Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forklar meg en ting. Jeg ser noe som er gratis på internett, laster det ned, jeg har ikke gjort noe ulovlig siden det er noe alle har tilgang til. Skal de virkelig gå etter de titalls millioner som laster noe ned, som ligger fritt på nett, i stedet for å gå etter noen hundre-tusener som faktisk laster det opp?

 

Hvis du bruker bittorrent, er du automatisk en av de som laster opp. Det er hele poenget.

Lenke til kommentar

Lite talentløs uttalelse egentlig.

 

Språktips: "Lite talentløs" blir ikke negativt, bare så du vet det. Regnet med at du forsøkte å være negativ.

 

Ja, merkelig at folk vil ha rettssikkerhet, ytringsfrihet og personvern, gitt...

Hvis du ikke følger loven, sier du på en måte ifra deg visse rettigheter.

 

Det er ganske alvorlige lovbrudd som skal til før du sier fra deg grunnleggende menneskerettigheter.

 

Dessuten er ikke dette snakk om at folk som er mistenkt for lovbrudd overvåkes av politiet, det er snakk om at ALLE overvåkes av private organisasjoner. Enorm forskjell. Til og med PiratPartiet er for at politiet skal ha lov til å spane på folk som mistenkes for alvorlig kriminalitet.

Lenke til kommentar

Interessant å se hvor mange som påberoper seg internttfrihet, skriker mot overvåking og overtramp mot privatlivets fred. Hva med å følge lover og regler for distribuering av rettighetsbeskyttet materiale?

 

Kanskje når det blir tilrettelagt for kjøp over internett og DRMs og annet crap blir fjernet. Riktig nok kommer det mer og mer streamingtjenester o.l nå og da er det fler og fler pirater som blir lovlige. Uansett er internettfrihet en selvfølge. Det kommer alltid til å eksistere pirater men hvis man kommer med gode tilbud og tjenester vil mesteparten faktisk betale.

 

Lite talentløs uttalelse egentlig. Hvis varen ikke faller i smak eller blir presentert på en måte du liker, så kan du gi faen i å kjøpe den. Finn en annen vare.

 

...eller sagt på en annen måte; Om du synes det er for dyrt å fylle bensin til 15,50 per liter, kan du jo stikke av fra regningen neste gang...?

Det virker ikke som du skjønner en av hovedprinsippene bak fildeling.

 

Dette er hvordan prosessen fungerer:

 

1. En person kjøper en vare

2. Den ene personen deler sin ene vare på nettet

3. Folk som av forskjellige grunner ikke kan kjøpe varen selv, laster ned varen fra den ene personen.

 

Utgiveren mister ingen kopier. Det kan overhodet ikke sammenlignes med å stikke fra regningen på en bensinstasjon eller en resturant, siden det ikke påvirker utgiveren i det hele tatt. Du kan kanskje sammenligne det med å gå inn i en tom resturant, sette seg ned ved ett bord og se i veggen i 5 minutter før du går ut igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

pij, ikke dra det argumentet der. Det funker ikke på meg. Denne diskusjonen og denne problemstillingen har jeg vært en del av siden tidlig 80-tall, så jeg har hørt den regla der før.

 

Det spiller ingen rolle om utgiveren ikke mister noen fysiske kopier. Poenget er at du ser en film, tv-serie eller hører på musikk du ikke har betalt for å nyte. Du eier INGEN rettigheter, hverken permanente eller midlertidige, til å nyte godt av det materialet du har lastet ned ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

pij, ikke dra det argumentet der. Det funker ikke på meg. Denne diskusjonen og denne problemstillingen har jeg vært en del av siden tidlig 80-tall, så jeg har hørt den regla der før.

 

Det spiller ingen rolle om utgiveren ikke mister noen fysiske kopier. Poenget er at du ser en film, tv-serie eller hører på musikk du ikke har betalt for å nyte. Du eier INGEN rettigheter, hverken permanente eller midlertidige, til å nyte godt av det materialet du har lastet ned ulovlig.

Jeg nekter å tro at pirater går til spillutviklere for å klage over ting? Det er vel ingen pirater som hevder de har noen rettigheter over det de driver med, det er jo en av grunnene til at mange pirater kjøper ting de tidligere har piratkopiert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Språktips: "Lite talentløs" blir ikke negativt, bare så du vet det. Regnet med at du forsøkte å være negativ.

