enn en dressjakke, den har gjerne mønster, er gjerne mindre strukturert, og har gjerne små detaljer som er mindre formelle enn en dress gjerne har (f.eks. patch pockets, knapper i en annen farge enn stoffet osv).

 

Til slutt har man begrepet odd jacket. Begrepet Odd jacket betyr jo (som du sikkert skjønner) at jakken er laget for å brukes på egenhånd. Det betyr at både en blazer (igjen brukt i engelsk forstand) og en sports jacket kan kalles Odd jackets, men en blazer og en sports jacket er ikke det samme. Det norske begrepet blazer oversettes nok derfor best til det engelske begrepet Odd jacket, altså en jakke som er laget for å ikke brukes med matchende bukse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

APC? Petit Standard er temmelig smal rundt leggene. Ellers tror jeg neste parret blir et par med Naked&Famous Wierd Guy i en eller annen vask. Skal du ha smale legger kan du jo gå for modellen "Skinny Guy".

Du kan også vente litt til vårkolleksjonen til Naked & Famous, da kommer de ut med en ny modell som heter "Super Skinny Guy" som skal ha enda smalere legger.

 

Stoffet til Nudie er så hardt, tørt og ekkelt. Det føles ikke like bra mot huden, slik som alle andre bukser. I tillegg så er det så overpriset i forhold til hvor mye bra du kan få til den prisen.

Spørs hvilke Nudie jeans du kjøper selvfølgelig. Bruker i skrivende stund High Kai. Passformen er kjempe bra for kroppen min og jeg liker stretchen. Alle mine Nudie jeans er myke og behagelige.

 

Uansett så vil jeg foreslå at alle som skal kjøpe jeans går og prøver i butikk, slik at de ikke ender opp med gubbebukser som er løse ved leggene og ankelen.

Jeg har tre Nudie jeans, og alle har like dårlig stoff, men nå er det et par år siden jeg brukte de buksene, så jeg vet ikke hvordan det står til med nye modeller.

 

Du trenger ikke å prøve bukser i butikk. Min nåværende favorittbukse kjøpte jeg på nett ved hjelp av mål som stod i produktinformasjonen. Det er bare å måle et par gamle bukser, som passer skikkelig, og sammenligne målene med de buksene du skal ha.

Endret av Eksboks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at innlegget mitt kunne være litt forvirrende, så jeg endret det litt:

 

 

Hva er forskjellen på en dressjakke og en blazer? Er det slik at en blazer er en dressjakke men uten medfølgende dressbukse?

 

Nja... I essensen, ja, men det er litt mer avansert enn det. På norsk kaller man alle jakker som selges uten bukse for blazer, men det er litt villedende. Det er lettere å forstå det på engelsk.

 

Det engelske begrepet blazer betyr en ensfarget marineblå jakke med knapper i en annen farge enn jakken (gjerne metall eller horn). Den har også gjerne litt mer uformell konstruksjon og detaljer (mindre strukturert og patch pockets er gjengangere).

 

På engelsk har man også begrepet sports jacket. Det er de jakkene som er laget for å brukes uten matchende bukser, men som ikke er blazere (her bruker jeg ordet i sin engelske forstand). En sports jacket skiller seg fra en dressjakke ved at den har detaljer som er mindre formelle enn en dress gjerne har. Den har gjerne stoff med mer tekstur enn en dressjakke, den har gjerne mønster, er gjerne mindre strukturert, og har gjerne små detaljer som er mindre formelle enn en dress gjerne har (f.eks. patch pockets, knapper i en annen farge enn stoffet osv).

 

Til slutt har man begrepet odd jacket. Begrepet Odd jacket betyr jo (som du sikkert skjønner) at jakken er laget for å brukes på egenhånd. Det betyr at både en blazer (igjen brukt i engelsk forstand) og en sports jacket kan kalles Odd jackets, men en blazer og en sports jacket er ikke det samme. Det norske begrepet blazer oversettes nok derfor best til det engelske begrepet Odd jacket, altså en jakke som er laget for å ikke brukes med matchende bukse.

 

Nå ble alt mye klarere! Takk for et informativt svar :)

 

Det kan umulig være på linje med alle tre, da de ikke holder samme kvalitet. Jeg har bare en genser og noen piqueer fra Lacrosse, men det har holdt ganske bra. Jeg har ikke brukt noe av det nok til at det skal bli slitt, men jeg vil gjette at det er omtrent som Gant kanskje...

