Gå til innhold

22 juli kommisjonen sin rapport


Anbefalte innlegg

Mandag neste uke, kl 15 (tror jeg det er)offentliggjøres rapporten

som etter mediene er en ramsalt kritikk av samfunnets beredskap.

 

Min tanke rundt denne tråden er å diskutere momentene i rapporten. Ikke EP sine handlinger f.eks, ei heller ABB og rettssaken. Kun momentet nødetater,stat og samfunn med bakrunn av rapporten som kommer mandag 13/08-12. f

 

22 juli rapporten (PDF) | 22 juli rapport 22julikommisjonen

 

Min påstand/mening;

Det norske politi og forsåvidt andre deler av statsforvaltning og store deler av samfunnet generelt har kommet i et stadie jeg vil kalle "ingen rutine, ingen aksjon". Alt skal beskrives. Og medfølger det ikke detaljerte HMS-beskrivelser så skal man iallefall ikke bruke hjernen til å undersøke om noe kan gjøres. "hvis det ikke er en rutine for det, finnes ikke problemet"-tankegang, som jeg vil hevde har noe med teoretiseringen av samfunnet å gjøre. Praktisk håndtering av fag er av mindre verdi, og medfører ingen eller liten mulighet for opprykk f.eks. Dermed forsterkes teoretiseringen. Ett eksempel er to kvinner som var i siktet angående 22 juli, politidirektøren og politimester i Nordre Buskerud, begge er jurister. Disse to tror jeg nok vil få det glatte lag.

 

Grunnen til et slikt samfunn eksisterer og forsterkes er enhver avgjørelse skal taes på toppen, uansett hvor banalt det måtte være, eller hvor hastende avgjørelsen må taes for å ha noe effekt. Og skulle man vise initiativ, uoppfordret vil dette bli sett på som et onde.

 

Ett eksempel som illustrerer dette er Deltalederens oppfordring på samband rett etter ABB var tatt,

 

«Gjerningsmannen er pågrepet. Flere skutt. Og både skadde og drepte. Vi trenger evakuering med helikopter... fort!»

 

og det første helikopteret landet en time etter pågripelsen (forsvarets Bell, nordsiden av øya). Og den generelle kaoset som preget politiets kommando og ledelse.

 

Kilder (offentlige,direktorater,politiske osv);

NOU: Når sikkerheten er viktigst

NOU: Sårbarhetsutvalget v/Kåre Willoch

Meld. St. 29 (2011–2012)

Nasjonal sårbarhets- og beredskapsrapport

22 julikommisjon bakgrunnsnotater

 

Nødetatens egne rapporter;

Helsevesen

Vestre viken

DSB

Politiet (Sønderlandutvalget)

Tidslinje ihht politi

PST evalueringsrapport

 

Kommentatorer;

Erlin Ørjasæter (11.08.12)

 

NB! Gi tips om det finnes flere rapporter som kan være nyttige å lenke opp.

 

Edit:

11.08 lagt til ny link EØ-kommentar

13.08 La link til PST sin evalueringsrapport fra mars 2012

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en heksejakt ute nå der man skal fordele skyld helt ned på individnivå.

 

Angående politiaksjonen kan jeg banne på at her ryker det en eller annen tjenestemann som har gjort det de kunne under de forutsetningene de hadde. Hadde politiet fått de ressursene de har bedt om de siste 10 årene hadde de hatt både utstyr og kompetanse til å få tatt ABB tidligere.

 

Nei, det blir spennende å se hva de konkluderer med. Føler meg imidlertid trygg på at de med det virkelige ansvaret (politidirektoratet og justisdepartementet) får gå fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i troen om at ledelse går fri er høyst sannsynlig. Men, det sagt, så er dette kun den øverste ledelse (dvs den politiske).

 

At Killengren f.eks får på pukkelen, og må slutte i sin godt betalte statsjobb er nok en mulighet. Og det med rette. Og hvis Kvamme/Norde Buskerud politidistrikt får holde jobben, vil det være en skandale. Men, med all historikk tatt i betraktning blir nok hun forfremmet. Om man skal være i det litt dystre spådomshumøret. Det som er enda mer dystert er at det pleier å bli fasiten.

