Gå til innhold

Selvbygg: Black Refinery og tilbehør (Work in Progress)


Anbefalte innlegg

Det er en 2500k, den er jo unlocka?

 

Ja det er den, men hovedkortet gjør det umulig.

 

 

Hehe, da har jeg en utfordring til deg. Finn en strømforsyning av kurant kvalitet som er modulær, har en stillegående vifte og kan forsyne et oppsett med 1 CPU + 1 GPU til 450 kroner. Tror OCZ har skutt gullfuglen med dette produktet, og slik er det bare. :wee:

 

Nå var det BadCat sine oppsett jeg mente, men de er jo basert på dine, så det blir jo på en måte til dine/ditt oppsett. Men nå er det bare mine preferanser til å helst ha CWT, Superflower eller Seasonic PSUer som stiller inn mest (selv om ikke alt de lager trenger å være noe bedre enn Sirtec sine). Jeg mente ikke å finne en ny PSU til den prisen, hvis jeg hadde kjøpt oppsettet selv hadde jeg ofret andre ting for å kunne bruke mer på PSU så jeg er mer eller mindre sikker på at den kan brukes neste gang jeg bygger.

 

Men alt i alt, hvis det kommer opp i mitt ord mot ditt går jeg sikkert for ditt etterhvert, for jeg kan ikke noe om dette i forhold til deg :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak BadCat. Jeg har noen tanker ang dette oppsettet jeg gjerne vil komme med.

 

Jeg kjøpte BR i November 2010, tror jeg, da det besto av AMD 965, Asus M4A87TD og GTX 460 768MB. Grunnen til at jeg kjøpte det den gang var at det besto av billige komponenter som gjorde at systemet kanskje ikke var like up to date som andre alternativer, men ytelsen var ikke komprimert nevneverdig. Pris er derimot veldig viktig for meg, og jeg kan gjerne spise noen kompromisser for å oppnå en bedre pris, men ikke nevneverdig lavere ytelse.

Lenke til kommentar

Hvordan stiller Black Refinery seg opp mot Thor Einride som er på tilbud til 7600 på CDON?

http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250

Ytelsesmessig praktisk talt identisk.

Du mister overklokkingsmuligheter, får en litt tregere SSD og en litt mer strømspisende CPU uten PCIe 3.0

 

Ærlig talt er det ingen grunn til å kjøpe annet enn THOR-serien fra CDON slik det er i dag med mindre du har et lavere budsjett eller betydelig høyere budsjett.

det er en 2500k den er jo unlocka?

Men H77 tillater deg ikke annet enn å senke multiplier.

Lenke til kommentar

@ Olestokk: Hadde jeg fått valget mellom OCZ og Seasonic med lik funksjonalitet til tilnærmet lik pris, vet jeg lett hva jeg ville valgt. OCZ har et bra produkt i ModXStream, men Seasonic har produkter som M12 II og X-serien der spesielt den siste yter langt bedre. Førstnevnte er bare 200 kroner dyrere enn alternativet fra OCZ, og går man 150 kroner høyere stiller plutselig Corsair på linje med sin HX 650W modell.

 

Poenget er at selv med slike overlegne konkurrenter, så tilbyr de i realiteten ikke noen reell forbedring i akkurat dette oppsettet. Hadde hensikten vært å ha et oppsett man senere kunne oppgradere til SLi / Crossfire eller man hadde vært i nærheten av full 500W belastning, så hadde jeg ikke blunket to ganger om å oppgradere. Imidlertid har vi takket nei til dette etter å ha kommet fram til at enkeltkort er desidert best over tid, og at komponenter i øvre mellomsjiktet i alle tilfeller fram til nå ikke har vært særlig kravstore. Da gjenstår det kun faktorene stabilitet, lengde på kabler og til sist støynivå som punkter av relevans. Statistikk viser at ModXStream har bra stabilitet, lavt støynivå og fra personlig erfaring vet jeg at kablene har nok lengde for ATX-hovedkort i Fractal Define R4. Med andre ord kan den konkurrere med de dyrere produktene fra produsenter som på papiret stiller sterkere.

 

PS: Det er likevel med god begrunnelse at du er skeptisk til billige strømforsyninger. Det er bare å konstantere at et høyt antall produsenter i den billigste klassen overhodet ikke holder mål og burde forbys. OCZ har ellers et fortjent frynsete rykte som produsent etter et par tafatte SSD-serier med høy feilrate. Men OCZ har her, uavhengig av tidligere synder, trosset fordommene og laget et produkt som det er trygt å stole på. Jeg gjentar, en strømforsyning skal fungere, og uten å heve ytelsen ellers i bygget, er ModXStream dermed billigste godkjente produkt. :)

 

Føler dessuten at du gjør en bemerkelsesverdig bra jobb her på forumet! Du er en av få brukere som har vært en pålitelig veileder over tid, og du har gjort deg godt synlig slik at du har fått respekt. Hadde definitivt tenkt på deg som en mulig arvtaker av tråden om ikke BadCat hadde vært tilgjengelig. :blush::thumbup:

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

@ Olestokk: Hadde jeg fått valget mellom OCZ og Seasonic med lik funksjonalitet til tilnærmet lik pris, vet jeg lett hva jeg ville valgt. OCZ har et bra produkt i ModXStream, men Seasonic har produkter som M12 II og X-serien der spesielt den siste yter langt bedre. Førstnevnte er bare 200 kroner dyrere enn alternativet fra OCZ, og går man 150 kroner høyere stiller plutselig Corsair på linje med sin HX 650W modell.