Vil det si at det er store forskjeller mellom de? I rangert rekkefølge hva er best i kvalitet(PLR, Lacrosse, Gant, Hilfiger?)? Er det noen plagg i samme prisklasse som de nevnte som er i betraktelig bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Ja, det er forskjell på de. Jeg vil rangere de sånn:

 

1: PRL

2: Gant og Lacrosse

3: th

 

Merk at det kommer litt an på hvilken type plagg det er snakk om. En piquetrøye vil nok f.eks. variere mye mindre i kvalitet mellom de fire enn en dress.

 

 

 

 

Hvis du handler i en norsk butikk er det nok ingen merker som vil gi nevneverdig bedre valuta for pengene (merk at flere av merkene har omtrent samme prisnivå, så hvis det f.eks. står mellom et plagg fra PRL og et fra Gant til samme pris er valget ganske enkelt), men hvis du er villig til å handle på nett kan du gjøre kjøp som gir klær i mye bedre kvalitet for samme pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvaliteten er dårlig i forhold til prisen.

 

 

Edit: For å utdype litt, det er et merke som er i samme kategori som Calvin Klein, Gant, Moods of Norway osv.. Det markedsføres som et luksusmerke, men kvaliteten er ikke mye bedre enn H&M og lignende. Det er merker som ingen som vet noe om klær eller mote tar seriøst, men som de som er uvitende om klær og mote ser på som "statusmerker".

Endret av fkm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal til Oslo i morgen, og tenker å få sjekket ut noen skobutikker som fører Loake. Noen som vet om butikker i Oslo som har chukkas fra Loake?

Har fått med meg butikker som Grændsens Skotøimagazin, Dagestad, og Agnar Hagen, men er usikker på om noen av disse har greit utvalg, eller om de fører Loake i det hele tatt.

Jeg har sett flere Loake-modeller hos Lille Vinkel på Majorstua, dog usikker på chukkas.

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ofte faller for spotankjøp og klær som ikke alltid er basis og som går til så veldig mye. Har blitt flinkere og flinkere på å faktisk tenke over kjøpene mine og dersom jeg ikke elsker det i butikk, så kommer jeg heller ikke til å bruke det over tid. Før kunne jeg handle en "tja-genser" til 1500,- kroner, for så å bruke den 2-3 måneder, før det ble liggende i skapet - det skjer ikke nå lenger. Jeg arbeider også på en plass hvor det går i Wenaas arbeidsklær og klærne jeg tar på meg på morgenen er bare antrekk jeg skal sitte med i bilen til og fra arbeidsplass, så jeg kler meg egentlig bare opp i helgene og om jeg skal noe på fritiden. Problemet er at jeg den siste tiden har blitt alt for slapp til å kle meg opp og å kle meg "pent". Tror jeg må surfe litt i "Stiler du liker å se" og lignende tråder for å hente inspirasjon.
Jeg har det sånn som deg. "arbeidsdress" i wenaas og helly hansen på jobben. Så de siste 4-5 årene har jeg ikke brukt så mye penger og tanker på klær. bare litt innimellom. Til slutt ble jeg drittlei av å gå i arbeidsklær for å så bare "slenge på meg noe" på fritiden. Det første jeg gjorde var å sortere klær. De fleste har fra før av stygge, slitte klær og klær som ser bra ut. Jeg tenkte for meg selv at hvis jeg kvitter meg med de klærne som:
  1. Ikke ser bra ut
  2. Ikke passer stilen man til slutt vil oppnå
  3. Ikke passer meg/passform

