Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - Polljen - Sigma 150mm f/2.8 macro


Anbefalte innlegg

Flott innramming av blåbæret med de røde bladene. Kunne kanskje tenkt meg et litt tettere utsnitt slik at man fikk frem bæret enda mer. Men du avstår kanskje fra cropping også. Delikat uansett.

Neida, jeg har croppet (svakt) noen av bildene og der har jeg ingen problemer i denne festen. Jeg tok bilder fra flere kanter, noen var nok litt nærmere på bærene.

På dette bildet valgte jeg å ta med mest mulig, siden jeg likte helheten. Men impulser utenfra er det alltid godt å få, så jeg tar rett og slett å legger inn en croppet versjon i spoiler i originalposten (bidrag nr 5).

 

PS!! Det var kanskje ingen dum ide!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bidrag nr 6:

 

Håpet var å komme ut i skogen og få tatt noen bilder, men med regn, regn og atter regn så ble det med tanken.

 

Dagens nødløsning var en rask tur ut under grenene på et plommetre og så skyte noen raske serier og håpe på det beste. Det har ikke vært noen god sensommer/høst for plommene med hovedsaklig regn i langt over en måned, men selv om plommene ikke har sin "normale" sødme i år så er de fremdeles fotogene.

 

Det er kjørt en svak støyreduksjon og en ørliten beskjæring på bildet.

Fokusen er kanskje lagt litt vel høyt oppe i bildet, men det var jo der den mest "delikate" plommen var.

 

post-58755-0-46018400-1349519023_thumb.jpg

 

1/320 f/2.8 ISO 1600

Lenke til kommentar

De fleste blir vel lei av mine daglige værrapporter, men med liten kuling og mye fuktighet i luften så var lysten på en fotofri dag stor. Men så dukket ideen opp om å finne frem mine ubrukte Kenko mellomringer.

Så for å innvie de nevnte mellomringene så var det å komme seg ut til kle-snoren som er under tak. Alle mellomringene ble brukt, totalt 68 mm.

 

For en godt voksen mann som ikke har de mest stødige hender, så er det ikke bare bare å få objektet i fokus når en har så lite å gå på. Men knipser man nok så blir det gjerne et treff.

 

Jeg har også lekt litt med LR, der jeg foruten å kjøre litt støyreduksjon (brukte høy ISO), har lekt litt med parameterne i "Basic"-delen av LR.

Som sagt så er jeg førstereisgutt innen denne typen fotografering, men alt i alt så er jeg godt fornøyd.

 

Bidrag nr 7:

post-58755-0-55067000-1349608450_thumb.jpg

 

1/400 f/2.8 ISO 6400

Blender er "Nominell", den "Effektive" blender skal så vidt jeg har forstått være en del større med mellomringer (jfr.Carsten Arnholm sine fine Macro/Nærbilde-guide).

Lenke til kommentar

Har Kenko-ringene selv, og burde benyttet dem i dag. Men som du erfarte så gjør det ikke fotograferingen noe enklere akkurat.

 

Tok litt tid før jeg forsto dette, måtte klype meg i armen først. Her fikk du avslørt noe jeg ikke visste, at Norge faktisk har et fornavn. Fin følelse av gullprakt her.

Lenke til kommentar

Har Kenko-ringene selv, og burde benyttet dem i dag. Men som du erfarte så gjør det ikke fotograferingen noe enklere akkurat.

 

Tok litt tid før jeg forsto dette, måtte klype meg i armen først. Her fikk du avslørt noe jeg ikke visste, at Norge faktisk har et fornavn. Fin følelse av gullprakt her.

"Du tror det ikke før du får se det!" :)

 

Gullprakt: var heldig med en gammel "slitt" nærmest gjennomsiktig klesklype.

 

Det ble et flott makro-bilde. Pusler med kenko-ringer selv og synes de gir flotte resultater. Må skaffe meg et ekte makro objekltiv og kombinere disse.

Kenko-ringene var både en positiv og en negativ opplevelse (mest positiv). Den ekstra "korte" nærgrensen var noe som det skal eksperimenteres mye mer med fremover.

Det "negative" er hvor lite avstandsområde en har for å få objektet i fokus, og når jeg tok bilder på et sted der stativ ikke ville fungere (mitt er for kort til å komme helt opp i taket) så blir musklene ganske møre etter å ha stått med en rigg som har en viss tyngde og grensene for å få ting til å fungere er så minimale. Men med et godt resultat så blir selvsagt det negative fort glemt.

 

Flotte farger, både det siste og plommene, synes også du har lykkes bra med å fjerne støy med så høy iso.

Jeg er forbauset over hvor godt LR tross alt fjerner støy. På det siste bildet, ISO 6400, så kjørte jeg ikke "spakene" på max.

Lenke til kommentar

Nok en "shoot and run"-dag. Har også i dag fotografert med mellomringer, og de avslører meget godt min svakhet når det gjelder å være stø på hånden. Autofokus er nærmest utelukket, så det er manuell fokusering som gjelder. Av 200+ eksponeringer så er det bare noen ytterst få bilder som er i nærheten av å vise et skarpt punkt.