Du er intelligent nok til å skjønne hva jeg mener, så ingen vits i å pirke på gramatiske feil når vi snakker om piratkopiering. :)

 

Det er ganske alvorlige lovbrudd som skal til før du sier fra deg grunnleggende menneskerettigheter.

 

Dessuten er ikke dette snakk om at folk som er mistenkt for lovbrudd overvåkes av politiet, det er snakk om at ALLE overvåkes av private organisasjoner. Enorm forskjell. Til og med PiratPartiet er for at politiet skal ha lov til å spane på folk som mistenkes for alvorlig kriminalitet.

 

Hvem som helst kan koble seg til en tracker, sjekke en torrent, og se hvilke IPer som er del av svermen. Vips så har du en liste av datamaskiner som tilegner seg rettighetsbeskyttet materiale. Jeg skjønner ikke hvor problemet ligger.

 

 

___

 

Forøvrig må jeg få si at jeg er enig i at private organisasjoner ikke skal ha noen som helst mulighet til å gjøre en politijobb. Samtidig er jeg også enig i at de store selskapene som selger musikk og film og whatnot, har en oppgave og et arbeid forran seg for å gi oss det vi ønsker på den måten vi ønsker det. Litt research hadde ikke skadet, på samme måte som for eksempel matvareindustrien sørger for å pakke maten så den ser god ut.

 

MEN, det rettferdigjør uansett ikke handlingen å dele rettighetsbeskyttet materiale.

 

...og vi er nok ALLE pirater på et eller annet plan, her inne.

 

Sorry for å ha dratt tråden litt off-topic - vi trenger ikke diskutere hvorvidt det er moralsk eller ikke å være pirat, når vi skal diskutere måten det private næringslivet i en del land forfølger enkeltpersoner.

Lenke til kommentar

Piratkopiering kan skade en bransje i de tilfellene hvor folk laster ned filmer eller musikk, brenner det over på en CD eller DVD og selger de privat. Da får selgeren en fortjeneste, og kunden blir lurt til å tro at de har kjøpt de ekte sakene. Men det er da de som selger de falske kopiene som bryter loven.

Lenke til kommentar

Yada yada. Finnes det ingen gode alternativer blir piratkopiering løsningen. Og sånn har det vært siden 90 tallet med gamlinger i plate/filmbransjen som har akkurat samme holdning som deg : )

 

Jeg er enig med deg, de må begynne å tenke nytt. De MÅ levere varen på en sånn måte at den blir attraktiv for forbrukerne. MEN, det betyr ikke at vi kan sitter her og rettferdigjøre handlingene våre. Det finnes ingen gode argument for å rettferdiggjøre pirakopiering. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yada yada. Finnes det ingen gode alternativer blir piratkopiering løsningen. Og sånn har det vært siden 90 tallet med gamlinger i plate/filmbransjen som har akkurat samme holdning som deg : )

 

Jeg er enig med deg, de må begynne å tenke nytt. De MÅ levere varen på en sånn måte at den blir attraktiv for forbrukerne. MEN, det betyr ikke at vi kan sitter her og rettferdigjøre handlingene våre. Det finnes ingen gode argument for å rettferdiggjøre pirakopiering. :)

Du snakker om piratkopiering som om det skulle vært tyveri. Dette er helt absurd :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har et råd, til hvem som helst som vil gjøre noe med dette - Den som gjør med film og TV som Apple har gjort med musikk; Samle ALT under EN butikk, vil ha muligheten til å tjene STORE penger. Om Apple hadde klart å selge abbonnement på TV-serier til 10,- per episode og solgt digitale filmer i 720p-kvalitet for 20,- og 1080p for 30,- hadde jeg løpt og kjøpt en AppleTV med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et råd, til hvem som helst som vil gjøre noe med dette - Den som gjør med film og TV som Apple har gjort med musikk; Samle ALT under EN butikk, vil ha muligheten til å tjene STORE penger. Om Apple hadde klart å selge abbonnement på TV-serier til 10,- per episode og solgt digitale filmer i 720p-kvalitet for 20,- og 1080p for 30,- hadde jeg løpt og kjøpt en AppleTV med en gang.