Da vil jeg ha en garderobe som allerede ser mye bedre ut uten å ha brukt ei krone på et nytt plagg, og min "tankeløse"(det man "bare slenger på seg") stil vil bli betraktelig bedre fordi man har igjen kun essensen av garderoben. Dette gjelder ALLE plagg! Til og med sokker og boksere. Jeg ble ihvertfall overrasket over hvor mye rør jeg hadde i sokke og bokserskuffen Sko er også viktig. Har du noen fine par sko som du ser at du kan bruke videre, så pass på at de får den pleien de trenger, eller kast de og kjøp noen nye. Bare pass på at du har sko som passer stilen, og ikke bare noe random Jeg gikk inn på denne tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1179896 Og begynte å kjøpe det jeg hadde mangel på. Først det som hastet mest som jeg trengte og så følger jeg listen videre når jeg har lyst på nye klær igjen. Så er det bare å hente inspirasjon. Les mye i denne tråden, og i den massive skotråden blandt annet. og generelt på forumet. Etterhvert, så blir det til at stilen din blir mye bedre. Du begynner å se igjen hva som ser bra ut og hva som ikke ser bra ut. Da skjønner man med en gang hva man ser etter i butikkene. Jeg har hatt en uvane å kjøpe mye kjedelige farger. Har vært glad i svart (ikke satanistisk nei). Har gant gensere i svart og jakker i svart, samt grått. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe svart eller grått videre for å få litt mer farge inn i stilen. Det er selvfølgelig greit å kjøpe f.eks grått. Men, man må ha noen farger som bryter. Sånn at ikke alt blir grått. Til slutt blir det som fkm sier at man trenger ikke å bruke mange sekundene på å kle på seg fordi garderoben er bygget for det.

 

Takk for tips og triks. Mye av dette er jeg klar over og mye av det du nevner kjenner jeg meg igjen i. Fra-og-til-plagg på jobb også kommer man hjem sliten, tar seg en dusj og bare hiver meg på seg en jeans og en hettegenser. Denne trenden forsetter gjerne inn i helgene, fordi man ikke klarer å hente ut inspirasjon eller har nok avtaler ute blandt folk til at man faktisk orker å kle se opp.

Hadde vært mye mer inspirerende om man jobbet med mennesker, blandt mange mennesker eller var i et skolemiljø - da blir det i alle fall for min del straks mer interessant å skulle kle seg opp også. (Selv om det også for min del handler om å føle seg vell selv)

 

Over til noe annet..

Dama kom hjem her og hadde vært på en klesbutikk og prøvd et plagg hun likte godt. Hun visste ikke navnet, men spurte meg. Dette var en frakk i ull uten armer. Altså som en slags kappe. Jeg trodde "Cape" men er usikker på om dette er for kappe med hull til armene eller om det gjelder for alle slags kapper og keper?

 

3180925084_b735c3fb0d_o.jpg

Er vel noe slikt vi snakker om. Classy spør du meg, selv om det minner meg litt om flyvertinner fra SAS

 

Stoffet til Nudie er så hardt, tørt og ekkelt. Det føles ikke like bra mot huden, slik som alle andre bukser. I tillegg så er det så overpriset i forhold til hvor mye bra du kan få til den prisen.

Tja. Jeg liker nudie jeans godt da flere modeller sitter godt på meg og man har bred oversikt over hvilke passform de ulike modellene har. Jeg er totalt avhengig av "skinny leg" på mine jeans, så derfor dominerer tiger og nudie i min garderobe.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Mantoius: Det er en enkel løsning på problemet ditt. Kast alle hettegensere. Kast alle kjipe t-trøyer. Kast alle joggebukser. Rett og slett kast alt som ikke passer inn i den stilen du vil ha (det er selvfølgelig greit å beholde noe til å gjøre møkkete arbeid i osv, men det kan du legge bakerst i skapet så det ikke blir det første du tar ut). Hvis man ser bort i fra tøy jeg faktisk bruker til å trene i tror jeg at jeg har en eller to hettegensere, en joggebukse, noen t-trøyer og et par joggebukseshorts. Jeg har ikke hatt på meg noe av det på sikkert et år, men det er jo sånt som er greit å ha. Bortsett fra det tror jeg at alle klærne mine er klær jeg faktisk syns ser bra ut og som passer godt inn i garderoben min.

 

Poenget er at du må legge opp garderoben din så det blir vanskelig å feile. Hvis du har 10 hettegensere og tre pene gensere ender man gjerne opp med å bruke hettegenserne oftest. Har man 10 pene gensere og to hettegensere (som er mer enn nok for å dekke de flestes hettegenserbehov) vil man naturlig nok ende opp med å bruke de pene genserne oftest.

 

 

Edit: det heter forresten cape. På norsk uttales det "kep". Ingen anelse om det staves sånn eller på den engleske måten.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...