Gå til innhold

Så mye raskere er Windows 8


Anbefalte innlegg

Oppstarts-,avsluttningstid er langt nede på listen over ting jeg bryr meg om når det gjelder OS (så lenge det ikke er helt ekstremt da).
Lurer på om Windows har fikset filkopieringen. Testen her er ubrukelig, tviler på OSet har såå stor innvirkning på ren kopiering. Det jeg tenker på, er når man setter i gang flere kopierings/skriveoppgaver samtidig. På tradisjonelle harddisker hadde det vært _mye_ raskere om de ble utført sekvensielt isteden for i parallell. Må bruke ekstra programvare for å få til dette i W7.
Hva heter det programmet som gjør det?
Teracopy

 

Dette gjør vel Opus også så vidt jeg vet http://www.gpsoft.com.au/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet windows 8 en stund nå på en gammal laptop. (lasta ned en torrent)

 

Jeg syntes metro fungerer bra og effektivt når jeg lærte meg hvordan det fungerte.

 

Jeg liker søk funksjonen. der du har ett søkevindu på siden i alle apps, og du kan trykke piltasten ned for å søke andre steder.

 

Jeg liker også at den samler bilder i fra flickr facebook mine bilder sky drive på ett sted.

 

Det er hurtigtastvennlig så du slipper å bruke mus.

Hvorfor trenger man en x for å lukke program når du kan trykke alt+f4?

 

Det minner meg om android telefonen min, bare raskere og gjort mer effektiv siden du har mus og tastatur tilgjengelig.

 

Det er en del bugs og merkelige mangler som at jeg ikke kan legge til en nettverksplassering for bilder,,og samme med musikk og kanskje filmer og tror jeg.

Lenke til kommentar

Må innrømme at når jeg testet betaversjonene av Win 8 på laptopen, så skjønte jeg ikke vitsen med tiles systemet, Metro og alt det på en desktop/laptop uten touchscreen. Så jeg anså det som uinteressant på annet enn et nettbrett med touchscreen. Siden jeg er litt av den gamle skolen, og anså spill som det viktigste PC`en skulle brukes til, så jeg på Toweret ved siden av, med skjermkort som kostet like mye alene, som man måtte gi for en konsoll, 4-5 vifter som skulle kjøle ned herligheten, som et kraftig spillmonster. Jeg tenkte som så at Win 8 overhodet ikke hadde noe på en stasjonær eller bærbar å gjøre. Men jeg klarte likevel ikke å la vær å laste en prøveversjon av den ferdige Pro versjonen og innstallere det på den bærbare. Nå som den fungerte som den skulle, med app storen i funksjon, og "Metro" systemet er så kjapt og smidig at jeg nesten syns det er rart det er mulig på en så svak bærbar, så gikk skepsisen til ren begeistring i løpet av noen få timer. Jeg hadde allerede i bakhodet å kjøpe en Windows 8 Phone siden jeg kjøpte en Lumia 800 til eksen for litt siden, og fikk lyst på en selv, og jeg har gått og ventet med å kjøpe nettbrett til det skulle komme en med win 8 (det _må_ være påmontert tastatur på den) og jeg har en Xbox 360 stående under tvn. Siden jeg fikk lekt meg litt med Xbox Smartglass og tidligere har pleid å bruke Windows Media Center på xboxen hvor den streamer filmene rett fra PC en (som jo da også har Windows Media Center), så tenkte jeg på fremtiden med glede :) Jeg har allerede etter 2 dagers testing bestemt meg for ihvertfall å kjøpe windows 8 til en av pcene, bare for å ha den som en base for de andre Windows 8 duppedittene jeg skal ha (+xboxen da).

Endret av _ziggy_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å skru av datamaskinen vil også bli raskere med Windows 8. På testmaskinen til TechSpot tok det bare 8 sekunder å avslutte, sammenlignet med 12 sekunder for Windows 7.
Hva med å bare dra ut støpselet?

