Gå til innhold

Nuskin - og generelt om pyramidespill


Anbefalte innlegg

 

Det er det eg spør deg om. Det virkar igrunn som ei ganske enkel greie. Sende inn nokre elektroniske skjema osv. Greit nok, det at Nu Skin seier ein må selje til minst 5 personar kan vere eit definisjonsspørsmål. Eg meiner det er din eigen PSV som bør seljast, medan andre meiner at sine nye distributørar blir sine eigne kundar, sjølv om dei eigentleg skal starte sin eigen business og er påkrevd kjøpet du sjølv kallar kjøp frå deg.

 

Hehe, Nu Skin kundeservice ja. Lurer på kor lenge eg klarar å snakke med dei før dei finner ut at eg berre vil ha informasjon av dei. Får ta ein telefon ein dag. Tips om kva eg bør spørje om? :)

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at min PSV bør selges. Det er mitt privatforbruk som er min PSV. Jeg har min egen nettbutikk.

 

Du må også skille mellom de som kun kjøper produkter (vanlige kunder) og de som gjør buisnessen. Alle blir kalt distributører. De som er kunder har ingen kjøpskrav.

 

Og jeg mener seriøst at du bør ta kontakt med kundeservice. Spør de om det du lurer på her og det jeg tydeligvis ikke kan gi deg svar på. Gi deg ut for å være en som er interessert i å starte buisness:-)

 

 

 

 

 

Skulle forresten gjerne hatt alderen din, greit å vite kven ein diskuterer med.

 

Edit: prøv å unngå for mykje off-topic og personangrep no då. Å påstå at dette er eit pyramidespel punktum kjem ein ikkje langt med. Å påstå at dette er eit produktbasert pyramidespel der aktuelle distributørar blir insentivert til å kjøpe produkt for dyre til å selje på vanleg marknad derimot, det er meir korrekt.

 

Jeg etterlyser kun en definisjon på pyramidespill som vi kan enes om. det er vanskelig å diskutere hvis man ikke er enige om hva man diskuterer. Det er tross alt tittelen på tråden.

Endret av osmano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes ihvertfall det er veldig synd at mange lokkes av dette spillet, akkurat som det skulle vært en religiøs sekt eller lignende, hvor det er umulig å overtale de til å forstå hva dette faktisk er, og handler om. Dette er utnyttelse på høyt nivå, hvor kun gjengen i toppen soper inn "inngangsprisen" nye rekrutter betaler for å være med, noe som blir ganske mye når konseptet er på flere titalls tusen medlemmer. Det er vel akkurat sånn de gamle pyramidespillene også fungerte, så om man luker bort alt med produkter, abonnementer og annet dilldall, står man altså igjen med det samme som har gått igjen i flere år - at det er inngangsprisen som det er fokus på, det er den alle tjener pengene på, derav det ekstreme fokuset på å rekruttere nye - ikke produktene som selges, som bare er en coverup av hva dette egentlig er.

 

Syntes dette er veldig uetisk form for næringsliv. Er det slik verdiskapningen skal foregå fremover?

 

Jeg kan kun svare for Nu Skin. Inngangsprisen er produkter.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at min PSV bør selges. Det er mitt privatforbruk som er min PSV. Jeg har min egen nettbutikk.

 

Eg meiner det Nu Skin sjølv seier (lenkje):

 

"PSV: Personal Sales Volume is the monthly point value of the product and services Distributor purchased from Nu Skin primarily for retail sales."

 

Dei uttalar altså sjølv at PSV er primært for å selje vidare til kundar.

 

I ein annan definisjon finn ein dette (lenkje):

 

"PSV: Personal Sales Volume is the monthly point

value of the products and services you and your

retail customers purchase from the company."

 

PSV inkluderer altså alle ikkje-partisiperande "distributørar" som får avslag på produkt du sel. Er denne kundegruppa stor nok ser eg no at å finne 5 kundar i månaden burde vere ein smal sak. Å kontrollere at minst 80% av produkta blir seld/konsumert derimot, den har eg endå ikkje skjønt.

