Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Hint: du må kalle det et "eksperiment". Ved hjelp av buzzwords høres påstanden mye mer vitenskapelig ut. Og som vi alle vet, er det vitenskapelig så er det konge.

 

Dog lurer jeg på hva et altvitende vesen behøver å eksperimentere på. Underholdning? Eller usikkerhet på sin egen allvitenhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cherry pickingsuppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence 

Is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position, while ignoring a significant portion of related cases or data that may contradict that position. It is a kind of fallacy of selective attention, the most common example of which is the confirmation bias.[1][2] Cherry picking may be committed intentionally or unintentionally. This fallacy is *a major problem in public debate.[3]

 

Confirmation bias, also called myside bias 

Is the tendency to search for, interpret, or recall information in a way that confirms one's beliefs or hypotheses.[Note 1][1] It is a type of cognitive bias and a systematic error of inductive reasoning.

People display this bias when they gather or remember information selectively, or when they interpret it in a biased way. The effect is stronger for emotionally charged issues and for *deeply entrenched beliefs.

 

cognitive bias 

Is a pattern of deviation in judgment, whereby inferences about other people and situations may be drawn in an illogical fashion.[1] Individuals create their own "subjective social reality" from their perception of the input.[2] An individual's construction of social reality, not the objective input, may dictate their behaviour in the social world.[3] Thus, cognitive biases may sometimes lead to perceptual distortion, inaccurate judgment, illogical interpretation, or what *is broadly called irrationality.[4][5][6]

 

*A major problem. in deeply entrenched beliefs. is broadly called irrationality.  :ohmy:

Lenke til kommentar

 

Du har feil, Eva ble skapt ved at de tok en del av Adams ribben og skapte henne ut ifra dette, et eksperiment.

Etter det jeg har hørt ble faktisk Eva skapt først, og deretter alle dyrene.

Eva hadde i utgangspunktet tre bryster, men da hun klagde over hvor upraktisk og usymmetrisk det var, så fjernet gud den midterste. Senere klagde Eva over at hun var alene, mens alle hunndyrene hadde hver sin hann å kose seg med.

- Lag en hann til meg også, krevde Eva.

Gud tenkte at det vel ikke ble fred å få før han gjorde som hun sa, så han så seg rundt og mumlet:

- Now, where did I put that useless tit ....

Denne tråden burde tydeligvis hete "Hvorfor ikke nedlate Gud og alle de troende?"

 

En dag vil dere forstå alt. Mark my words.

Lenke til kommentar

Er det ikke alltid slik? En dag vil alle andre forstå at "jeg" hadde rett hele tiden. Enten "jeg" tror på det ene eller det andre av motstridende forestillinger.

 

Jeg markerer dine ord på bunnen av en uendelig lang liste over mennesker som har sagt det samme som deg, enten det er til støtte for eller imot:

 

-din gud/gudinne

-andre guder

-andre gudinner

-russels tekanne

-spaghettimonsteret

-ufoer

-illuminati

-enhjørninger

... og uendelig mye annet.

 

Er det greit at dine ord blir markert på bunnen av en uendelig lang liste, eller er det noen grunn til at dine ord bør flyttes opp?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Er det ikke alltid slik? En dag vil alle andre forstå at "jeg" hadde rett hele tiden. Enten "jeg" tror på det ene eller det andre av motstridende forestillinger.

 

Jeg markerer dine ord på bunnen av en uendelig lang liste over mennesker som har sagt det samme som deg, enten det er til støtte for eller imot:

 

-din gud/gudinne

-andre guder

-andre gudinner

-russels tekanne

-spaghettimonsteret

-ufoer

-illuminati

-enhjørninger

... og uendelig mye annet.

 

Er det greit at dine ord blir markert på bunnen av en uendelig lang liste, eller er det noen grunn til at dine ord bør flyttes opp?

Ja lista di er sikkert uendelig lang, du kan sikkert legge til mye rart du..

 

Hvem er det som har sagt dette? Kjenner du folk som tror på spagettimonsteret?

 

Det er bare én sannhet. Jesus er Kongen til evig tid.

 

 

 

En dag vil dere forstå alt. Mark my words.

