Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av 27" 2560x1440 px.


Coffey

Anbefalte innlegg

@hal9k:

 

Nå var det ikke snakk om U2711 akkurat her, men den planlagte U2713 (noe som bør gå klart fram av konteksten). Vi vet ikke alle spesifikasjoner, men de fleste tror det vil bli en rimeligere versjon med e-IPS, dvs samme type panel som i U2412M. Dette er et panel med bare 6 bit fargedybde, dvs faktisk ikke bedre fargerom enn en TN basert skjerm. Og til bilderedigering synes jeg faktisk skjermer med 82 % av NTSC fargerom er for dårlig.

 

Jeg har som sagt U2711 og har prøvd S27A850D. Til mitt bruk var U2711 klart best, men skulle jeg også brukt den til spill så ville jeg sterkt vurdert S27A850D - da den virket å ha noe raskere responstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det ikke snakk om U2711 akkurat her, men den planlagte U2713 (noe som bør gå klart fram av konteksten).

 

Nå som du nevner det kommer det tydeligere frem, men jeg var faktisk litt i tvil om hvilken skjerm du egentlig snakket om. Uansett så la jeg merke til at både du og flere andre her nevnte U2711, så derfor brukte jeg den som sammenligningsgrunnlag.

 

Vi vet ikke alle spesifikasjoner, men de fleste tror det vil bli en rimeligere versjon med e-IPS, dvs samme type panel som i U2412M. Dette er et panel med bare 6 bit fargedybde, dvs faktisk ikke bedre fargerom enn en TN basert skjerm. Og til bilderedigering synes jeg faktisk skjermer med 82 % av NTSC fargerom er for dårlig.

 

Dersom disse opplysningene stemmer så er jeg enig med deg. Det virker som om U2713 ikke er ment som en direkte konkurrent til U2711. Et annet spørsmål er om TS ønsker å kjøpe skjerm nå eller senere, og det er kanskje uklart når U2713 lanseres.

 

Jeg har som sagt U2711 og har prøvd S27A850D. Til mitt bruk var U2711 klart best, men skulle jeg også brukt den til spill så ville jeg sterkt vurdert S27A850D - da den virket å ha noe raskere responstid.

 

Jeg har ikke testet disse skjermene opp mot hverandre i spillsammenheng, men på papiret er responstiden omtrent lik (5-6 ms G2G). Jeg tror ikke det vil ha noe særlig å si i praksis, uten at jeg vil si noe med sikkerhet her (da jeg ikke har noen førstehåndserfaring med disse skjermene).

 

Det kommer også an på hva slags spill det er snakk om (jeg tror ikke TS har spesifisert dette). I FPS-spill så vil naturligvis lave responstider være vesentlig, men i strategispill o.l. så vil det være mindre viktig.

Lenke til kommentar

Hva som er beste skjerm er avhengig av hva man som bruker vektlegger og i hvilket miljø man skal bruke skjermen. Jeg har U2711 og har prøvd Samsung sin PLS skjerm. For meg er U2711 bedre, da det jeg bruker skjermen til passer med de egenskaper en IPS skjerm er svært sterk på. Andre kan vektlegge f.eks spill mer enn jeg gjør (som for akkurat den skjermen regelrett gir blaffen), og pga det komme til helt andre konklusjoner.

 

Den skal nok brukes like mye til fotoredigering som den skal brukes til surfing og spill.

 

Jeg har inntrykk av at Coffey er ute etter en allround-skjerm som også egner seg til fotoredigering, og ikke en high-end skjerm for (kun) fotoredigering eller grafisk design. Da virker det som om U2711 skulle passe bra i utgangspunktet, siden mange high-end skjermer i disse størrelsesklassene fort koster rundt 10.000 kr eller mer.

 

Det er riktig. Så det jeg ser etter er en skjerm som skal takle både foto- og filmredigering, internett og spill. Jeg forstår nå at på spill-delen må man ofre litt når man først skal ha en høyoppløst skjerm, så jeg ønsker vel å kjøpe den skjermen som da er best egnet til den bruk også (det vil si at den ikke vil være smertelig å bruke i f.eks FPS.)

 

Etter å ha lest litt fram og tilbake, så tror jeg at jeg ender opp med å kjøpe Samsungen som jeg linket til i første post. Men skulle noen ha noen innvendinger mot det, så si gjerne i fra. Dette er absolutt ikke mitt sterkeste område, så tips tar jeg gjerne i mot!