Lenke til kommentar

Det artigste var når disse polititoppene satt på pressekonferansen og i fullt alvor påstod at det lå såkalte "polititaktiske vurderinger" bak valget av oppmøtested. Når man nå vet at det hele skyldtes inkompetanse, vet man også at disse polititoppene på pressekonferansen uttalte seg mot bedre viten.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/valg-av-oppmoetested-22-juli-var-en-misforstaaelse-3849284.html

Lenke til kommentar

Det er nok en generell tendens at man sentraliserer avgjørelsesprosesser stadig mer og således skaper "dumme" operatører som er mer avhengig av rutiner og avgjørelser fra overordnede. Forøvrig stikk motsatt av hva som er moderne militær tenkning. Man ender jo også dermed opp med færre problemløsere, noe jeg mener er en suksessfaktor under slike operasjoner. Jeg vil anta at Deltagutta her er sine overordnedes rake motsetninger, men det hjelper forsovet lite i det store og hele.

 

Det tror jeg også er en generell tendens. Vi er opplært til å ikke stikke frem hodet men vente til noen kommer og redder oss eller forteller oss hva vi skal gjøre. Dette tror jeg dessverre skaper hjelpeløse mennesker når ulykken først er ute.

 

Ellers håper jeg ikke enkeltmennesker får belastningen for dette fordi jeg tror det er en alt for stor bør å bære alene. En viktig regel er at man tar støyten sammen, som etat og enhet, og ikke finner syndebukken. Samtidig mener jeg det er åpenbart at noen må stå til ansvar for den generelle samfunnsberedskapen, og kanskje også den mentaliteten som ser ut til å ha skapt en "tafatthet".

Lenke til kommentar

Ellers håper jeg ikke enkeltmennesker får belastningen for dette fordi jeg tror det er en alt for stor bør å bære alene. En viktig regel er at man tar støyten sammen, som etat og enhet, og ikke finner syndebukken. Samtidig mener jeg det er åpenbart at noen må stå til ansvar for den generelle samfunnsberedskapen, og kanskje også den mentaliteten som ser ut til å ha skapt en "tafatthet".

 

Forsåvidt enig når det gjelder personer nedover i organisasjonene. Det eneste som skulle rokke ved det prinsippet er om en politimann hadde hjulpet ABB f.eks, eller en helsearbeider som vitende setter sprøyte som tar liv. Altså aktiv deltakelse. Men deres ledere er unntak, uavhengig intensjonen til handlingene nedover i organisasjonen. Skiten skal samle seg på toppen, som i dette tilfelle vil bety poltisk toppledelse, og øverste ledelse i politi/direktorat.

Lenke til kommentar

Etter en kjapp lesning om politiets struktur (kap 14) er jeg skuffet. Lite eller intet med organisering av politi og dets opplæring. Slik første synsinntrykk er, er at det blir mer topptungt styrt fremover om man skal legge dette til grunn.

 

Ellers ser det ut som Killengren vil klare seg. Især med kap 14 tatt i betraktning.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Kommisjonens anbefalinger;

 

1. Kommisjonens viktigste anbefaling er at ledere på alle nivåer i forvaltningen systematisk arbeider med å styrke sine egne og organisasjonenes grunnleggende holdninger og kultur knyttet til

– risikoerkjennelse,

– gjennomføringsevne,

– samhandling,

– IKT-utnyttelse, og

– resultatorientert lederskap.

For å støtte opp om disse holdningsendringene anbefaler vi i tillegg en rekke mer spesifikke tiltak. Disse må sees i sammenheng med de forutgående kapitler, der de fleste er begrunnet og forklart i mer detalj:

 

2. Både Regjeringens sikkerhetsutvalg og Kriserådet bør ha jevnlige møter for å orientere seg om utviklingen i det samlede trussel- og risikobildet og sikre god samhandling og respons i lys av utfordringene som avtegner seg. Lederne for PST, E-tjenesten, NSM og DSB, samt forsvarssjefen, politidirektøren og politimesteren i Oslo bør delta.

 

3. Et moderne planverk som identifiserer og knytter sammen samfunnets tiltak ved terrortrusler og eventuelle framtidige terrorhandlinger, må etableres. Dette kan gjøres ved å revidere Sivilt beredskapssystem eller ved å erstatte det.

 

4. Ved eventuelle framtidige angrep og alvorlige trusler må planverk benyttes på alle nivåer. Bruk av planverk må øves jevnlig, både nasjonalt og lokalt. Realistiske redningsaksjoner og håndtering av evakuerte og pårørende bør inngå i øvelsene.

 

5. Det må etableres gradert samband og rutiner for rask informasjonsflyt til, fra og mellom departementene og deres underliggende etater, også under kriser.