Trusler er et fint argument. Fortsett slik.

Det er da ingen trussel.. Jeg sa bare helt enkelt at en dag (når du dør), vil du forstå - få full forståelse for absolutt alt, om det blir på den ene eller andre måten vet jeg ikke, det er ikke opp til meg. Jeg håper for deres del at dere ender opp i Himmelen, for jeg er glad i dere og alle mine medmennesker.

 

Peace out.

Lenke til kommentar
Ja lista di er sikkert uendelig lang, du kan sikkert legge til mye rart du..

 

Hvem er det som har sagt dette? Kjenner du folk som tror på spagettimonsteret?

 

Det er bare én sannhet. Jesus er Kongen til evig tid.

Igår var det dine rare ord som kom på bunnen av lista.

 

Hvem har sagt at det bare er en sannhet? Hvem har sagt at jesus er kongen til evig tid? Kjenner jeg folk som har sagt dette? Kjenner jeg folk som tror på dette?

 

De som tror på de aktuelle tingene har sagt dette. Folk som tror på spaghettimonsteret sier at de tror på spaghettimonsteret.

 

Og du er desverre så sent ute. Du har kommet for seint. Foran deg er det tusener på tusener av mennesker som sier slike ting. Og den eneste måten jeg kan sortere viktigheten at det folk sier i denne kategorien er kronologisk. Og da kommer det du sier nederst på en uendelig lang liste.

 

Jeg markerer dine ord om "bare en sannhet" og "jesus er konge" helt nederst på en uendelig lang liste. Over dine ord finnes det andre ord som folk sier at jeg skal markere tidligere. De har sagt det før deg. Og det kan være ord som "ufoer finnes" eller "zevs er gudenes konge" eller "spagettimonsteret finnes".

 

Så er det greit for deg at dine ord kommer på bunnen av en uendelig lang list? Eller er det noen grunn til at dine ord skal prioriteres over andres? Er det noen grunn til at dine ord skal flyttes opp på lista?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En annen grunn til ikke å tro på gud er enkelte av tilhengerne av nevnte gud. Som slenger rundt seg med passiv-aggressive trusler, for så og gå tilbake på det. "Det er jo ikke min feil at du ikke tror på gud, men siden jeg gjør det skal jeg bare tydeliggjøre at det er seriøse konsekvenser for de som ikke gjør det". Det er et av de eldste "argumentene" i bruk, og jeg finner det i all hovedsak barnslig og usaklig. Man gir faktisk opp å bevise guden en tror på. "Du får kunnskapen (med trykk på lidelsene) etter din død" oversetter jeg til "jeg har ikke noen god grunn til å overbevise deg med, så jeg tyr til latskap og tomme trusler".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja lista di er sikkert uendelig lang, du kan sikkert legge til mye rart du..

 

Hvem er det som har sagt dette? Kjenner du folk som tror på spagettimonsteret?

 

Det er bare én sannhet. Jesus er Kongen til evig tid.

Igår var det dine rare ord som kom på bunnen av lista.

 

Hvem har sagt at det bare er en sannhet? Hvem har sagt at jesus er kongen til evig tid? Kjenner jeg folk som har sagt dette? Kjenner jeg folk som tror på dette?

 

De som tror på de aktuelle tingene har sagt dette. Folk som tror på spaghettimonsteret sier at de tror på spaghettimonsteret.

 

Og du er desverre så sent ute. Du har kommet for seint. Foran deg er det tusener på tusener av mennesker som sier slike ting. Og den eneste måten jeg kan sortere viktigheten at det folk sier i denne kategorien er kronologisk. Og da kommer det du sier nederst på en uendelig lang liste.

 

Jeg markerer dine ord om "bare en sannhet" og "jesus er konge" helt nederst på en uendelig lang liste. Over dine ord finnes det andre ord som folk sier at jeg skal markere tidligere. De har sagt det før deg. Og det kan være ord som "ufoer finnes" eller "zevs er gudenes konge" eller "spagettimonsteret finnes".

 

Så er det greit for deg at dine ord kommer på bunnen av en uendelig lang list? Eller er det noen grunn til at dine ord skal prioriteres over andres? Er det noen grunn til at dine ord skal flyttes opp på lista?

