Gå til innhold

Trangt om WIFI-kanaler


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet i Oslo med 4 etasjer. Hver etasje har minst 2 rutere, og det er dermed trangt om plassen når det gjelder kanaler.

 

Jeg har lest litt frem og tilbake, og har skjønt hvordan man skal velge riktige kanaler, men her er det så fullt at jeg er usikker på om et bytte vil hjelpe...

 

Først av alt:

Vi opplever at nettet mister tilkobling i et kort øyeblikk fra tid til annen, og det tror jeg skyldes for mange rutere på samme frekvens. Mulig jeg tar feil.

 

 

Finnes det et bedre alternativ til kanal ifølge bildet som følger med?

Kanal 14 er litt vrient å velge, for som jeg forstår det er det ikke alle enheter som støtter denne.

 

Vi ligger på kanal 1 sammen med 5 andre. Vil kanal 3 eller 4 gjøre stor nok forskjell for oss? Den ligger i "dalen" mellom de andre, men det resulterer i at vi får flere rutere som overlapper, men alle med lavere signalstyrke.

 

Ser dere noen andre kanaler som kan egne seg bedre?

 

Jeg brukte Wifi Analyzer på Galaxy Tab 2 10.1 for å finne oversikten.

post-122677-0-73662600-1346153948_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det bildet fremgår det at kanal 3 burde være et bedre valg for deg.

Dett kan også Wifi Analyzer sikkert bekrefte, dersom du velger ditt AP,

og ber Wifi Analyzer om å fortelle deg hvilken kanal som er optimal.

 

 

PS.

I settingene til Wifi Analyzer så må du si at det kun er kanal 1-13 som er tilgjengelig

(så sant du kjører etter Norsk oppsett)

Lenke til kommentar

@kandasa: Det er nettopp det jeg også frykter. Vi er tross alt 4 studenter som bor sammen, alle med forskjellige duppedingser.

 

Hva om jeg bytter til CH13?

Da er det kun 1 ruter som bruker samme frekvens, pluss at det er 3 rutere med relativt liten overlapping.

 

Det burde da være bedre enn CH1 (den som brukes nå) hvor jeg bruker samme frekvens som 6 andre og har tilnærmet null overlapping med andre kanaler.

 

CH3 gir overlapping mot 10 rutere, ingen bruker denne kanalen, men det er noe jeg tror er verre enn CH13.

 

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Bare hold deg på kanal 1. Der har du færrest sterke signaler. Du ser det er over 40dB (10.000 ganger svakere) ned til nabosignalene. Grunnen til at dere mister signalene kan like gjerne være overbelastning (mange forbindelser med bittorrent e.l.) eller at trådløschip i router går varm.

 

EDIT: Tips i denne tråden: http://www.tomshardware.co.uk/forum/40634-18-dlink-losing-internet-connection-wifi-devices-only

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mister tilkobling som at enheten blir frakoblet? I så fall er nok dette et problem relatert til den trådløse routeren.

 

Hold deg på kanal 1, av grunnene Jan nevner. Kanal 3 (og 13) vil bare føre til at du får delvis kanaloverlapping, noe som ikke vil gjøre saken bedre. Kanal 14 er kun for Japan (og kun DSSS/802.11b).

 

Det som virkelig vil gi dere et boost på ytelsen er å gå over til 5 GHz. Tab'en din støtter, og mest sannsynlig noen av pc'ene. Om de ikke støtter det får man nettverkskort (Intel 6235/6300) for rundt 150,- inkl frakt på Ebay, bare sjekk etter om det er full eller half-size man må ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tips som kanskje kan hjelpe:

Hvis naboene går med på det, kan dere sette ruternes sendestyrke ned til medium. De står ofte på høy i utgangspunktet. Hvis alle naboene er med på det så vil alle forstyrre hverandres luftrom mindre, og det kan føre til bedre nett i egen bolig for alle sammen. Det er også en ide å ha ruteren plassert sentralt, og ikke inntil en vegg mot en nabo.

Tanken er å gi ruterne en lettere jobb med å forholde seg til boligens egne signaler, ved at interferens fra naboene dempes litt. Everybody wins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...