 

6. Sikkerhetslovens bestemmelser som pålegger tiltak for objektsikring, må gjennomføres på en offensiv måte. NSM må føre tilsyn med objektsikring. Det bør utarbeides en nasjonal objektsikringsplan der oppgavene dimensjoneres og fordeles mellom politi, Forsvaret og objekteier. Det må gis anledning til å gjennomføre realistiske øvelser på de utvalgte objektene.

 

7. Justis- og beredskapsdepartementet må sette resultatorientert arbeid med sikkerhet og beredskap høyere på sin agenda, etablere en systematisk arbeidsform rundt sitt samordningsansvar og styrke den strategiske styring og oppfølgning av politiet, PST, NSM og DSB.

 

 

Endringer i straffebestemmelser

8. Dagens straffelov §161 bør videreføres i den nye straffeloven av 2005, som ennå ikke er trådt i kraft, slik at også oppbygging av kapasitet vil være ulovlig når det er gjort i hensikt å begå alvorlig kriminalitet.

 

9. Det bør gjøres straffbart å motta terrortrening.

 

10. Halvautomatiske våpen bør forbys. Kontrollen med våpen og kjemikalier må bli bedre.

 

Tiltak i politiet

11. Politidirektoratet må etablere et tydelig målstyringssystem som dekker helheten i etatens oppgaver, og sørge for sammenheng mellom mål, prioriteringer,ressurs- og bemanningsplanlegging, ressursbruk og rapportering. Den operative virksomheten må forsterkes. Tydelige krav til responstid, responskvalitet og samsvar mellom oppgaver og bemanning må etableres.

 

12. Politidirektoratet må ta sterkere ansvar for samordning, effektivisering og mer enhetlige løsninger i Politi-Norge og for å påse at politiets organisering,på distriktsnivå, og lokalt nivå, er tilstrekkelig robust, både med hensyn til responstid og operasjonsledelsens kapasitet, erfaring og utrustning.

 

13. Politidirektoratet må raskt utarbeide en klar, helhetlig IKT-strategi for politiet for å muliggjøre samhandling på operativt og taktisk nivå, og for å kunne analysere, styre, og utvikle etaten strategisk. Det må settes av midler til en rask og effektiv implementering.

 

14. Operasjonssentralene må være utrustet og bemannet til å fylle sin viktige rolle. Enhetlige løsninger for effektiv varsling mellom distrikter og rask varsling og mobilisering av egne mannskaper må etableres.

 

15. Den enkelte patrulje må få tilgang til teknologi for skriftlig og visuell informasjonsdeling og opplæring i systemer som gir dem større evne til å løse sine oppgaver, opptre koordinert og utveksle informasjon mellom alle nivåer i politiet.

 

16. Kompetansen til å løse skarpe oppdrag i politistyrken må økes. Relevante deler av det som i dag er opplæringen for innsatspersonell i kategori tre, bør også gis innsatspersonell i kategori fire.

 

17. Det bør etableres en nasjonal politioperativ sentral som en skalerbar del av operasjonssentralen i Oslo, for å muliggjøre en koordinert samhandling av en hendelse som finner sted i flere distrikter eller overskrider kapasiteten til det enkelte distrikt.

 

18. Planene om et senter for politiets nasjonale beredskapsressurser bør gjennomføres.

 

19. Det må etableres en robust politihelikoptertjeneste i Oslo politidistrikt, og det må etableres samarbeidsordninger som sikrer politiet transportkapasitet i andre deler av landet. Politihelikopterets kapasitet og rolle i skarpe situasjoner må avklares.

 

Tiltak i Forsvaret

20. Rask og effektiv helikopterstøtte til politiet i forbindelse med terrorbekjempelse på norsk jord bør bli en dimensjonerende oppgave for Forsvaret. Det bør vurderes om Forsvaret skal ha ytterligere støtteoppgaver til politiet ved terrorangrep.

 

Tiltak i helsevesenet

21. Helsevesenet bør opprettholde kapasitet og fleksibilitet til krisehåndtering inkludert å sikre ressurser til øvelser.

 

22. Taushetsbestemmelsene i helsepersonelloven bør gjennomgås for å sikre at politiet og pårørende kan få nødvendig informasjon i katastrofesituasjoner.

