Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å argumentere for piratkopiering er helt absurd. Uansett om noen skylder på lavt tilbud og hva mer vil det alltid være galt, så vær så snill og ikke prøv å rettferdiggjøre det. Det blir bare så dumt.

Du må nesten argumentere litt bedre enn som så. Å si at noe er "helt absurd" holder ikke. Det er heller det som blir dumt.

 

Å si at piratkopiering alltid vil være galt er også en veldig bastant påstand. Bare se på tidligere paradigmeskifter i historien.

 

Det som er absurd her er at man risikerer å bli dømt til å betale 650 milliarder dollar for å gjøre noe som hele verden gjør til daglig.

 

http://www.aftenpost...st-6975225.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du er for piratkopiering, synes du vel også det er greit med folk som sniker seg inn på fotballkamper, kinoer, konserter ol.? Det er jo ikke noe eierne taper på, men likevel er det ikke noe folk gjør. Hvorfor skal egentlig piratkopiering være så mye mer akseptert?

At noen blir misfornøyde når deres verk blir piratkopiert har jeg stor forståelse for, da dette alltid fører til tapt betalingpotensiale.

 

Det er sant at noen som laster ned som en slags demo, men denne andelen er uansett svært liten. Jeg mener også at dette blir galt, siden det finnes en hel drøss av demonstrasjonsmuligheter der ute. Bare ta spilldemoer og trailere som eksempler.

 

Boten mannen fikk er riktignok en latterlig høy sum for piratkopiering, men det gjør det ikke mindre galt av den grunn. Det at du også sier "... for å gjøre noe som hele verden gjør til daglig" underbygger bare min mistanke om at piratkopiering har blitt anerkjent på grunn av "at alle gjør det" og at det er lite risikofylt. Noe som igjen tyder på at det med liten sannsynlighet er noen etisk god begrunnelse bak det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein veldig umiddelbar forskjell er jo at eksemplene dine er engangs-produkter, mens piratkopiering går ut på kopier. Utover det er det veldig vanskelig å bedømme om det faktiskt er tapt inntekt, med mindre mengden som snek seg inn er spesielt stort hodebry for arrangørene.

 

Det er like lite "rett" å gjøre det, men det er også forståelig om bakgrunnen er mykje den samme: Dårlig eller ingen tilgjengelighet, spesielt om det er kombinert med ein usaklig høg pris.

 

Utenom det er det ubegrunnede påstander du kaster omkring; korleis veit du at andelen som har som "demo" er "svært liten"? Hvilken bakgrunn har du til å kunne påstå det som ein form for faktum?

 

Trailere og spilldemoer er ekstremt misvisende fra endelig produkt, og det bør vel dei fleste som er med i dagens verden ha fått med seg.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Rule 2, bare idioter tror noe som alle som har mer teknisk innsikt enn bestemora di vet om holdes hemmlig :)

 

AtW

Ja, for ingen har noensinne hørt om usenet. Bortimot alt av innhold på TPB kommer egentlig fra usenet.

 

En gammel meme bør ikke tas så seriøst :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Det som er tragisk er folk som skal prøve å "forsvare" sin piratkopiering med ulike argument om at det ikkje er direkte tyveri eller at det ikkje rammer nokon. Godta at du er ein tyv, godta at du bryter lova, og lev vidare.

Kopiering =/= tyveri

 

Hvorfor diskuterer vi etikken bak piratkopiering, tråden handler om overvåkning av privatpersoner.

Endret av pij3
Lenke til kommentar

Har lenge tenkt på å betale for VPN. Dette øker motivasjonen. Noen som vet mer om det og kan bekrefet eller avkrefte at VPN-tenestene funker slik de sier?

 

 

VPN vil kryptere og skjule din IP så det bør kunne brukes.

Men hva vet du om det selskapet som tilbyr VPN egentlig?

 

VPN as a service blir stadig mer populært men i ytterste konsekvens så skal man ikke se bort ifra at den du kjøper en slik tjeneste fra logger all din trafikk og kanskje vidreselger all data de samler. Eller ennå verre kanskje plukker opp dine passord eller gjør andre lumkse ting.

 

Kanskje er akkurat den tilbyderen av VPN du kjøper dine tjenester av et skalkeskjul for underholdningsbransjen? Eller kanskje de selger informasjon om deg til underholdningsbransjen eller blir tvunget av retten til å utlevere data om deg og din nettbruk.

 

Mener ikke å fremstå paranoid men skal du virkelig konsumere underholdning gratis så er kanskje usenet veien å gå?

Lenke til kommentar

Ser de to betydelige forskjellene som blir listet opp her, men jeg setter opp et tenkt scenario:

Du har tatt en utdanning innen data og lært deg å programmere, får en lys idé, starter et lite firma og produserer et genialt lite dataprogram.

Produktet lanseres, og blir godt mottatt. Etter noen måneder har 10.000 kjøpt programmet.

 

Samtidig viser det seg at like mange har lastet ned en piratkopi fra TPB, og bruker softwaren som du har brukt tid, penger og energi på, uten at de betaler for seg.

 

Tenker du da at...

1. Det gjør ikke meg noe at de har en KOPI så lenge min original ikke er forringet?

2. De 10.000 som IKKE har betalt for produktet ditt ville nok heller aldri gjort det?

 

Eller ergrer du deg over tapte salgsinntekter som kunne latt deg ansette flere og tilegne firmaet mer kompetanse slik at det kan komme seg frem i bransjen?

