Gå til innhold

Apple kan bli saksøkt for iPhone 5


Anbefalte innlegg

Apple er flinke til å gjøre om eksisterende teknologi og gjøre den "bedre", og de har vært ekstremt flinke til å få ut enheter på et tidspunkt markedet er klart for det.

Pads har vært prøvd i ymse former flere ganger før, men ikke lyktes, mye pga teknologien ikke har vært bra nok. Nå har ikke apple utviklet noe av denne teknologien som har gjort den til en best selger, men flinke på software og pr er dem.

 

På en måte håper jeg de går på en smell, og da kanskje får gjort noe med patentene i usa, da de er ganske på tryne. Da man kan hate apple for å utnytte systemet i usa (og ymse andre land), men det er engang sånn at systemet det er noe feil med.

 

Denne er litt fin å reflektere over.

 

http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan forstå ideen om at Apple fekk ut produkter som markedet ønsker, og at markedet har forandra seg mykje som eit resultat. Dei har absolutt klart å samla eksisterende teknologi på ein veldig solid måte.

 

Men det er veldig mange som ser ut til å ha veldig... interessante syn på kva Apple har og ikkje har gjort. Det er i hovedsak derfor eg spør kva bidrag du egentlig meiner dei har gjort.

Lenke til kommentar

lain: Med et slikt utgangspunkt som du legger opp til kan man like gjerne si at alt som er utviklet de siste 40 årene har gått ut på "å gjøre om eksisterende teknologi og gjøre den "bedre"". Meningsløst, ja...

Jeg nevnte tidligere forsøk på tablets, som først og fremst feilet pga. feil valg av teknologi. Nå har faktisk Apple stått for utviklingen av sine iPads, der de bl.a har designet deres egne A4 og A5 SoC, samt hovedkort og andre komponenter. Noe er så klart standardkomponenter som Apple har valgt ut, mens andre deler er utviklet/produsert av/for Apple. Apple har faktisk en del hardarpatenter som de har utviklet selv, på alt fra skjermteknologi til LTE, de har bare ikke fabrikker som produserer komponenter, slik at andre får gjøre det for Apple.

Flinke på software er Apple, det har du rett i. Og firmware. Og hardware. Og design. Og til å sette sammen verdikjeder, og til å bygge økosystem, som gjør produktene deres mer komplette og mer brukbare enn det noen av konkurrentene er i nærheten av å oppnå hver for seg.

 

Apple-hatere er noen merkelige dyr! Så mye innsats, for så lett gjennomskuelig FUD, svada og løgner. Ingen andre gidder vel å sette seg ned for å lage slike videoer, men man kunne jo enkelt nok ha liret av seg 20 minutter med tilsvarende tåpeligheter om f.eks Dell, Lenovo, Samsung eller HTC. Jeg mener, grunnlaget for moderne mobiltelefoni ble som kjent oppfunnet ved SINTEF i Norge på 80-tallet, alt som har kommet etter har jo bare handlet om "å gjøre om eksisterende teknologi og gjøre den "bedre""....

Videoen har jeg dessverre sett deler av før, og orker ikke å kaste bort 20 minutter på det våset. Husker bl.a løgnen deres om FireWire, som faktisk er en Apple-oppfinnelse, og etter en slik mega-løgn blir det liksom uinteressant å se mere. Andre har i årenes løp har vært med på også den teknologien bedre etter at Apple valgte å gjøre FireWire til en IEEE-standard, men det er uten tvil Apples oppfinnelse.

http://www.1394ta.or...IsFireWire.html

(Thunderbolt har Apple imidlertid bare deler av æren for, der har Intel stått for den tyngste FoU-innsatsen.)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kan forstå ideen om at Apple fekk ut produkter som markedet ønsker, og at markedet har forandra seg mykje som eit resultat. Dei har absolutt klart å samla eksisterende teknologi på ein veldig solid måte.

Idéen er at Apple Apple i stor grad skapte nye marked eller markedssegment, gjennom å utvikle produkt som markedet selv ikke visste at de ønsket, på måter som ingen så for seg. Dette gjorde de også ved å utvikle komponenter, eller initiere utvikling av komponenter i tett samarbeid med produsenter. Mobiltelefonskjermer med kapasitiv multitouch, laget av Gorillaglass, det eksisterte ganske enkelt ikke før Apple lanserte med iPhone. Uten Apples idéer og direkte medvirkning hadde Corning Gorillaglass kanskje aldri sett dagens lys. Kombinert med Apples lange erfaring og utvikling av kapasitiv touch-teknologi, helt fra de lagde verdens første laptopmaskin med innebygget touch-pad, fikk man den unike iPhone skjermen, med en presis multitouch-teknologi som det tok konkurrentene flere år å matche. "Eksisterende teknologi"? Tydeligvis ikke for andre enn Apple, på det tidspunktet, takket være innovasjonen som lå i den eksklusive teknologien Apple lanserte.

