Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket


Anbefalte innlegg

Gi meg nok penger så skal jeg nok betale for det jeg har lyst til. Det er der problemet ligger for min del.

 

Da får du skaffe deg en jobb som alle andre! Jøss å dumme folk kan være, er det virkelig så mange som mener at å laste torrents som er kopibeskyttet er ulovlig "tyveri"?

 

Er dere enig i at det er ulovlig kopiereing da selv om dere ikke vil bruke ordet tyveri?

 

Godt gjennomsnittnedlasteren er såpass dum og uten videre resursser, jeg vil ikke tenke på hvordan det hadde blitt med dere i føresete av Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ?

 

Jeg fikk ingen svar på om vist jeg lager en cd som jeg ikke selger over internett, kan da dere "lovlig" laste den ned etter en idiot har lagt den opp på piratbukta? Også er det "min feil" siden jeg ikke henger med i utviklingen?

 

Ærlig talt, jeg håper virkelig dere begynner å bruke hjernen snart ;-p

Lenke til kommentar

Du har fått svar. Liker du ikke den digitale plattformen så holder du deg simpelthen borte fra den. Du har noe som heter live konserter. Om folk liker arbeidet ditt, så vil de naturligvis strømme til.

 

Underholdningsbransjen har gått fra å underholde til grådig profitt (, men det gjelder ikke alle selvfølgelig.)

Lenke til kommentar

Da får du skaffe deg en jobb som alle andre!

Ja, for dei slenger jo jobber etter alle her i Norge, amirite? Umulig å gå arbeidsløs med mindre ein er lat? Nei, slik er det ikkje.

Hehe, selvsagt er det ingen dans på roser, men er det det for de fleste? Nei. Man har heller ikke råd til all underholdnig man finner selv om det lar seg gjøre å laste det ned med dagens tekk. men man kommer ikke unna av at det er tyveri selv om du ikke stjeler noe fysisk.

 

Så å si at vist folk gir en person penger så skal han betale for seg, ellers fortsetter han å tyvtitte, er jo sidesatt med tyveri

Lenke til kommentar

Du har fått svar. Liker du ikke den digitale plattformen så holder du deg simpelthen borte fra den. Du har noe som heter live konserter. Om folk liker arbeidet ditt, så vil de naturligvis strømme til.

 

Underholdningsbransjen har gått fra å underholde til grådig profitt (, men det gjelder ikke alle selvfølgelig.)

 

NEI, jeg fikk ikke svar. Jeg sa: Vist jeg ikke er på internett men selger cden i plateforetninger. La oss si jeg nekter å ha mail, internett osv pga for.eks internett bryter sammen i år 3000. Hva da når idiiot x laster den opp og idiiot y,z osv laster den ned? Eller MÅ JEG ta i bruk ny teknologi som internett for å kunne forsette i bransjen...?

Lenke til kommentar

Det finnes musikkere som ikke er videre kjent som selger rundt 3-5k cder/kasetter. Disse blir solgt på 1-3måneder. Disse musikerne vil ikke over på den digitale platformen pga dette trekker ut intektene over flere år i stedet for å få en slump penger man kan bruke på neste cd/kasett.. Disse blir også piratkopiert selv om de ikke ligger inne på hverken itunes eller andre internett forhandlere, er det greit å pirakopiere dette materialet også da? Selv om han/hun som lagde det nekter at det skal selges over itunes, etc? Hva da? Tyveri?

 

CD er vel et digitalt medium...?

 

ok. troll altså. God bedring

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Tok å lastet ned Battle for Middle Earth 2 fra piratbukta i går.. Ikke fordi jeg piratkopierer, men fordi jeg sitter med lovlig lisens på hele Battle for Middle Earth analogien men ikke lenger har optisk drev på maskinen min så er nesten nødt til å ty til "ulovligheter" for å få spillet installert og klart når det ikke finnes noen annen god digital plattform og løsning for dette spillet.

Lenke til kommentar

Tok å lastet ned Battle for Middle Earth 2 fra piratbukta i går.. Ikke fordi jeg piratkopierer, men fordi jeg sitter med lovlig lisens på hele Battle for Middle Earth analogien men ikke lenger har optisk drev på maskinen min så er nesten nødt til å ty til "ulovligheter" for å få spillet installert og klart når det ikke finnes noen annen god digital plattform og løsning for dette spillet.