 

 

Det er altfor stor fokus på det negative ved fildeling.

Om jeg var en artist som hadde skrevet en låt og laget knakende god musikk ville jeg blitt smigret om det var utstrakt fildeling av mitt materiale.

Tenk for en markedsføringsverdi. Og det ville igjen bety at flere mennesker ville fått mulighet til å bli kjent med meg som musiker og dramatisk økt sjansene for at mine konserter ville bli utsolgt. Hvorfor? Jo for at mange mennesker har blitt kjent med mitt verk gjennom illegal nedlastning.

 

Surt for platebransjen isolert sett, men den gratis reklamen skal en ikke undervurdere uansett. Og til syvende og sist skal en ikke se bort ifra at også salget av musikken min øker i stor grad hjulpet av illegale kopier av mitt åndsverk.

 

Samme kan man si om spill, programvare etc.

Illegale kopier har en stor og reell verdi for selskapene som utvikler.

Jo flere mennesker som lærer seg mine programmer og spiller mine spill jo større sjanse for at det bidrar positivt til salget gjennom legale kanaler.

 

Om jeg lager prgramvare som er bedre en photoshop feks, og få kjøper men mange bruker uten lisens så vil det være et gode for meg som utvikler. Jo flere unge mennesker som lærer seg min programvare jo større sjanse er det for at disse menneskene vil forlange å få lisens på min software når de kommer ut i lønnet arbeid.

 

Jeg ser piracy som en verdifull aktivitet for både konsumenter og produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ein veldig umiddelbar forskjell er jo at eksemplene dine er engangs-produkter, mens piratkopiering går ut på kopier. Utover det er det veldig vanskelig å bedømme om det faktiskt er tapt inntekt, med mindre mengden som snek seg inn er spesielt stort hodebry for arrangørene.

 

Det er like lite "rett" å gjøre det, men det er også forståelig om bakgrunnen er mykje den samme: Dårlig eller ingen tilgjengelighet, spesielt om det er kombinert med ein usaklig høg pris.

 

Utenom det er det ubegrunnede påstander du kaster omkring; korleis veit du at andelen som har som "demo" er "svært liten"? Hvilken bakgrunn har du til å kunne påstå det som ein form for faktum?

 

Trailere og spilldemoer er ekstremt misvisende fra endelig produkt, og det bør vel dei fleste som er med i dagens verden ha fått med seg.

 

Men du gjør det likevel ikke, fordi du vet det er galt. Jeg ser heller ikke hvordan det at det er kopier skal gjøre noen spesiell forskjell.

 

Dårlig tilgjengelighet er et argument du kan dra langt ut på vidda med. Har du mulighet til å piratkopiere har du også mulighet for å leie eller kjøpe en film digitalt. Det samme gjelder spill og musikk.

 

Mine påstander baseres på sunn fornuft, og jeg er lite interessert å komme med kildehenvisning på noe så innlysende. Når noen har ned en film og sett den, vil de fleste snarere tenke "nå har jeg den jo, så hva er vitsen med å kjøpe den" enn "jeg har den allerede, men kjøper den likevel".

 

Du kan laste ned en spilldemo. Ikke fornøyd? Se gameplay på YouTube.

Du ser en filmtrailer. Ikke fornøyd? Les anmeldelser.

Dette er noe folk har gjort i årtider (kanskje ikke YouTube-delen), men under piratdebatten har det plutselig blitt et problem.

Endret av Commodent
Lenke til kommentar

Dårlig tilgjengelighet er et argument du kan dra langt ut på vidda med. Har du mulighet til å piratkopiere har du også mulighet for å leie eller kjøpe en film digitalt. Det samme gjelder spill og musikk.

 

Ja, jeg skulle nå ønske det var tilgjengelig for leie eller via digitalt kjøp, men det er ikkje realiteten, og du er jævlig arrogant om du forsøker å påstå anna. Prøv å finn Doctor Whos nye sesong til leie du. Den som starta... det var vel forrige lørdag nå?

 

Om det hadde stemt det du sa hadde det vært nærmere null og niks av piratkopiering her i gården.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne komme med et eksempel på et firma som:

- gir vekk noen bøker gratis

- gir vekk deler av bøker gratis

- får masse gratis publisitet

- benytter IKKE DRM

- har lave priser (typisk 6$ for en bok)

- øker salget sitt

 

Hvem snakker jeg om?

http://www.baenebooks.com/

 

Det er et smartere alternativ til reklame, ettersom kundene istedetfor å bli spammet ned med reklame faktisk får noe nyttig, nemlig deler av produktet helt gratis!

 

Å få produktet sitt lagt ut på en torrent-site vil helt klart øke salget pga den økte PR-en, så for noen produkter tipper jeg det vil føre til høyere inntekter i framtiden. HBO f.eks har nå tenkt seg til Norge og de har neppe brukt en krone på reklame her til lands, men de er svært godt kjente og det er nok mange som kunne tenkt seg å kjøpe abonnementstjenesten de kommer til å tilby.

Lenke til kommentar

Jaaaaaa vi skal vente i 6-12mnd for at serien skal komme på DVD/BR mens hele internett og vennegjengen diskuterer og spoiler hele serien. Nei du får kose deg med de gamle seriene som sendes på TV og organisere hele hverdagen din rundt TV-sendetidene Commodent.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...