 

Men det er veldig mange som ser ut til å ha veldig... interessante syn på kva Apple har og ikkje har gjort. Det er i hovedsak derfor eg spør kva bidrag du egentlig meiner dei har gjort.

Det er nok heller veldig mange som har "interessante" forestillinger om hva folk mener om dette, og vi ser også en del merkelige forsøk på å redusere Apple til nivået til f.eks Dell når det gjelder innovasjon - noe som selvsagt er helt absurd når man ser hvordan Apple stadig har ledet an i utviklingen gjennom store deler av sin lange historie. Men nå skal jeg ikke argumentere mot stråmenn her, for så langt har ikke du gått. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, ein positiv og konstruktiv holdning er ein ting, men det pleier ikkje akkurat å være kva ein ser fans er. Opplevelsen min er i hovedsak at fans av noko som helst er heller rene misjonærene, og då med ingen positive konnotasjoner lagt på det uttrykket.

 

Personlig klarte eg ikkje å takle Apple produkter av diverse grunner, så eg bruker ikkje ein einaste iDings. Dette er på ingen måte problematisk i min personlige og teknologiske kvardag, men føler at både "haters" og "fans" er enormt stressende grupper å ha rundt seg.

Lenke til kommentar

Nja, ein positiv og konstruktiv holdning er ein ting, men det pleier ikkje akkurat å være kva ein ser fans er. Opplevelsen min er i hovedsak at fans av noko som helst er heller rene misjonærene, og då med ingen positive konnotasjoner lagt på det uttrykket.

 

Personlig klarte eg ikkje å takle Apple produkter av diverse grunner, så eg bruker ikkje ein einaste iDings. Dette er på ingen måte problematisk i min personlige og teknologiske kvardag, men føler at både "haters" og "fans" er enormt stressende grupper å ha rundt seg.

Opplevelsen din ser ut til å passe meget godt. En del her inne skal jo selges os'et/mobilen sin for en hver pris. Oppretting av tråder som skal belære andre hvorfor x er bedre enn y. Oppretting av flere brukere for å gi det selv en støttende skulder.

Lenke til kommentar

Begynner å se at flere å flere går vekk fra iOS. Diverse jenter fra klassen går f.eks med Galaxy SIII istedet for Iphone nå.. ( Det er faktisk et veldig godt eksempel, så shut up ) Det begynner å bli mer "mainstream" med Android.. Er det bare jeg som ser dette?

Dette er også bare naturlig blant ungdom spesielt mener jeg. Hva som er populært går i bølgedaler.

Så nå kan snart de som kjøpte android mobiler fordi ios telefoner var så mainstream, snart kjøpe iPhone :p

Lenke til kommentar

Begynner å se at flere å flere går vekk fra iOS. Diverse jenter fra klassen går f.eks med Galaxy SIII istedet for Iphone nå.. ( Det er faktisk et veldig godt eksempel, så shut up ) Det begynner å bli mer "mainstream" med Android.. Er det bare jeg som ser dette?

Neida, det forundrer ikke at en del fjortisjenter velger Galaxy S III når man ser det feminine designet og fargevalgene Samsung har lagt seg på, med hvite, blålilla eller røde versjoner tilgjengelig her i landet.

Android har vært mainstream en god stund...såpass lenge, og såpass kjedelig har det blitt, at jeg vet om mer enn 80 år gamle damer med Android-telefoner... :p

 

For øvrig ser jeg liten grunn til at Apple skal gjøre radikale endringer på designet til iPhone bare for endringens del. Apple har alltid vært flinkere enn de andre til å utvikle et godt design som de holder seg til og videreutvikler gradvis så lenge det er hensiktsmessig. Derfor ser Macen jeg skriver dette på ikke så veldig forskjellig ut i forhold til en 10 år gammel tilsvarende modell fra Apple, og man kjenner igjen det typiske Apple-designet, på samme måte som man kjenner igjen en Mercedes på lang vei. Dette er selvsagt en viktig del av Apples merkevarebygging, og åpenbart også noe av grunnen til at de er noe "følsomme" når det gjelder plagiering av deres design og signatur.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

For øvrig ser jeg liten grunn til at Apple skal gjøre radikale endringer på designet til iPhone bare for endringens del. Apple har alltid vært flinkere enn de andre til å utvikle et godt design som de holder seg til og videreutvikler gradvis så lenge det er hensiktsmessig.