 

Tiltak knyttet til redningsetatene

23. Personell i alle nødetater må trenes for å kunne utnytte potensialet som ligger i Nødnett. Inntil systemet er ferdig etablert i hele landet, må det sikres midlertidige løsninger som ivaretar behov for tilfredsstillende samband.

 

24. Et oppdatert regel- og planverk for redningstjenesten som avklarer ansvar og roller, må på plass, herunder regler for arbeid i usikrede områder.

 

Tiltak knyttet til sikkerhets- og etterretningstjenestene

25. PST må utvikle ledelse, organisasjonskultur, arbeidsprosesser og mål som er bedre tilpasset tjenestens oppgaver, samtidig som rammer satt avhensyn til demokrati og personvern fortsatt respekteres. Særlig viktig er det å utvise større pågåenhet, kreativitet og vilje til å identifisere nye trusler.

 

26. PST må raskt få på plass en IKT-strategi som kan sikre effektiv informasjonsbearbeidelse og informasjonsdeling internt i organisasjonen.

 

27. PST må ta mer initiativ og vise større vilje til samarbeid og informasjonsdeling med andre etater, herunder det ordinære politi og Etterretningstjenesten. Taushetsbestemmelsene i lovgivningen bør harmoniseres med det etablerte regelverket for PSTs arbeid, slik at PST kan få tilgang til relevant informasjon fra andre etater i de tilfeller da de selv har lov til å registrere opplysninger eller opprette sak. Videre bør ikke taushetsbestemmelser være til hinder for at andre offentlige etater kan tipse PST der etatene oppfatter at det er grunn til å undersøke om det foregår terrorplanlegging.

 

28. I de tilfeller der PST selv har anledning til å bruke skjulte metoder i Norge, må det avklares at lovgivningen også gjør det mulig for PST å be Etterretningstjenesten om bistand til innhenting av informasjon om norske og utenlandske borgere i utlandet. Tilsvarende må Justis- og beredskapsdepartementet avklare at lovgivningen tillater PST å utlevere informasjon fra kommunikasjonskontroll og andre innhentingsmetoder til Etterretningstjenesten der dette er nødvendig for å støtte opp om de to tjenestenes lovlige arbeid.

 

29. Det eksisterende regelverket for når inngripende metoder som ransaking og avlytting er tillatt, bør få sin parallell i et regelverk for PSTs antiterrorarbeid i det digitale rom.

 

30. Ved terroranslag eller terrortrusler mot norske interesser må PST være seg bevisst sitt særlige ansvar for proaktivt å informere nasjonale myndigheter og relevante etater om sin vurdering av trussebildet slik at tiltak kan treffes i tide. I tillegg må PST ta større selvstendig initiativ til å avdekke og avverge ytterligere anslag.

 

31. For å sikre god ressursutnyttelse og optimal bruk av kompetanse og kapasitet til å forebygge, avdekke og bekjempe terrorhandlinger, bør det foretas en gjennomgang av måten de nasjonale sikkerhets- og etterretningstjenestene koordineres og samhandler på i møte med et usikkert framtidig trusselbilde.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

"Mange halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske våpen. Dette kan skje ved kjøp av ekstrautstyr som nye magasiner."

"– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen."

 

Dette gir jo ikke mening i det hele tatt. Er det ikke lest korrektur? Man får da virkelig ikke et helautomatisk våpen ved å kjøpe nye magasiner til et halvautomatisk våpen.

Lenke til kommentar

" - Det ligger i politiets samfunnsoppdrag å beskytte liv og helse. Når politiet er kjent med at skyting av mennesker pågår, må

ordren som gis, være at første enhet framme gjør alt som står i dens makt for å stoppe dette, med mindre det framstår som åpenbart utjenlig, heter det i rapporten. "

 

http://www.dagbladet.no/2012/08/13/nyheter/innenriks/breivik/anders_behring_breivik/terror/22902954/

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

"Mange halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske våpen. Dette kan skje ved kjøp av ekstrautstyr som nye magasiner."

"– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen."

 

Dette gir jo ikke mening i det hele tatt. Er det ikke lest korrektur? Man får da virkelig ikke et helautomatisk våpen ved å kjøpe nye magasiner til et halvautomatisk våpen.

 

Jeg er ingen våpen ekspert, men går vanlige pistoler under halvautomatiske våpen?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Oj, første spørsmålet til Stoltenberg var om han ville gå av :p

 

Antar det ble et nei der ja hehe.