 

 

Nykommeren var likevel et lite hestehode hurtigere når det gjaldt kopiering av store filer.
Hvor mange sekunder stort var dette hestehodet?

 

 

 

 

Neida, høres bra ut dette. Synes selv at min "Windows 7-powered" maskin starter og avslutter rimelig kjapt.

 

Mitt eneste håp er at jeg kan bruke dette operativsystemet som jeg pleier, som det skal på en stasjonær maskin, og samtidig fungerbar på en bærbar.

 

Er et "must" å kunne deaktivere tjenester og Windows-komponenter ihvertfall!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Som jeg gleder meg til "neste generasjon Comtubers" hvor man slipper den evinnelige diskusjonen om boot-time, sleep-time, hibernate, POST, BIOS osv osv...

I forbindelse med stooor kjedsomhet når jeg venter på at Win8 nettbrett skal komme, så kjøpte jeg logitech sitt ultrathin keyboard til ipad'en min. Konklusjon etter ca 1 ukes bruk, er at dette nå er VELDIG nært å ta over for min bærbare pc i stor grad.

- instant on

- alle apps jeg behøver omtrent

- lang batterikapasitet

osv osv osv

Eneste jeg savner er touchpad'en og den røde styreknotten (som jeg ikke husker navnet på i farten) på Lenovoen min. Ja også skjermstørrelse da, men jeg antar det blir fikset i neste generasjon.

 

Så min drøm er at når Win9 kommer, så blir det solgt mest "nettbrett", som man docker når man kommer hjem/kontoret, og i docken har man kraftigere cpu og gpu som man gjør seg nytte av når det trengs. All info blir syncet kontinuerlig via lan/wlan/wwan så man trenger ikke utveksle noe informasjon mellom brett og dock. Det meste ligger lagret på NAS/Server/Cloud så man trenger ikke allverden lokal lagring heller. Har 64GB på ipad'en og fremdeles 39gb ledig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tviler sterk på at det er noen forskjell og metro forsinker sikker W8 lit

Hvorfor tvile når du kan bruke kalde fakta? Og at metro forsinker W8 er bare synsing. Meningsløst.

 

http://images.fanpop...296_300_336.jpg

 

Listen ligger lavt for å bli kalt troll om dagen.

 

vel . jeg er elgen som er mere virkelig en trollet

 

angående hurtigtaster. det går greit så lenge man husker dem.

bruker man mange programmer der en del av dem ikke følger Microsoft standard så blir det for komplisert å lære seg alle hurtigtastene ( det må man også ha i tankene)

 

De tre knappen øverst til høyre i et vindu er ekstremt peke skjems vennlig.

Det er jo bare å sette fingeren på det og så er vinduet lukket . på samme måten som man klikker på det med musen

hvorfor man vil gjøre det mere tungvind forstår jeg ikke

 

 

Alt + F4 er ikke hurtigtastvennlig, men veldig tungvint å trykke. Ctrl + Q/W er hurtigtastvennlig.

jeg ser ikke forskjellen .

man får begge til med en hand

alt+ F4 er dog den som er mest kjent og som er beskrevet i oversikten ( i hjelpeteksten )

Lenke til kommentar

Alt + F4 er ikke hurtigtastvennlig, men veldig tungvint å trykke. Ctrl + Q/W er hurtigtastvennlig.

jeg ser ikke forskjellen .

man får begge til med en hand

alt+ F4 er dog den som er mest kjent og som er beskrevet i oversikten ( i hjelpeteksten )

 

Ctrl+q/w klarer du med en hånd, uten å bevege hånden. Alt+F4 må du bevege hånden å tom løfte den fra tastaturet for å nå.