 

Virker som om begge skjermene er relativt gode valg. Her er det nok detaljene som avgjør hva som passer best for deg.

 

Du har nevnt noen bruksområder for skjermen din, men såvidt jeg vet har du ikke sagt noe om hva du primært har tenkt å bruke den til? Det kan være at disse skjermene har litt forskjellige styrker på ulike områder som kan være utslagsgivende i forhold til ditt primære bruksområde.

 

Primært vil nok film- og fotoredigering og spill likestilles, med generell internettsurfing på andreplass.

 

Dersom disse opplysningene stemmer så er jeg enig med deg. Det virker som om U2713 ikke er ment som en direkte konkurrent til U2711. Et annet spørsmål er om TS ønsker å kjøpe skjerm nå eller senere, og det er kanskje uklart når U2713 lanseres.

 

Jeg tenker nok å kjøpe den i løpet av denne måneden, og når det gjelder U2713 kontaktet jeg Komplett.no (jeg ønsker helst å kjøpe fra de) angående det, og de sa at de ikke hadde noen bestillinger på den fra leverandør, noe de til normalt skal ha minst 2 måneder i forveien. Så de visste ikke om den ville dukke opp med det første.

 

Det kommer også an på hva slags spill det er snakk om (jeg tror ikke TS har spesifisert dette). I FPS-spill så vil naturligvis lave responstider være vesentlig, men i strategispill o.l. så vil det være mindre viktig.

 

Skjermen kommer til å bli brukt for diverse spill, både FPS og strategi, men når det gjelder respons etc er jeg ikke veldig nøye på det, bare så lenge jeg ikke fysisk legger merke til tydelig lag/ghosting.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

U2711 har veldig åpenbar lag og ghosting i actionspill :p

Er det noe man kan leve med, eller blir det fort veldig irriterende?

 

 

 

 

Jeg ser også at Dell-en blir promotert med 1.07 milliarder farger, imens Samsungen "bare" har 16,7 millioner farger. Gir dette en visuell forskjell, eller er det bare tall?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

U2711 har veldig åpenbar lag og ghosting i actionspill :p

Er det noe man kan leve med, eller blir det fort veldig irriterende?

Ghostingen er ikke skrekkelig åpenbar utenom bilspill, men inputlagen på skjermen er helt latterlig høy som ga meg følelsen av å være full mens jeg prøvde å spille på den. HPs ZR2740W har langt mindre inputlag enn U2711 (tror ikke det finnes mange skjermer som er like trege som U2711) og er nok dermed langt bedre egnet til å spille på.

 

Dog, 120Hz >>> 2560x1440 i spill mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Inputlag og noe ghosting på U2711 var den primære grunnen til at jeg oppfattet Samsung S27A850D som bedre til spill (raskere respons). Men som jeg også skrev, akkurat der jeg har min U2711 er spilling uaktuelt. Så om jeg skulle ha spilt, ville jeg nok vurdert Samsung S27A850D nærmere.

 

@Coffey:

 

Begge har 8 bit fargedybde i selve panelet, men Dell U2711 har hardware/firmware som gjør at den arbeider med 10 bits farge internt. Så selv om panelet ikke kan vise mer enn 16,7 millioner samtidig, er 1,07 milliarder farger tilgjengelig i paletten. Det kan bety noe ved bilderedigering, men jeg hadde ikke lagt ekstremt mye vekt på det. Ikke minst fordi det ikke gir reell forskjell i fargerommet som vises, dvs forskjellen er bare at noen fargeoverganger blir ennå mer korrekte.

 

Jeg har en ekte 10 bits skjerm hjemme - og jeg legger ikke merke til markante forskjeller fargemessig.

Lenke til kommentar

Primært vil nok film- og fotoredigering og spill likestilles, med generell internettsurfing på andreplass.

 

Det høres ut som ditt bruksområde er ganske likt som mitt: Dvs. skjermen må være egnet for fotoredigering, men samtidig så skal den heller ikke være uegnet for spilling innimellom.

Da ville jeg nok fokusert på den type skjermer som du vurderer nå, og se bort ifra mer typiske spillskjermer.

 

Jeg tenker nok å kjøpe den i løpet av denne måneden, og når det gjelder U2713 kontaktet jeg Komplett.no (jeg ønsker helst å kjøpe fra de) angående det, og de sa at de ikke hadde noen bestillinger på den fra leverandør, noe de til normalt skal ha minst 2 måneder i forveien. Så de visste ikke om den ville dukke opp med det første.

