Gå til innhold

Microsoft deler mellomromstasten i to


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.

 

Her vil den kreative plasseringa av tilbaketasten, hakeparantes-tasten og |\ tasten og den rare shift-tasten gir mye bomtasting og nedsatt skrivehastighet. Etter en tilvenning vil det samme skje når jeg bytter PC til en med standard layout. Det vil skape mye unødvendig feiltasting og gå unødvendig tregt. Da kan jeg like gjerne ta den helt ut og lære meg Dvorak. Et tastesystem som skal være mye mer effektivt enn Querty om man bare venner seg til det. Kneika er ganske stor, men gevinsten er ennå større. Jeg har bare ikke giddet å gå løs på oppgaven ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Skriving går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout.Her vil den kreative plasseringa av tilbaketasten, hakeparantes-tasten og |\ tasten og den rare shift-tasten gi mye bomtasting og nedsatt skrivehastighet. Etter en tilvenning vil det samme skje når jeg bytter PC til en med standard layout. Det vil skape mye unødvendig krøll. Da kan man like gjerne ta den helt ut og lære seg Dvorak.

 

Det er en nokså vanlig amerikansk layout (sånn bortsett fra space/backspace - tingen), så det er ingen grunn til å tro at den norske varianten ikke vil ha vanlig norsk layout.

 

Shift-tasten var dog rar. Jeg vil tippe de må redusere den for å skvise inn ‹› - tasten vår, men den saken mellom A og CapsLock er spesiell uansett. Tanken er sikkert den samme som har gitt oss CapsLock-taster med en nedsenket stripe på høyresiden (altså å gjøre det mindre sannsynlig å treffe CL når man sikter på A), men jeg ser ikke helt poenget.

 

edit: Det er faktisk ikke en del av shift, det er bare en litt ekstra bred capsLock-kant. Sjekk bildet hos microsoft.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Veit ikke hva slags folk som jobber hos MS, men jeg trykker nå på space med venstre tommel, så blir lite mellomrom på meg skjønner jeg, muligens at det er jeg som er rar og ja, jeg er høyre hendt, litt venstre hendt på hobby basis når jeg har tid eller lyst.

Men går det ikke an å lage en ordentlig enter tast selv om man bruker engelsk layout?

Altså stor enter tast, ikke en slik liten en for små jenter, men her også kan det jo hende jeg er rar og sær, hvem vet.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

meg0709: Lang mellomromstast har den ulempen at det er vanskelig å konstruere den sånn at den trykkes jevnt ned over hele. Det blir en slags vippepinne som blir trykket ned på den ene siden. Jeg synes det bare er fint med kort mellomromstast. Tomlene er jo nære naboer rundt midten av mellomromtasten nesten uansett hvor de andre fingrene er. Hos meg slites og poleres tasten på midten, ikke ut mot kantene. For de som bruker hele bredden kan det kanskje være en idé å dele tasten i to eller flere mindre som alle fungerer som mellomromstast, for å unngå vippestang-effekten og slark.

Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.Her vil den kreative plasseringa av tilbaketasten, hakeparantes-tasten og |\ tasten og den rare shift-tasten gir mye bomtasting og nedsatt skrivehastighet. Etter en tilvenning vil det samme skje når jeg bytter PC til en med standard layout. Det vil skape mye unødvendig feiltasting og gå unødvendig tregt. Da kan jeg like gjerne ta den helt ut og lære meg Dvorak. Et tastesystem som skal være mye mer effektivt enn Querty om man bare venner seg til det. Kneika er ganske stor, men gevinsten er ennå større. Jeg har bare ikke giddet å gå løs på oppgaven ennå.

 

Personlig har jeg skrevet både dvorak og colemak, så jeg har vent meg til nye tasteplasseringer flere ganger. Erfaringsmessig er det ikke noe problem å skrive Colemak hjemme og Qwerty på jobb/skole, så jeg tror ikke det skal være et stort problem å ha backspace på høyre tommel på noen PCer, men ikke andre. Det er mulig det vil være en fordel å bytte tastaturlayout samtidig som man bytter til delt mellomromstast, så kan man venne seg til begge deler på én gang.

 

Forøvrig hadde colemak "." og "," der vi normalt har b og n, må si jeg foretrakk å kunne skrive dem med pekevingeren uten å bøye den for mye.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noen kjempestor nyhet å dele space i to ... hadde et compaq tastatur med denne funksjonen i 1996, og det røk fort på dyngen pga mye uheldig backspacing.

Husker også at Compaq hadde et sært tastatur. Kanskje smart for den bare bruker et tastatur, men jeg bruker minst to, ofte tre eller fire forskjellige i løpet av dagen og da er alternative layouter en ulempe.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg vil bare presisere at det er VALGFRITT om venstre del av SPACE knappen skal være SPACE eller BACKSPACE. Som standard en den programmert til å være en helt vanlig SPACE tast. Dette er altså ikke noe som blir påtvunget, men er HELT frivillig! :-)

 

Jeg har prøvd tastaturet live, og liker både komfort og design på det, og kommer til å kjøpe det så fort det går å få tak i det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...