 

Du må også skille mellom de som kun kjøper produkter (vanlige kunder) og de som gjør buisnessen. Alle blir kalt distributører. De som er kunder har ingen kjøpskrav.

 

Eg har vel forklart over at eg forstår kva det går ut på. Likevel vil eg spørje kva desse kundane går med på. For sidan dei får såpass med avslag må det vel vere ein form for gjengåande avtale?

 

Og jeg mener seriøst at du bør ta kontakt med kundeservice. Spør de om det du lurer på her og det jeg tydeligvis ikke kan gi deg svar på. Gi deg ut for å være en som er interessert i å starte buisness:-)

 

Det trur eg faktisk eg skal gjera, få litt insider informasjon.

 

Jeg etterlyser kun en definisjon på pyramidespill som vi kan enes om. det er vanskelig å diskutere hvis man ikke er enige om hva man diskuterer. Det er tross alt tittelen på tråden.

 

Då må eg spørje deg: er du einig eller ueinig i definisjonen eg nyleg skreiv?

 

Visste du forresten at Nu Skin og andre firma støttar ulike PAC´s (Political Action Committee) økonomisk i ulike politiske saker? Attorney Generals i Utah støttar MLM fordi Nu Skin og ein del andre MLM støttar dei økonomisk i politikken. Til og med Mitt Romney har fått sin del av kaka for å fremje sitt kanditatur (lenkje):

 

"That Nu Skin would pop up in the Romney super-PAC controversy isn't much of a surprise. Romney's ties to the firm go back at least to his time overseeing the 2002 Salt Lake Winter Olympics, when Romney convinced the company to contribute $20 million to sponsor the city's Olympic effort."

 

Er vel ein liten sjanse for at det er korrupt ja.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Eg har vel forklart over at eg forstår kva det går ut på. Likevel vil eg spørje kva desse kundane går med på. For sidan dei får såpass med avslag må det vel vere ein form for gjengåande avtale?

 

 

Det er gratis å registrere seg. Ved første gangs kjøp kommer det en avgift på 110,- som dekker et såkalt "Buisness portofolio" som inneholder en produktkatalog og diverse brosjyrer, bl. a. kompensasjonsplanen som du linker til. Denne avgiften faller bort hvis man handler for mer enn 50 psv ADR (abbonement)/100 psv.

 

Etter dette er det ingen binding. Hvis man har en ADR får man også produktpoeng (bonus) som man kan bytte inn i produkter senere.

 

Hvis man registrerer seg uten å gjøre noe blir kontoen slettet etter ett år

 

 

Det trur eg faktisk eg skal gjera, få litt insider informasjon.

 

 

Jeg tror du må ta dine PSV-spørsmål der:-)

Lenke til kommentar

Då må eg spørje deg: er du einig eller ueinig i definisjonen eg nyleg skreiv?

 

 

Uenig. Jeg støtter derimot min versjon (wikipedia) der det handler mest om pengeforflytninger (T5PC)

 

Visste du forresten at Nu Skin og andre firma støttar ulike PAC´s (Political Action Committee) økonomisk i ulike politiske saker? Attorney Generals i Utah støttar MLM fordi Nu Skin og ein del andre MLM støttar dei økonomisk i politikken. Til og med Mitt Romney har fått sin del av kaka for å fremje sitt kanditatur (lenkje):

 

 

 

Er vel ein liten sjanse for at det er korrupt ja.

 

Jeg vet at Nu Skin støtter republikanerne. Uten å vite alt for mye om dette så er vel ikke politisk sponsorering uvanlig. Dette ser man vel også i Norge.

 

Ellers vil jeg si at jeg er imponert av din iver og evne til a grave frem fakta.

Endret av osmano
Lenke til kommentar

Det er gratis å registrere seg. Ved første gangs kjøp kommer det en avgift på 110,- som dekker et såkalt "Buisness portofolio" som inneholder en produktkatalog og diverse brosjyrer, bl. a. kompensasjonsplanen som du linker til. Denne avgiften faller bort hvis man handler for mer enn 50 psv ADR (abbonement)/100 psv.

