Gå til innhold

Rykter - Photokina 2012. Nye hus fra; Canon, Fuji, nikon, Leica osv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lest litt løse rykter om en 'billig' Leica, muligens 1.6 crop som skal ha M fatning. Kan bli ett spennende kamera men sikkert dyrt selv om det ikke blir i M9 / M10 klassen. ( hvis det i det hele tatt stemmer )

Har vært mange slike rykter de siste årene.

 

Hvis det skulle bli noe er det mest sannsynlig 1,5 eller 1,3crop tror jeg.

En videreutvikling av x1 og x2.

 

Har lurt på hva de tenker ift serien med Digilux. Digilux 3 er noen år gammel og det segmentet er vel i skuddet i dag. Så det naturlige etter mitt hode ville vært å lage noe basert på x2 sensoren. Vi vet jo at Leica-designeren er glad i Fuji x100. Og noe et sted mellom x2 og fuji x100 hadde vært digg.

Har vel egentlig ikke stor tro på det

Lenke til kommentar

Lest litt løse rykter om en 'billig' Leica, muligens 1.6 crop som skal ha M fatning. Kan bli ett spennende kamera men sikkert dyrt selv om det ikke blir i M9 / M10 klassen. ( hvis det i det hele tatt stemmer )

Høres ut som veldig løse rykter. 1.6x sensor burde være et hint om at dette er lite sannsynlig. Et nytt system med M fatning vil nok hatt en 1.33x (som M8) eller 1.5x (som X1/X2) sensor. Ser heller ikke helt hvor i Leica-universet det skal være plass til et slikt hus.

Leica har vel sagt at de kommer med et eget speilløst system. De sa først at det skulle lanseres på Photokina i år, men har siden opplyst om at lansering er utsatt, aner ikke med hvor mye og har ikke linker for dette.

 

En eller annen form for M-kompatibilitet er vel gitt, men (nå gjetter jeg) neppe rangefinder og muligens (sannsynligvis) med AF-linser også. Crop-sensor virker også sannsynlig hvis de skal ha noe som ligger noe særlig under M-serien i pris, men skal det være fremtidsrettet bør det nok ha mulighet for FF på sikt.

Lenke til kommentar

ramsnes : vil det ikke lønne seg for Leica å lage ett hus med M fatning ? Da har de øyeblikkelig en stor kompatibel objektivpark å vise til. Så slipper de nye produksjonslinjer til ny objektiv serie etc.

Håper på et billig M kompatibelt hus :dribble:

HåperLeica folka leser Akam forumet og får dette med seg :tease:

Lenke til kommentar

vil det ikke lønne seg for Leica å lage ett hus med M fatning ?

Det er vanskelig å tro at selv Leica lanserer nytt system nå uten AF-muligheter. Om de velger å modifisere M slik at (en del) ny optikk kan få AF eller gjør det kompatibelt vha adapter er ikke godt å si. Et problem med adaper er M-fating allerede har relativt kort registeravstand så de må lage ny veldig kort eller finne på noe lurt for å få plass til adapter eller sikre kompatibilitet på annen måte.

Lenke til kommentar
ramsnes : vil det ikke lønne seg for Leica å lage ett hus med M fatning ? Da har de øyeblikkelig en stor kompatibel objektivpark å vise til. Så slipper de nye produksjonslinjer til ny objektiv serie etc. Håper på et billig M kompatibelt hus :dribble: HåperLeica folka leser Akam forumet og får dette med seg :tease:

 

Ja, man kan vel si det, men jeg ser vel også at selveste Leica bør kunne se litt fremover og tenke litt på hva folket ønsker. Det er grenser for hvor lenge de kan sitte å gni på det gamle. Deres erfaring med X1 vil vel også peke i retning av at de bør følge med i tiden og skape noe nytt. Og det betyr autofokus. Slik jeg ser det er det grenser for hvor lenge menigheten vil se på deres hus som et smykke. Deres M modeller får sterk konkurranse fra bl.a. Fuji Xpro1 og nå også Nikon d800 og canon 5d3.