 

Da kan du vel se bort ifra U2713 og det gjør jo saken enda enklere :)

 

Skjermen kommer til å bli brukt for diverse spill, både FPS og strategi, men når det gjelder respons etc er jeg ikke veldig nøye på det, bare så lenge jeg ikke fysisk legger merke til tydelig lag/ghosting.

 

Det står at den skal ha en responstid på 12 ms, så jeg er litt usikker på den ...

 

Det kan lønne seg å sjekke hva slags responstid som er oppgitt. Jeg antar at det er G2G (gray-to-gray).

 

Min første 24" som jeg kjøpte i 2004 hadde rundt 16 ms G2G responstid. Skjermen jeg bruker idag ligger på rundt 7 ms. Selv om skjermen jeg bruker nå er merkbart raskere, så synes jeg faktisk at den første 24" fungerte helt greit til spilling, inkludert FPS (spilte mye Counterstrike den gangen). For noen vil 12-16 ms være for høyt, men det er nok litt subjektivt. Jeg la merke til litt ghosting når man snudde seg raskt i FPS-spill, men jeg var aldri plaget av det.

 

Men det viktigste totalt sett er skjermens latenstid, dvs. prosesseringstiden pluss responstiden. Det er vanskelig å uttale seg om den uten å ha sett skjermen i aksjon eller uten å ha lest tester av den der de undersøker den totale latenstiden. Skjermen jeg bruker nå har helt klart en lavere latenstid enn den forrige EIZO-skjermen jeg hadde, selv om begge har samme responstid. Forskjellen ligger i at HP-skjermen har mindre prosesseringslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe man kan leve med, eller blir det fort veldig irriterende?

 

I tillegg til uttalelsene fra folk her som eier U2711, så kan du også sjekke omtalen hos Anandtech, der de måler inputlag og responstid:

 

http://www.anandtech.com/show/2922/4

 

Som nevnt tidligere kan dette være litt subjektivt (noe som de også kommer inn på i testen): Det som kan virke uholdbart for andre i forhold til latenstider kan være akseptabelt for deg. Her gjelder det å kjenne sine egne grenser :)

 

Utdrag:

 

That means the U2711 has around one frame of lag relative to our best LCDs, but it still has a lot less lag than our worst offenders. As stated already, I didn't notice lag in using the U2711 - just like I didn't notice lag on the 2407WFP or the FPD2485W. I did notice slight lag on the Samsung 245T and some clear lag on the 2408WFP and LaCie 324, but the threshold for lag varies and you'll need to determine if 15-17ms is too much or not for you. If you've tried any TN panels and still noticed lag, we would expect every current LCD to be above your "lag threshold".

 

De skriver også:

 

So far, all of the S-PVA panels we have tested show a significant amount of input lag, ranging from 18ms up to 40ms. In contrast, the TN and S-IPS panels show little to no processing lag (relative to the HP LP3065).

 

 

Jeg kjenner ikke til hvordan Samsung'en er i forhold til inputlag, men den baserer seg på PLS, som er en paneltype som har mye til felles med IPS.

 

I denne testen blir skjermen betegnet som sammenlignbar med IPS-baserte skjermer i forhold til responstid:

 

http://www.flatpanel...l&id=1331899332

 

Samsung S27A850D exhibited very similar response time characteristics compared to IPS based monitors such as the popular Dell UltraSharp models.

 

Utifra testene ovenfor ser det ut til at U2711 har en mer presis fargegjengivelse, mens Samsung'en er litt raskere. Hvorvidt denne forskjellen i latenstid er merkbar for deg, eller hvorvidt U2711 er rask nok, er det bare du som kan avgjøre :)

 

Rent funksjonelt sett virker det som om begge skjermene stiller omtrent likt, bortsett fra at U2711 har flere innganger, deriblant en HDMI-inngang, noe som bare er støttet i T-ugaven av Samsung-skjermen.

 

EDIT: Her finner du også en vurdering av latenstidene til U2711:

 

http://www.tftcentra.../dell_u2711.htm

 

The responsiveness of the U2711 was good. There was no obvious ghosting of the moving car or trail images behind it which was pleasing. Often screens without RTC, even TN Film based, can show a noticeable ghost image in these tests.

 

Skjermen har også en Game-modus, men det ser ikke ut til å ha noen stor betydning på input-lag'en, som ble målt til å være relativt høy:

 

The input lag of the U2711 was fairly mediocre really with an average input lag of 30ms, and very similar to that of the U2410 (33.8ms average). The input lag did reach up to 40ms fairly commonly but was not as bad as some other models like the Dell 2409WFP (64.1ms) or the Dell 2707WFP (46ms) ... I tested the U2711 in game mode as well, but this model seems not to offer any improvement and input lag was still 28.1ms on average.