Så nå får jeg legge ringene tilbake i skuffen i påvente av en tørr og vindstill dag der jeg har tid og mulighet til å rigge opp kameraet på et stativ.

 

Mitt offisielle bidrag i dag er i nærheten av å vise mindre områder som er skarpe. I tillegg så blir det ett i spoiler som ikke er skarpt, men det er noe med fargene som tiltaler meg. Bildene er bearbeidet i LR.

 

Jeg har i dag brukt samme blomstertype som på dag 1, men har konsentrert meg om knoppene.

 

Bidrag nr 8:

 

post-58755-0-92331000-1349690994_thumb.jpg

 

 

 

1/400 f/2.8 ISO 3200

 

 

 

post-58755-0-24349700-1349691006_thumb.jpg

 

1/400 f/2.8 ISO 1600

 

 

 

Jeg er litt usikker på eksponering/lysstyrke på bidragene jeg leverer. Jeg jobber på en IPS-skjerm som er konfigurert med Spyder. Men jeg sjekker også resulatet på en ukonfigurert panel-skjerm som da viser en merkbart "lysere" resultat. Dette siden jeg regner med at det finnes noen som ser bidragene på liknende skjermer. Jeg leverer bidragene utfra IPS-skjermen, men tar gjerne i mot noen ord som forteller hvordan bildene oppleves lysmessig, og jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger fra andre med konfigurerte skjermer.

Lenke til kommentar

Ikke rette arbeidstiden for hagefotografering i dag. Tok apparatet med på jobb, og prøvde å finne inspirasjon langs kaikanten (forgjeves). Så startet det "heldigvis" å regne, så jeg prøvde å få noen bilder av hvordan regnet treffer sjøen. Mye dårlige resultater idag, men det var ett som jeg likte. Ikke så mye fordi det er spesielt bra, men jeg ble litt fasinert av regnets "spill" på vannoverflaten.

 

Siden det i utgangspunktet var så lite farge i bildet så valgte jeg å gjøre det om til svart/hvitt. Har redusert litt støy (glemte å skru ned ISO).

 

Bidrag nr 9:

 

post-58755-0-77083500-1349809688_thumb.jpg

 

1/640 f/2.8 ISO 1600

 

 

 

(EDIT: hadde glemt "bidragsnr")

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ikke rette arbeidstiden for hagefotografering i dag. Tok apparatet med på jobb, og prøvde å finne inspirasjon langs kaikanten (forgjeves). Så startet det "heldigvis" å regne, så jeg prøvde å få noen bilder av hvordan regnet treffer sjøen. Mye dårlige resultater idag, men det var ett som jeg likte. Ikke så mye fordi det er spesielt bra, men jeg ble litt fasinert av regnets "spill" på vannoverflaten.

 

Siden det i utgangspunktet var så lite farge i bildet så valgte jeg å gjøre det om til svart/hvitt. Har redusert litt støy (glemte å skru ned ISO).

 

post-58755-0-77083500-1349809688_thumb.jpg

 

1/640 f/2.8 ISO 1600

 

Takk.

Lenke til kommentar

Vann er fascinerende, jeg har både en Oktoberfest og en Aprilfest med det som tema. Ringer fra dråpene er selvsagt dekorativt, men det hadde blitt for ensformig om du ikke også hadde fått med skyggen av kaikanten som en diagonal. Dette lager også litt forskjellige kontraster i vannet.

Lenke til kommentar

Ikke rette arbeidstiden for hagefotografering i dag. Tok apparatet med på jobb, og prøvde å finne inspirasjon langs kaikanten (forgjeves). Så startet det "heldigvis" å regne, så jeg prøvde å få noen bilder av hvordan regnet treffer sjøen. Mye dårlige resultater idag, men det var ett som jeg likte. Ikke så mye fordi det er spesielt bra, men jeg ble litt fasinert av regnets "spill" på vannoverflaten.

 

Siden det i utgangspunktet var så lite farge i bildet så valgte jeg å gjøre det om til svart/hvitt. Har redusert litt støy (glemte å skru ned ISO).

 

post-58755-0-77083500-1349809688_thumb.jpg

 

1/640 f/2.8 ISO 1600

 

Takk.

Nå vet jeg ikke hva takket var for. Endelig et bilde som ikke var fra hagen, eller? :) :) :) (beklager, klarte ikke å dy meg)

 

Vann er fascinerende, jeg har både en Oktoberfest og en Aprilfest med det som tema. Ringer fra dråpene er selvsagt dekorativt, men det hadde blitt for ensformig om du ikke også hadde fått med skyggen av kaikanten som en diagonal. Dette lager også litt forskjellige kontraster i vannet.

Jeg er enig i det med kaikanten, på mange av forsøkene gikk jeg lenger, og prøvde å få med speilingen både av båter og bygninger sammen med regndråpene. Men ved gjennomgang på PC, så var de fleste egentlig ganske mislykket når det gjaldt denne kombinasjonen. Jag hadde også bilder kun av sjø og regn uten kontraster, og de var rett og slett kjedelige. Dette bildet var det eneste som fungerte brukbart for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...