Lenke til kommentar

Alt + F4 er ikke hurtigtastvennlig, men veldig tungvint å trykke. Ctrl + Q/W er hurtigtastvennlig.

jeg ser ikke forskjellen .

man får begge til med en hand

alt+ F4 er dog den som er mest kjent og som er beskrevet i oversikten ( i hjelpeteksten )

 

Ctrl+q/w klarer du med en hånd, uten å bevege hånden. Alt+F4 må du bevege hånden å tom løfte den fra tastaturet for å nå.

 

Forskjellen er da ikke mere en taste rekke ( i høyden )

jeg renger bare å strekke fingeren helt ut så når jeg F4 tasten

 

Du brukerer et lit pussig argument siden man likevel må beveg hendene når man skriver

Lenke til kommentar

Forskjellen er da ikke mere en taste rekke ( i høyden )

jeg renger bare å strekke fingeren helt ut så når jeg F4 tasten

Du brukerer et lit pussig argument siden man likevel må beveg hendene når man skriver

Å telle er visst vanskelig. Det er to rekker, strengt talt 2.5 mtp. lengde, og man rekker ikke den uten å flytte hånden i en unaturlig posisjon. Alt + F4 er kanskje vanlig på Windows, men Ctrl + Q/W er standard på Linux og gir mye mer mening. Å argumentere for Alt + F4 er helt absurd.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hvis du mere at control +Q virker så bør du teste det ut

hos meg virker det ikke (Windows 7 )

control +W har en helt annen betydning en det du tror ( jeg regner med at det hadde noe med lagring av datafiler å gjøre ( W for write) )

 

Nå er det da bare en taste rekke mellom Q tasten og funksjonstastene ( eller 3 CM)

Lenke til kommentar

Eneste argumentet for Alt + F4 er vel at det er det Microsoft har brukt i 15-20 år, så alle Windows brukere kjenner vel til den kombinasjonen. Om logikken ikke stemmer, så har i alle fall Microsoft gjort det til en standard.

Mhm, men går fint an å ha begge deler. Poenget er at Alt + F4 er lite logisk.

 

Hvis du mere at control +Q virker så bør du teste det ut

hos meg virker det ikke (Windows 7 )

Det er fordi det ikke er en standard på Windows-plattform, det er kun enkelte programmer som har dette, dessverre.

 

control +W har en helt annen betydning en det du tror ( jeg regner med at det hadde noe med lagring av datafiler å gjøre ( W for write) )

Nei, det er feil. Ctrl + W står vanligvis for å lukke vindu, enten i form av et faktisk vindu, eller en tab.

 

Nå er det da bare en taste rekke mellom Q tasten og funksjonstastene ( eller 3 CM)

Du kan ikke regne avstand i antall rekker det er mellom punkt A og B, det eneste logiske er å telle antall rekker du må forflytte fingrene, og det er ca. 2.5.

Lenke til kommentar

hva som er logisk kommer alt på hva utgangspunktet er.

Hvis man tenker norsk så vil det faktisk være ctrl+a som er det mest logiske her

 

Problemet med å bare tenke enkelt og logisk ( jeg tenker internasjonalt her selv om det har lite å si ) er at man får en kombinasjon som kunne være logisk for flere funksjoner.

 

på norsk

A = avslutte, angre

 

internsjonalt :

Q: quit

U: undo

R: re-undo /undo-undo

 

 

Argumentet mot alt+F4 var at man måtte flytte lit på handen

Det mer jeg er et tynt argument da man må flytte på handen for skrive eller nå de andre tastene

 

Her er det avstanden til tastene som faktisk er det som betyr noe

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

De fleste moderne maskiner klarer vel å dra Win7 helt utmerket, så jeg skjønner ikke helt poenget med dette hastighets-fokuset. Maskinene mine med SSD bruker jo lengre tid på BIOS-greier enn selve Windows oppstarten.. Mer interessant hvilke nye features som ligger der. Foreløpig synes jeg de kunne spart seg å ta med åpenbare tablet-applikasjoner på Desktop-utgaven..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...