 

Poenget er at selv med slike overlegne konkurrenter, så tilbyr de i realiteten ikke noen reell forbedring i akkurat dette oppsettet. Hadde hensikten vært å ha et oppsett man senere kunne oppgradere til SLi / Crossfire eller man hadde vært i nærheten av full 500W belastning, så hadde jeg ikke blunket to ganger om å oppgradere. Imidlertid har vi takket nei til dette etter å ha kommet fram til at enkeltkort er desidert best over tid, og at komponenter i øvre mellomsjiktet i alle tilfeller fram til nå ikke har vært særlig kravstore. Da gjenstår det kun faktorene stabilitet, lengde på kabler og til sist støynivå som punkter av relevans. Statistikk viser at ModXStream har bra stabilitet, lavt støynivå og fra personlig erfaring vet jeg at kablene har nok lengde for ATX-hovedkort i Fractal Define R4. Med andre ord kan den konkurrere med de dyrere produktene fra produsenter som på papiret stiller sterkere.

 

PS: Det er likevel med god begrunnelse at du er skeptisk til billige strømforsyninger. Det er bare å konstantere at et høyt antall produsenter i den billigste klassen overhodet ikke holder mål og burde forbys. OCZ har ellers et fortjent frynsete rykte som produsent etter et par tafatte SSD-serier med høy feilrate. Men OCZ har her, uavhengig av tidligere synder, trosset fordommene og laget et produkt som det er trygt å stole på. Jeg gjentar, en strømforsyning skal fungere, og uten å heve ytelsen ellers i bygget, er ModXStream dermed billigste godkjente produkt. :)

 

Føler dessuten at du gjør en bemerkelsesverdig bra jobb her på forumet! Du er en av få brukere som har vært en pålitelig veileder over tid, og du har gjort deg godt synlig slik at du har fått respekt. Hadde definitivt tenkt på deg som en mulig arvtaker av tråden om ikke BadCat hadde vært tilgjengelig. :blush::thumbup:

 

 

Ser man det, etter en del tenking og lesing rundt om kring må jeg nok bare si at jeg forstår hva du mener og at PSUen er riktig for dette oppsettet.

 

Jeg må nesten også si takk til den siste delen der, der ble jeg glad inni meg :blush:. Men det blir nok ikke så mye av det fremover, er jo så folkefult her at man får jo omtrent ikke inn et ord med mindre man sitter på vakt 24/7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, skal absolutt ikke påstå at jeg lager det beste hver gang, men det blir av og til litt mange oppsett ja. Men nå har jeg vært uføre i over en måned, og det har kommet nye folk inn og tatt over den "jobben" jeg tidligere har hatt. Da er det jo vanskelig å få lagt inn et ord, fordi tråden er ofte besvart før jeg kommer dit.

Lenke til kommentar

Når jeg holdt byggetråden aktiv, gikk jeg fremdeles tidvis inn i enkeltråder. Da prøvde jeg å legge igjen det lille ekstra for å få innlegget mer ansett. Som regel et bilde av kabinettet, og uthevet skrift foran hver komponent. Da vil de fleste vurdere oppsettet, og erfarne byggere vil lettere gi fra seg +poeng sånn at enda mer tillit blir skapt til akkurat ditt oppsett. :thumbup:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg holdt byggetråden aktiv, gikk jeg fremdeles tidvis inn i enkeltråder. Da prøvde jeg å legge igjen det lille ekstra for å få innlegget mer ansett. Som regel et bilde av kabinettet, og uthevet skrift foran hver komponent. Da vil de fleste vurdere oppsettet, og erfarne byggere vil lettere gi fra seg +poeng sånn at enda mer tillit blir skapt til akkurat ditt oppsett. :thumbup:

 

Tusen takk, da skal jeg fortsette med det. Har gjort det litt før, men det blir jo så utrolig mye å skrive :p Men det gir jo et godt utslag da.

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert førstepost med tre oppsett som koster fra 8-18k. Trenger dere oppsett under 8k? Det er mulig å få til et oppsett med en i3 tokjerne, rimelig hovedkort og <= AMD HD 7850 grafikkort.

 

Kunne ha valgt et rimeligere hovedkort for Black Refinery, men føler ikke det er forsvarlig og AsRock kortet som Agentspoon har nevnt har enkelte mangler som blant annet fravær av optisk lydutgang.