 

Men i deres omtale av Samsung-skjermen kommer ikke Samsung'en noe særlig bedre ut: Lag'en ble målt til 28.0 ms, noe som er sammenlignbart med U2711 i Game-modus:

 

http://www.tftcentra...ng_s27a850d.htm

 

De skriver:

 

The Samsung S27A850D showed an average display input lag of 28ms during this test, ranging up to 32ms maximum. This is the overall lag of the image compared with a CRT, taking into account signal processing delay and pixel response times. This was a little slower than some other screens but with an average lag of just under 2 frames it is not too severe. The lag of this screen has been categorised as CLASS 2 as detailed above. This should be adequate for most moderate gaming still but for those wanting to play fast FPS it might prove an issue in some cases.

 

Jeg vil forøvrig anbefale at du leser begge omtalene på TFTCentral.co.uk, ettersom de i større grad (enn mange andre nettsteder) vurderer mange av skjermenes kvaliteter i forhold til de bruksområdene som du har nevnt. I begge omtalene er det også et eget avsnitt knyttet til video og film, som kan være av interesse for deg.

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter egentlig med de samme spørsmålene som deg. Jeg har også bestemt meg for å kjøpe en 27", men finner ingen som passer perfekt til mitt bruk. Ønsker best mulig bildekvalitet, samtidig som den skal være svært god til spilling. Det smarteste ville sikkert være å vente litt med å kjøpe, men når den gamle skjermen ser SLIK ut blir tålmodigheten litt tynnslitt av å vente. :(

 

Noen som vet noe om DENNE skjermen? Veldig dyr, men skjerm er noe jeg tross alt føler jeg kan bruke litt penger på.

Lenke til kommentar

Sliter egentlig med de samme spørsmålene som deg. Jeg har også bestemt meg for å kjøpe en 27", men finner ingen som passer perfekt til mitt bruk. Ønsker best mulig bildekvalitet, samtidig som den skal være svært god til spilling. Det smarteste ville sikkert være å vente litt med å kjøpe, men når den gamle skjermen ser SLIK ut blir tålmodigheten litt tynnslitt av å vente. :(

 

Noen som vet noe om DENNE skjermen? Veldig dyr, men skjerm er noe jeg tross alt føler jeg kan bruke litt penger på.

prøv Asus 27" 120hz i 14 dager. send i retur om du ikkje er fornøyd. Til spilling er den iallfall god nok :)

Den har ikkje 2500 oppløsning, men 120 hz ER evig deilig...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har ingen personlig erfaring med noen av disse skjermene, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det.

Vil bare tipse om at Yamakasi Catleap visstnok skal være et godt kjøp i denne kategorien.

Har ingen erfaring med denne heller enda, men planlegger et slikt kjøp selv i nærmeste fremtid.

 

Edit : Skrivefeil

 

Dersom man skal ha en slik skjerm må man kjøpe den gjennom gruppeinnkjøp på 120hz.net for å få PCB som støtter 85-135 Hz ellers få man noe random skrot.

Lenke til kommentar

Sliter egentlig med de samme spørsmålene som deg. Jeg har også bestemt meg for å kjøpe en 27", men finner ingen som passer perfekt til mitt bruk. Ønsker best mulig bildekvalitet, samtidig som den skal være svært god til spilling. Det smarteste ville sikkert være å vente litt med å kjøpe, men når den gamle skjermen ser SLIK ut blir tålmodigheten litt tynnslitt av å vente. :(

 

Noen som vet noe om DENNE skjermen? Veldig dyr, men skjerm er noe jeg tross alt føler jeg kan bruke litt penger på.

prøv Asus 27" 120hz i 14 dager. send i retur om du ikkje er fornøyd. Til spilling er den iallfall god nok :)

Den har ikkje 2500 oppløsning, men 120 hz ER evig deilig...

 

Helt klart en mulighet. Grunnen til at jeg først og fremst leter etter en skjerm med høyere oppløsning, er at min nåværende skjerm er en 20" med en oppløsning på 1600 x 1200. Er litt redd for å bli skuffet hvis jeg går opp i størrelse fra 20" til 27" uten samtidig å øke oppløsningen. Dessuten bruker jeg selvfølgelig også min nåværende skjerm til spilling, og uansett hvilken skjerm jeg kjøper antar jeg at den er bedre enn en 7 år gammel skjerm, med en oppgitt responstid på 16 ms. :)

Lenke til kommentar

Takk for fyldig informasjon, hal9k. :)

 

Et siste spørsmål: Skal LED-belysningen på Samsungen ha noe å si, bildekvalitetsmessig? Eller er det bare lavere strømforbruk som er fordelen der?