 

Og dette er jo moralsk riktig! Litt som at ungene til Bruce Springsteen burde kunne laste hans låter gratis igjennom itunes. noe han nå har saksøkt apple for å få lov til

Lenke til kommentar

Det er noe fundamentalt galt med denne diskusjonen. Det gjelder først og fremst dataprogrammer. Vi følger med på produsentens hjemmesider og forum og venter spent på en oppdatering med forbedringer av programmet vi bruker. Men det er stor sannsynlighet for at det ikke jobbes med oppdateringer på grunn av pengemangel. Alle laster ned gratis, og tror at andre betaler, men de gjør de ikke. På musikksoftware ble folk sjokkert når de fikk se salgstallene til populær software, bare noen få hundre solgt.

 

Et stort selskap, Korg, prøvde seg på software, men gikk raskt tilbake til hardware. Roland er livredd bare for tanken. De kan selge hardware bokser til 25 000 kr i bøtter og spann.

 

Så alle venter og maser om oppdateringer , 64 bits versjoner osv, men utvikling av programmer koster penger. Hvem skal betale for det. Mange som bruker noen få timer om kveldene kunne hatt dette som jobb og forbedret softwaren drastisk dersom de hadde hatt større inntekter. Så hvordan skal software finansieres. Modellen i dag er den verst tenkelige, noen få ærlige mennesker finansierer softwaren til de store flertallet. Hvem synest det er rettferdig?

 

En myte:

Dersom man setter ned prisen vil flere kjøpe. Stemmer ikke. Da tror folk at programwaren ikke er noe verd. Man får det man betaler for er en inngrodd holdning. På forum der man har programwaren sin på signaturen lister folk opp bare de dyre programmene som har status. Det er vanskelig å selge billig software.

 

Folk lister opp mange dårlige unnskyldninger, og dersom systemet forandres vil de finne nye unnskyldninger. Men tanken på hvordan man skal finansiere utviklingen av nye program, den dimensjonen mangler helt. Som forbruker er man med på å velge ut hvilke program man skal støtte. Har sett at mange støtter noen utvalgte utviklere som de liker, kanskje en som har litt heltestatus, og så piratkopierer de resten. Mange utviklerere har litt dårlige soiale antenner, litt aspergers og sånn. Så de ansetter folk til å være på forum å kommunisere med brukerene. Da blir de bedre likt, og flere kjøper programwaren. Men det er vel ikke slik vi vil ha det? Er mye rart innen softwarebransjen.

Endret av gunnare
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe fundamentalt galt med denne diskusjonen. Det gjelder først og fremst dataprogrammer. Vi følger med på produsentens hjemmesider og forum og venter spent på en oppdatering med forbedringer av programmet vi bruker. Men det er stor sannsynlighet for at det ikke jobbes med oppdateringer på grunn av pengemangel. Alle laster ned gratis, og tror at andre betaler, men de gjør de ikke. På musikksoftware ble folk sjokkert når de fikk se salgstallene til populær software, bare noen få hundre solgt.

 

Et stort selskap, Korg, prøvde seg på software, men gikk raskt tilbake til hardware. Roland er livredd bare for tanken. De kan selge hardware bokser til 25 000 kr i bøtter og spann.

 

Så alle venter og maser om oppdateringer , 64 bits versjoner osv, men utvikling av programmer koster penger. Hvem skal betale for det. Mange som bruker noen få timer om kveldene kunne hatt dette som jobb og forbedret softwaren drastisk dersom de hadde hatt større inntekter. Så hvordan skal software finansieres. Modellen i dag er den verst tenkelige, noen få ærlige mennesker finansierer softwaren til de store flertallet. Hvem synest det er rettferdig?

 

En myte:

Dersom man setter ned prisen vil flere kjøpe. Stemmer ikke. Da tror folk at programwaren ikke er noe verd. Man får det man betaler for er en inngrodd holdning. På forum der man har programwaren sin på signaturen lister folk opp bare de dyre programmene som har status. Det er vanskelig å selge billig software.

 

Folk lister opp mange dårlige unnskyldninger, og dersom systemet forandres vil de finne nye unnskyldninger. Men tanken på hvordan man skal finansiere utviklingen av nye program, den dimensjonen mangler helt. Som forbruker er man med på å velge ut hvilke program man skal støtte. Har sett at mange støtter noen utvalgte utviklere som de liker, kanskje en som har litt heltestatus, og så piratkopierer de resten. Mange utviklerere har litt dårlige soiale antenner, litt aspergers og sånn. Så de ansetter folk til å være på forum å kommunisere med brukerene. Da blir de bedre likt, og flere kjøper programwaren. Men det er vel ikke slik vi vil ha det? Er mye rart innen softwarebransjen.