 

Så er det jo dette med objektiver og hva som finnes fra før. Jeg vet ikke om det er så viktig. For min del så betyr ikke det all verden at jeg har tilgjengelig 63 forskjellige objektiver om jeg skal bytte til et annet merke. Dette blir hauset opp for mye. Normalt trenger jeg ca 3 eller 4 objektiver for å dekke mitt behov. Nytt system og lansering med 3 objektiver slik Fuji har gjort ville vært gull for Leica, siden merkenavnet står så sterkt som det gjør.

Lenke til kommentar

@ramses, nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med objektiver; men min erfaring med objektiver med ytelse over gjennomsnittet, tilsier at det er i bunn og grunn optikken det står og faller på i dag.

 

M-serien, selv med manuell fokus, og obskjøne priser, leverer noe som folk vil ha. God optikk er en av tingene. Jeg ser ikke D800 eller 5DMk3 som en konkurrent eller et alternativ til Leica M. Fuji X-Pro 1 kan bli det om noen år. Leica S2 kan man se på som en konkurrent til D800/5DMk3.

 

Jeg har faktisk problemer med å se hvordan et speilløst system med AF kan passe inn i Leica's portefølje. De er et lite selskap, som har nok med å dekke eksisterende behov hos kundene. X2 ble nylig lansert, og den fikser det som var galt med X1.

 

Skal Leica komme med et nytt speilløst system, så er det nok fornuftig å ta utgangspunkt i X2; men hvilken fatning skal de bruke? Lage en ny en? Lisensere en eksisterende fatning? Bruke M fatning? Hvis de lager en ny en, så blir det bare nok et system som sannsynligvis vil forsvinne etter en tid. Hvis de skal lisensere en fatning - hvilken skal de velge? For 1.5x sensor så er det kun Fuji X, Samsung NX, og Sony E som vil være aktuelle. Hvis det er mulig å lisensere de da. Å bruke M fatning gir ingen mening da den ikke støtter AF og Leica har allerede en M serie som er brukbar.

 

Nå tror jeg gjerne at M10 kommer snart; mye for å gå over til en annen sensor-produsent enn Kodak.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kan jo hende leica klistrer navnet sitt på allerede eksisterende objektiver fra en annen produsent hvis de absolutt er nødt til å ha autofokus, hoved-kundesegmentet som er kundegruppen til leica-autofokus er nok navnet viktigere en bildekvaliteten så som alt annet av skryteprodukter.

 

Ganske mange som betalte et par tusen ekstra for å få Leicanavnet på Panasonic kompaktene :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skal uansett bli spennende å se hva som kommer på photokina. En M10 vil gjøre noe med bruktprisene på M9. M8(.2) er uaktuell for min del pga ISO ytelsen og høye rep kostnader.

Regner med en M adapter til GF3'en blir min fattigmanns Leica om jeg kommer over en grei deal på noe spennende M objektiv.

Lenke til kommentar
@ramses, nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med objektiver; men min erfaring med objektiver med ytelse over gjennomsnittet, tilsier at det er i bunn og grunn optikken det står og faller på i dag. M-serien, selv med manuell fokus, og obskjøne priser, leverer noe som folk vil ha. God optikk er en av tingene. Jeg ser ikke D800 eller 5DMk3 som en konkurrent eller et alternativ til Leica M. Fuji X-Pro 1 kan bli det om noen år. Leica S2 kan man se på som en konkurrent til D800/5DMk3. Jeg har faktisk problemer med å se hvordan et speilløst system med AF kan passe inn i Leica's portefølje. De er et lite selskap, som har nok med å dekke eksisterende behov hos kundene. X2 ble nylig lansert, og den fikser det som var galt med X1. Skal Leica komme med et nytt speilløst system, så er det nok fornuftig å ta utgangspunkt i X2; men hvilken fatning skal de bruke? Lage en ny en? Lisensere en eksisterende fatning? Bruke M fatning? Hvis de lager en ny en, så blir det bare nok et system som sannsynligvis vil forsvinne etter en tid. Hvis de skal lisensere en fatning - hvilken skal de velge? For 1.5x sensor så er det kun Fuji X, Samsung NX, og Sony E som vil være aktuelle. Hvis det er mulig å lisensere de da. Å bruke M fatning gir ingen mening da den ikke støtter AF og Leica har allerede en M serie som er brukbar. Nå tror jeg gjerne at M10 kommer snart; mye for å gå over til en annen sensor-produsent enn Kodak.