 

 

Jeg kan ikke overbevise deg om noenting jeg Abigor, selvom jeg selv har opplevd Gud på kraftfulle måter og er selv overbevist om hans eksistens. Alt jeg kan si er at jeg er glad i deg og Gud er glad i deg. Han lengter etter deg og vil at du skal komme hjem.

 

Sett mine ord hvor du vil du på listen din du, Abigor, det er du selv som må velge hva du vil tro på. Men jeg håper inderlig en dag at du tar imot Jesus og blir frelst.

 

-

 

Dere ateister, tror dere på at det finnes en arkitekt bak alle bygninger? En forfatter bak enhver bok? En kunstner bak ethvert bilde? En designer bak ethvert klesplagg? Hvordan kan dere da tro at det ikke er en intelligent designer bak den fantastiske naturen vår og menneskets utrolige kropp?

 

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

 

 

Du har feil, Eva ble skapt ved at de tok en del av Adams ribben og skapte henne ut ifra dette, et eksperiment.

Etter det jeg har hørt ble faktisk Eva skapt først, og deretter alle dyrene.

Eva hadde i utgangspunktet tre bryster, men da hun klagde over hvor upraktisk og usymmetrisk det var, så fjernet gud den midterste. Senere klagde Eva over at hun var alene, mens alle hunndyrene hadde hver sin hann å kose seg med.

- Lag en hann til meg også, krevde Eva.

Gud tenkte at det vel ikke ble fred å få før han gjorde som hun sa, så han så seg rundt og mumlet:

- Now, where did I put that useless tit ....

Denne tråden burde tydeligvis hete "Hvorfor ikke nedlate Gud og alle de troende?"

 

En dag vil dere forstå alt. Mark my words.

 

 

https://twitter.com/neiltyson/status/592870205409353730?t=1&cn=cmVjb3NfbmV0d29ya19kaWdlc3RfdHJpZ2dlcmVk&sig=87f3bf526ccca835e414eb0c1b3130fab9d18d98&al=1&refsrc=email&iid=e15ba04bf5f049d397f2292cd9b553f2&autoactions=1430231059&uid=29757313&nid=244+40

Lenke til kommentar

 

Dere ateister, tror dere på at det finnes en arkitekt bak alle bygninger? En forfatter bak enhver bok? En kunstner bak ethvert bilde? En designer bak ethvert klesplagg? Hvordan kan dere da tro at det ikke er en intelligent designer bak den fantastiske naturen vår og menneskets utrolige kropp?

 

 

 

Fordi alt vi definerer som bygninger, litteratur, kunst, klær er ting som vi allerede vet er designet. Vi setter det i kontrast med ting vi observerer i naturen. Oppstår det ikke naturlig? Har vi overveldende bevis på at slike ting designes? Ja da kaller vi det design. Når du kaller universet som helhet designet, så kan ikke du gjøre denne prosessen. Observerer du et annet univers, som ikke er designet, og setter det i sammenligning med det vi bor i?

 

Når du går på stranda og plukker om den beryktede klokka så ser du design. Men i din verden så går du på en strand av klokker, ved siden av et hav av klokker, i en verden av klokker, i en galakse av klokker i et univers av klokker. Men du plukker opp denne ene klokka og synes den ser snedig ut. Du mangler rett og slett sammenligningsgrunnlag til å kalle universet designet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen grunn til ikke å tro på gud er enkelte av tilhengerne av nevnte gud. Som slenger rundt seg med passiv-aggressive trusler, for så og gå tilbake på det. "Det er jo ikke min feil at du ikke tror på gud, men siden jeg gjør det skal jeg bare tydeliggjøre at det er seriøse konsekvenser for de som ikke gjør det". Det er et av de eldste "argumentene" i bruk, og jeg finner det i all hovedsak barnslig og usaklig. Man gir faktisk opp å bevise guden en tror på. "Du får kunnskapen (med trykk på lidelsene) etter din død" oversetter jeg til "jeg har ikke noen god grunn til å overbevise deg med, så jeg tyr til latskap og tomme trusler".