 

Black Cat - Reference Edition er litt over streken for hva de fleste behøver eller bør kjøpe og er tatt med som en referanse.

 

Jeg oppgraderer i egen PC stort sett enkeltkomponenter etter behov men dersom jeg skulle ha bygd meg en gamer/allround-PC nå hadde jeg siktet meg inn på Black Cat - Gamer Edition med Seasonic X 1050W PSU isteden for 560W. Overkill rent effektmessig, men sies å ha et bedre støynivå.

 

Vurderer å komme med Black Cat - Workstation Edition etter hvert.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flott at du viderefører konseptet med gode ferdiglister, BadCat! En stor tommel opp for det.

 

En ting jeg savner i førstepost i forbindelse med de forskjellige oppsettene er en cirka sum for listene. Da slipper tittere å klikke inn på samtlige handlevogner for å se hvilken som er i deres budsjett.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Har gjort noen endringer etter oppfordringer i poster og meldinger. Ønsker at dere kommer med flere idéer og tilbakemeldinger slik at jeg kan forbedre oppsettene.

 

Har oppdatert oppsettene med omtrentlig pris etter ønske fra Deluze.

Gjorde om Black Cat - Gamer Edition til Gamer Deluxe Edition og kom med et rimeligere Gamer Edition-oppsett siden Agentspoon mener at det blir overkill å innføre den laveste modellen med Blu-ray-drev og ekstra SSD.

 

Nå er det oppsett til 8k, 11k, 14-15k og 18k, og det bør dekke de fleste budsjett.

Jeg vurderer å komme med et oppsett til 5-6k og et oppsett for arbeidsstasjon med ECC-minne og Xeon-prosessor. Etter det bør de fleste behov være dekt.

 

Ellers kan jeg nevne at det er en del problemer og feilskrivinger i prisguide.no som stjeler tid og skaper ekstra utfordringer. I tillegger det en del varer som rett og slett mangler. :thumbdown:

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Welcome to my world, haha! :tease:

 

Velger å gi tilbakemelding her framfor over PM. Først og fremst fordi jeg begynner å bli meget fornøyd med byggene. Må gi skryt for en god videreføring av grunntanken bak Black Refinery! :thumbup:

 

Ellers ser jeg for meg at Black Refinery rent ytelsesmessig dekker de fleste spill, men at Gamer Edition mer er rettet mot gamere i den stereotypiske, tradisjonelle forstand - altså de som i tillegg til solid ytelse liker et fett kabinett med tilsvarende råkult hovedkort og litt gimmicks her og der. Jeg har ærlig talt aldri tenkt den veien før, men spør du meg er det ikke så verst en idé da det er mange som vil verdsette det. Liker i tillegg at du har gitt en kort innføring i forskjellene på de alternative komponentene. Nå er det kun det grafiske som mangler. Konge! :)

Lenke til kommentar

Med Black Refnery har jeg fokusert på en balanse mellom ytelse og pris. Har gjort besparelser på det meste bortsett fra prosessor og hovedkort. Man kan alltids bytte et grafikkort eller en strømforsyning dersom ma "vokser fra det" over tid, men et godt hovedkort og en god prosessor er hovedessensen i en dugelig PC.

 

Grafikkortet ATI HD 7850 gir en god spillopplevelse, altså 60 FPS i 1920x1080, og det skal være mulig å få en akseptabel framerate med forholdsvis høye grafikkinnstillinger. Man hever grafikken innenfor det området grafikkortet henger med. Man setter ikke alt på maks for så å konstantere at grafikkortet er dårlig. De som går frem på den måten kommer til å bli skuffet selv med et oppsett til 50k da high end-komponenter sjelden gir mer enn 30% høyere ytelse enn mellomklasse-komponenter til en langt lavere pris. De spillene som ikke kjører noenlunde på grafikkort i mellomklassen kjører heller ikke på det beste av det beste. HD 7850 er kraftig nok for de fleste, men spesielt interesserte ønsker muligens et kraftigere kort for å ha litt ekstra juice slik at de matcher ytelseskravene med en bedre margin. Den største feilen som mange gjør er at de setter alle grafikkinnstillingene på maks og forventer at det skal gå som varm kniv i smør. Det kan være en eller flere innstillinger som gjør at frameraten reduseres betydelig, feks til 1/3. Det enkleste er å sette alt til low og justere opp én og én innstilling etter tur. Da ser man hvilke innstillinger som går mest ut over ytelsen slik at man kan inngå kompromiss på disse og ha resten av innstillingene på high eller maximum.

 

Føler at oppsettene er kommet godt på vei, men det mangler muligens noen oppsett for de som ikke spiller overhodet eller ønsker en mer seriøs arbeidsstasjon. Skal prøve å få tid til dette etter hvert.

Forhåpentligvis kommer det grafiske i tråden på plass etter hvert. Så langt har jeg prioritert selve oppsettene og det er ganske tidkrevende. Tidvis er det vanskelig å få tiden til å strekke til, men jeg regner med at det meste kommer på plass over tid.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...