Gå til innhold

iPhone 5 – Bestilling, levering og lignende


Anbefalte innlegg

Ah, deilig - da fikk jeg endelig bestilt telefon jeg også. 32 gb hvit på vei fra Djuice :)

 

Nei har ikke gjort det ennå. Er litt usikker på om jeg skal kontakte Djuice/Kjedehuset der den er kjøpt fra eller om jeg skal kontakte Apple direkte (hvordan gjør man det forresten?).

Du skal kontakte forhandleren du kjøpte via, spørsmålet er om Apple vil ta de tilbake eller om de hevder det er normalt at aliminium lett får hakk

 

 

iphone-5-scuffgate-email-phil-schiller.jpg

 

 

Heldigvis slipper han å forholde seg til hva Apple måtte mene. Han har kjøpt et produkt av en norsk forhandler og det var skadet ved ankomst. Da er saken biff - han kan kreve ny telefon (siden det ikke går å reparere) eller heve kjøpet.

Slik virker det ikke i praksis. ;)

 

Når problemet er av så stort omfang er det kun produsenten som kan stå til ansvar. Ingen forhandlere vil ta et så stort tap bare for å gi god service om produsentet hevder at det ikke er feil på produktet, og ville det blitt en rettslig tvist, vil apple bli dratt inn som ansvarlig. Så jo, man må forholde seg til hva Apple måtte mene. Butikken jeg jobber i har tatt et par iPhone tilbake pga dette problemet, men andre kunder har kjøpt telefonene med hakk i siden de ikke gidder venter flere uker på at det skal komme flere, og at de ikke bryr seg så mye om hakkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det minste man kan forvente er vel at produktet kommer skadefritt ut av esken selv om det lett kan få skader ved bruk? Jeg ville i hvertfall ikke mottatt en telefon over disk som var ferdig skadet med den begrunnelsen fra Apple om at det lett kan få skader.

 

Etter at jeg fikk en med skade som jeg solgte blir det nok kun handel over disk for meg neste gang for å ha muligheten til å forsikre meg om at produktet er feilfritt.

Lenke til kommentar

Slik virker det ikke i praksis. ;)

 

Når problemet er av så stort omfang er det kun produsenten som kan stå til ansvar. Ingen forhandlere vil ta et så stort tap bare for å gi god service om produsentet hevder at det ikke er feil på produktet, og ville det blitt en rettslig tvist, vil apple bli dratt inn som ansvarlig. Så jo, man må forholde seg til hva Apple måtte mene. Butikken jeg jobber i har tatt et par iPhone tilbake pga dette problemet, men andre kunder har kjøpt telefonene med hakk i siden de ikke gidder venter flere uker på at det skal komme flere, og at de ikke bryr seg så mye om hakkene.

 

Nei det har du nok rett i at det ikke gjør enkelte steder, men mye av grunnen til det er at folk ikke gidder ta slike ting videre og at ansatte i butikker ikke kjenner den norske kjøpsloven. Det er rimelig enkelt, han har kjøpt en iphone av en forhandler og som kunde trenger han da kun å forholde seg til de.

 

Så enkelt er det (i teorien) faktisk. Og derfor er det stålviktig at man som kunde bare står på akkurat den biten, i verste fall får man bare spille "dum" og la butikken ordne opp, jo mindre man sier jo bedre. Alt man trenger å gjøre er å gå dit man kjøpte varen, vise mangelen og be de ordne problemet. Da har forhandleren 3 forsøk på å reparere skaden før kunden kan kreve å heve kjøpet eller få en ny tilsvarende vare. I dette tilfellet sier det seg selv at varen ikke kan repareres og da har kunden og butikken der han kjøpte den to valg: ny iphone eller heving av kjøp.

 

Og det er absolutt ikke meningen å være frekk her men jeg mener det er viktig å skille på hva som er rett og måten ting fungerer på i praksis. Hva andre har opplevd enten som kunde eller leverandør er egentlig ganske irrelevant her, loven er enkel og veldig tydelig på dette punktet. Derfor er det ekstremt viktig at man som kunde kjenner til dette og står på sitt. Det er overhodet ikke kundens ansvar å ordne opp i dette.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøre den helt ren jeg. Har kjøpt uttallige deksler til mine tidligere iPhones, men ender alltid opp med å bruke den uten noe mer enn den kommer med fra fabrikk.