 

Etter dette er det ingen binding. Hvis man har en ADR får man også produktpoeng (bonus) som man kan bytte inn i produkter senere.

 

Hvis man registrerer seg uten å gjøre noe blir kontoen slettet etter ett år

 

 

 

Jeg tror du må ta dine PSV-spørsmål der:-)

 

Greit nok, men kor mykje av produkta er det som FAKTISK blir selt til ikkje-partisiperande distributørar? Nu Skin sjølv seier 80% skal konsumerast eller seljast, men at dei tilfeldig kontrollerer dette har eg vanskeleg for å tru.

 

Gje meg statistikkar, dei lyg aldri.

 

Uenig. Jeg støtter derimot min versjon (wikipedia) der det handler mest om pengeforflytninger (T5PC)

 

Din Wikipedia-definisjon definerer eit klassisk pyramidespel, ingen tvil om det. Her er éin særs god (og litt lang) definisjon av MLM (Jon M Taylor sin definisjon):

 

Multi-level marketing (MLM) is a purported income opportunity, in which persons recruited into a network of participants make ongoing purchases of products and services, and recruit others to do the same, and they still others, etc. – in endless chains of recruitment and personal consumption, in order to qualify for commissions and bonuses and to advance upward in the hierarchy of levels in a pyramid of participants. Product purchases become the means of disguising or laundering investments in the scheme.

Typically, prospects are lured into an MLM with exaggerated product and income claims. And because the pay plan is heavily stacked in favor of those at the highest levels in the pyramid, the vast majority of participants spend more than they receive and eventually drop out, only to be replaced by a stream of similarly misled recruits, approximately 99% of whom are likewise destined to experience loss and disappointment.

 

Jeg vet at Nu Skin støtter republikanerne. Uten å vite alt for mye om dette så er vel ikke politisk sponsorering uvanlig. Dette ser man vel også i Norge.

 

Ellers vil jeg si at jeg er imponert av din iver og evne til a grave frem fakta.

 

Men du meiner dette ikkje er korrupt? At til og med lovens lange arm er sponsa av MLM-firma for å "få dei med på laget"?

 

Jeez..

 

Men takk for komplimentet. Stor konspirasjon fører til stor iver. Gler meg til den dagen eg får sjå eit stort MLM-firma bli tatt ned.

Lenke til kommentar

Sorry Zap., jeg er heller ikke enig i J. M. Taylors definisjon av MLM. Jeg kjenner den ikke igjen ut fra min erfaring med Nu Skin. Hva andre selskaper gjør kan jeg ikke uttale meg om.

 

Jeg ser nå at jeg har gitt mitt i denne diskusjonen og vil ta en pause. Jeg popper sikkert innom en gang og ser hvilke konspirasjonsteorier dere har da…..;-)

 

Det blir for unyansert og altfor negativt for meg.

 

Jeg konkluderer med at vi ikke er/blir enigeJ

 

Jeg gikk inn i dette med alle opplysninger og at det ikke er et «quick-rich scheme» men at man derimot må ha et langsiktig perspektiv (2-5 år) for å bygge et solid nettverk som til slutt vil leve av seg selv. Være entreprenør.

 

Det er det samme som selskapet også kommuniserer ut til oss.

 

Det er det samme jeg kommuniserer til de menneskene jeg involverer.

 

Jeg ser derfor ikke hva i dette som du/dere mener burde være ulovlig.

 

Tak for meg for denne gang…;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakkar iallfall som ein businessmann (falsk dog). Kom tilbake igjen i diskusjonen når du er vellykka og har nådd dine ultimate mål då. Når du tener fleire hundre tusen og millionar i året. Eg veddar skjorta mi på at du aldri kjem så langt. Om du gjer det er det uansett på bekostning av alle taparane under deg.

