Gå til innhold

Selvbygg: Black Refinery og tilbehør (Work in Progress)


Anbefalte innlegg

Jeg husker at det en stund var et pc bygg til ca 4k i den originale tråden. Jeg savner litt ett bygg til den prisen. Det kan være et enkelt AMD oppsett, som du nevner over et bygg til 6k, men jeg mener det burde være mulig å få til et enda billigere. Hva vil yte best i forhold til pris av en i3 og f.eks x4?

Jeg er noe utdatert på komponenter nå, men dersom det ønskelig kan jeg ta en titt etterpå og prøve å sette sammen noe billig (og bra).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de aller fleste spill - helt klart en i3. G550 er f.eks. et greit valg når man har de laveste budsjettene. Jeg har bare bygget et slikt budsjettoppsett, og da la jeg inn et gammelt skjermkort (GTS 250). Antar en grei paring med G550 vil være 560Ti, men 560Ti er ikke verdt 1500-1600,- i dag. Du får dem for rundt 1000-lappen brukt.

 

Kanskje noe for en annen tråd - det å anbefale ting fra bruktmarkedet er ugunstig i en anbefalingstråd for oppsett...

Lenke til kommentar

Core i3-2100 - 939kr

MSIB75MA-P45 -549kr

CL9 2X2GB -169kr

sp-ss500 500w - 598kr

Cooler master Elite 310 - 445kr

Radeon 6670 1gb -699kr

DVD drev -169kr

Seagate Barracuda 1tb -629

 

Pris: 4197kr

 

http://www.komplett....95-70029659E867

 

Jeg satt i sammen noe litt kjapt bare for å se at man kan få prisen ned til 4k. Dersom man bruker noe annet en komplett går nok prisen ned litt til. :)

Lenke til kommentar

Fikk problemer med cpu kjøler Arctic Cooling Freezer 13 Pro,

plastrammen rundt cpuholder "smeltet" Var installert i et F3 med Gigabyte GA-P67A-D3

så anbefaler derfor Cooler Master Hyper 212 Evo istede for Arctic Cooling Freezer 13 Pro

den har alt i metall og bedre feste enn Arctic Cooling Freezer 13 Pro som bare festes med plast

Lenke til kommentar

Har fått meg ASUS G75VW CI7 2.3 8GB/750 GTX670M BLURAY 17.3" W7HP. Godt fornøyd så langt. Virker som at grafikkortet holder akkurat og jeg synes at skjermen imponerer i forhold til hva jeg har sett tidligere på bærbare. Mangler SSD med det kan jeg montere senere. Legger igrunnen ikke så mye merke til mangel av SSD i spill og lett bruk. Det laster litt tregere i starten, men etter hvert så ligger filene i minnet.

 

Skal forsøke å komme med oppdateringer og flere oppsett etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tenker det er på tide å bygge ny pc, og sitter da å ser på hovedkortet asus maximus V gene. Det får glimrende reviews overalt, men det er så lite, og av og til nevner testene at det er visse ting man går glipp av med å gå for et micro atx.

 

Men hva er det man egentlig går glipp av? Jeg kommer ikke på noe jeg savner, og er litt rusten på området, så det er jo greit å ha ting 100% før jeg eventuelt bestiller.

 

Mitt oppsett:

 

Fractal Design Arc Midi Tower Sort - Har valgt dette i stedet for Fractal Design Define R4, for å få plass til vannkjøling.

 

Intel® Core i5-3570K Processor

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

ASUS MAXIMUS V GENE, Socket-1155

 

Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler - Jeg har valgt vannkjøling mest fordi jeg har lyst å se hvordan det fungerer.

 

Mitt hovedfokus er jo ytelse, men pris og kanskje spesielt støy er noe jeg synes er veldig viktig. Noen innvendinger? Både cpu og hk virker til å kunne overklokkes veldig lett, til og med for meg. Jeg har 7950 og 750 watt psu fra før.

 

En stor takk til oppsettene i denne tråden, som gjør ting mye enklere.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke ser direkte mangler ved funksjonaliteten til hovedkortet er det bare å kjøre på.

 

mATX er ingen begrensning i seg selv så lenge man får montert de komponentene man ønsker.

 

Jeg har i senere tid fått sansen for enklere oppsett uten 7 harddisker og allverden av ekspansjonskort. Jeg kommer faktisk helt i mål med dedikert grafikkort, lydkort og 1-2 SSDer.

Med unntak av spesielle bruksområder ser jeg ikke noen grunn til at man skal bygge et mer komplekst oppsett enn nødvendig. Imøtekom behovene "just right" og spar pengene til neste oppsett.

 

Det er direkte dumt å overdimmensjonere et PC-oppsett da man ikke kan kompensere for fremtidig funksjonalitet.

 

Kjøpte man for eksempel for noen år siden en påkostet Blu-ray spiller til stuen, er denne til tross for sine audiovisuelle kvaliteter tilnærmet søppel nå som man får spillere med streaming og andre nyttige funksjoner.

 

Forutse produktenes livsløp og invester deretter. Ikke betal som du skulle ha utstyret i ti år dersom du i praksis må bytte etter 1-2 år. De enkleste løsningene er de beste og konserverer penger som kan brukes til fremtidige uforutsette systemendringer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Sitter og skal handle Black Refinery, men OCZ strømforsyninga er bestillingsvare, og alternativa som er lista opp er enten også bestillingsvare eller helt utafor min prisklasse.

Har du enda et alternativ som passer til oppsettet og ligger i ca samme prisklasse som OCZ?

 

Takk for en god guide, forresten!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hovedkontoret er ikke endret. PSU er endret fordi det er både fornuftig og langsiktig å gå for en modulær 80 plus platinum PSU når man får den for under tusen kroner. Prosessorkjøleren er endret da jeg ikke synes den andre kjøleren er av høy nok kvalitet, blant annet med tanke på festeanordningen og ytelsen. Har selv brukt Noctua NH-U12P SE2 en del år og den mer enn takler full last på 6 kjerner med halvt turtall på viftene, som gir et akseptabelt støynivå. Det er dessuten en god bundle. 2 vifter, kjøleren, turtallsadapter og termisk pasta av høy kvalitet for et par hundrelapper mer enn viftene koster alene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...