Gå til innhold

Skal terror og narkotika gi deg rett til å bestemme middagen i norske fengsler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det måtte være en venstrepolitikkere -.-

 

Diskriminering er galt, selv om det er for å gi en gode, og det er vanlig i fengsler å tilberede alternativt til de som har spesielle behov, (allergier, religion, vegetarianere), for det er de pålagt, derimot er halalkjøtt sinnsykt dyrt så da må man øke matbudsjettene i fengslene...

 

-frank

Lenke til kommentar

det er vanlig i fengsler å tilberede alternativt til de som har spesielle behov, (allergier, religion, vegetarianere), for det er de pålagt, derimot er halalkjøtt sinnsykt dyrt så da må man øke matbudsjettene i fengslene...

 

 

Er du sikker på at halal-kjøtt (som jeg viste på forrige side, hvori slaktemetode er som all annet norsk slakt) er spesiellt dyrere, enn å levere dedikert vegetarianer-kost som du synes er greit?

Lenke til kommentar

Sukk... Og hvor skal vi sende nordlendingene som drar sørover og begår kriminelle handlinger?

Hmm, man kunne da bygge en 65km skillevegg litt nord for Namsos slik at de uønskede hordene av barbarer fra nord ikke kom seg inn i det ordentlige Norge?

the_wall.jpg

 

De har tross alt vært hedenske bråkmakere siden Tore Hunds dager, så siviliserte Nordmenn blir det vel aldri av dem.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tore_Hund

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er vanlig i fengsler å tilberede alternativt til de som har spesielle behov, (allergier, religion, vegetarianere), for det er de pålagt, derimot er halalkjøtt sinnsykt dyrt så da må man øke matbudsjettene i fengslene...

 

 

Er du sikker på at halal-kjøtt (som jeg viste på forrige side, hvori slaktemetode er som all annet norsk slakt) er spesiellt dyrere, enn å levere dedikert vegetarianer-kost som du synes er greit?

Vegetarianer-kost i et fengsel er gjerne at man får ekstra grønnsaker, eller får saus uten kjøtt men med bønner istede. I fengsler i Norge er det somregel billigprodukter, (first price for det meste). I fengsler så er det de insatte som gjør 95% av matlagingen og derfor er det kun råvarenes pris det er evt. snakk om. Og dyr slaktet slik muslimene krever resulterer i ca. 1/3 høyere kilopris for kjøtt.

 

En annen bit av dette er at fengselsmat som all annen institusjonsmat her til lands er hva man kaller "husmannskost", og halahl er ikke akkurat innunder denne definisjonen...

 

-frank

Lenke til kommentar

Sukk... Og hvor skal vi sende nordlendingene som drar sørover og begår kriminelle handlinger?

Hmm, man kunne da bygge en 65km skillevegg litt nord for Namsos slik at de uønskede hordene av barbarer fra nord ikke kom seg inn i det ordentlige Norge?

the_wall.jpg

 

De har tross alt vært hedenske bråkmakere siden Tore Hunds dager, så siviliserte Nordmenn blir det vel aldri av dem.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tore_Hund

 

Jeg antar du er ironisk, men jeg skulle tro du var fan av Tore Hund. Han kjempet jo mot kristningen av landet, og forsvarte riket sitt mot Olav Haraldsson, som ikke akkurat kommer heldig ut av mer moderne historieanalyse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sukk... Og hvor skal vi sende nordlendingene som drar sørover og begår kriminelle handlinger? Hva med øst-Oslofolka som blir tatt for innbrudd på Oslo Vest?

 

Og hvor mange nordlendinger er det som krever halalmat i fengselet? Har du tall på dette kanskje?

 

*Woosh*

 

Jeg tar det som et nei. Du er bare ute etter å trolle altså.

Lenke til kommentar

Sukk... Og hvor skal vi sende nordlendingene som drar sørover og begår kriminelle handlinger? Hva med øst-Oslofolka som blir tatt for innbrudd på Oslo Vest?

 

Og hvor mange nordlendinger er det som krever halalmat i fengselet? Har du tall på dette kanskje?