Netflix er på vei til Norge, vi må bare klare å vente litt. Jeg ville elsket å kunne betale for siste sesongen av Game of Thrones.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du snakker om piratkopiering som om det skulle vært tyveri. Dette er helt absurd :p

Da har jeg et forklaringsproblem, og du har misforstått hva jeg egentlig vil frem til. Jeg skjønner argumentene for at det ikke er det samme som tyveri, for ingen fysiske varer har skiftet eier på noen som helst måte. Men, det er fortsatt ikke lov. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du snakker om piratkopiering som om det skulle vært tyveri. Dette er helt absurd :p

Da har jeg et forklaringsproblem, og du har misforstått hva jeg egentlig vil frem til. Jeg skjønner argumentene for at det ikke er det samme som tyveri, for ingen fysiske varer har skiftet eier på noen som helst måte. Men, det er fortsatt ikke lov. :)

Grunnen til at det ikke er lov er gammel og utdatert. Det var et større problem i gamledager at folk kopierte opp haugevis av CD'er og VHS kasetter og solgte de til folk i nærmiljøet, og da er det absolutt ulovelig, men hadde ikke det vært en del av historien hadde det aldri eksistert en slik lov i dag.
Lenke til kommentar
Netflix er på vei til Norge, vi må bare klare å vente litt. Jeg ville elsket å kunne betale for siste sesongen av Game of Thrones.

 

Jeg har hørt HBO er på vei til norge også...? Har Netflix Game of Thrones i sitt utvalg?

Problemet jeg ser (og grunnen til at jeg foreslår noen å samle alt i én boks/"under ett tak") er at det kan fort bli mange tjenester og addons til min mediesenter-app for å få netflix, hbo, hulu osv osv til å spille på TVen. Hadde de levert det digitalt i et enhetlig format, hadde det vært det aller aller feteste og beste, som DRM-fri MP3 (eller OGG eller ACC eller Flac, alt ettersom hvilket format du foretrekker).

Lenke til kommentar
Netflix er på vei til Norge, vi må bare klare å vente litt. Jeg ville elsket å kunne betale for siste sesongen av Game of Thrones.

 

Jeg har hørt HBO er på vei til norge også...? Har Netflix Game of Thrones i sitt utvalg?

Problemet jeg ser (og grunnen til at jeg foreslår noen å samle alt i én boks/"under ett tak") er at det kan fort bli mange tjenester og addons til min mediesenter-app for å få netflix, hbo, hulu osv osv til å spille på TVen. Hadde de levert det digitalt i et enhetlig format, hadde det vært det aller aller feteste og beste, som DRM-fri MP3 (eller OGG eller ACC eller Flac, alt ettersom hvilket format du foretrekker).

Helt enig, og ja, HBO er visstnok på vei til Norge det også.
Lenke til kommentar

Språktips: "Lite talentløs" blir ikke negativt, bare så du vet det. Regnet med at du forsøkte å være negativ.

Du er intelligent nok til å skjønne hva jeg mener, så ingen vits i å pirke på gramatiske feil når vi snakker om piratkopiering. :)

 

Jeg synes ikke det er så lite vits egentlig... :)

 

Du svarer på et saklig argument med ditt arrogante "Lite talentløs uttalelse egentlig." Da blir det litt komisk når ditt forsøk på å diskreditere debattanten faller på sin egen talentløshet...absolutt verdt å poengtere :p

 

Når det er sagt, er det jo positivt at du innser at det er en alvorlig tendens vi ser når private krefter forsøker å gjøre politiets jobb. Neste skritt er å innse hvor stor makt disse interessene faktisk har og hvordan de gradvis befester sin makt gjennom politisk arbeid for å endeløst utvide rettighetene for IP-bransjen og samtidig å innskrenke rettighetene til alle andre. Det er en skummel tendens, og det er viktig å være oppmerksom på den og jobbe mot den.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktum er at Doctor Who er ein jævel å få tak i her til lands. Samme gjelder My Little Pony, Avatar: Legend of Korra, og flere andre serier.

 

Eg har faktiskt interesse i produktet, og driter pent i om utgiverne meiner eg ikkje skal ha produktet om dei ikkje forsøker å tilby det i utgangspunktet. Er det tilgjengelig i korrekt medium og i korrekt format til ein akseptabel pris så kjøper eg det gjerne.

 

Beklageligvis er det komplett ubrukelig for meg å bestille f.eks Sword Art Online (anime) om det så var tilgjengelig, for noen oversettelser eksisterer jo rett og slett ikkje.

 

Lignende er det usaklig når dei har fjerna originale dubs og heller lagt ved dei elendige engelsk-dubså, og då tar eg også og laster ned.

 

Eg ville ha underholdning og kunne få tak i den i rett format når eg ikkje kunne gjøra det og kunne gjøre opp for meg, og da driter jeg rent og pent i kva andre meiner om det.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...