 

Dog, finurlig trekk fra Faremo på pressekonferansen. En sterkere politisk kontroll enn det vi har i dag allerede blir realitet. Da hun påpekte at hun ikke stoler på politiet sin evne til å selv gjøre forandringer.

 

Resultatet er dog det samme, en enda sterkere spyttesleikerkultur vil sementeres i politiets toppledelse.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Jeg er ingen våpen ekspert, men går vanlige pistoler under halvautomatiske våpen?

Vanlige pistoler går under halvautomatiske våpen, ja. For at det skal kunne bli kategorisert som halvautomatisk, så er det slik at man bare trykker på avtrekkeren - uten å ta ladegrep. Man kan ikke holde inne avtrekkeren for å avfyre flere skudd, som da blir helautomatisk.

 

Forbyr man halvautomatiske våpen, så forbyr man en hel idrett. Nå vet jeg ikke hvor mange som driver med pistolskyting her til lands, men forbyr man halvautomatiske våpen - forbyr man også en idrett som mange driver med. Det er litt vanskelig å skyte med pistol hvis man ikke har pistol.

Lenke til kommentar

Et annet moment er den totale hyllesten av helsevesenet. Det er en falsk hyllest. Det kan godt være at helsevesenet uansett hadde klart seg utmerket. Noe jeg faktisk tror, ut i fra den kjennskap jeg har. Dette er altså en kritikk av "hyllesten".

 

F.eks momentet;

Kommisjonen mener Ullevåls traumeteam, som tok seg av de hardest skadede, gjorde en formidabel innsats.

 

Av 31 hardt skadede pasienter overlevde 30. Ut fra internasjonal klassifisering skulle man vente at et godt traumesenter ville oppnå en overlevelse på 26-27 pasienter med slikt skadeomfang, skriver kommisjonen i sin rapport.

 

I løpet av første kveld og natt ble det utført 16 operasjoner på Ullevål. Mange pasienter ble operert gjentatte ganger i løpet av de nærmeste dagene; én så mye som ti ganger.

 

Det er rimelig selvsagt at overlevelseevnen gikk opp grunnet den sene tilgangen til de skadde. De som ville vært "50/50" med var allerede døde før de havnet på Ullevål.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette får konsekvenser for dem som har sørget for at systemet er blitt så neglesjert som det er. Men det blir vel neppe å skje ettersom partiboka er godt beskyttet i dagens APe samfunn og dermed har denne rapportern egentlig ingen ting for seg. Etterpåklokskapens lys bringer ikke de døde tilbake.

 

En del av 22 Juli oppgjøret er at som sørget for at systemet sviktet og må stå ansvarlig for dette. Men i dagens Norge har ikke ansvar noe betydning, enten kan man bruke ansvarsfraskrivelse og skyve over ansvaret til ander, eller så kan man "smiske" litt med kjente og kjære i den interne kretsen slik at det glattes over.

Lenke til kommentar

Er så forbanna deilig vite at alt jeg sa om denne saken var KORREKT, ikke at jeg var usikker.

Alle de idiotene som forsvarte politiet osv etter Utøya :thumbdown:

 

Hvis folk har følgt mine poster så hater jeg ikke politiet på noe som helst måte..

 

Når noen gjør ekstreme feil, eller handler feil SKAL det kritiseres, er faktisk eneste måten noen kan forbedre seg på..

Jeg har kritisert folk som omtaler politiet som "svinepurka" osv, folk misforstår kritikk med hat..

 

Flere i Politiet burde sparkes samt en del andre i forskjellige etater, jeg nekter godta at slike skal opprettholde min sikkerhet som borger i Norge..

 

** Den første politipatruljen som kom til landsiden skulle ha forsøkt å skaffe seg båt for å gå til øyeblikkelig aksjon selv. Det slår kommisjonen utvetydig fast.

 

** Kommisjonen mener dette ville ha vært det eneste riktige ut fra den selvstendige handleplikten, og retningslinjene politiet skal følge i slike situasjoner.

 

** Kommisjonen mener at patruljen, selv om de ikke så det som en mulighet å aksjonere selv, hadde flere andre muligheter til å bidra, i stedet for å observere.

 

** Patruljen kunne arbeidet aktivt med å legge til rette for at øvrige politistyrker kunne gå til aksjon øyeblikkelig, når de kom fram til stedet. Blant annet ved å skaffe båt til politistyrken som var på vei.

Disse er ansvarlige

 

Nordre Buskerud politidistrikt

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...