 

*Woosh*

 

Jeg tar det som et nei. Du er bare ute etter å trolle altså.

 

Du kan tolke det som du vil, lille venn. ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å tilby halalkjøtt i fengsel, selv om jeg hater narkosmuglere. Personer i fengsel har rettigheter de og, og det å spise halalkjøtt går under religionsfrihet.
Religionsfrihet og retten til å at andre legger forholdene til rette for din religion er to veldig forskjellige ting. Slik jeg ser det har man ikke rett til å påberope seg at andre aktivt gjør noe for å tilfredstille vilkårlige religiøse regler. Dersom man skal ha et alternativt til det alle de andre fangene får (noe jeg i utgangspunktet er mot, det skal jo være et fengsel) så kan de spise grønnsaker.

Jeg synes ikke det er så voldsomt mye stress å putte opp en vegg i kjøkkenet og lage en alternativ dør. Voila, der har du splittet opp kjøkkenet og kan nå lage grisefrimat.

Lenke til kommentar

Det blir jo sikkert godt mottatt av sikhene som har religiøst forbud mot å spise halal fordi dyrene blir torturert under slakt. Vi kan jo forvente oss anmeldelse på kryss og tvers her!

 

Nei vi kan ikke det.

 

Vet ikke om du kverulerer eller er generellt uopplyst, men utrolig at enkelte enda ikke har fått med seg at all slakt i Norge inkl. halal, blir bedøvet føre slakt, iht. dyrevernloven.

 

Tror du sikhene har unntak for norsk halal? For sikher er halal haram for å si det på den måten. Halal-kjøtt handler ikke bare om en velsignelse. Har norsk slaktetradisjon alltid vært i tråd med islam eller har de omgjort all slakting til islamsk tradisjon?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er så voldsomt mye stress å putte opp en vegg i kjøkkenet og lage en alternativ dør. Voila, der har du splittet opp kjøkkenet og kan nå lage grisefrimat.

Helt til noen kommer som bare kan ha mat fra kjøkken med grønne vegger. Og så er det noen som bare kan ha mat fra ovale kjøkken uten hjørner. Og listen er lang over religiøse særkrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å tilby halalkjøtt i fengsel, selv om jeg hater narkosmuglere. Personer i fengsel har rettigheter de og, og det å spise halalkjøtt går under religionsfrihet.
Religionsfrihet og retten til å at andre legger forholdene til rette for din religion er to veldig forskjellige ting. Slik jeg ser det har man ikke rett til å påberope seg at andre aktivt gjør noe for å tilfredstille vilkårlige religiøse regler. Dersom man skal ha et alternativt til det alle de andre fangene får (noe jeg i utgangspunktet er mot, det skal jo være et fengsel) så kan de spise grønnsaker.

Jeg synes ikke det er så voldsomt mye stress å putte opp en vegg i kjøkkenet og lage en alternativ dør. Voila, der har du splittet opp kjøkkenet og kan nå lage grisefrimat.

Vel, hvis du synes det er greit å gjøre på frivillig basis (som inkluderer å betale for byggematerialene og ikke minst dupliseringen av alt kjøkkenutstyret) i tillegg til å sponse ekstrakostnaden med å ha to forskjellige kjøttserveringer, så er du hjertelig velkommen. Ut over dette spiller det liten rolle hva du synes er stressende fordi med mindre du gjør all jobben og betaler alle kostnadene så handler det ikke bare om deg.

 

Hele poenget med innlegget mitt er at ingen har anledning til å kreve at andre oppfyller deres religiøse behov og preferanser.

Endret av Turgon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er så voldsomt mye stress å putte opp en vegg i kjøkkenet og lage en alternativ dør. Voila, der har du splittet opp kjøkkenet og kan nå lage grisefrimat.

Helt til noen kommer som bare kan ha mat fra kjøkken med grønne vegger. Og så er det noen som bare kan ha mat fra ovale kjøkken uten hjørner. Og listen er lang over religiøse særkrav.

Det er ingen i norske fengsler som har noe sånt som en del av sin religions regler og det kommer det heller ikke til å være utenom fjompenisser som finner på en masse tull kun for å være plagsom, noe som det selvfølgelig ikke er nødvendig å ta høyde for. Kom tilbake når du er klar til å argumentere som en voksen person.