 

Jeg har rimelig mye erfaring på objektiver. Ikke bekymre deg for det.

Hva angår systemer og kameraer og merker og slikt så er jeg egentlig ikke så veldig interessert, siden det meste av det som ligger for salg i butikken i dag duger til bruken det er tiltenkt.

 

En av grunnene til at jeg ønsker en ny serie fra Leica er nettopp pga glassene deres.

Jeg ser helt klart at 5D3 og D800 er en konkurrent til Leica M. Dette ser man også veldig tydelig på Leicaforumene rundt omkring. Men dette er helt klart avhengig av hva slags fotograf du er og hva du gjør, eller til hvem du leverer. For min del vil Leica M rett og slett ikke dekke mitt behov. men jeg vil ha glassene deres.

 

Om det passer inn i deres portefølje er noe jeg ikke trenger bry meg om. Jeg må ta utgangspunkt i hva jeg vil ha, eller ønsker. Og jeg ønsker meg et X2variant med utskiftbar optikk. I tillegg bør den ha video.

 

Jeg tror ike jeg er alene om dette ønsket om et hus med utskiftbar optikk som i kvalitet plasserer seg et sted mellom Leica M og leica X2. Priset omtrent på Xpro1 nivå.

Hvorfor de ikke fortsatt med digilux ideen er en gåte.

Lenke til kommentar

Tja, angående Canon tror jeg at det kanskje ikke kommer noe nytt speilrefleks nå, muligens et knippe objektiver. Canon har jo satset mye på videohus det siste året og i tillegg er 5Dmk3 og 1D-X på plass sammen med 650D og den speilløse boksen. Men hvis de enda satser på xxxxD-serien kan det kanskje komme et 1200D siden 1100D er rimelig moden for oppgradering.

 

Ellers blir det vel kompakter og et nytt i G-serien og noe printergreier og annet krimskrams.

 

Tor

Lenke til kommentar

Carl Zeiss har gitt ut med pressemelding om noe av det de vil vise frem:

 

http://lenses.zeiss.com/en/phk12.html

 

I tillegg til to nye objektiver til deres eksisterende range lanseres to nye produktfamilier;

  • Hurtige høykvalitets fullformat-objektiver i ZE og ZF.2 -fatning. Med tanke på at de allerede leverer relativt dyre kvalitets-objektiver i disse fatningene, og dette skal være et nivå over, sikter de seg nok inn mot det profesjonelle markedet som krever objektiver som holder tritt med e.g. D800. Antakeligvis store og svært dyre objektiver.
  • Autofokus-objektiver for speilløse kamera. Tør gjette på at Sony E og m43 er i tankene (det finnes allerede et Zeiss-designet Sony-objektiv). Mid 2013; neppe billig men antakeligvis innenfor rekkevidde for folk flest.

Lenke til kommentar

Et late-rumour om et helt nytt "Pro" Nex-kamera dukket opp de siste dagene. Ingen reell info lekket; men ikke en oppfølger til Nex 7, og visstnok en "game changer", om det i det hele tatt betyr noe. Det spekuleres i fullformat og sensorteknologi.

 

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-surprise-super-secret-nex-camera-to-be-announced-on-september-12th/

http://www.stevehuffphoto.com/2012/09/07/photokina-2012-it-may-be-the-best-ever/#comment-202132

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...