 

Skaff deg prinsipp om etikk og rettferdighet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt strengt. Én ting er at noen nuskin-selgere velger å gå frem på den måten - å pitche en bli rik rask idé - til venner og kjente/ukjente. Men osmano er ærlig med at det er arbeid som må gjøres, vel, da er han i mine øyne rettferdig og etisk.

Om folk vet hva de går inn i, så er det greit.

 

Jeg er forsåvidt også veldig spent på om han greier å tjene penger på det til slutt!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt strengt. Én ting er at noen nuskin-selgere velger å gå frem på den måten - å pitche en bli rik rask idé - til venner og kjente/ukjente. Men osmano er ærlig med at det er arbeid som må gjøres, vel, da er han i mine øyne rettferdig og etisk.

Om folk vet hva de går inn i, så er det greit.

 

Jeg er forsåvidt også veldig spent på om han greier å tjene penger på det til slutt! :)

 

Tja, viss du som mange andre i Norge og Skandinavia velger å vere naiv så skal du få lov til det. Det blir ikkje meir etisk rett sjølv om ein går fram på ein forsiktig måte og lar alle val til sjuande og sist bli den potensielle distributøren sitt val. Det blir igrunn berre endå meir uetisk, ved å virka venleg og snill, men framleis påstå at her må ein jobbe, og det er ditt val. Sanninga er at ein blir alltid påvirka av andre, og her trenger folk seg inn på andre på ein slu måte.

 

Eg antar at du er ein av dei som har høyrd litt om konseptet av vener men synest det ikkje er noko for deg, sjølv om du eigentleg ser at systemet fungerar og dermed legg det ifrå deg utan å tileigne deg kunnskap om kva det verkjeleg går ut på?

Lenke til kommentar

Jeg ble bedt med på et møte av et vennepar av meg. De ville ikke fortelle meg hva møtet gikk ut på.

Når jeg kom dit ble jeg møtt av en presentasjon som lovet mer fritid, masse penger og nye venner.

"Man kan enten posisjonere seg, eller stå utenfor når ny teknologi kommer på markedet".

Det var snakk om anti-aldring, at ingen lenger skulle være overvektige osv.

 

De menneskene jeg snakket med virket ekkelt interessert i å ha meg med.

 

Jeg har ikke troen på produktene og teknologien Nuskin kommer med. Ikke før jeg får et bevis i hånda fra en troverdig kilde. Ikke har jeg noen interesse av såpe- og pleieprodukter generellt heller. Og til sist har jeg ikke samvittigheten til å selge mine studentvenner, familie, eller øvrige venner et opplegg de må betale 7000 kroner for å være med på. Det er mye penger, og jeg vil ikke være den personen som setter mine venner i en situasjon der jeg får dårlig samvittighet for å få de med, mens de får dårlig samvittighet for å si nei.

 

Mitt vennepar, de som tok meg med på introduksjonen, har vært med i et halv år nå. De er klokkeklare på at de har ståltro på opplegget og produktene. Om de greier å bli rike på det unner jeg dem det.

 

Du trenger ikke kalle meg naiv, for det er jeg ikke.

Men om osmano legger frem opplegget akkurat som det er, får de han snakker med sin egen mulighet til å vurdere om opplegget er noe for dem eller ikke, med god informasjon til å hjelpe på avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Fornuftig post. Viser at du har tatt eit standpunkt. Å kalle deg naiv var påståelig og unødvendig, beklagar det.

 

No framstår du som meir konservativ og skeptisk, noko eg må sei at eg har sansen for. Viss du har bestemt deg for at dette ikkje er noko for deg, ville eg ha latt det ligge, sjølv om du skulle vere nysjerrig. Ser ut som du har forstått kva det går ut på ut frå persepsjon om kva som må til for å bli vellykka innan Nu Skin. Eg har den siste tida lest ALT for mykje om dette tema, og nærmast blitt avhengig av det. Dess meir ein lærer om det, dess meir finner ein ut av alt ein ikkje kan.

 

Eg er meir for å dyrke eigne interesser ut frå kva ein har lyst å drive med.