Som nevnt tidligere, det er ikke trusler men advarsler. Og det er av kjærlighet jeg forkynner Evangeliet, nettopp fordi jeg vil at dere IKKE skal komme til H******. Og selvfølgelig må jeg gi opp å "bevise" Gud, for jeg kan ikke bevise 100% at han finnes, samme som at du ikke kan bevise at han ikke fins. Det er derfor det kalles tro. Jeg sier jeg tror på Gud, ikke at jeg "vet Gud".

 

 

Hvis ikke religionen kan gjøre noe med mine lidelser her og nå, gidder jeg ikke høre på hverken løfter eller trusler

Jeg kan godt be for deg jeg, og håpe det kan hjelpe deg. Bønn har virkning, det har jeg opplevd selv. Send meg gjerne en PM og si hva du vil jeg skal be for. Trist å høre om dine lidelser.

 

Og ikke meningen å true deg på noen måte, vil deg alt godt.

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

Fortell meg hvilken religion som er 100% rettferdig.
Kristendommen har ødelagt for seg selv idet Jesus sier at bare gjennom han kan man komme til himmelen.

Dette fordømmer millioner på millioner av sjeler gjennom tusener av år, som aldri har hørt om kristendommen. Noen sier dette er grunnen til at misjonærer reiser verden rundt for å opplyse om folk, men det gjør ingenting for de som dør uten å høre om kristendommen. Man er derfor forhåndsdømt pga ignoranse, og det høres ut som en noe streng straff for noe som ikke er deres feil.

 

Vis meg en religion som er både logisk og rettferdig, samt ikke snakker imot ting som kan bevises matematisk, så skal jeg overveie det.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt tidligere, det er ikke trusler men advarsler. Og det er av kjærlighet jeg forkynner Evangeliet, nettopp fordi jeg vil at dere IKKE skal komme til H******. Og selvfølgelig må jeg gi opp å "bevise" Gud, for jeg kan ikke bevise 100% at han finnes, samme som at du ikke kan bevise at han ikke fins. Det er derfor det kalles tro. Jeg sier jeg tror på Gud, ikke at jeg "vet Gud".

 

 

Henviser til min tidligere post, da du egentlig bare gjentar deg selv her. Jeg er heller ikke interressert i å ta over din bevisbyrde. Du tror at gud finnes. Dersom du vil at jeg skal akseptere den påstanden på lik linje med deg så er du nødt til å overbevise meg. For å overbevise meg så trenger du mer enn det du har hatt å fare med så langt.

Lenke til kommentar

 

 

Dere ateister, tror dere på at det finnes en arkitekt bak alle bygninger? En forfatter bak enhver bok? En kunstner bak ethvert bilde? En designer bak ethvert klesplagg? Hvordan kan dere da tro at det ikke er en intelligent designer bak den fantastiske naturen vår og menneskets utrolige kropp?

 

 

 

Fordi alt vi definerer som bygninger, litteratur, kunst, klær er ting som vi allerede vet er designet. Vi setter det i kontrast med ting vi observerer i naturen. Oppstår det ikke naturlig? Har vi overveldende bevis på at slike ting designes? Ja da kaller vi det design. Når du kaller universet som helhet designet, så kan ikke du gjøre denne prosessen. Observerer du et annet univers, som ikke er designet, og setter det i sammenligning med det vi bor i?

 

Når du går på stranda og plukker om den beryktede klokka så ser du design. Men i din verden så går du på en strand av klokker, ved siden av et hav av klokker, i en verden av klokker, i en galakse av klokker i et univers av klokker. Men du plukker opp denne ene klokka og synes den ser snedig ut. Du mangler rett og slett sammenligningsgrunnlag til å kalle universet designet.

 

 

Jeg har ikke noe godt svar til dette. Men jeg fatter fortsatt ikke hvordan du kan tro at alt har kommet av seg selv..

God bless you anyway.

 

Peace.

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe godt svar til dette. Men jeg fatter fortsatt ikke hvordan du kan tro at alt har kommet av seg selv..

God bless you anyway.

 

Peace.

 

 

 

Jeg er klar over at du ikke har noe godt svar på dette. Apologetikere på fulltid har det heller ikke, så jeg forventer ikke mer av deg.