 

Endelig litt fornuftig tankegang som rekker litt lengere en nesesnippen

Lenke til kommentar

Vi trenger sårt en veldig viktig oppdatering til programmet som jeg bruker som utviklingsverktøy. Vi har god kontakt med utvikleren. Han ønsker å programmere mer, men lever av kun 600 EUR i måneden, og må være filmmaskinist for å få det til å gå rundt, og har familie. Tenkte vi skulle bruke "Kickstarter" til å hjelpe han litt i denne perioden slik at vi får oppdateringen raskere. Vi bør ha et mål på 3000 US dollar. Jeg har tenkt å sende 1000 dollar, og da er vi allerede langt på vei. Dersom 10-15 andre personer også støtter han, så tror jeg vil klarer det. Vi er et ganske liten og spesialisert gruppe, så vi er ikke så mange personer. Den største kommersielle aktøren er snylter og blir helt sikkert ikke med. Veldig vansklig å få ting rettferdig. Men jeg tror vi går for et mål på 3000 dollar. Tror utvikleren vil bli veldig glad. Man må ta godt vare på de som lager programmene våre. En vakker dag føler de at det ikke er verdt strevet lenger.

 

Så piratpartiet, hvilket planer har de for å få fortgang i utviklingen av ny software. Dersom de ikke har noen planer, så blir det vel å resirkulere gammel programware de neste 10 årene. Så om 50 år sitter vi der med de gamle programmene. Vet ikke om dere har lagt merke til det, men utviklingen går egentlig veldig sakte. Jeg er opptatt av hvordan man kan få oppdateringer raskere, og hvordan man kan få bedre program. Det er mer viktig for meg enn å spare noen kroner.

 

Myte 2:

Mange kjøper programmene når de kommer i jobb.

Ja, fordi de får sjokk når de forstår hvordan verden henger sammen. Mange av de som har postet her skal også få sjokk når de kommer ut av gutterommet. Det er hardt arbeid å programmere, og dårlig betalt. Det kan være verdens mest utakknemlige jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger sårt en veldig viktig oppdatering til programmet som jeg bruker som utviklingsverktøy. Vi har god kontakt med utvikleren. Han ønsker å programmere mer, men lever av kun 600 EUR i måneden, og må være filmmaskinist for å få det til å gå rundt, og har familie. Tenkte vi skulle bruke "Kickstarter" til å hjelpe han litt i denne perioden slik at vi får oppdateringen raskere. Vi bør ha et mål på 3000 US dollar. Jeg har tenkt å sende 1000 dollar, og da er vi allerede langt på vei. Dersom 10-15 andre personer også støtter han, så tror jeg vil klarer det. Vi er et ganske liten og spesialisert gruppe, så vi er ikke så mange personer. Den største kommersielle aktøren er snylter og blir helt sikkert ikke med. Veldig vansklig å få ting rettferdig. Men jeg tror vi går for et mål på 3000 dollar. Tror utvikleren vil bli veldig glad. Man må ta godt vare på de som lager programmene våre. En vakker dag føler de at det ikke er verdt strevet lenger.

 

Så piratpartiet, hvilket planer har de for å få fortgang i utviklingen av ny software. Dersom de ikke har noen planer, så blir det vel å resirkulere gammel programware de neste 10 årene. Så om 50 år sitter vi der med de gamle programmene. Vet ikke om dere har lagt merke til det, men utviklingen går egentlig veldig sakte. Jeg er opptatt av hvordan man kan få oppdateringer raskere, og hvordan man kan få bedre program. Det er mer viktig for meg enn å spare noen kroner.

 

Myte 2:

Mange kjøper programmene når de kommer i jobb.

Ja, fordi de får sjokk når de forstår hvordan verden henger sammen. Mange av de som har postet her skal også få sjokk når de kommer ut av gutterommet. Det er hardt arbeid å programmere, og dårlig betalt. Det kan være verdens mest utakknemlige jobb.

 

Mange av de ivrigste torrentbrukerne utdanner seg jo innen data så det kan jo bli spennendes å se hvordan folk tar virkelighet, vist man kunne vært en flue på veggen . Men ta å skriv en kronikk og send til vg,db,ap osv. anngående dette problemet, da er det jo også mulig du treffer på flere som bruker disse programmene og som kansje vil bidre med noen kr. Men mange bruker sannhetsvitner om at piratkopiering ikke er tyveri fordi man ikke tar noe fysisk osv. og de spiller hverandre opp slik at de greier å døyve samvittigheten med at de tross alt ikke gjør noe tyveri. o.s.v, ja det virker som om du kjenner regla

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare slutte å kalle piratkopiering tyveri? Det eneste det fører til er lange diskusjoner om ordets betydning. Det er åpenbart og objektivt feil at piratkopiering er tyveri, like lite som mord er tyveri, eller falskmyntneri er tyveri. At noe ikke er tyveri betyr hverken at det er lovlig eller moralsk, det betyr bare at det ikke er tyveri...

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...