 

Det er ikke snakk om full LED-bakbelysning (stort sett bare tilgjengelig på profesjonelle high-end monitorer), så i praksis vil det ikke være noen betydelig forskjell i forhold til tradisjonell CCFL-belysning (det er mye markedsføringshype knyttet til LED-skjermer). LED bidrar imidlertid til et lavere strømforbruk og en tynnere skjerm.

Lenke til kommentar

Helt klart en mulighet. Grunnen til at jeg først og fremst leter etter en skjerm med høyere oppløsning, er at min nåværende skjerm er en 20" med en oppløsning på 1600 x 1200.

 

Er du en FPS-entusiast så ville jeg nok valgt en 120 Hz-skjerm, men siden du samtidig oppgir at du ønsker "best mulig bildekvalitet" og høyere oppløsning, så er sannsynligvis ikke en spillskjerm det beste valget for deg. Jeg vil heller anbefale en allround-skjerm med gode billedmessige egenskaper, men som samtidig duger greit til spilling.

 

Husk at en 120 Hz skjerm ikke automatisk vil gi deg noen stor fordel: Dersom spillene du spiller har en framerate som ligger under 60 Hz vil du naturligvis ikke oppleve store forskjellen (1). Det skader ikke å bestille en skjerm for test hjemme (som du kan sende i retur dersom du er misfornøyd), eller du kan gå i en butikk og be om en demonstrasjon.

 

Hvis du bare er ute etter en skjerm med litt høyere oppløsning kan det hende at du er fornøyd med en 1920 x 1080 (evt. 1200) skjerm også, uten å ta steget helt opp til 2560 x 1440 (evt. 1600). Men jeg vil i utgangspunktet anbefale en 2560-skjerm, da forskjellen mellom en 1600- og en 1920-skjerm ikke er så veldig stor. Det kan hende du må jekke ned på grafikkinnstillingene dersom du har noen spill som sliter i 2560-oppløsning (dette vil avhenge av spillet og GPU'en din).

 

Når det gjelder Samsung'en du linket til: Du finner en omtale av den her:

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_s27b970d.htm

 

 

Ser ikke ut som noe dumt valg, selv om jeg nok ville undersøkt flere skjermer fra konkurrentene (f.eks. Eizo, NEC, HP, Dell) før jeg tok en beslutning. En slik skjerm er tross alt en investering som skal holde i en rekke år, i motsetning til CPU'en eller GPU'en din er ikke dette noe som du bytter hvert (?) år. Og høyere oppløsning vil komme deg til gode i form av mer "arbeidsrom" generelt sett, og ikke bare i spill.

 

Fra konklusjonen:

 

The S27B970D is very new and so not available widely yet. ... You do miss out on a few features as already mentioned but as a high end screen its a very interesting choice. Of course with the added extras and premium features it is more expensive than popular mainstream models ... However, if you're looking for something more, and want something with a lot of style and some great all round performance then the Samsung S27B970D is definitely worth looking at. Another pleasing outing from PLS technology.

 

(1) Du finner en lengre diskusjon om dette her:

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/332924-15-120hz-monitor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke, men det er enkelte Yamakasi Capleap skjermer hvor PCB-en støtter 85 - 135 Hz. Men det er et mindre utvalg og innkjøp må gjøres som gruppeinnkjøp for å sikre seg rett versjon.

 

Hovedproblemet er at HDMI ikke i det hele tatt støtter så høye oppløsninger, og at til og med Dual-link DVI kan sliter båndbreddemessig. Skal man ha en ekte 8 eller 10 bits skjerm med 2560 x 1440 120 Hz så krever det skikkelig med båndbredde og grafikkytelse.

 

Nå vet jeg ellers ikke hvilke krav du har, men personlig hadde jeg aldri byttet bort IPS, 27'' og 2560 x 1440 mot lavere oppløsning og 120 Hz der hvor jeg bruker skjermene mine. Ingen hensikt i spill heller da jeg ikke har maskinvare til særlig mer enn 50 - 70 Hz for spill der skjermoppdatering virkelig betyr noe (selv på 1920 x 1080).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...