 

Jeg sier ikke at alt har kommer av seg selv. "Jeg vet ikke" er et fullgodt svar i slike tilfeller. Du sier at du vet. Eller i det minste tror. Du hopper til konklusjoner. Jeg har lyst til å ha en virkelighetsoppfatning som er så korrekt som mulig i forhold til den virkeligheten vi oppfatter. Og det å hoppe til konklusjoner, i hvert fall såpass store hopp, er en dårlig fremgangsmåte for å oppnå dette.

Lenke til kommentar

Fortell meg hvilken religion som er 100% rettferdig.

Kristendommen har ødelagt for seg selv idet Jesus sier at bare gjennom han kan man komme til himmelen.

Dette fordømmer millioner på millioner av sjeler gjennom tusener av år, som aldri har hørt om kristendommen. Noen sier dette er grunnen til at misjonærer reiser verden rundt for å opplyse om folk, men det gjør ingenting for de som dør uten å høre om kristendommen. Man er derfor forhåndsdømt pga ignoranse, og det høres ut som en noe streng straff for noe som ikke er deres feil.

 

Vis meg en religion som er både logisk og rettferdig, samt ikke snakker imot ting som kan bevises matematisk, så skal jeg overveie det.

 

Gud er rettferdig. Han vil ikke la folk som ikke har hørt om Jesus, gå til H****** uten et valg. Jeg tror alle vil få en mulighet, enten iløpet av livet eller etter, til å høre (det som jeg tror er) sannheten. Da er det opp til hver enkelt å si ja eller nei til Jesus.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke noe godt svar til dette. Men jeg fatter fortsatt ikke hvordan du kan tro at alt har kommet av seg selv..

God bless you anyway.

 

Peace.

 

 

 

Jeg er klar over at du ikke har noe godt svar på dette. Apologetikere på fulltid har det heller ikke, så jeg forventer ikke mer av deg.

 

Jeg sier ikke at alt har kommer av seg selv. "Jeg vet ikke" er et fullgodt svar i slike tilfeller. Du sier at du vet. Eller i det minste tror. Du hopper til konklusjoner. Jeg har lyst til å ha en virkelighetsoppfatning som er så korrekt som mulig i forhold til den virkeligheten vi oppfatter. Og det å hoppe til konklusjoner, i hvert fall såpass store hopp, er en dårlig fremgangsmåte for å oppnå dette.

 

 

Det forstår jeg, og det respekterer jeg. Ja, jeg vil ikke si "jeg vet" så hvis jeg har sagt det tidligere beklager jeg. Jeg har jo ikke dødd før, så jeg kan jo aldri vite helt sikkert hva som skjer da, men jeg tror livet går videre. Jeg TROR på Gud, og det kommer jeg aldri til å slutte med. Jeg forstår at du vil forholde deg til det som oppfattes som 100% virkelig og håndfast, men jeg tror på en dypere mening bak alt.

Lenke til kommentar

Det forstår jeg, og det respekterer jeg. Ja, jeg vil ikke si "jeg vet" så hvis jeg har sagt det tidligere beklager jeg. Jeg har jo ikke dødd før, så jeg kan jo aldri vite helt sikkert hva som skjer da, men jeg tror livet går videre. Jeg TROR på Gud, og det kommer jeg aldri til å slutte med. Jeg forstår at du vil forholde deg til det som oppfattes som 100% virkelig og håndfast, men jeg tror på en dypere mening bak alt.

 

 

Det er ikke sikkert at du har sagt at du vet det du tror på, så det beklager jeg om du ikke har påstått at du vet. Jeg er av oppfatningen om at tro og viten er bare nyanser av samme tingen. Det jeg sier at jeg vet er bare noe jeg tror med en høy grad av sikkerhet.

 

Jeg opererer ikke med absolutter, aka 100%. Jeg sier bare at for at noen som helst skal tro på noe, så kreves det at vedkommende er overbevist. Dette er individuelt, og jeg tviler på at din grunn til overbevisning holder for meg. Men uansett, jeg sier at for å overbevise meg så trenger du å kunne henvise til noe vi faktisk kan bekrefte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...