 

Problemet til mange her er at dere tror at et design på en telefon eller et OS alltid vil være bra så lenge det har vært bra. Dette er fullstendig feil. At noe har vært bra og alltid vil være bra = pisspreik. Dette argumentet bruker dere bare for å snakke godt om Apple og gjøre damage control.

 

Designene på iPhone 4S og forøvrig iPhone 5 er kjedelig og oppbrukt. Både iPhone og iOS trenger en skikkelig renovering (overhaling) om Apple skal klare å holde på sine brukere.

 

Man ser jo at Apple faktisk ikke klarer å holde på sine kunder lengere med at markedsandelen til Apple går ned på vedensbasisen.

 

Hadde Apple utviklet en Volvo Amazon f.eks, så hadde vel alle brukt en likens bil i dag også. Så du tar vel pointet på at ting forandrer seg med tiden. Apple er bare late og bruker 0 kroner på å utvikle ny design.

 

Jeg vil heller si at Apple burde gjøre STORE forandringer før det er for sent.

 

EDIT: Samsung Galaxy S III er jo et godt eksempel på at man kan forandre på design og fortsatt selge som faen. Apple, du har noe å lære av Samsung.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

lain: Med et slikt utgangspunkt som du legger opp til kan man like gjerne si at alt som er utviklet de siste 40 årene har gått ut på "å gjøre om eksisterende teknologi og gjøre den "bedre"". Meningsløst, ja...

Jeg nevnte tidligere forsøk på tablets, som først og fremst feilet pga. feil valg av teknologi. Nå har faktisk Apple stått for utviklingen av sine iPads, der de bl.a har designet deres egne A4 og A5 SoC, samt hovedkort og andre komponenter. Noe er så klart standardkomponenter som Apple har valgt ut, mens andre deler er utviklet/produsert av/for Apple. Apple har faktisk en del hardarpatenter som de har utviklet selv, på alt fra skjermteknologi til LTE, de har bare ikke fabrikker som produserer komponenter, slik at andre får gjøre det for Apple.

Flinke på software er Apple, det har du rett i. Og firmware. Og hardware. Og design. Og til å sette sammen verdikjeder, og til å bygge økosystem, som gjør produktene deres mer komplette og mer brukbare enn det noen av konkurrentene er i nærheten av å oppnå hver for seg.

 

Apple-hatere er noen merkelige dyr! Så mye innsats, for så lett gjennomskuelig FUD, svada og løgner. Ingen andre gidder vel å sette seg ned for å lage slike videoer, men man kunne jo enkelt nok ha liret av seg 20 minutter med tilsvarende tåpeligheter om f.eks Dell, Lenovo, Samsung eller HTC. Jeg mener, grunnlaget for moderne mobiltelefoni ble som kjent oppfunnet ved SINTEF i Norge på 80-tallet, alt som har kommet etter har jo bare handlet om "å gjøre om eksisterende teknologi og gjøre den "bedre""....

Videoen har jeg dessverre sett deler av før, og orker ikke å kaste bort 20 minutter på det våset. Husker bl.a løgnen deres om FireWire, som faktisk er en Apple-oppfinnelse, og etter en slik mega-løgn blir det liksom uinteressant å se mere. Andre har i årenes løp har vært med på også den teknologien bedre etter at Apple valgte å gjøre FireWire til en IEEE-standard, men det er uten tvil Apples oppfinnelse.

http://www.1394ta.or...IsFireWire.html

(Thunderbolt har Apple imidlertid bare deler av æren for, der har Intel stått for den tyngste FoU-innsatsen.)

 

Så du fant en feil med den, gratulerer. Poenget er at de har hyrt inn andre til å gjøre jobben for seg eller "stjålet" ideer av andre, som Jobs selv var veldig stolt av.

 

Og det finnes nok av nyvinninger som er faktisk nye "oppfinnelser".

Men skjønner det er hardt for deg å innse at de ikke har kjørt noen stor form for RoD og funnet på ting selv.

 

Snakker om å gå i full defense mode.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...