Lenke til kommentar

Akkurat dette jeg syntes er så uetisk. Enkelte selgere/partnere/hva-man-blir-kalt har noen relativt sleipe måter å hente inn nye partnere på, som egentlig i bunn og grunn, går ut på å lokke nye inn og love gull og glitter til dem. Samtidig er det samvittigshetsproblematikk her også, da man belaster sitt personlige nettverk.

 

Nei, dette pyramidegreiene er bare noe tull. Håper det blir en strengere lov på dette snart, for disse pyramidene må rives ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Det etiske er det som avgjer mest for min del óg. Eg vil gjerne at vener og familie skal vere akkurat det, og ikkje vere mine arbeidskollegaer.

 

Håpar også som du at det skjer ei lovendring. Men det er nok ikkje så enkelt som så. Sidan dette er eit 60 år gamalt konsept har det bygd seg opp og er i dag veldig sterkt. Ein av grunnleggarane av Nu Skin har tidlegare vore advokat og har utdanningsbakgrunn innan det feltet. Gjer det truleg lettare å vinne rettsaker.

Lenke til kommentar

Ser nok ut til at det beste er å opplyse folk om at dette er ikke en bærekraftig forretningsmodell, ei etisk. Det jeg ihvertfall prøver med en gang noen begynner å dra opp en pyramide fra lommen. Dog er det vanskelig, for de er jo hjernevasket som om de skulle vært religiøse, men noen har jeg da klart å dra ned på bakken igjen. Man kan tjene penger - ja absolutt, men på bekostning av nettverksbelastning og eller et liv som en typisk selger. Dvs prakke på folk noe de ikke egentlig trenger, og gjerne produkter som ikke engang fungerer.

 

Jeg sier det igjen, og siterer også signaturen din Zapticon: "Om det er for godt til å være sant, er det som regel det." Ber om at folk prøver å "tenke sjæl", har sunt vett, og ikke tro på hva en selger sier. "Denne sjokoladen blir du tynn av!". "Denne kremen gjør huden din rynkefri!". "Denne kaffen kan du slanke deg med!". osvosv..

 

Nesten så jeg har lyst til å skrive bacheloroppgave i dette emnet, hadde vært meget interessant.

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var helt utrolig hvor de skrøyt av produktene Nu Skin selger når jeg var på møtet.

Vist disse anti-age tingene virkelig hadde fungert, og det var bevis på dette. Da hadde vi nokk hørt det over alt i Media.

 

Unnskyldninga til han som holdt møte var at Nu Skin ikke vil bruke penger på markedsføring som TV reklamer osv. For det var vist så kostbart. De ville bruke oss som "kjøper oss inn" som reklame. Bullshit!!

 

Glad jeg holdt meg langt unna dette. Mange av kompisene min kjøpte denne start pakken til 7k. Ingen av de tjener noe som helst enda. Det er kun av de som har muligheten, for han har fått med seg alle de andre. Nå er det ikke flere her i bygda som er interessert, så da er alle de andre fucked og kastet rett og slett bort 7000kr på noe dritt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med den 7000-kroners pakken er at den blir ein pangstart for "businessen". For å kvalisifere seg til Executive må ein ha 4500 PSV på 3 månader, og kjøper ein startpakken får ein 1000 PSV "gratis". Det er ikkje pålagt, men trur nok at dei aller fleste gjer det ut frå overbevisning frå sin sponsor.

 

Interessant å fundere på bacheloroppgåve. Kanskje det er nokon som har skrive om dette? Når det kjem til opplysing er eg óg veldig for å gå for det, men der og må ein passe seg for ikkje å bli for påståelig og påtrengande. Kan bli uetisk det og. Har ei venninne som var med ein månad eller to (slutta no). Det var vanskelig å snakke om tema. Ho tapte 7000, så det ligg nok litt skjult skam der.

 

Ein enkel og grei måte å informere på er å sende til 5 tilfeldige vener på facebook og be dei sende vidare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...