 

 

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å tilby halalkjøtt i fengsel, selv om jeg hater narkosmuglere. Personer i fengsel har rettigheter de og, og det å spise halalkjøtt går under religionsfrihet.
Religionsfrihet og retten til å at andre legger forholdene til rette for din religion er to veldig forskjellige ting. Slik jeg ser det har man ikke rett til å påberope seg at andre aktivt gjør noe for å tilfredstille vilkårlige religiøse regler. Dersom man skal ha et alternativt til det alle de andre fangene får (noe jeg i utgangspunktet er mot, det skal jo være et fengsel) så kan de spise grønnsaker.

Jeg synes ikke det er så voldsomt mye stress å putte opp en vegg i kjøkkenet og lage en alternativ dør. Voila, der har du splittet opp kjøkkenet og kan nå lage grisefrimat.

Vel, hvis du synes det er greit å gjøre på frivillig basis (som inkluderer å betale for byggematerialene og ikke minst dupliseringen av alt kjøkkenutstyret) i tillegg til å sponse ekstrakostnaden med å ha to forskjellige kjøttserveringer, så er du hjertelig velkommen. Ut over dette spiller det liten rolle hva du synes er stressende fordi med mindre du gjør all jobben og betaler alle kostnadene så handler det ikke bare om deg.

Hele poenget med innlegget mitt er at ingen har anledning til å kreve at andre oppfyller deres religiøse behov og preferanser.

Det er snakk om et kjøkken i et fengsel. Er ikke som om det er mangel på arbeidskraft, de det gjelder har sikkert ikke et problem med å mure litt. Det er heller ikke som om kostnaden av ikke-svin versus svin er relevant, folkene i fengselet får ikke akkurat servert svin hver eneste dag, det aktuelle problemet er at det av og til blir det og da er ikke kjøkkenet "rent" ifølge de aktuelle religionenes regler. Og jo, de som ikke er fri til å lage sin egen mat i sitt eget kjøkken har anledning til å kreve at andre oppfyller deres religiøse behov. Når staten Norge tar på seg det ansvaret å holde noen fengslet fremfor å bare deportere kriminelle er dette en del av ansvaret vi tar på oss.

Lenke til kommentar

Har norsk slaktetradisjon alltid vært i tråd med islam eller har de omgjort all slakting til islamsk tradisjon?

 

Ja norsk slakting har faktisk "vært i tråd med islam" helt siden v Lov av 21. Juni 1929 om avliving av husdyr og tamrein ble innført.

 

Det er kun Norge og 2-3 andre land som krever bedøvelse, mens resten av europa aldri har innført noe slikt krav opp gjennom historien.

 

Forøvrig mener jeg å huske å ha lest at den var Senterpartiet (SP) i sin tid som ivret mest for å forby tradisjonelll avblødning ved slakt. Visstnok for å gjøre livet surt for den jødiske minoriteten her i landet (kosher kjøtt) Og til dags dato må jøder i Norge bestille kjøtt fra europa, siden de (ifølge religionen) ikke kan være like fleksible som muslimer med å godta bedøvelse.

 

Ikke uventet er det FRP som har overtatt "den rollen i smålighet" som SP hadde, men nå mot muslimene. Men man får jo lang nese når regelverket alt er på plass:

 

Svar på skriftlig spørsmål nr. 1139 fra representanten Harald T Nesvik -

Regler for halal-slakting i Norge

 

http://www.regjering...1139_050411.pdf

 

Mattilsynet: også halal-dyr må bedøves før slakting

 

Så selve slaktemetoden er altså ikke noe issue, det burde vel være oppklart en gang for alle.

 

Men hvorvidt man har krav på halalkjøtt i fengsel kan jo diskuteres. Endel muslimer nøyer seg vel med fisken som serveres. Men at en evt. velsignelse & bønn for flokken av slaktedyr liksom skal få kiloprisen 1/3 høyere synes jeg høres rart ut. Tror ikke velsignelsen har egen post på fakturaen for å si det sånn.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...