 

Synes den er best slik. Holder seg veldig pen så lenge man er nøye på hvor man legger den fra seg ;)

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøre den helt ren jeg. Har kjøpt uttallige deksler til mine tidligere iPhones, men ender alltid opp med å bruke den uten noe mer enn den kommer med fra fabrikk.

 

Synes den er best slik. Holder seg veldig pen så lenge man er nøye på hvor man legger den fra seg ;)

Kanskje jeg kjøper et par bare for utseende sin skyld, men dog ser den insane kul ut bak synes jeg..
Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra Telenor i går, og jeg har et par spørsmål:

1. Jeg valgte å beholde det gamle telefonnummeret mitt, men hvordan blir det med SIM-kort? Vil jeg få tilsendt et nytt kort, og vil dette eventuelt komme med telefonen, eller vil det bli sendt senere?

2. Når jeg forsøker å spore pakken min, står det at den har ankommet hentesentralen, og er klar til å hentes, men jeg har ikke fått et hentenummer. Må jeg vente til jeg har fått det før jeg kan plukke opp pakken, eller kan jeg dra dit og forklare situasjonen?

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra Telenor i går, og jeg har et par spørsmål:

1. Jeg valgte å beholde det gamle telefonnummeret mitt, men hvordan blir det med SIM-kort? Vil jeg få tilsendt et nytt kort, og vil dette eventuelt komme med telefonen, eller vil det bli sendt senere?

2. Når jeg forsøker å spore pakken min, står det at den har ankommet hentesentralen, og er klar til å hentes, men jeg har ikke fått et hentenummer. Må jeg vente til jeg har fått det før jeg kan plukke opp pakken, eller kan jeg dra dit og forklare situasjonen?

 

1. Sim og telefon blir sendt hver for seg. Du får nytt sim.

2. Har pakken ankommet postkontoret å kan du ta med deg sporingsnr/kollinr og hente pakken.

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar

Jeg bestilte iPhone 5 svart 32gb fra Apple.no den 28.september. Når jeg sjekker sporingen, behandles fortsatt bestillingen. Det står at man kan forvente å få mobilen en dato i slutten av oktober...Tror dere man må forvente å vente så lenge? Det tar jo dritlang tid, og jeg trenger nå mobil NÅ. Jaja, får håpe den ikke har hakk/riper i det minste...

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra Telenor i går, og jeg har et par spørsmål:

1. Jeg valgte å beholde det gamle telefonnummeret mitt, men hvordan blir det med SIM-kort? Vil jeg få tilsendt et nytt kort, og vil dette eventuelt komme med telefonen, eller vil det bli sendt senere?

2. Når jeg forsøker å spore pakken min, står det at den har ankommet hentesentralen, og er klar til å hentes, men jeg har ikke fått et hentenummer. Må jeg vente til jeg har fått det før jeg kan plukke opp pakken, eller kan jeg dra dit og forklare situasjonen?

 

1. Sim og telefon blir sendt hver for seg. Du får nytt sim.

2. Har pakken ankommet postkontoret å kan du ta med deg sporingsnr/kollinr og hente pakken.

Aha. Jeg må altså ikke bestille kort selv, det er allerede på vei?

Endret av Xposure
Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra Telenor i går, og jeg har et par spørsmål:

1. Jeg valgte å beholde det gamle telefonnummeret mitt, men hvordan blir det med SIM-kort? Vil jeg få tilsendt et nytt kort, og vil dette eventuelt komme med telefonen, eller vil det bli sendt senere?

2. Når jeg forsøker å spore pakken min, står det at den har ankommet hentesentralen, og er klar til å hentes, men jeg har ikke fått et hentenummer. Må jeg vente til jeg har fått det før jeg kan plukke opp pakken, eller kan jeg dra dit og forklare situasjonen?

 

1. Sim og telefon blir sendt hver for seg. Du får nytt sim.

2. Har pakken ankommet postkontoret å kan du ta med deg sporingsnr/kollinr og hente pakken.

Aha. Jeg må altså ikke bestille kort selv, det er allerede på vei?

 

Ja, du har vel ikke nano-sim fra før? Det sender de automatisk hvis du har bestilt tlf med abonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...